LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te laat opgezegd....?
Te laat opgezegd....?
30 december mijn opzegging verstuurd naar mijn zorgverzekeraar IZZ. Niet aangetekend overigens. Heden kreeg ik een schrijven dat ik te laat was met opzeggen. Een aantal zaken die mij verbazen:
Op de website van IZZ staat dat ik de opzegging vóór 31 december schriftelijk door moet geven, echter in de polisvoorwaarden staat iets anders:
6.3. Opzegging door de verzekeringnemer
6.3.1. De verzekeringnemer kan het IZZ Basispakket opzeggen:
- uiterlijk 31 december van ieder jaar met ingang van
1 januari van het volgende kalenderjaar;
Dit is informatie die ik ook terugvond in het boek van M J van Westerlaak met de titel "De zorgverzekeringswet toegepast". Hierin staat namelijk letterlijk:
"Een opzegging die op 31 december gedaan wordt door de verzekeringnemer gaat in op 1 januari van het volgende jaar".
Ik vraag me nu echt af wie er hier in zijn recht staat.... Kan IZZ mijn opzegging ongeldig verklaren door simpelweg te zeggen dat ik te laat was met insturen van mijn brief??
Op de website van IZZ staat dat ik de opzegging vóór 31 december schriftelijk door moet geven, echter in de polisvoorwaarden staat iets anders:
6.3. Opzegging door de verzekeringnemer
6.3.1. De verzekeringnemer kan het IZZ Basispakket opzeggen:
- uiterlijk 31 december van ieder jaar met ingang van
1 januari van het volgende kalenderjaar;
Dit is informatie die ik ook terugvond in het boek van M J van Westerlaak met de titel "De zorgverzekeringswet toegepast". Hierin staat namelijk letterlijk:
"Een opzegging die op 31 december gedaan wordt door de verzekeringnemer gaat in op 1 januari van het volgende jaar".
Ik vraag me nu echt af wie er hier in zijn recht staat.... Kan IZZ mijn opzegging ongeldig verklaren door simpelweg te zeggen dat ik te laat was met insturen van mijn brief??
-
Re: Te laat opgezegd....?
De informatie die je niet hebt, is wanneer je brief bij IZZ is binnengekomen. Ik zou even bij ze navragen wanneer ze de brief hebben ontvangen. Zonder daarbij je juridische onderbouwing te geven om te voorkomen dat ze gaan jokken.
Je hebt nattuurlijk kans dat de brief pas 2 januari is bezorgd en op de eerste maandag (4 januari) is opengemaakt.
Je hebt nattuurlijk kans dat de brief pas 2 januari is bezorgd en op de eerste maandag (4 januari) is opengemaakt.
op 30 december in de bus komt nooit meer aan voor 1 januari. in die tijd moet je toch rekening houden met 2 werkdagen voor bezorging...en dan nog eens niet aangetekend.
Als je zo kort dag er vanaf wilt zul je moeten zorgen dat de brief aangetekend en met spoed wordt verzoeken. Normaal kun je rustig met een gewone brief opzeggen, omdat je een week later altijd nog een brief kunt sturen. Geen bewijs = geen rechten.
De ontvangstdatum is leidend, niet de verzenddatum.
De brief tamelijk laat verzonden, zonder maatregelen om te zorgen dat hij op tijd en ook nog zonder dat te bewijzen valt dat hij op tijd binnen zou moeten gaan komen.
Ergo niets maar aan te doen.
De brief tamelijk laat verzonden, zonder maatregelen om te zorgen dat hij op tijd en ook nog zonder dat te bewijzen valt dat hij op tijd binnen zou moeten gaan komen.
Ergo niets maar aan te doen.
-
Allemaal wat kort door de bocht! Vrijwel zeker dat die brief mits gepost voor de brievenbuslichting van 30 december gewoon op 31 december is aangekomen en dus op tijd. De meeste brievenbuspost wordt de volgende dag al bezorgd. Zeker als werd verzonden naar een postbusnummer. Of het slim was het zo te doen is natuurlijk een ander verhaal. Maar je mag er toch van uitgaan dat de ontvanger eerlijk is.
theoretisch gezien heb je gelijk. Het is alleen heel erg dom.
van de website van TNT:
Op tijd op bestemming
Wilt u er zeker van zijn dat uw brief of pakje de volgende werkdag wordt bezorgd? Maakt dan gebruik van GarantiePost. Met GarantiePost weet u zeker dat uw brief op tijd op bestemming is. Gegarandeerd!
Als je niet gebruik hebt gemaakt van deze dienst heb je gewoon domme pech.
van de website van TNT:
Op tijd op bestemming
Wilt u er zeker van zijn dat uw brief of pakje de volgende werkdag wordt bezorgd? Maakt dan gebruik van GarantiePost. Met GarantiePost weet u zeker dat uw brief op tijd op bestemming is. Gegarandeerd!
Als je niet gebruik hebt gemaakt van deze dienst heb je gewoon domme pech.
Bob, je hebt helemaal gelijk. Ik kreeg ook op de 30e een brief die de 29e was gepost. Uiteraard was het niet handig om tot de 30e te wachten.... Garantiepost kende ik nog niet (HELAAS!).
Maar zoals je ook al zei, hoogstwaarschijnlijk hebben ze het wel op tijd ontvangen, maar ja we weten ondertussen allemaal wat er in het verzekeringswereldje omgaat.... Het woordje coulance komt in het woordenboek van een verzekeraar niet voor!
Maar zoals je ook al zei, hoogstwaarschijnlijk hebben ze het wel op tijd ontvangen, maar ja we weten ondertussen allemaal wat er in het verzekeringswereldje omgaat.... Het woordje coulance komt in het woordenboek van een verzekeraar niet voor!
-
Heeft met coulance niks te maken, met eerlijkheid des te meer. Had je verzonden naar een postbusnummer? Dan hebben ze je brief gewoon op 31/12 ontvangen. Bedrijven belazeren consumenten aan de lopende band door te beweren dat post "niet is aangekomen" of "te laat is aangekomen". Zo word je gedwongen alles aangetekend te verzenden. Te zot voor woorden.
Zie info tntpost.nl
"Boven iedere TNT Post brievenbus vindt u een informatiebordje waarop staat hoe laat die brievenbus wordt gelicht. Een rood informatiebordje geeft aan dat de brievenbus om 17.00 uur of om 18.00 uur wordt gelicht. Een blauw informatiebordje geeft aan de brievenbus om 19:00 wordt gelicht. Post die u voor de buslichting op de bus doet, wordt in principe de volgende werkdag bezorgd."
"TNT Post bewaakt de kwaliteit van de postbezorging nauwlettend. Daarvoor wordt een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld. De afgelopen jaren is de kwaliteit van de postbezorging steeds beter geworden.
Uit de meest recente gegevens blijkt dat gemiddeld 95% van de post die u voor de buslichting op de bus doet daadwerkelijk de volgende werkdag wordt bezorgd. 99,8% van alle post komt op het juiste adres aan."
"Vrijwel alle poststukken die u voor de buslichting op de bus doet, worden de volgende werkdag bezorgd. Hieronder staat de overkomstduur overzichtelijk weergegeven:
Gepost op:
Bezorgd op:
Maandag t/m vrijdag
de volgende dag, overdag
Zaterdag/zondag
maandag overdag"
Zie info tntpost.nl
"Boven iedere TNT Post brievenbus vindt u een informatiebordje waarop staat hoe laat die brievenbus wordt gelicht. Een rood informatiebordje geeft aan dat de brievenbus om 17.00 uur of om 18.00 uur wordt gelicht. Een blauw informatiebordje geeft aan de brievenbus om 19:00 wordt gelicht. Post die u voor de buslichting op de bus doet, wordt in principe de volgende werkdag bezorgd."
"TNT Post bewaakt de kwaliteit van de postbezorging nauwlettend. Daarvoor wordt een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld. De afgelopen jaren is de kwaliteit van de postbezorging steeds beter geworden.
Uit de meest recente gegevens blijkt dat gemiddeld 95% van de post die u voor de buslichting op de bus doet daadwerkelijk de volgende werkdag wordt bezorgd. 99,8% van alle post komt op het juiste adres aan."
"Vrijwel alle poststukken die u voor de buslichting op de bus doet, worden de volgende werkdag bezorgd. Hieronder staat de overkomstduur overzichtelijk weergegeven:
Gepost op:
Bezorgd op:
Maandag t/m vrijdag
de volgende dag, overdag
Zaterdag/zondag
maandag overdag"
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 15 jan 2010 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is nogal makkelijk om nu maar direct te gaan roepen dat de consumenten aan de lopende band belazerd worden.
Of de brief op tijd is aangekomen weten we niet. Ook niet of de verzekeraar op 31 december wel open was (er mensen werkten die dag).
De topicstarter is heel erg laat geweest met het versturen van zijn opzegging en dat is hem nu "fataal" geworden. Volgende keer eerder opzeggen en niet tot het laatste moment afwachten.
Of de brief op tijd is aangekomen weten we niet. Ook niet of de verzekeraar op 31 december wel open was (er mensen werkten die dag).
De topicstarter is heel erg laat geweest met het versturen van zijn opzegging en dat is hem nu "fataal" geworden. Volgende keer eerder opzeggen en niet tot het laatste moment afwachten.
-
Ik roep helemaal niet "direct" dat consumenten aan de lopende belazerd worden op dit punt. Dit hele forum staat vol met soortgelijke kwesties. Tele2 spant de kroon met opzeggingen die "niet aankomen". Verder doet het "argument" dat IZZ op oudejaarsdag wellicht gesloten zou zijn geweest totaal niet ter zake: oudejaarsdag is namelijk geen vrije werkdag. Zou IZZ die dag dicht zijn geweest, dan hadden ze alle opzeggingen op de eerstvolgende werkdag ontvangen in januari moeten honoreren tenzij gedateerd na 30 december.
@Bob, dat er heel veel misstanden zijn betwist ik niet. Maar er wordt nu wel erg makkelijk gesteld dat de zorgverzekeraar schuldig is.
Dat 31 december een werkdag is wil niet zeggen dat alle bedrijven dan open zijn. Dus idem voor deze zorgverzekeraar.
Nogmaals, het is heel vervelend voor de topicstarter, maar hij had eerder op moeten zeggen. Als je het op het laatste moment aan laat komen, tja, sorry hoor, maar dan kan dit gebeuren.
Dat 31 december een werkdag is wil niet zeggen dat alle bedrijven dan open zijn. Dus idem voor deze zorgverzekeraar.
Nogmaals, het is heel vervelend voor de topicstarter, maar hij had eerder op moeten zeggen. Als je het op het laatste moment aan laat komen, tja, sorry hoor, maar dan kan dit gebeuren.
Uiteraard heb ik navraag gedaan bij IZZ, en daar werd gewoon gezegd dat het niet op tijd binnen was. Ik liet het woordje coulance nog vallen, maar er werd mij toen gezegd dat het wettelijk vastligt dat je na 31-12 niemand mag uitschrijven...
Ik heb zojuist vernomen van de verzekeraar waar ik naar wil overstappen dat ze daar juist zeer coulant zijn. (8 dagen!)
Tja op het laatste moment aankomen... Ook daar hoorde ik nog wat over. Je mag dus ook via mail opzeggen (want dat is dus ook schriftelijk!!) en er zijn genoeg mensen die dat dus doen vlak voor nieuwjaar, vandaar ook de coulance van meerdere dagen.
Ik heb zojuist vernomen van de verzekeraar waar ik naar wil overstappen dat ze daar juist zeer coulant zijn. (8 dagen!)
Tja op het laatste moment aankomen... Ook daar hoorde ik nog wat over. Je mag dus ook via mail opzeggen (want dat is dus ook schriftelijk!!) en er zijn genoeg mensen die dat dus doen vlak voor nieuwjaar, vandaar ook de coulance van meerdere dagen.
-
Ik had toch minstens naar het naadje van de kous gevraagd: Wanneer is mijn brief precies binnengekomen??? Maar goed, dit jaar beter......
Nogmaals: "31 december gesloten" is geen juridisch argument. Wettelijk gezien was 31 december een reguliere werkdag. En als je dan als bedrijf dicht zou willen zijn moet je daarvan als bedrijf de nadelige konsekwenties dragen. Het zou anders wel leuk worden: "Sorry maar wij waren de laatse week van december gesloten. Kan best zijn dat uw brief op 29 december bij ons is bezorgd, maar wij kunnen dat niet controleren. Uw opzegging wordt daarom niet gehonoreerd want pas op 4 januari door ons geadministreerd".
Nogmaals: "31 december gesloten" is geen juridisch argument. Wettelijk gezien was 31 december een reguliere werkdag. En als je dan als bedrijf dicht zou willen zijn moet je daarvan als bedrijf de nadelige konsekwenties dragen. Het zou anders wel leuk worden: "Sorry maar wij waren de laatse week van december gesloten. Kan best zijn dat uw brief op 29 december bij ons is bezorgd, maar wij kunnen dat niet controleren. Uw opzegging wordt daarom niet gehonoreerd want pas op 4 januari door ons geadministreerd".
-
Beste,
30 december mijn opzegging verstuurd naar mijn zorgverzekeraar IZZ
Volgens mij is nergens vermeld dat TS de post voor 19:00 op de bus heeft gedaan..Een blauw informatiebordje geeft aan de brievenbus om 19:00 wordt gelicht. Post die u voor de buslichting op de bus doet, wordt in principe de volgende werkdag bezorgd."
Ik heb de brief ruim voor de bus gelicht werd op de 30e gepost, dus hij is zeker die dag met TPGpost meegegaan. Gezien de coulance die andere zorgverzekeraars wel hanteren heb ik nogmaals het verzoek neergelegd om mijn verzoek te honoreren... We wachten maar weer even af.
-
ik heb dit al eens meegemaakt met univé, volgens hun was ik ook te laat met opzeggen, nu wil het geval dat ik dus het jaar daarop dubbel verzekerd was. dit is zover opgelopen dat er een rechter aan te pas is gekomen omdat ik weigerde dubbele zorg te betalen. wat dus weer resulteerde in een incasso en deurwaardersprocedure. ten slotte dus die rechtbank. ik kan je nu melden dat ik de rechtszaak heb gewonnen omdat de datum van verzending en 1 dag levertijd bindend was voor de rechter, oftewel ik was op tijd met opzeggen. het heeft me wel opgeleverd dat ik meer problemen kreeg omdat beide verzekeraars uit coulance de boel hebben teruggedraaid tot de dag van opzegging en aanmelding. oftewel ik was voor de belasting in het jaar 2007 niet verzekerd en moest de zorgtoeslag voor dat jaar terugbetalen. het verhaal omvat eigenlijk nog wel meer met verhuizing en dergelijke. maar ik ben dus wel mooi genaaid door die lui ondanks dat ik van de rechter gelijk heb gekregen. wan als het college van zorgverzekeraars er achter komt kan ik ook nog een een boete krijgen van 130% p/m.
U kunt uw huidige zorgverzekering opzeggen tot 31 december 2009.
dit staat op elke zogverzekerings site vermeld. wanneer het dan binnen komt is niet relevant.
U kunt uw huidige zorgverzekering opzeggen tot 31 december 2009.
dit staat op elke zogverzekerings site vermeld. wanneer het dan binnen komt is niet relevant.
-
Ik duim voor je
@Renagade66: Had je de andere verzekeraar gevraagd om de verzekering te annuleren? Anders zou de andere verzekeraar ook voor de rechter kunnen dagen. Je had een overeenkomst met hun en ze kunnen daar niet zomaar vanaf.
Iedereen weet toch dat de kerstzegels vertraging veroorzaken?
Ook het KNMI of gelijkwaardige kunnen aantonen dat het bepaald geen leuk weer was dus iets later bezorgen omdat de postbode wegens gladheid bij mijn in straat nu geen 6x maar slechts 3 x per week bezorgde.
U had ook in November kunnen opzeggen, als je dan toch geen andere of betere vond kun je de opzegging altijd ongedaan maken, dus reeds voor de tarieven bekend zijn mag het al.
Opzegservice, meestal gaat dit per FAX, Email of andere wijze dus de huidige als deze dit aanbied is dan verantwoordelijk voor tijdig opzeggen.
Dan is U nooit dubbel verzekerd.
De meeste bieden opzeg service aan tot 24 december.
Ook het KNMI of gelijkwaardige kunnen aantonen dat het bepaald geen leuk weer was dus iets later bezorgen omdat de postbode wegens gladheid bij mijn in straat nu geen 6x maar slechts 3 x per week bezorgde.
U had ook in November kunnen opzeggen, als je dan toch geen andere of betere vond kun je de opzegging altijd ongedaan maken, dus reeds voor de tarieven bekend zijn mag het al.
Opzegservice, meestal gaat dit per FAX, Email of andere wijze dus de huidige als deze dit aanbied is dan verantwoordelijk voor tijdig opzeggen.
Dan is U nooit dubbel verzekerd.
De meeste bieden opzeg service aan tot 24 december.