LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rare vraag ?? bril 1x per 2 kalenderjaar - wisselen ?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
bribum

rare vraag ?? bril 1x per 2 kalenderjaar - wisselen ?

Ongelezen bericht door bribum »

misschien een domme/rare vraag??

als je een vergoeding bij een zorgverzekeraar hebt, en die vergoedt 1x per 2 kalenderjaren de bril / brilleglazen.. als je dan na 1 jaar verandert van zorgverzekeraar (met ook bijv. vergoeding 1x per 2 jaar) krijg je dan bij de nieuwe zorgverzekeraar de bril vergoedt?

dus bij zorgverzekeraar x - in 2010 aangeschaft en vergoedt gekregen (vergoeding 1x per 2 kalenderjaar)
overstap na zorgverzekeraar y
en in 2011 nieuwe bril/glazen declareren - krijg je deze dan vergoedt?

Pindakaaspotje

Re: rare vraag ?? bril 1x per 2 kalenderjaar - wisselen ?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuurv** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Elk jaar een nieuwe bril. Ja ja....... Toe maar! :)

Brillen zitten niet in de basisverzekering; alleen maar in sommige aanvullende verzekeringen en dan met een maximum en vaak ook nog een eigen risico.

Knal die aanvullende verzekering de deur uit en betaal je bril voortaan zelf zou ik zeggen. Mij bevalt het prima, zo'n leven zonder aanvullende verzekeringen.

Aanvullende verzekeringen: het beleg op de boterham van elke zorgverzekeraar.....

bribum

Ongelezen bericht door bribum »

't is niet eens voor mijzelf hoor, maar voor mijn kleine zoon en die zijn hoofd groeit behoorlijk hard waardoor ik persoonlijk zelf vind dat de bril hem nu al bijna weer te klein wordt na een jaar. eerst maar eens kijken of er nog iets aan gebogen kan worden door de opticien, maar als dat niet lukt.. en nu we toch bezig zijn om alles weer op een rijtje te zetten voor de nieuwe zorgverzekeringen, vroeg ik met dit af..
wil absoluut niet hebberig overkomen :) :wink: :roll: - maar als het kan en het mag.. tja .. mocht het van toepassing zijn .. dan waarom ook niet.. toch?

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Bob Schurkjens schreef:Elk jaar een nieuwe bril. Ja ja....... Toe maar! :)

Brillen zitten niet in de basisverzekering; alleen maar in sommige aanvullende verzekeringen en dan met een maximum en vaak ook nog een eigen risico.

Knal die aanvullende verzekering de deur uit en betaal je bril voortaan zelf zou ik zeggen. Mij bevalt het prima, zo'n leven zonder aanvullende verzekeringen.

Aanvullende verzekeringen: het beleg op de boterham van elke zorgverzekeraar.....
Kennelijk ben je zelf niet brildragend.
Voor sommige mensen is een bril geen luxe maar absolute noodzaak om aan het maatschappelijk leven te kunnen blijven deelnemen, je opleiding te doen en aan het werk te kunnen blijven.
Heb je enig idee wat een setje brillenglazen +5 moet kosten? En +3,75 met een leesadditie van +1,75? Glazen met een prisma van 20 dioptriën?

Ik word zo moedeloos van dit soort kortzichtige (what's in a name :? ) postings

Bob Schurkjens

Ik ben al decennia brildragend en snap niet wat dat er mee te maken zou hebben.

Als je uitrekent wat je aan een gemiddelde aanvullende verzekering kwijt bent en wat die verzekering je oplevert, zullen verreweg de meeste verzekerden er achter komen dat je die verzekering beter kan opzeggen.

Uiteraard kan in het geval van een minderjarige die in de groei is, de situatie wat anders zijn. Een beperkte aanvullende verzekering zoals die van bijvoorbeeld OHRA keert per jaar voor brillenglazen uit: 100%, max. EUR 100,- p.jr.* Voor jampotglazen zul je dus een dijk van een aanvullende verzekering moeten afsluiten van tientallen euro's per maand. En dan nog is het maar de vraag of je die kosten er uithaalt.

Per maand betaal je daar €11,31 extra voor. Dus voordat je mij kortzichtigheid verwijt: het ligt allemaal wat genuanceerder.

*) bron: http://www.independer.nl
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 dec 2010 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

vogels schreef:
Een beperkte aanvullende verzekering zoals die van bijvoorbeeld OHRA keert per jaar voor brillenglazen uit: 100%, max. EUR 100,- p.jr.*
Nou dat klopt dus echt niet: http://www.ohra.nl/zorgverzekering/info ... ringen.jsp

Desalniettemin ben ik het met je eens: voor die paar tientjes per jaar die je vanuit een AV vergoed krijgt, hoef je geen AV af te sluiten. Alleen handig als je meerdere zaken uit dat pakket nodig hebt.
Als je een andere bron gebruikt dan klopt het inderdaad niet. Via Independer krijg je echter korting en/of een andere OHRA AV: http://www.independer.nl/zorgverzekerin ... tails.aspx €11,31 dus (tab: premie: zelfverzekerd compact).

Ik zie nu wel dat een aanvullende verzekering interessant kan zijn voor bijvoorbeeld een alleenstaande ouder met meerdere kinderen. De kinderen krijgen de AV gratis. Maar dat zal per maatschappij ook wel weer verschillen. Tsjonge, wat ben ik blij dat ik geen AV heb. Veel te ingewikkeld! :)

kiz

@Bob Schurkjens:

Eigenlijk doelde ik met name op je opmerking "betaal je bril voortaan zelf". Dat is niet te doen met 3 brildragers in 1 gezin, waarvan er twee ongeveer elk jaar nieuwe glazen nodig hebben.
Ik ben het met je eens dat dat niet de enige reden moet zijn om een AV te nemen want die dekt inderdaad bij lange na de kosten niet van de glazen die ik hierboven noemde.
En dat geldt overigens niet alleen voor minderjarigen in de groei, ook voor volwassenen die gewoon een baan hebben en binnen een half jaar 2x geopereerd moeten worden en na elke operatie een nieuw setje glazen nodig hebben.

Bob Schurkjens

@kiz: Ik hoop dat je dan gezien jullie situatie een AV hebt kunnen afsluiten die aantrekkelijk is m.b.t. het vergoeden van brillenglazen.

De bril betaal je hoe dan ook altijd zelf. Of dat nou direct is aan de opticien of via vergoeding AV waar je zelf maandelijks premie voor betaalt. Ik ben zelf in elk geval nog geen Sinterklaas tegengekomen die voor mij AV-premie wil betalen.

Als je vreest voor hoge eenmalige kosten, dan kun je overwegen maandelijks een bedrag weg te zetten voor dit soort uitgaven ipv het betalen van maandelijkse AV-premie.

Bijvoorbeeld elke maand €52,99 extra betalen voor de meest riante AV van Ohra levert je gemiddeld een vergoeding aan brillenglazen op van €8,33 per maand. Tel uit je verlies van €44,66 per maand. Dat maken de meeste verzekerden niet meer goed met de andere vergoedingen uit die AV. Maar goed, ik heb mijn punt nu wel gemaakt dacht ik zo.

http://www.ohra.nl/zorgverzekering/info ... ringen.jsp

kiz

Bob Schurkjens schreef:@kiz: Ik hoop dat je dan gezien jullie situatie een AV hebt kunnen afsluiten die aantrekkelijk is m.b.t. het vergoeden van brillenglazen.
Wij kunnen aanspraak maken op € 200 per persoon, per 2 kalenderjaren. Premie van de AV is € 21,50 (in 2011) per persoon (niet voor meeverzekerde kinderen), maar die biedt ook een behoorlijke vergoeding voor fysio (ben ik helaas ook op aangewezen en valt niet onder de "erkende" chronische aandoeningen) en tandarts.
Bob Schurkjens schreef:Ik blijf van mening dat je de bril altijd zelf betaalt. Of dat nou direct is aan de opticien of via vergoeding AV waar je zelf maandelijks premie voor betaalt. Ik ben zelf in elk geval nog geen Sinterklaas tegengekomen die voor mij AV-premie wil betalen.
Klopt. Maar de vergoeding uit de AV van € 600 (voor 3 brillen/3 personen in 2 jaar tijd) overstijgt de premie, ook al dekt het niet eens bij benadering de werkelijke kosten van de glazen.
Bob Schurkjens schreef:Als je vreest voor hoge eenmalige kosten, dan kun je overwegen maandelijks een bedrag weg te zetten voor dit soort uitgaven ipv het betalen van maandelijkse AV-premie.
De kosten die ik, op basis van de realiteit, had moeten reserveren zijn een veelvoud van de AV-premie, en dan had ik ook nog een slordige € 500 aan fysio en € 300 aan tandartskosten moeten ophoesten.
Helaas zijn het onzekere tijden (een partner op een tijdelijk contract na een periode van werkloosheid, andere partner boventallig verklaard), het is al lastig genoeg om maandelijks alles rond te breien, reserveren voor willekeurig wat zit er even niet in. Nieuwe glazen voor mij (hoewel alweer nodig) ook niet.

Gesloten