LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vroegtijdige en foute incasso zorgverzekeraar Zilveren Kruis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
RJM72

vroegtijdige en foute incasso zorgverzekeraar Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door RJM72 »

Vandaag werd ik onaangenaam verrast bij een blik op mijn banksaldo.
Zilveren Kruis Achmea had per 29 december 2014 mijn jaarpremie voor 2015 voor mij en mijn partner per automatische incasso afgeboekt. Zonder dat ik dat wist, zonder daar mij over te berichten.
Daarbij komt dat mijn partner inmiddels al bij een andere zorgverzekeraar is aangemeld en ik bij Zilveren Kruis had aangegeven per maand te willen gaan betalen.
Naar mijn weten kun je tot en met 31 december nog switchen van zorgverzekeraar. Waarom incasseren ze dan al per 29 december de jaarpremie??
Per telefoon was Zilveren Kruis onbereikbaar door drukte. Via de chatoptie op de site ben ik in contact gekomen met een medewerker van Zilveren Kruis en mijn probleem voorgelegd. Hoe kunnen zij premie incasseren voor geheel 2015 zonder dat weten of ik per 1 januari überhaupt nog klant ben?
In ons geval incasseren zij 2800 euro, terwijl mijn partner van Zilveren Kruis overstapt naar een andere zorgverzekeraar.
De dame kon mij niet verder helpen, de incasso was reeds een aantal dagen geleden doorgegeven aan de bank. Ik kon daar proberen het bedrag te storneren.
Vol ongeloof en boosheid heb ik inmiddels een klacht ingediend bij Zilveren Kruis over deze gang van zaken.
Vervolgens heb ik mijn bank gebeld, maar het storneren gaat 3 werkdagen met zich meebrengen waarschijnlijk.
Het vertrouwen in mijn zorgverzekeraar heeft hierdoor een behoorlijke deuk opgelopen!!

leeuwenstal

Re: vroegtijdige en foute incasso zorgverzekeraar Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door leeuwenstal »

Dit zal waarschijnlijk al in het interne systeem staan omtrent verwerking.
Maandpremie kun je zelf aanpassen namelijk in je persoonlijke map.

Ik wilde overstappen naar zilverenkruis en had mij ook aangemeld ! echter mijn oude verzekering wil een tegenvoorstel als nog doen en die was interessant voor ons, dus toch terug naar huidige verzekering.

Wat bleek zilverkruis had mij al opgenomen omtrent betaling ( per maand wat ik ook had aangehinkt via polismap ) en zouden dus gaan incasseren op 29 dec, ze hebben keurig 26 dec het maand bedrag op mijn rekening gezet omdat we al in het systeem zaten verwerkt voor afschrijving dat ze het gehele bedrag eerst hebben betaald naar ons waardoor er een vlekkeloze afschrijving betrof.

Ik vond dit juist TOP van zilverkruis.... goede organisatie die dit op tijd zag en mijn niet tijdelijk dupeerde voor het maandbedrag.

succes, mijn ervaring is juist top....

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

29 ste is ook normale incasso datum...
Neem aan dat je dus jaarpremie gelijk betaalde,misschien had je dat op tijd door moeten geven dat je maandelijks wilde betalen,staat dat niet in voorwaarde?
Je vriendin dus andere verzekering,de andere zal verzekering op zeggen,maar zou zelf er ook even achteraan gaan,ze zullen bedrag storneren..
Tja de premie moet betaald worden dus incasseren ze,ik geloof dat je tot 31-1 mag overstappen,wanneer wilde je dan premie betalen...

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Over iets wat in de eerste plaats al niet verschuldigd is kan geen betalingsachterstand ontstaan....

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

vroem schreef:Over iets wat in de eerste plaats al niet verschuldigd is kan geen betalingsachterstand ontstaan....
Precies.
En storneren duurt drie dagen? Ik kan met internetbankieren met een muisklik een bedrag terugboeken. Sterker nog, ik kan enkele dagen tevoren al zien welke incasso's eraan komen en kan die al voordat ze zijn afgeschreven storneren.

Maar als u het via het gele terugboekingskaartje doet, ja dan duurt het de nodige dagen. Maar dat is wel zooo 1980....

Willem 88

Ongelezen bericht door Willem 88 »

Zorgverzekeraars incasseren wel heel makkelijk geld wat niet van hun is en waar ze geen recht op hebben. Om dit soort vervelende praktijken tegen te gaan kan je uiteraard wanneer er onterecht geincasseerd wordt dit bedrag via online bankieren direct terug laten boeken naar je rekening.
Zorgverzekeraars dienen voordat zij incasseren een vooraankondiging te doen conform Europeesche richtlijn. Dan kan je zien wat ze van plan zijn om te incasseren.
Als ze tenonrechte willen gaan incasseren dan kan je deze via online bankieren blokkeren. Zo wordt er niets van je rekening afgeschreven wat je niet wilt. Het is volkomen belachelijk wat zorgverzekeraars aan het doen zijn om maar premie binnen te harken.
Zie ook wat hierover geschreven is onder Opzeggen De Friesland Zorgverzekeraar 2015 want ook ik had met dit idiote fenoneem te maken.

groetjes,

Willem

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

Op hun website staat een wijziging in de data van de incasso-opdracht.Je kunt het daarna zelf weer aanpassen.
https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... datum.aspx
Incassodatum
​Wijziging in 2015

Met ingang van 1 januari 2015 incasseren wij de premie standaard rond de 27e van de maand. Dit betekent dat de premie voor de maand januari 2015 geïncasseerd wordt rond 27 december 2014.

Willem 88

incasseren voor januari 2015 zoals in dit geval wanneer één van de verzekeringen is opgezegd mag helemaal niet. Je bent niets verschuldigd dus afschrijven mag niet.
Als dit toch ten onrechte gedaan wordt gewoon storneren via online bankieren. Dan beschik je weer het snelst over je eigen geld. Vraag mij weleens af wie bepaald wat er van je rekening afgaat. Is ditde klant of Zilveren Kruis. Het wordt steeds doller. Verzekeringsmaatschappijen weten dat klanten overstappen, die klanten hebben daar ook het recht op, dus de premie voor 2015 afschrijven als je overstapt mag dus niet. Verzekeringen moeten het zo regelen dat incasso niet gebeurt maar ja, wat is nu een klant.
Achmea zit daar niet mee maar ja, jouw bankrekening wordt wel geplunderd op deze manier......

groetjes,

Willem

Hans Holthaus

Ongelezen bericht door Hans Holthaus »

Hier een vergelijkbaar geval van onjuiste incasso door Zilveren Kruis. Deze maatschappij incasseert namelijk ook NA 1 januari nog jaarpremie wanneer de verzekering al lang is opgezegd.

Reeds een maand geleden had ik Zilveren Kruis opgezegd en een bevestiging daarvan ontvangen d.d. 19 december. Ze vonden het jammer dat ik weg was, maar ik kon altijd terugkomen... Ook de betreffende internetpagina van Mijn Zilveren Kruis was direct aangepast, dus "leeg". Ruim op tijd was ik dus naar een andere ziektekostenverzekering. Maar helaas, wat zie ik vandaag op de bankrekening? Ondanks de zeer tijdige opzegging en bevestiging daarvan incasseerde Zilveren Kruis toch maar even een jaarpremie van 1361 euro van mijn bankrekening! Zonder enige toestemming. Ik heb Zilveren Kruis onmiddellijk gebeld en nu maar afwachten hoe snel deze enorme fout wordt hersteld. Het is voorstelbaar dat meerdere klanten door vergelijkbaar falen hun geld zagen verdwijnen. Wat te doen? Terugbetaling eisen of storneren?

Dit is niet de eerste keer dat Zilveren Kruis over de schreef gaat. Bij de overname van AGIS ziektekostenverzekering door Zilveren Kruis (per heden) werd uitgebreid beloofd dat er niets verloren zou gaan. Vervolgens moet de klant dan (te laat) ontdekken, dat alle gegevens i.v.m. de betalingen van ziektekosten uit het on-line-dossier zijn verdwenen: alleen 2013 is nog bewaard gebleven, en alle voorgaande jaren zijn opeens totaal verwijderd! Wie ze zelf niet had bewaard heeft dus domme pech... Terwijl Zilveren Kruis bij de overname toch expliciet had beloofd: "Uw historische gegevens worden overgenomen door Zilveren Kruis". Dat is helaas ver van de waarheid.

Kortom: Zilveren Kruis komt eerst eigen belofte over diensten niet na en incasseert vervolgens onrechtmatig.

Willem 88

Hans Holthaus, je kasn afwachten tot dat Zilveren Kruis genegen is om je niet verschuldige premie terug te betalen maar storneren via online bankieren doe je met een muisklik en dan kan je weer over je eigen geld beschikken. Jammer dat ook Achmea dit soort praktijken doet.

groetjes van Willem,

Willem 88

Michiel van de Friesland Zorgverzekering (ook tegenwoordig Achmea), je verstoppen achter het Europeesche betalingssysteem is wel makkelijk maar gaat totaal niet op. Het Europeesche betalingssysteem beschermt juist de consument voor dit soort ongeoorloofde praktijken. De zorgverzekering is verplicht volgens deze richtlijnen om een vooraankondiging te doen dat ze van plan zijn om premie te gaan incasseren. Dit geeft de consument de mogelijkheid om te reageren als de incasso, zoals in dit geval, onjuist is. Daarom is deze vooraankondiging voor de incassant volgens Europeesche richtlijnen verplicht. Deze verplichting is een bescherming van de consument. Dit houdt dus in dat als de consument het niets eens is met deze onterechte incasso er niet geincasseerd mag worden. Iets incasseren waar je geen recht op hebt mag nog steeds niet in Nederland. Dus ook Zilveren Kruis Achmea mag dit niet. Die moet gewoon de incasso niet door laten gaan, zo makkelijk is het.
Advies blijft, wacht niet op terugstorten maar storneer direct. Beter is tijdig de incasso blokkeren. Dit kan je doen via online bankieren.
Valt mij wel op dat verzekeringsmaatschappijen hun onjuiste gedrag met hand en tand blijven verdedigen en gewoon doorgaan met dit onjuiste gedrag, oftewel maling hebben aan de klant.
Er staat overigens in het Haarlems Dagblad (en waarschijnlijk ook in de Telegraaf) op 3 januari 2015 het volgende interesaante artikel (pagina 7):
Macht en sturing ziektekostenverzekeraars pervers.
Dit sluit naadloos aan op wat hier gebeurd.

groeten van Willem

Gesloten