LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag: Mag een zorgverzekeraar dit doen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
neeltjeg

Vraag: Mag een zorgverzekeraar dit doen?

Ongelezen bericht door neeltjeg »

Ik heb me sinds afgelopen 01 jan. aangemeld bij een nieuwe zorgverzekeraar. Daarbij heb ik verzocht om de maximale tandartskostenverzekering inclusief techniekkkosten, omdat ik een behandeling voor een brug verwacht. Moest een lijst vragen over tandartszaken invullen, wat op zich logisch is. Ik ben eerlijk geweest en heb aangegeven dat ik dit jaar een behandeling voor een brug verwacht. de zorgverzekeraar meldt mij vervolgens dat ze mij wel voor het maximale bedrag willen verzekeren, maar EXCLUSIEF techniekkosten.
En een brug-behandeling bestaat voor een groot gedeelte uit techniekkosten, naar voorcalculatie van mijn tandarts minstens 700 euro. die moet ik dan dus uit eigen zak betalen.

mijn vraag is: mag mijn zorgverzekeraar dit doen? Mag hij mij de vergoeding voor techniekkosten weigeren?

Stiekem denk ik dan bij mezelf: had ik niet zo eerlijk moeten zijn bij het beantwoorden van de vragen over toekomstige behandelingen...?

het zou fijn zijn als iemand die hier meer van weeet, mijn vraag kan beantwoorden en wellicht tips heeft wat te doen.
mvg
Neeltje

Dirkie

Re: Vraag: Mag een zorgverzekeraar dit doen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bij een verzekering verzeker je je tegen het risico van een behandeling. Maar je schrijft:
omdat ik een behandeling voor een brug verwacht
Dan gaat het dus niet meer om een risico, maar om een zekerheid. En dat zal geen enkele verzekeraar willen verzekeren.
Mag hij mij de vergoeding voor techniekkosten weigeren?
Jazeker, dat mag de verzekeraar.
had ik niet zo eerlijk moeten zijn bij het beantwoorden van de vragen over toekomstige behandelingen...?
Voor zover als ik weet, moet er bij het afsluiten van een aanvullende tandarts verzekering een verklaring door de tandarts worden ingevuld. En of die een leugen wil schrijven weet ik niet. En als een eigen verklaring voldoende wel voldoende was, dan moet het dus voor jezelf kunnen verantwoorden.

Maar als iedereen dit zou gaan doen (verzekeren als je weet dat er een behandeling aankomt) dan zullen de premies wel heel snel gaan stijgen!

Vergelijk het met een auto verzekering. Er is geen verzekeraar, die je auto zal verzekeren, als jij aankondigt, dat je op 1 maart 2008 tegen een boom gaat rijden :?

Zaakvoerder

Ongelezen bericht door Zaakvoerder »

Enige nuancering is hier wel op z'n plaats, want hoeveel consumenten weten voor aanvang van een nieuw verzekeringsjaar al wel niet dat zij in dat jaar aanspraak zullen maken op zorg? Denk aan fysiotherapie en - inderdaad - tandheelkundige kosten.

Probleem in dit geval is dat je bent overgestapt naar een nieuwe verzekeraar. Het staat die nieuwe verzekeraar vrij om jou al dan niet onder speciale voorwaarden te accepteren. Een oude verzekeraar mag dat (volgens mij) niet als je eenmaal een aanvullende verzekering hebt afgesloten. En er zijn ook verzekeraars die geen acceptatieprocedures hebben.

Om welke verzekeraar gaat het trouwens? Wel even interessant om te weten.

rjdrent

Ongelezen bericht door rjdrent »

Zou een mooie boel worden als iedereen die hoge tandartskosten verwacht zich even voor een jaartje goed gaat verzekeren, daarna weer een paar jaar voor een paar centen en, zit er weer een dure behandeling aan te komen, dan weer even een jaartje een goed pakket nemen.
Het is niet verboden. Ik heb het zelf ook gedaan. In 2007 was mijn vrouw zwanger en dus extra kosten voor bevalling en kraamzorg. Bij onze verzekeraar van 2006 (De Friesland) was dat slechts ten dele verzekerd. Dus ben ik op zoek gegaan naar een verzekeraar met volledige dekking voor kraamzorg incl. kraampakket. Ik kwam uit bij VGZ, via United Consumers. Daar waren wij dus in 2007 verzekerd en heb de volledige vergoeding incl. kraampakket gekregen. Nu, in 2008, zijn wij weer overgestapt van VGZ naar De Friesland.

Dat is het mooie van vrije marktwerking. Je mag zelf beslissen waar je wel of niet verzekerd bent.

Zaakvoerder

Ongelezen bericht door Zaakvoerder »

Maar dit gedrag, dat zeker door meerderen zal worden gehanteerd, zal onherroepelijk leiden tot nog hogere premies en strengere voorwaarden.
Dat zal wel meevallen, zorgverzekeraars hebben dit risico al lang ingecalculeerd. De alsmaar stijgende premiekosten werken dit soort (declaratie)gedrag natuurlijk ook in de hand: mensen willen ook steeds vaker iets terug krijgen voor die 1200 euro die zij (minimaal) per jaar betalen.

Voor datzelfde geld kun je ook een verre reis maken, 3 maanden boodschappen doen voor 1 persoon, enzovoorts. Voor sommige mensen is 1200 euro 1 maandsalaris.

Tja.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

je had ervoor kunnen kiezen niet eerlijk te zijn...met een risico dat bij een latere controle naar aanleiding van declaratiegedrag eruit komt dat je niet eerlijk was, waarna uitsluiting van de polis kan volgen, of eis tot terugbetaling van de vergoeding en dergelijk.

In principe klopt het dat fraude meeingecalculeerd is in de premiebepaling. En verzekeraars werken er ook aan mee.

Daarnaast had je ook een heel andere maatschappij kunnen kiezen, er zijn er ook met forse vergoeding en helemaal geen acceptatiebeleid.

Eerlijk duurt het langst zullen we maar zeggen.

Gesloten