LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uit ONVZ topfit verzekering gegooid

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Elhen

Uit ONVZ topfit verzekering gegooid

Ongelezen bericht door Elhen »

Hallo,
Ik heb het volgende probleem.
Voordat het nieuwe zorgstelsel kwam (per 1-1-2006 meen ik) heb ik bij verschillende zorgverz. maatschappijen nagevraagd of IVF pogingen (want daar zijn wij mee bezig) opnieuw gingen tellen. Daarvoor kreeg je nl. bij een maatschappij maximaal 3 pogingen vergoedt.
Omdat iedereen nu kon overstappen en geaccepteerd zou worden heb ik deze vraag in december 2005 gesteld aan ONVZ. Ik heb in de mail vermeld dat ik dus al eerder IVF pogingen heb gedaan en heb gevraagd of zij opnieuw iVF pogingen gingen vergoeden. Hun antwoord was: Ja, wij vergoeden opnieuw IVF-pogingen.
Daarop heb ik mij aangemeld bij hun verzekering.
Na 3 IVF pogingen gedaan te hebben en hier ook machtigingen voor te hebben gehad, kreeg ik een aantal maanden geleden een brief van oNVZ dat ik verzwegen heb dat ik al bezig was met IVF op het moment van aanmelden bij deze verzekeringen en dat zij mij met terugwerkende kracht uit de aanvullende verzekering gooien. Ik moet dus alle aanvullende behandelingen die ik heb ondergaan gaan terugbetalen.
Ik heb hierop de mail naar hun gestuurd die ik destijds heb ontvangen van hun. En hun reactie hierop is dat ik op het aanmeldingsformulier had moeten neerzetten dat ik al 3 IVF pogingen had gehad. Ik heb op het aanmeldingsformulier keurig neergezet dat ik lenzen had en mijn kinderen beugels. Ik heb het hele IVF gebeuren niet vermeld omdat ik die mail had.
Nu zeggen ze dus: Hadden we het geweten, dan hadden we je niet geaccepteerd.
Terwijl ze in de mail toezeggen dat het wel opnieuw gaat tellen.
Ik heb al diverse brieven gestuurd dat ik ook echt niet te kwader trouw ben geweest (en dat was ik ook echt niet).
Maar zij blijven bij hun standpunt.

Mag dit zomaar? Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Alvast bedankt voor het lezen van de mail.

Vr groet,
Ellie

Mathilde D.

Re: Uit ONVZ topfit verzekering gegooid

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad u aan om dit probleem voor te leggen aan de SKGZ. Bovendien is dit een probleem van de basisverzekering (niet van de aanvullende verzekering) en hebben alle verzekeraars met overstappers hiermee te maken.

E-mail [email protected]
Telefoon (030) 698 83 60
De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Zie ook de eigen polisvoorwaarden over wat te doen bij een geschil: meestal wordt naar de SKGZ verwezen.

BasO

Ongelezen bericht door BasO »

Moet U alle behandelingen terugbetalen?
Hoewel ik mijn vraagtekens heb bij de handelswijze van ONVZ vind ik dat U ook eens moet nadenken of het verstandig is zoveel IVF behandelingen te ondergaan met al die medicijnen.

Elhen

Het rare is dus dat ik geen enkele behandeling hoef terug te betalen, maar alleen alle dingen die ik uit de aanvullende verzekering heb gehaald. Dus lenzen, accupunctuur en dat soort dingen.

Voor vogels:
Het gaat wel om (gedeeltelijke) vergoeding uit de basisverzekering. Want de 1e IVF poging werd in 2006 gehaald uit de aanvullende verzekering. De 2e en 3e poging zitten in de basisverzekering. Vanaf 2007 zitten de 3 pogingen weer in de basisverzekering.
Daarbij heb ik geen trukendoos opengetrokken. Ik weet niet of je het je nog kunt herinneren maar in die tijd was alles onduidelijk. Werd iedereen geaccepteerd, gingen dingen weer opnieuw tellen. Het hoe of wat werd pas heel laat bekendgemaakt. DAAROM heb ik het via mail gedaan. Ook telefonisch heb ik het nagevraagd maar probeer dat maar eens te bewijzen. En JUIST omdat ik al pogingen achter de rug had en dit dus gemeld heb, heb ik die mail bewaard.
Als ik fout ben, ben ik fout. Heel simpel.
Maar dit heb ik expliciet nagevraagd ook bij andere verzekeringen. De 1 zei nee, de ander ja. En omdat de ONVZ ook de beugels vergoed, heb ik voor deze verzekering gekozen.

Het rare is dat ik dus de 1e IVF niet terug hoef te betalen (medicijnen vallen in de basisverzekering). Ik moet wel alle andere dingen terug betalen, zoals lenzen en alternatieve behandelingen/medicijnen.

Voor BasO:
Nadenken? Denk je dat je niet nadenkt als je IVF ondergaat? Geloof me als ik zeg dat het geen pretje is. Maar als je een keuze hebt tussen geen kinderen of misschien wel, dan is die keuze snel gemaakt of niet dan?
Maar het heeft geen zin om hier een hele discussie te hebben over wel of geen IVF, ieder zijn keuze daarin.

Het gaat er hier om dat ik dus niet te kwader trouw ben geweest . En wat ik evt. verder kan doen.

BasO

Ongelezen bericht door BasO »

Moet U ook de orthodondist terugbetalen?
Ik zou in elk geval ook de redactie van Radar even bellen.
ONVZ is van oorsprong een particuliere verzekeraar misschien dat ze zich daarom zo hard opstellen.
Succes.

Elhen

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.

Nee de orthodontist hoef ik niet terug te betalen. Dat is voor mijn dochters.
Ik heb uit een eerdere relatie 2 dochters. (Mijn huidige partner en ik willen ook graag een kindje vandaar de IVF.)

Ja ze hebben me uit de aanvullende verzekering gegooid met terugwerkende vanaf 1/1/06.
Als ik in hun ogen dus echt fout ben begrijp ik dus niet waarom ik dan de 1e IVF (die in het jaar 2006) in de aanvullende verz. zat van hun niet hoef terug te betalen. De 2e en 3e IVF die zaten in de basisverzekering.

Ik moet dus wel alle andere kosten die met de aanvullende verzekering zijn gemaakt terug betalen.

Ik heb ook een hele briefwisseling met ONVZ gehad en zij blijven bij hun standpunt.
Ik zie het als een beetje misleiding en een lokkertje.
Ja zeggen in de mail.
Maar in een briefwisseling lieten zij weten: als wij hadden geweten dat u al IVF had gedaan hadden we u niet geaccepteerd.
Maar in de mail zeggen ze het wel toe.
En er zijn ook machtigingen afgegeven voor ELKE IVF behandeling.

Ik heb met de aanvullende verzekering best veel kosten gemaakt, want ik heb ook fibromyalgie (weke delen reuma). Vandaar de accupunctuur en magnetiseur en dergelijke.
En ik krijg gewoon het idee dat ze klanten die teveel kosten maken er uit proberen te gooien met een of andere reden.
Je hoort wel vaker negatieve verhalen over ONVZ op dit gebied. Ook met het tussentijds aanpassen van hun voorwaarden.

Toen ik vorig jaar een nota indiende voor magnetiseur (34 euro) kreeg ik een brief waarin mij gevraagd werd uit te leggen waarvoor ik naar de magnetiseur ging.

Elhen

Jawel. Het nieuwe zorgstelsel kwam toch per 1/1/2006?

Maar in 2005 hadden wij al 3 IVF pogingen gedaan bij Agis.

In die tijd was het allemaal zo onzeker. Mocht je, omdat je een andere verzekeraar kon kiezen, ook weer nieuwe IVF pogingen gaan doen?
Daarom heb ik een aantal verzekeraars in december 2005 een mail gestuurd en gebeld. Bij een aantal verzekeraars werd gezegd dat het bij hun gewoon opnieuw ging tellen, dus kon ik gewoon weer starten met een nieuwe poging 1.
En omdat ONVZ bijna de enige was die gunstige orthodontie had, heb ik voor hun gekozen.
Er waren ook een aantal verzekeraars die ook de 4e en 5e poging vergoeden. Die had ik dus sowieso kunnen kiezen maar die hadden geen gunstige orthodontievergoeding.

ONVZ heeft ja gezegd in de mail EN ze hebben 3x een machtiging afgegeven.
Misschien zijn ze gaan zoeken naar een mogelijkheid mij eruit te gooien omdat ik veel declareer en hebben ze medische gegevens ergens opgevraagd?

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik kan de handelswijze van Ellen volledig begrijpen. Zoals zij het beschrijft was het ook in die tijd. Alles was heel onduidelijk, veel mensen wisselden van zorgverzekering. Het vergoeden tot bepaalde limieten is altijd al schimmig geweest bij wisseling van verzekering. Als je in het verleden wisselde had je ook kans dat je er bijvoorbeeld wat betreft orthodontie (waar meestal maximale bedragen voor de gehele behandelduur gelden) beter van werd.
De kans dat zoiets je overkomt is gewoon erg groot. Ik denk dat Ellen voor de ONVZ inderdaad een erg dure klant is, maar ik veroordeel ONVZ. Dat zorgverzekeraars goed op hun geld passen is natuurlijk belangrijk en dat ze dit doen dmv gerichte acties (klanten selecteren die bijv. IVF ondergaan, maar geen voorgeschiedenis gemeld hebben) kan ik begrijpen. Maar ze moeten dan ook weten wanneer ze moeten stoppen, namelijk als iemand kan aantonen dat hierover een toezegging is gedaan, waardoor het bekend moest zijn bij de zorgverzekeraar.

En ik vind ook dat ze een verzekerde na zo'n lange tijd met terugwerkende kracht eruit zetten ook niet acceptabel.

ils

Ongelezen bericht door ils »

Hallo Elhen,

Ook ik zit bij de ONVZ en het was heel duidelijk dat je per 01-01-2006 zonder medische selectie zowiezo de Optifit kreeg. Voor de onvz Topfit moest je een medische vragenlijst invullen en dat heb je dus gedeeltelijk gedaan. De 1e ivf behandeling werd uit de aanvullende verz. Topfit betaald, had jij dit op de medische vragenlijst bij aanmelding verzekering gezet, had je waarschijnlijk niet de Topfit gekregen, maar de hoogst haalbare Optifit, toen nog zonder medische vragenlijst.
Daar er bij de ONVZ uit de Topfit zo veel misbruik is gemaakt, denk aan de onbeperte koop van brillen, hebben zij de aanv.verz. aangepast en zijn ze waarschijnlijk nu aan het kijken of mensen naar waarheid hun med.achtergrond wel hebben ingevuld voor de aanv.Topfit verz.
Stel anders jouw vraag ook eens bij www.zorgwet.info , daar zit een jurist Clipper genaamd, die heel veel van de zorgverzekeringen afweet,

groeten van Ils

Gesloten