Hallo,
Ik heb een vraag over mijn zorgverzekering. De verzekeraar (Zilveren Kruis) heeft mij ten onrechte uitgeschreven uit de verzekering i.p.v alleen collectiviteit in te voeren. Daardoor ben ik in 2007 in het geheel niet verzekerd geweest. Ik heb echter wel een polisblad gekregen, env niet gemerkt dat ik geen premie heb betaald, omdat ik dit al jaren automatisch doe.
Nu brengt de verzekeraar mij premie in rekening over heel 2007. Ik heb echter geen nota's ingediend en deze hele situatie is een fout van Zilveren Kruis! Nou wil ik voorstellen om de laagste premie te betalen zonder bijverzekering en met het hoogste eigen risiso (over 2007). Heb ik hier recht op?
Alvast bedankt voor het advies.
groeten,
Liz
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitgeschreven door fout verzekeraar
-
Re: Uitgeschreven door fout verzekeraar
Zij hebben een fout gemaakt, maar de zorgverzekering heeft een wettelijke, verplichte basis. Dus je moet zelfs blij zijn dat je geen boete krijgt.
Alleen als je vooraf om het verhoogde eigen risico gevraagd had, heb je hier recht op. Je krijgt dit nooit voor elkaar: immers als je WEL van medische zorg gebruik had moeten maken, hadden ze toch ook uitbetaald neem ik aan?
Vergelijk iemand die zich expres/per ongeluk niet verzekert. Die moet de hele premie met terugwerkende kracht betalen, plus boete, en moet zelf de rekeningen van het ziekenhuis betalen over de periode dat er geen verzekering was. (dit laatste vind ik trouwens heel raar: wel premie betalen maar geen vergoeding?)
Alleen als je vooraf om het verhoogde eigen risico gevraagd had, heb je hier recht op. Je krijgt dit nooit voor elkaar: immers als je WEL van medische zorg gebruik had moeten maken, hadden ze toch ook uitbetaald neem ik aan?
Vergelijk iemand die zich expres/per ongeluk niet verzekert. Die moet de hele premie met terugwerkende kracht betalen, plus boete, en moet zelf de rekeningen van het ziekenhuis betalen over de periode dat er geen verzekering was. (dit laatste vind ik trouwens heel raar: wel premie betalen maar geen vergoeding?)
Hoi Mathilde,
Bedankt voor je reactie! Ik vind wel dat er een cultuur van angst wordt gecreeerd rondom verzekeringen. Immers, niet verzekerd zijn is altijd fout en resulteert in boetes e.d. maar een fout van een verzekeraar blijft ongestraft. Uit de reacties op dit forum blijkt dat jij veel van deze zaken af weet en geklaag van verzekerden al vaak genoeg moet aanhoren...dus ik zal je er verder niet mee lastig vallen.
Geldt voor de aanvullende tandartsverzekering overigens hetzelfde? Of kan deze wel met terugwerkende kracht worden kwijtgescholden?
Overigens is aan mijn verzoek om betalingregeling niet tegemoet gekomen en is vandaag ruim 1500 euro ineens van mijn rekening afgeschreven; ik kan en wil daar niet mee akkoord gaan. immers, toestemming voor maandelijkse automatische incasso is niet helzelfde als 15 maanden achterstallige premie ineens en zonder aankondiging innnen, toch?
Nogmaals bedankt!
gr. Liz
Bedankt voor je reactie! Ik vind wel dat er een cultuur van angst wordt gecreeerd rondom verzekeringen. Immers, niet verzekerd zijn is altijd fout en resulteert in boetes e.d. maar een fout van een verzekeraar blijft ongestraft. Uit de reacties op dit forum blijkt dat jij veel van deze zaken af weet en geklaag van verzekerden al vaak genoeg moet aanhoren...dus ik zal je er verder niet mee lastig vallen.
Geldt voor de aanvullende tandartsverzekering overigens hetzelfde? Of kan deze wel met terugwerkende kracht worden kwijtgescholden?
Overigens is aan mijn verzoek om betalingregeling niet tegemoet gekomen en is vandaag ruim 1500 euro ineens van mijn rekening afgeschreven; ik kan en wil daar niet mee akkoord gaan. immers, toestemming voor maandelijkse automatische incasso is niet helzelfde als 15 maanden achterstallige premie ineens en zonder aankondiging innnen, toch?
Nogmaals bedankt!
gr. Liz
Dit vind ik niet echt een argument. Ook als je automatisch betaald blijf je verantwoordelijk voor het betalen voor je premie. En van het Zilveren Kruis kun je niet verwachten, dat ze dit in de gaten houden, als je daar niet meer (ook al was het onterecht!) verzekerd was.env niet gemerkt dat ik geen premie heb betaald, omdat ik dit al jaren automatisch doe.
Het enige wat ze nu doen, is het geld, waarvan je zelf duidelijk gemaakt hebt, dat het nog betaald moet worden, innen. En dat dan voor de verzekering, die je dacht te hebben over 2007.
Slaat volgens mij nergens op. Je moet gewoon de premie betalen, waarvoor jij dacht verzekerd te zijn. Je weet nu, dat je in 2007 geen kosten gemaakt hebt, maar dat wist je begin 2007 niet.Nou wil ik voorstellen om de laagste premie te betalen zonder bijverzekering en met het hoogste eigen risiso (over 2007).
Toch even de kleine letters lezen. Ze innen alle kosten met betrekking tot deze verzekering. En dat is niet alleen de premie. Als ik een rekening indien en aangeef, dat de verzekering deze moet betalen aan de zorgverlener en hij wordt niet helemaal vergoed, dan wordt het verschil via een incasso van mijn rekening gehaald. Lijkt me niet meer dan normaal.immers, toestemming voor maandelijkse automatische incasso is niet helzelfde als 15 maanden achterstallige premie ineens en zonder aankondiging innnen
Dit is volgens mij het meest gebruikte zinnetje van iedereen. Vergeet nooit, dat je naast rechten ook plichten hebt!Heb ik hier recht op?