LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Simm's classificatie: beoordelingspunten zomaar veranderd...

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
MiCa

Simm's classificatie: beoordelingspunten zomaar veranderd...

Ongelezen bericht door MiCa »

Geacht panel,

Sinds vorig jaar heb ik, voor mijn diabetische voet (altijd enkelvoud, maar ik heb er natuurlijk twee), Simm's classificatie 2. Van de zorgverzekeraar ligt hier nog een brief van maart 2013, met deze classificatie.
Toen ik 2 weken geleden bij de Diabetes Zorg Groep was, voor mijn jaarlijkse controle, vertelde men mij dat ik nu Simm's 1 had. Duh?? M'n voeten zijn er bepaald niet beter op geworden!
Dat komt, zei de verpleegkundige, omdat de "stemvorktest" niet meer meetelt, bij de bepaling van de classificatie.
Na thuiskomst heb ik de Zorgverzekeraar een E-mail gestuurd met de vraag of dat zomaar gewijzigd kon worden, in de loop van een verzekeringsjaar.
Het antwoord daarop was slechts: "De Simms classificatie geeft het risico aan in hoeverre de kans is dat u verwondingen aan de voet krijgt. Uw huisarts, praktijkondersteuner of diabetesverpleegkundige stelt vast of u al dan niet in staat bent om zelf uw voeten te verzorgen. Het is daarom mogelijk dat uw Simms classificatie wijzigt." Inmiddels was ook een brief gearriveerd met mijn nieuwe classificatie.

Maar mijn vraag was dus: kan/mag de verzekeraar (ik neem tenminste aan dat de verzekeraar heeft uitgemaakt dat de stemvorktest niet meer meetelt) de voorwaarden op die manier wijzigen, in een lopend verzekeringsjaar. Daarop had ik geen antwoord gekregen. Op mijn hernieuwde vraag heb ik, na 2 weken, van de verzekeraar nog steeds geen antwoord mogen ontvangen.
Wie weet raad?

Vriendelijke groeten
MiCa

puma73

Re: Simm's classificatie: beoordelingspunten zomaar veranderd...

Ongelezen bericht door puma73 »

Uiteraard kan de classificatie worden aangepast. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, de zorgverzekeraars doen er alles aan om zo weinig mogelijk te hoeven betalen.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik las bij CZ iets over de veranderingen in de basisverzekering voor de verzorging van de diabetische voet. Ik lees echter niets over de wijziging van de classificatie zelf. http://www.cz.nl/over-cz-publicaties/ni ... es-in-2013
Vergoeding voetzorg diabetes in 2013

U hebt uw nieuwe polis voor 2013 pas ontvangen. Op de polis staan de verzekeringen van u en eventueel meeverzekerde gezinsleden, de premie en het eigen risico.
Er verandert mogelijk iets in de vergoeding voor voetzorg voor u (of een van uw gezinsleden) met diabetes. Als u diabetes hebt, hebt u mogelijk extra voetzorg nodig. Bij de screening van uw voeten wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde ‘simms-classificatie’. Dit geeft aan hoeveel risico u loopt op het ontstaan van moeilijk te genezen wondjes aan uw voeten.
Deze classificatie bepaalt vanaf 2013 hoe hoog uw vergoeding voor voetzorg is. Simm's 0 betekent geen verhoogd risico, Simm's 1 matig verhoogd risico en Simm’s 2 of 3 betekent verhoogd risico.
Wat verandert er?
De Zorgstandaard voor mensen met diabetes schrijft voor dat elk jaar voetonderzoek gedaan moet worden. CZ vergoedt voetzorg aan verzekerden met diabetes met classificatie Simm’s 1, 2 of 3 vanuit de basisverzekering. In de polisvoorwaarden kunt u lezen welke zorg per simm's-classificatie verzekerd is.

Mathilde D.

Hier is een powerpoint over simms bepaling: http://www.asws.nl/web/images/uploads/v ... inder2.pdf. Bij googelen vind ik wel de stemvorktest, maar ik heb nergens gelezen dat die niet meer zou meetellen. Zie ook : http://www.huisartsendienst.nl/pg-21595 ... trole.html
Het kan natuurlijk zijn dat ze u wat op de mouw hebben gespeld. Het staat u vrij om uw Simms door een andere zorgverlener te laten bepalen? Vraag dat eens aan de huisarts. U bent namelijk niet verplicht om de zorg via uw huisarts af te nemen. Echter als u zelf een podotherapeut inschakelt, betaalt uw wel eigen risico. Overleg dat nog met de zorgverzekeraar, want ik weet niet zeker hoe dit werkt.
U bent onafhankelijker als u hierover zelf een medische pedicure of podotherapeut, die bevoegd is voor de diabetisch voet, raadpleegt. Want het resultaat bij de ketenzorg kan beinvloed zijn door stengere regels van de zorgverzekeraar, en misschien is een niet gecontracteerd pedicure hierin onafhankelijker.

MiCa

Ongelezen bericht door MiCa »

Dank allemaal... inderdaad zal ik mijn huisarts nog eens vragen om de Simm's classificatie vast te stellen. Je weet maar nooit.... :wink:

Groeten

Mijni

Mathilde D.

Maar pas op: juist de huisarts werkt samen/ heeft financieel belang bij de ketenzorg die u ivm diabetes ontvangt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:Uiteraard kan de classificatie worden aangepast. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, de zorgverzekeraars doen er alles aan om zo weinig mogelijk te hoeven betalen.
En dat is maar goed ook, want niemand zit te wachten op hogere premies....

Gesloten