LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussentijdse overstap ivm ontslag en nieuwe indiensttreding

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
smashzero

Tussentijdse overstap ivm ontslag en nieuwe indiensttreding

Ongelezen bericht door smashzero »

Vandaag een vreemde situatie gehad met zorgverzekeraar agis.

Ik ben tot en met februari 2009 collectief verzekerd bij hen en vanwege onslag uit de collectiviteit gegooid. Vanaf dat moment ben ik dus een individueel collectief in gegaan zoals zij dat noemen.

Nu ga ik per 1 juli weer aan de slag bij een nieuwe werkgever die ook een collectieve verzekering aanbieden. Dus ik dacht dat ik dan direct over kon stappen naar dat collectief.

Volgens Agis kan dit niet omdat ik individueel verzekerd ben en niet meer collectief.

Kortom: omdat ik een paar maanden niet heb kunnen werken en dus in een individuele verzekering ben gezet zonder mijn medeweten (ik heb geen nieuw polisblad etc gekregen) kan ik nu dus niet overstappen.

Persoonlijk vind ik dit erg vreemd omdat hierdoor veel mensen niet meer over kunnen stappen omdat ze niet direct van de ene baan in de andere baan gaan.

Ik ben erg benieuwd of dit zomaar mag.

Tevens vind ik het vreemd aangezien ik ook nog binnen achmea zelf blijf. Ik ga namelijk naar groene land achmea.

marieke2407

Re: Tussentijdse overstap ivm ontslag en nieuwe indiensttreding

Ongelezen bericht door marieke2407 »

ik denk eerlijk gezegd dat ze wel in hun recht staan,je bent weer een nw polis aangegaan voor dat moment dus je zit er aan vast tot 31,-12 zeg op tijd op.en ga dan collectief bij je nw baas erin....

mvg marieke2407

even het kunnen allemaal verzekeringen onder 1 dak zijn,wat zo is,maar het zijn toch allemaal aparte bedrijven zeg maar,zo zien zei het en het is ook zo in princiepe..

Chicane

Ongelezen bericht door Chicane »

Dat heeft met het feit te maken dat je collectief verzekerd was. Als je meteen weer een collectieve verzekering had kunnen afsluiten via je nieuwe baas dan had je zo kunnen overstappen, maar omdat je eerst naar een individuele verzekering bent gegaan en pas later indienst treedt ben je verplicht om het jaar op indivuele basis verder te gaan en dan kan je in het nieuwe jaar je collectief verzekeren.

mar42

Ongelezen bericht door mar42 »

maar het is wel raar dat ze jou zonder reden van opgave uit de collectieve verzekering kunnen gooien en je over zetten in individueel zonder overleg te plegen met jou wat jou wensen zijn etc etc, je zou ze kunnen schrijven en vragen om opheldering hierover en dan tevens de melding maken dat je van hun diensten afziet en overgaat naar de collectieve verzekering van je nieuwe baas. :wink: :wink:

Chicane

Ongelezen bericht door Chicane »

meestal geeft de vorige werkgever dat door aan de betreffende persoon. Dat hij door het uitdiensttreden ook de voordelen verliest zoals bv de collectieve verzekering. Tenminste zover ik het tot nu toe heb meegemaakt.

larvekar

Ongelezen bericht door larvekar »

@ mar42: de verzekeraar heeft echt wel een nieuwe polis verzonden naar aanleiding van de wijziging. Ook zal de premie omhoog gegaan zijn omdat de collectieve korting is vervallen, dit kan smashzero gezien hebben op de afschriften.
De nieuwe collectieve verzekering moet aansluiten op de oude, anders is overstappen nu niet mogelijk.

mar42

Kortom: omdat ik een paar maanden niet heb kunnen werken en dus in een individuele verzekering ben gezet zonder mijn medeweten (ik heb geen nieuw polisblad etc gekregen) kan ik nu dus niet overstappen.

zoals ik het hier lees heeft diegene niks ontvangen geen nieuw polis blad en geen opzegging van de collectieve verzekering, dus lijkt mij dat je hier alsnog onderuit kunt komen. :wink: :wink:
Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk :roll:

smashzero

Ongelezen bericht door smashzero »

Het is inderdaad zo dat ik geen nieuw polisblad heb gekregen. Ik vind het daarom ook vreemd dat ze mij zomaar overzetten naar een andere verzekering.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Uiteraard een wat ongelukkige situatie. Echter de suggestie dat "het zomaar" gebeurt is waarschijnlijk onjuist.
Immers de procedure bij uitdienstintreding is waarschijnlijk opgenomen in de voorwaarden van het collectief. Deze heb je destijds aanvaard, en dus ben je er 'onbewust' van op de hoogte.
Mocht het niet in de voorwaarden staan dan heb je volgens mij mogelijkheden om per direct gebruik te maken van het nieuwe collectief.
Succes.

mar42

oke dt snap ik dat het in de voorwaarden staat die je in het begin hebt gekregen maar is dan niet zo dat na beeindiging van collectief dat je dan niet zzlef kan bepalen waar je daarna heen gaat en ze je die mogelijkheid moeten bieden om te kijken of je erens anders goedkoper uitn zo als ik nu zie word het opgedrongen, of heb ik dat mis

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Indien in de voorwaarden staat dat na uitdiensttreding je geen gebruik meer maakt van het collectief en de polis op individuele voorwaarden wordt voortgezet dan is dat de situatie.
Dat zijn de voorwaarden waar je destijds mee akkoord bent gegaan. Collectief is geen veplichting. Dus er is niets aan je opgedrongen.
Dus gewoon 6 maandjes wachten en dan kun je overstappen

mar42

oke dan snap ik het nu :wink: :wink: dank je voor de uitleg

Gesloten