LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rokers hogere zorgpremie?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Moeten rokers volgens u meer zorgverzekeringspremie betalen?

Ja
4
15%
Nee
22
85%

Totaal aantal stemmen: 26

seconds-out

Re: Rokers hogere zorgpremie?

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

LM1987

Ongelezen bericht door LM1987 »

je zal straks maar een "te dikke" topsporter verslaafd aan drank & drugs zijn, die dan ook nog eens zwanger wordt! :shock:

Hoeveel premie meot die dan wel niet betalen?!? :lol:

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

een topsporter zal niet zo gauw verslaafd zijn aan drank...(drugs is een ander verhaal). Topsporters zijn overigens meestal niet zo heel goed bezig met hun lichaam (overmatige snelle slijtage meestal) daarentegen worden er heel veel ook heel goed betaald.

In essentie ben ik er voorstander van mensen die bewust hun lichaam kapot maken en daarmee de zorgkosten fors opdrijven voor de rest van het land op een of andere manier ook daar een hogere rekening voor te geven dan mensen die gewoon pech hebben. Sportblessures mogen van mij best uit de basisverzekering, alleen is het allemaal zo lastig controleerbaar!! kosten van controle zullen waarschijnlijk die van het voordeel oevrtreffen, dus dat schiet niet op. Maar het principe is niets mis mee vind ik. Alleen niet zo heel zwart wit als nu gepresenteerd.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Bewust kapot maken ben ik het niet mee eens. Overmatig gebruik of gebruik van verdovende middelen is een verslaving. Elke roker, drugs gruiker of dikkerd wil graag zijn leven beteren. Maar net als elke verslaving kom je daar niet zo makkelijk vanaf.

Daarbij komt elk mens heeft zijn fouten, bij sommige zichtbaar bij andere niet. Laten we met zijn allen wat socialer zijn. Misschien een linkse gedachte, maar vergeet niet dat rechts ook veel kapot maakt.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Eens met de stelling, maar in de praktijk onuitvoerbaar.

Ik vind tevens dat ze een verschillende verzekering moeten maken voor mannen en vrouwen. De ziektekosten van beide geslachten zijn namelijk niet vergelijkbaar.
En dit is in de praktijk wel uitvoerbaar. Geen disciminatie om geslacht nu het om twee totaal verschillende producten gaat.

Ik weet dat ik me hiermee de woede van menigeen hier op de hals haal....

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

verschil inbrengen is juist discriminatie om geslacht....

links of rechts of midden qua politieke voorkeur doet niet ter zake. laten we dat er buiten laten. en al helemaal niet gaan afgeven op de "'andere"" kant. Onder des treep heeft de politiek het nog nooit voor elkaar gekregen de zorgkosten jusit in te schatten of echt beheersbaar te maken, of er nu een links getint, midden of rechts kabinet zat. Is ook deels logisch, want het is zeer moeilijk zo niet onmogelijk, omdat er teveel zaken een rol spelen om binnen 4 jaar (want de politiek wil korte termijn zichtbare effecten..) resultaat te boeken.

Er zijn zeer veel activiteiten zoals drugsgebruik waarvan de effecten van een verslaving weldegelijk van te voren bekend zijn. Dus als je dan die kant opgaat kan je neit zeggen dat je niet wist wat het zou doen. Effecten van roken, te vet eten etc etc zijn allemaal bekend. ermee doorgaan zeker met alle hulp die beschikbaar is, beschouw ik dan als welbewust. Zwak van geest, geen wilskracht om te stoppen of onvoldoende motivatie of drang om hulp te zoeken/vragen blijft een eigen keuze.
Pas op het moment dat die hulp er niet of onvoldoende is word het een ander verhaal, en dat is helaas ook deels een probleem.

Denk ook dat je dit soort discussie ook niet moet voeren. Ik ben gezegend met gezondheid en een heldere geest, nu nog wel maar dat kan morgen door wat voor reden dan ook anders zijn. De zorgverzekering zoals nu is opgezet met een basisgedachte van solidariteit. daar is ook de premie en pakket grotendeels op bepaald. ga je daar nuances in aanbrengen op basis van geslacht of wat dan ook ga je een heel ander verhaal krijgen. Moeten dan vrouwen meer premie gaan betalen omdat ze toevallig statistisch meer bepaalde kostbare problemen hebben?

Een oplettend lezer ziet de dwalingen in mijn betogen, voordat ik daarop aangevallen wordt: dat doe ik bewust, om de discussie wat aan te wakeren.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat het sowieso moeilijk zal worden de zorgkosten in de hand te houden. Ja de zorgkosten stijgen, maar vergeet niet dat dit deels ook veroorzaakt wordt door de vooruitgang.

Tegenwoordig is met bepaalde technieken veel meer mogelijk dan pak en beet een 30-tal jaren geleden. Bepaalde onderzoeks- en behandelmethoden hebben hun intrede gedaan en deze zijn zeker niet allemaal even goedkoop te noemen. Tegenwoordig kan er veel meer gedaan worden met bepaalde ziekteverschijnselen waardoor ze of beter kunnen behandelen of het leven van een patiënt aardig kunnen verlengen, waar vroeger een patiënt veel eerder zou overlijden. Hierdoor zal een patiënt ook meer zorgkosten maken.

Bovendien is de gemiddelde levensverwachting al een aantal jaren stijgende. Ook dit gaat gepaard met een hele hoop ouderdomskwalen die geld kosten, waar vroeger veel meer mensen veel eerder overleden en nauwelijks zorgkosten hadden gemaakt.

Persoonlijk vind ik het niet de juiste discussie om de roker meer te laten betalen voor de zorgpremie. Ik zou eerder willen zien dat zorgverzekeraars gezond gedrag zouden belonen. Zoals de vergoedingen die er dit jaar zijn om te stoppen met roken. Handhaaf die in plaats van deze weer af te schaffen volgend jaar. Of geef de burgers kortingen op sportschoolabo's of iets dergelijks.

@vroem,
Ik ben het deels met u eens dat roken een bewuste keuze is en zeker zal het voor een roker moeilijk zijn om echt te stoppen ermee, echter er zijn middelen genoeg om pogingen te ondernemen. Maargoed als dit zijn doorgang vindt, wat gaan we dan doen met de mensen die bewust heel ongezond leven qua voeding. Sommigen hebben het geluk dat dit niet aan de buitenkant te zien is.

Ik ben het met u oneens dat de roker meer zorgpremie moet gaan betalen. Ik wel nog best aannemen dat de roker nogal wat zorgkosten krijgt. Echter aan de andere kant wordt er ook flink verdiend aan de roker in de vorm van accijns en de besparingen op niet uit te betalen AOW en pensioen uitkeringen omdat ze minder oud worden. Veel ouderdomskwalen die ook veel geld kosten, zullen niet besteed worden aan de roker, omdat deze niet zo oud wordt. Of moet de supergezondlevende persoon die 110 wordt, ook maar meer gaan betalen omdat deze veel meer AOW en pensioen gaat verbruiken en veel meer zorgkosten aan de ouderdomskwalen.

Gesloten