LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ verzekerden

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Willem Peul

VGZ verzekerden

Ongelezen bericht door Willem Peul »

VGZ betaald slechts een kleine vergoeding voor een hoogstnoodzakelijk medicijn voor Parkinson patienten, die dit levenslang moeten gebruiken en waar geen echt alternatief voor is.....................................................................................
Kosten per 28 dagen EUR 107,37 en per jaar EUR 1.400,10 ........................
Vergoeding............... EUR 17,44 en per jaar EUR 227,42 ........................
.............................. - ------------- .............. - ---------------- ......................
Zelf te betalen............ EUR 89,93 en per jaar EUR 1.172,68 .......................
Van die EUR 227,42 jaarlijkse vergoeding moet ook nog EUR 155,00 aan eigen risico betaald worden.
Zelf totaal te betalen EUR 1.327,68.......................
Het CAK weigert ook nog eens om de EUR 155,00 eigen risico te verminderen bij Parkinson patienten. Het VGZ verschuilt zich achter minister Ab Klink, die zou geen toestemming geven om de vergoeding te geven.

testcase

Re: VGZ verzekerden

Ongelezen bericht door testcase »

Vergoedingen van medicijnen zitten in principe de basisverzekering. Het uitgangspunt is dat alle noodzakelijke medicijnen worden vergoed mits dit de goedkoopste is. Nu zijn dit soort discussies ook onder medici vaak arbitrair. De overheid maakt hier de keuzes voor de hoogte van de vergoeding en niet VGZ. Nu kan VGZ een foutje maken, maar ik denk het niet. Welk medicijn is het?

In uw voorbeeld vind de overheid dus dat er wel en alternatief is die 17,44 kost en daarom krijgt u dat maximaal vergoed.

Ook het eigen risico is door de overheid bepaalt en niet door het CAK, deze is slechts uitvoerend. Ik zou derhalve uw klacht richten op de politiek. Mischien bent u bij en politiek partij betrokken en kunnen zu u antwoord geven.

Het verhaal van VGZ klopt vrees ik, ook bij een andere verzekeraar zou u het niet krijgen, het betreffen hier politieke keuzes.

Sommige aanvullende verzekeringen kunnen uw misschien helpen, maar dan moet u goed onderzoek doen, bv bij kiesbeter.nl . en kies een verzekering waarbij geen medische selectie nodig is anders wordt u niet geaccepteerd.

Willem Peul

De informatie in het antwoord is mij bekend. Juist omdat er niets gebeurd heb ik dit aanhangig gemaakt. Het bedoelde medicijn is rasagiline, dosering 1 mg per dag, handelsnaam Azilect. Het is inmiddels bekend dat er voor dit medicijn geen goedkoop alternatief is, dat zelf maar op afstand te vergelijken is met rasagiline. Rasagiline werkt niet bij alle Parkinson patienten evengoed. Belangrijk is, om er zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Ik beschik over inside informatie die er op duidt, dat er artsen zijn, die geen Rasagiline voorschrijven omdat ze weten dat de betreffende patient het niet kan betalen. Ik kan deze artsen heel goed begrijpen. Dit is overigens de belangrijkste reden dat ik deze discussie ben gestart, de discrimatie van arme Parkinson patienten.

testcase

Dus niet helemaal terecht dat u dan het VGZ of het CAK daarop aanviel.

Ik begrijp dat de werking en resultaten van dit middel nog omstreden zijn:
http://www.cvz.nl/resources/cfh0610_ras ... -19808.pdf

Een bericht op dit forum zal weinig voor u uithalen. Ik adviseer u tot uw eigen politiek partij te richten.

Willem Peul

De werking van Rasagiline is inmiddels niet meer omstreden, zie de
Adagio studie van zomer 2008, gepresenteerd in Madrid, en de vele goede resultaten bij patienten
http://biospace.com/news_print.aspx?NewsEntityId=107831
Wat de voortdurende verwijzing naar de politiek betreft, dat vind ik wat
te makkelijk. De gezondheidszorg heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. De situatie is een beetje vergelijkbaar met die van de rechterlijke macht, die houden hun rug toch wat rechter.

testcase

Kromme redenering. Het middel is wel degelijk nog steeds omstreden.

Eerst het VGZ
Dan het CAK
dan de politiek
en dan de gezondsheidzorg.

pffff. succes DON Quichotte.

Maar als niet alle onderzoeksreslutaten dezelfde kant opwijzen wordt het toch lastig.

Gesloten