LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Promovendum --> tot 21 jaar

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Saffira1994

Promovendum --> tot 21 jaar

Ongelezen bericht door Saffira1994 »

Hallo,

Ik heb een studentenzorgverzekering bij Promovendum. Ik ben aanvullend verzekerd. Ik ben begonnen met anticonceptie en moest bij de apotheek een bijdrage betalen. Toen ik dat ben gaan declareren, kreeg ik te horen van Promovendum dat zolang ik geen 21 ben val ik onder de basisverzekering. ''Dat staat zo in de wet.'' Dus ook al ben ik aanvullend verzekerd, waar anticonceptie voor 100% onder valt, moet ik toch betalen. Mijn vraag is nu of dit echt zo is en als ze wel tegen de regels in gaan, waar ik er dan mee heen kan gaan? Alvast bedankt!

Annikaatje

Re: Promovendum --> tot 21 jaar

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Wat staat er in de voorwaarden van die aanvullende module over anticonceptie? Bij mijn verzekering staat hierin duidelijk dat het gaat om een vergoeding van anticonceptie voor mensen van 21 jaar en ouder. Tot je 21e heb je geen aanvullende verzekering nodig voor anticonceptie omdat het in je basosverzekering valt, en ja, dan heb je wel eigen risico.

Maar ik ben wel benieuwd naar de prijs van jou anticonceptie (ik neem aan de pil?)? Meestal gaat het om maar een paar euro per maand toch?

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het klopt dat een vergoeding nooit uit een aanvullende verzekering wordt uitgekeerd als de zorg in principe door de basisverzekering gedekt is. Dus dit is normaal. Je begrijpt dat het niet echt loont om om deze reden aan aanvullende verzekering te nemen ( want de pil kost niet zo veel). Nu betaal je de pil zelfs helemaal zelf, uit je eigen risico namelijk.

Er is iets anders dat opvalt. Je schreef dat je bij de apotheek " een bijdrage moest betalen". Dat klopt in principe niet, want de rekening had in zijn geheel naar de zorgverzekeraar gemoeten als je onder de 21 jaar bent. Soms geeft de apotheek een te duur medicijn (niet volgens de zorgverzekeraar te duur, maar volgens de wet te duur) en dan moet aan de balie een " eigen bijdrage " betaald worden. Daarnaast gaat de rekening naar de zorgverzekeraar.

De pil is niet duur. Je moet rekenen op ca. €35 per jaar. Het is voordeliger om hem voor een heel jaar tegelijk te nemen, want dan zit er in de prijs die je betaalt maar 1 keer de zogenaamde " receptregeltoeslag" . Deze bedraagt ca. €11 als je de pil voor de eerste keer krijgt en daarna ca. €5,50. Op www.medicijnkosten.nl kun je de prijzen opzoeken. Dat zijn de prijzen ZONDER de receptregeltoeslag.

Mallet

Ongelezen bericht door Mallet »

Dit staat er in de voorwaarden van de zorgverzekering van Promovendum:

Anticonceptiemiddelen (basisverzekering)
Bent u jonger dan 21 jaar? Dan hebt u recht op anticonceptiemiddelen zoals anticonceptiepil, een anticonceptief staafje, spiraaltje, ring of pessarium. Voor sommige middelen is een eigen bijdrage van toepassing. Bent u 21 jaar of ouder? U hebt alleen recht op anticonceptiemiddelen als u deze middelen gebruikt voor de behandeling van endometriose of menorragie (als er sprake is van bloedarmoede). Als u geen recht hebt op deze vergoeding, krijgt u de kosten van het anticonceptmiddel mogelijk wel vergoed als u een aanvullende verzekering hebt.

Zolang jij dus < 21 jaar bent heb je recht op vergoeding, maar je moet eerst je eigen risico opmaken. Dit soort informatie haal je heel eenvoudig uit de voorwaarden van de betreffende verzekering. Mijn advies aan jou is om daar eens naar te kijken en je goed in te lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Gesloten