LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waar terecht bij kosten eigen risico die er niet zijn.
Waar terecht bij kosten eigen risico die er niet zijn.
Ik wil wel eens weten waar men terecht kan met klachten. Wie houd er toezicht.
Ik haal al een jaar lang oogzalf van 5,60. Dat kost de tube online maar staat ook op de verpakking van de apotheek. maar de apotheek declareert 20,46 per tube. Dat gaat van mijn eigen risico af.
Ik zou dus moeten betalen 10 x €5,60 = €56 i.p.v 10 x€ 20,46=204,60.
Ik vind dat ronduit schandalig. of beter gezegd frauduleus.
Uiteindelijk
Ik haal al een jaar lang oogzalf van 5,60. Dat kost de tube online maar staat ook op de verpakking van de apotheek. maar de apotheek declareert 20,46 per tube. Dat gaat van mijn eigen risico af.
Ik zou dus moeten betalen 10 x €5,60 = €56 i.p.v 10 x€ 20,46=204,60.
Ik vind dat ronduit schandalig. of beter gezegd frauduleus.
Uiteindelijk
Re: Waar terecht bij kosten eigen risico die er niet zijn.
En wat staat er op de specificatie?
Om kosten te besparen, kun je proberen meerdere tubes gelijk af te nemen.
de toezichthouder is de NZA, maar dat had je via google makkelijk kunnen vinden als je zoekt op toezichthouder zorg.OOge schreef:Ik wil wel eens weten waar men terecht kan met klachten. Wie houd er toezicht.
Wat heb je zelf al ondernomen? Behalve hier je vraag neerzetten in plaats van zoeken op google. Heb je bijvoorbeeld de apotheker al gevraagd? Of je zorgverzekeraar?
Uiteraard heb ik de zorgverzekeraar gevragen hoe het zit. Daar krijg ik dit antwoord
Wij spreken een gemiddeld bedrag af met de apotheker welke hij bij ons mag declareren voor een bepaald medicijn. De prijzen van medicijnen zijn gemaximeerd door de overheid, zie hiervoor http://wetten.overheid.nl/BWBR0008023/2016-04-01
De apotheker gaat vervolgens kijken hoe hij slim en voordelig kan inkopen bij medicijnfabrikanten. Hoe scherper de apotheker inkoopt bij de medicijnenleveranciers, hoe meer hij verdient.
Daar komt dat verschil in prijs vandaan.
Het gaat in dit geval om Fucithalmic ooggel 5mg. Even vlugge zoek op google leert 6.78 bij de online apotheek.
Er is dus 60 euro gedeclareerd terwijl het 17 euro kost.
Dat houdt dus in, dat als ik de zalf contact betaal bij de apotheek ik 6 euro betaal, en via de zorgverzekeraar 20 euro.
Wij spreken een gemiddeld bedrag af met de apotheker welke hij bij ons mag declareren voor een bepaald medicijn. De prijzen van medicijnen zijn gemaximeerd door de overheid, zie hiervoor http://wetten.overheid.nl/BWBR0008023/2016-04-01
De apotheker gaat vervolgens kijken hoe hij slim en voordelig kan inkopen bij medicijnfabrikanten. Hoe scherper de apotheker inkoopt bij de medicijnenleveranciers, hoe meer hij verdient.
Daar komt dat verschil in prijs vandaan.
Het gaat in dit geval om Fucithalmic ooggel 5mg. Even vlugge zoek op google leert 6.78 bij de online apotheek.
Er is dus 60 euro gedeclareerd terwijl het 17 euro kost.
Dat houdt dus in, dat als ik de zalf contact betaal bij de apotheek ik 6 euro betaal, en via de zorgverzekeraar 20 euro.
-
De opbouw van de kosten is :
1. Prijs uit http://www.medicijnkosten.nl
2. Receptregel-toeslag gemiddeld €6
3. Toeslag eerste aflevering, eveneens €6,
Dus de eerste keer kost zo'n tubetje €5,60+6+6, de keren daarna €5,60+€6.
Dus het is inderdaad frauduleus als er elke keer €20 wordt gefactureerd ( door dezelfde apotheek en binnen 12maanden).
Waar kun je terecht: doe een Melding, onder overlegging van bewijzen ( facturen, of anders de complete informarie uit de "mijnomgeving" van de zorgverzekeraar). Bel met (088) 770 87 70 of mail met [email protected].
Maar laat de zorgverzekeraar de opbouw van de bedragen eens uitleggen! Het antwoord dat u nu heeft gekregen is te algemeen. Confronteer ze met mijn uitleg.
1. Prijs uit http://www.medicijnkosten.nl
2. Receptregel-toeslag gemiddeld €6
3. Toeslag eerste aflevering, eveneens €6,
Dus de eerste keer kost zo'n tubetje €5,60+6+6, de keren daarna €5,60+€6.
Dus het is inderdaad frauduleus als er elke keer €20 wordt gefactureerd ( door dezelfde apotheek en binnen 12maanden).
Waar kun je terecht: doe een Melding, onder overlegging van bewijzen ( facturen, of anders de complete informarie uit de "mijnomgeving" van de zorgverzekeraar). Bel met (088) 770 87 70 of mail met [email protected].
Maar laat de zorgverzekeraar de opbouw van de bedragen eens uitleggen! Het antwoord dat u nu heeft gekregen is te algemeen. Confronteer ze met mijn uitleg.
Sinds wanneer is het frauduleus om een winstoogmerk te hebben?
Zo gaat het met meer artikelen bij de apotheek, dus dan zelf kopen i.p.v.door de arts een recept uit laten schrijven.Dat houdt dus in, dat als ik de zalf contact betaal bij de apotheek ik 6 euro betaal, en via de zorgverzekeraar 20 euro.
Heb dit zelf al ondervonden, maar zo hebben de zorgverzekeraars de afspraken gemaakt.
Het is frauduleus als de apotheker keer op keer geld rekent voor de eerste uitreiking. Bij eerste uitreiking mag hij toeslag vragen voor uitleg over gebruik medicijnen en tevens de check of het medicijn geen wisselwerking heeft met andere die de patient mogelijk slikt.Moneyman schreef:Sinds wanneer is het frauduleus om een winstoogmerk te hebben?
als het online zoveel goedkoper is waarom dan niet daar gekocht? u bent niet verplicht het bij de apotheek en op recept te kopen als dat blijkbaar ook anders kan... is uw eigen beslissing. Kost ook het eigen risico niet.
Maar daarvan is niets gebleken.olaf79 schreef:Het is frauduleus als de apotheker keer op keer geld rekent voor de eerste uitreiking. Bij eerste uitreiking mag hij toeslag vragen voor uitleg over gebruik medicijnen en tevens de check of het medicijn geen wisselwerking heeft met andere die de patient mogelijk slikt.Moneyman schreef:Sinds wanneer is het frauduleus om een winstoogmerk te hebben?
ik vraag mij even af over welk geneesmiddel het hier nu gaat.
als ik namelijk op http://www.medicijnkosten.nl/stap3.asp? ... ucithalmic kijk, kan ik namelijk geen 5mg variant vinden. Wel een 10mg/g variant in 5g uitvoering. Deze kost volgens de site voor medicijnkosten 4,41 zoals al eerder vermeld, dus het tarief dat ze laten betalen lijkt mij ook wel behoorlijk aan de hoge kant. Ik zou de vraag ook nog bij de apotheek neerleggen waarom ze zo'n hoog tarief rekenen.OOge schreef:Het gaat in dit geval om Fucithalmic ooggel 5mg. Even vlugge zoek op google leert 6.78 bij de online apotheek.
Zorgverzekeraars hebben de taak om kwalitatief goede en goekope zorg in te kopen voor hun klanten. Ze maken daarvoor prijsafspraken met zorgverleners (zoals de apotheek). Dat ze falen op het vlak van de prijs, blijkt wel als het artikel ineens drie tot vier keer meer kost dan de winkelprijs. Met een klacht zou je richting je zorgverzekeraar moeten stappen, je krijgt dan waarschijnlijk een bericht dat ze het doorzetten/meenemen, maar verwacht verder niet teveel. Op internet zijn veel van dit soort voorbeelden te vinden. Volgend jaar de premie maar weer omhoog?
Als je telkens voor kwartaal haalde dus 4x per jaar 3 tubes heb je maar 4x handeling kosten apotheek.
Maar ik weet niet wat houdbaarheid datum is maar is 12 tubes voor heel jaar mogelijk?
Ik denk dat als de houdbaarheid kan of in koelkast bewaren.... dat een huisarts een recept voor 12 tubes laten schrijven, of eigenlijk de assistente die dit meestal doen geen probleem zal zijn met dit verhaal.
Ook een recept voor online bestelling is toegestaan of ga naar andere verzekeraar die een online apotheek verplicht stelde....
Trager en als het fout gaat een ramp maar wel goedkoper.
Ik bestel daarom enkele weken eerder voor de zekerheid maar bespaar veel geld.
Maar ik weet niet wat houdbaarheid datum is maar is 12 tubes voor heel jaar mogelijk?
Ik denk dat als de houdbaarheid kan of in koelkast bewaren.... dat een huisarts een recept voor 12 tubes laten schrijven, of eigenlijk de assistente die dit meestal doen geen probleem zal zijn met dit verhaal.
Ook een recept voor online bestelling is toegestaan of ga naar andere verzekeraar die een online apotheek verplicht stelde....
Trager en als het fout gaat een ramp maar wel goedkoper.
Ik bestel daarom enkele weken eerder voor de zekerheid maar bespaar veel geld.
Snap je het begrip "gemiddelde prijzen" niet? Daardoor zijn er automatisch producten te vinden die zogenaamd te duur zijn, maar over al die producten die daar tegenover te goedkoop zijn, hoor ik nooit iemand...Flipp schreef:Zorgverzekeraars hebben de taak om kwalitatief goede en goekope zorg in te kopen voor hun klanten. Ze maken daarvoor prijsafspraken met zorgverleners (zoals de apotheek). Dat ze falen op het vlak van de prijs, blijkt wel als het artikel ineens drie tot vier keer meer kost dan de winkelprijs. Met een klacht zou je richting je zorgverzekeraar moeten stappen, je krijgt dan waarschijnlijk een bericht dat ze het doorzetten/meenemen, maar verwacht verder niet teveel. Op internet zijn veel van dit soort voorbeelden te vinden. Volgend jaar de premie maar weer omhoog?
Volgens mij onzin, noem eens een paar voorbeelden van producten die bij declaratie via de zorgverzekeraar goedkoper zijn in vergelijking met bij de apotheek of bijvoorbeeld een drogisterij?
Lees dit anders nog eens.Flipp schreef:Volgens mij onzin, noem eens een paar voorbeelden van producten die bij declaratie via de zorgverzekeraar goedkoper zijn in vergelijking met bij de apotheek of bijvoorbeeld een drogisterij?
viewtopic.php?f=70&t=167013#p2319243
Toch ontgaat het mij hoe door slim inkopen een middel , elders 6 euro, 20 euro gaat kosten.OOge schreef:De apotheker gaat vervolgens kijken hoe hij slim en voordelig kan inkopen bij medicijnfabrikanten. Hoe scherper de apotheker inkoopt bij de medicijnenleveranciers, hoe meer hij verdient.
Wat is nu de gemaximeerde prijs voor dit middel? En welke toeslagen rekent apotheker? Meermaals eerste uitgave in rekening brengen is niet de bedoeling
Zoveelste voorbeeld van hoe door zogenaamde richtlijnen van de overheid dingen alleen duurder worden in plaats van goedkoper.
NATUURLIJK zullen, wanneer de overheid een riante bovengrens hanteert, alle leveranciers en dienstverleners die bovengrens gaan aanhouden! Het is gewoon een verkapte adviesprijs die kunstmatig veel te hoog wordt gehouden. Stel dan liever géén bovengrens, als je echte concurrentie wil zien. Als ik even een keertje bij de dermatoloog moet zijn (iets dan in een willekeurig ander land zoals ook België maar een paar tientjes kost), ben ik hier in Nederland op zijn minst iets van 120 euro kwijt
Je krijgt er altijd zulke mooie verhalen omheen over hoe alles wordt verdeeld tussen de behoevenden. Maar uiteindelijk zie je enkel hoe er dikkere bakken komen te staan op de parkeerplekken, en dat ziekenhuizen in steeds duurdere en luxere gebouwen worden gezet. En betaal je je natuurlijk blauw aan zorgpremie, eigen risico en kosten die niet gedekt zijn.
NATUURLIJK zullen, wanneer de overheid een riante bovengrens hanteert, alle leveranciers en dienstverleners die bovengrens gaan aanhouden! Het is gewoon een verkapte adviesprijs die kunstmatig veel te hoog wordt gehouden. Stel dan liever géén bovengrens, als je echte concurrentie wil zien. Als ik even een keertje bij de dermatoloog moet zijn (iets dan in een willekeurig ander land zoals ook België maar een paar tientjes kost), ben ik hier in Nederland op zijn minst iets van 120 euro kwijt
Je krijgt er altijd zulke mooie verhalen omheen over hoe alles wordt verdeeld tussen de behoevenden. Maar uiteindelijk zie je enkel hoe er dikkere bakken komen te staan op de parkeerplekken, en dat ziekenhuizen in steeds duurdere en luxere gebouwen worden gezet. En betaal je je natuurlijk blauw aan zorgpremie, eigen risico en kosten die niet gedekt zijn.
Jij gebruikt het ook ?stofzuigertje schreef:.......of in koelkast bewaren....Ik bestel daarom enkele weken eerder voor de zekerheid maar bespaar veel geld.
In de koelkast bewaren is niet zomaar bij elk middel toegestaan.