LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van van mijn stoel van verbazing.....

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
leoverdi

Van van mijn stoel van verbazing.....

Ongelezen bericht door leoverdi »

Er is een periode geweest dat ik financiële problemen had. In die periode heb ik een achterstand opgelopen in het betalen van de zorgpremie. Uiteindelijk heb ik vorig jaar met Menzis een regeling getroffen. Afspraak van de zijde van Menzis was dat alle bedragen in de regeling zouden vallen en dat ik een specificatie zou ontvangen. Afspraak mijnerzijds was dat ik geen nieuwe achterstand zou oplopen.

Vanaf dat moment betaalde ik keurig mijn premie maar een specificatie ontving ik niet. Keer op keer gebeld dat ik echt een specificatie nodig had. Prompt kreeg ik een dagvaarding voor een bedrag waarvan Menzis had gezegd dat het in de regeling zat.

Ondertussen ontving ik brieven dat ik een nieuwe achterstand zou hebben opgelopen. Wat niet mogelijk was omdat ik keurig elke maand betaalde. Ik stuurde betaalbewijzen en ontving nooit een antwoord.

Uiteindelijk een klacht ingediend omdat ik wilde weten hoeveel ik moest betalen (want ik had toen al door dat er veel dingen verkeerd gingen) en uiteindelijk kreeg ik eind juli een specificatie.

Toen bleek dat veel maandpremies waren weggeboekt op wat er open stond (wist ik niet) en deed de kantonrechter uitspraak en gaf Menzis ongelijk.

Gelijk na de uitspraak heb ik Menzis gebeld om een goede regeling te treffen die mij werd geweigerd. Op dat moment besloot ik zelf maar zoveel mogelijk te betalen en ik heb het bedrag waarvoor ik voor de rechter ben gedaagd betaald en de maanden die ik had betaald maar waren weggeboekt op de schuld heb ik ook ingelopen.

Vandaag ontving ik een brief dat ik zes maanden achterstand zou hebben en dat ik een bestuursrechtelijkepremie (zo heet dat geloof ik) moet betalen van € 148 per maand.

Maar ik heb dus geen zes maanden achterstand (wat er nog open staat zijn 3 termijnen uit 2009 en 1 termijn uit 2010) en daarnaast heb ik van Menzis een brief ontvangen dat ik voor 8 november het openstaande moet betalen omdat het anders naar de deurwaarder gaat.

Ik ben nu even helemaal verbijsterd want wat kan ik hier aan doen? De CVZ gelooft blijkbaar blindelings Menzis en gaat nu de lopende premies innen terwijl ik dus geen achterstand heb in mijn lopende premies. Heeft iemand advies wat ik hier aan kan doen? Ik vind het een ongelooflijk iets dat mijn werkgever nu wordt ingeschakeld voor iets wat, mijns inziens, onterecht is. Voor de openstaande schuld, zegt de brief van het CVZ moet ik met Menzis een regeling treffen maar die zeggen dat ik voor 8 november moet betalen en voor het overige heb ik dus geen achterstand.

Zucht........

Mathilde D.

Re: Van van mijn stoel van verbazing.....

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad je aan om over de gang van zaken te klagen bij de SKGZ.

leoverdi

Ik heb inmiddels een klacht bij Menzis gedeponeerd. Bij de SKGZ en net een klacht ingediend bij de Ombudsman. Ik begrijp echt niet dat het CVZ zonder zich ervan te vergewissen of dit allemaal wel klopt tot deze maatregel kan overgaan terwijl ik een brief van Menzis heb dat ik tot 8 november de tijd heb om mijn openstaande vordering te betalen (er is dus wel een vordering maar geen premie achterstand want de maagtregel geldt voor de lopende premie terwijl Menzis eindelijk sinds vorige maand mijn premie automatisch ging incasseren, na meer dan een half jaar verzoeken daartoe ingediend te hebben). Morgen bel ik nog met mijn rechtsbijstandverzekering want ik neem het heel zwaar op dat mijn werkgever hier nu ook in wordt betrokken.

schele willem

Ongelezen bericht door schele willem »

En mensen die wel keurig betalen kunnen weer meer gaan betalen...zucht

leoverdi

Ben ik het helemaal mee eens en daarom heb ik mij na mijn financiële problemen (die iedereen kunnen overkomen) keurig aan de gemaakte afspraken gehouden. Ik heb sinds begin 2010 geen enkele premieachterstand meer opgelopen. Menzis heeft zijn ongelijk bevestigd gezien bij de kantonrechter en nu krijg ik dit op mijn boterham.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Toen bleek dat veel maandpremies waren weggeboekt op wat er open stond (wist ik niet) en deed de kantonrechter uitspraak en gaf Menzis ongelijk
heb het bedrag waarvoor ik voor de rechter ben gedaagd betaald
Hier snap ik dus helemaal niks van.
Als je gelijk hebt gekregen van de kantonrechter hoef je dus ook, naast de getroffen betalingsregeling en de nominale premie per maand, niks meer te betalen.

Hoezo zou je dan gaan betalen waarboor je gedaagd bent ?
Je kunt toch met dit vonnis in de hand alle verdere aanspraken afwijzen ?

Of zit het toch iets anders in elkaar ...

leoverdi

Ik heb destijds een regeling getroffen ( want ik had een openstaande vordering) maar ondanks de afspraak werd ik toch voor de rechter gedaagd, dat werd door de rechter ongegrond verklaard en Menzis moest de proceskosten betalen.

Ik heb echter wel datgene betaald waarvoor ik gedaagd ben.

Mijn handmatig betaalde maandpremies (want Menzis voerde mijn verzoek tot automatische incasso ook niet door, pas sinds begin september gaat dit automatisch) weden, zonder dat ik dit wist weggeboekt op de vordering, ik ontken dus niet dat er een vordering is) zodoende bleek ik plots toch 3 maandpremies 2011 achter te lopen. Ook die zijn voldaan met expliciet de vermelding voor welke maand dit bedoeld was.

Het CVZ zegt dat ik voor de vordering een regeling moet treffen (waarvan ik het bewijs heb dat ik 'uitstel' heb tot 8 november en de vordering dan ook voldaan heb) maar dat de lopende premie + extra kosten vanwege zes maanden achterstand op mijn loon worden ingehouden maar ik heb geen achterstand.

Leo The Emperor

Het wordt, in ieder geval voor mij niet echt duidelijker.

Even als voorbeeld :

Stel je achterstand is 1000 euro waarvoor je een betalingsregeling hebt getroffen van 50 euro per maand. En je normale zorgpremie is 90 euro per maand.

Nu heeft Menzis je zorgpremie weggeboekt op de achterstand waardoor er nieuwe achterstand ontstaat. Dit heeft de rechter dus laten corrigeren in de betreffende uitspraak.

Dan ben je toch gewoon 140 euro (90 + 50 ) euro per maand verschuldigd, en zolang je dat gewoon blijft betalen ontstaan er geen nieuwe tekorten.

leoverdi

@ Leo
Als ik 1000 euro achterstand zou hebben zou het dus volgens jou niet uitmaken of ik aan CVZ of aan Menzis zou betalen want ik zou hoe dan ook 140 euro per maand kwijt zijn. Maar de bestuursrechtelijke premie bestaat uit premie + boete en de schuld moet dan alsnog aan Menzis betaald worden.

Huidige stand van zaken:

Er is een vordering van 4 maanden, eind 2009 begin 2010 die vordering moet ik voor 8 november 2011 betalen (zwart op wit in brief van Menzis)

Verder geen achterstanden. Alleen die enkele vordering.

Menzis verliest rechtszaak en meldt mij aan als wanbetaler bij CVZ vanwege vordering van 4 maanden die ik, volgens Menzis zelf, voor 8 november moet betalen per brief van augustus aangemeld half september bij CVZ.

Wat klopt er hier niet. Inderdaad ik heb een premie achterstand en heb e.e.a. geregeld, keurig geregeld zelfs nadat ik begin vorig jaar meende een goede regeling te hebben getroffen die door miscommunicatie (van Menzis) resulteerde in een procedure bij de kantonrechter. Rechter geeft mij gelijk. Ik neem contact op met Menzis want ik wil alsnog alles regelen en krijg nul op het request maar wel uitstel tot 8 november a.s., daarmee ga ik akkoord met gisteren als kwaadaardige surprise het bericht dat ik ben aangemeld bij CVZ.

Het aanmelden bij de CVZ is voor mij pure pesterij omdat ik bij de kantonrechter goed onderbouwd kon verklaren hoe de vork in de steel zat en Menzis zijn 'zaak' daardoor niet kon winnen.

Leo The Emperor

Ok, ik begrijp het.
Er is een vordering van 4 maanden, eind 2009 begin 2010 die vordering moet ik voor 8 november 2011 betalen (zwart op wit in brief van Menzis)
Dit is dan de "betalingsregeling" ,niet een betaling in termijnen, maar uitstel van betaling tot 8 november 2011.

In die zin is het dus ook inderdaad geen achterstand meer, omdat je, in overeenstemming met Menzis, tot 8 november de tijd hebt om te betalen.

Als je dan zoals je zegt de normale premie stipt betaald, is er inderdaad geen enkele reden om als je als wanbetaler te melden en de boete te incasseren.

leoverdi

En toch heeft Menzis dat gedaan.

vincent1973

Ongelezen bericht door vincent1973 »

ik ben ook aangemeld bij CVZ door een fout van Menzis zelf, zij geven dit ook toe zowel schriftelijk als mondeling, ik heb ook een betalingsregeling met Menzis vanaf Juni 2011 en netjes elke maand altijd betaald tot ik een brief kreeg van Menzis dat de regeling komt te vervallen door het niet op tijd betalen. Ik heb direct een mail gestuurd en gevraagd wat er mis was gegaan en of de regeling kon worden voortgezet maar er werd direct NEE gezegd tot mij verbazing kreeg ik een paar dagen na dit voorval een brief van hun dat er door een fout bij hun de regeling was komen vervallen en dat dit niet de bedoeling was en de regeling is herstelt en een excuses van hen en ik dacht mooi netjes geregeld maar dan komt het krijg ik een brief van CVZ dat ik aangemeld ben, ik weer bellen bellen bellen Menzis geeft toe dat het fout zit maar ik ben nog steeds niet afgemeld bij CVZ omdat menzis eerst moet onderzoeken wat er fout is gegaan an dat ze dan pas kunnen afmelden.. WIE KAN MIJ HELPEN na 6 uur telefoon nog niks opgeschoten ik begin nu wel te begrijpen waarom zorg zo duur is

Gesloten