Onze zoon (5jr) heeft een hele sterke oogafwijking (+12) en volgt sinds een tijd zwemlessen waarbij hij uiteraard ook leert duiken. Dit kan hij echter niet zonder bril. Zijn orthoptist heeft daarom onlangs een keurige brief opgesteld voor onze zorgverzekeraar om een zwembrilletje op sterkte vergoed te krijgen. Deze wordt helaas niet vergoed want "een zwembril vloeit voort uit pers. behoefte, dwz een hobby om te kunnen uitoefenen. Dus geen medische noodzaak" aldus de verzekering.
Vervolgens info opgedaan bij de adjunct directeur van het Nationaal Platform Zwembaden/NRZ en deze is het volledig met ons eens dat leren zwemmen een noodzakelijk iets is en dat het redelijk is dat onze verzekering dit vergoedt.
Ben benieuwd naar jullie mening hierover (is leren zwemmen dezer dagen een hobby of eigenlijk meer noodzaak?!) en wie kan mij raadgeven hoe we verder kunnen handelen voor vergoeding. Dank!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vergoeding zwembrilletje op sterkte
Re: vergoeding zwembrilletje op sterkte
Leren zwemmen is geen noodzaak, de adj-directeur preekt natuurlijk voor eigen parochie.
Da's hetzelfde als een rijschoolhouder die van mening is dat een rijbewijs noodzaak is....
Da's hetzelfde als een rijschoolhouder die van mening is dat een rijbewijs noodzaak is....
@Wendy:
Waarschijnlijk krijgt hij op basis van de sterkte wel een gewone bril vergoed. Zwemmen valt inderdaad buiten de "medische noodzaak" en die bril zal je dus zelf moeten bekostigen.
Wij moeten voor onze dochter (inmiddels 13jaar en sterkte +4,5) sinds 6 jaar jaarlijks nieuwe glazen (overigens ook nieuw montuur) aanschaffen omdat zij in de groei is, maar ook dit wordt niet als medisch noodzakelijk gezien.
Ook mijn eigen brillenglazen (+3,5 resp. +3,75, additie van +1,50 en prisma van 20 dioptrieën verdeeld over 2 glazen) zijn peperduur maar worden als "niet medisch noodzakelijk" gezien, ook al zou ik zonder bril überhaupt niets meer kunnen (niet lezen, niet computeren, niet tv kijken en niet aan het verkeer deelnemen). Ook het feit dat ik binnenkort (inmiddels voor de 6e keer) aan mijn ogen geopereerd word en daardoor al langer dan 6 maanden gedeeltelijk moet verzuimen op mijn werk doet daar niets aan af.
Waarschijnlijk krijgt hij op basis van de sterkte wel een gewone bril vergoed. Zwemmen valt inderdaad buiten de "medische noodzaak" en die bril zal je dus zelf moeten bekostigen.
Wij moeten voor onze dochter (inmiddels 13jaar en sterkte +4,5) sinds 6 jaar jaarlijks nieuwe glazen (overigens ook nieuw montuur) aanschaffen omdat zij in de groei is, maar ook dit wordt niet als medisch noodzakelijk gezien.
Ook mijn eigen brillenglazen (+3,5 resp. +3,75, additie van +1,50 en prisma van 20 dioptrieën verdeeld over 2 glazen) zijn peperduur maar worden als "niet medisch noodzakelijk" gezien, ook al zou ik zonder bril überhaupt niets meer kunnen (niet lezen, niet computeren, niet tv kijken en niet aan het verkeer deelnemen). Ook het feit dat ik binnenkort (inmiddels voor de 6e keer) aan mijn ogen geopereerd word en daardoor al langer dan 6 maanden gedeeltelijk moet verzuimen op mijn werk doet daar niets aan af.
-
Het is ook afhankelijk van de verzekeraar. Want bij Vgz moet je extra aanvullend verzekerd zijn, maar die vergoeden ook zonnebril op sterkte. Voor de meeste verzekeraar maakt het niet veel uit waaraan ze het bedrag van een bril uitgeeft, wat vaak op maximaal 140 euro is. Dus , of nadrukkelijk naar iemand vragen die er verstand van heeft bij de verzekeraar en in dit geval, geen callcenter medewerker.
Meeste verzekeraar vergoeden maar eens in de 2 jaar en dan een maximum bedrag en het maakt dan niks uit wat voor bril het is. Sommige maken wel een uitzondering en anderen weer niet. Maar zoiets moet je een manager voor hebben die uitzondering kan bepalen.
Meeste verzekeraar vergoeden maar eens in de 2 jaar en dan een maximum bedrag en het maakt dan niks uit wat voor bril het is. Sommige maken wel een uitzondering en anderen weer niet. Maar zoiets moet je een manager voor hebben die uitzondering kan bepalen.
Indien je op zoek bent naar een "goedkope" en goede zwembril op sterkte kijk dan eens op http://sport.marktplaats.nl/overige-spo ... ndere.html Een Speedo zwembril is hier te vinden voor 25 euro en een Clubswim zwembril op sterkte is 11 euro. De sterktes gaan van -1,5D tot -6D.
Laatst gewijzigd door duuren op 23 nov 2009 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste meneer van Duuren, mag ik U even wijzen op de gedragsregels:
•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum, of om allerlei commerciële, danwel non-commerciële bedrijven en organisaties te promoten.
Ik adviseer U Uw activiteiten hier niet te gaan uitbreiden....
•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum, of om allerlei commerciële, danwel non-commerciële bedrijven en organisaties te promoten.
Ik adviseer U Uw activiteiten hier niet te gaan uitbreiden....