LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom inloggen met DigiD?
Waarom inloggen met DigiD?
Ik begrijp niet waarom er bij mijn zorgverzekeraar moet worden ingelogd met DigiD. Zijn mijn medische gegevens een zaak van de overheid geworden?
-
Re: Waarom inloggen met DigiD?
Je kunt (straks, proef loopt) ook bij de belastingdienst inloggen met je inloggegevens van je bank. Daarmee worden je belastinggegevens nog niet bekend bij de bank. DigID en die proef (IDIN) zijn alleen een hulpmiddel ter authenticatie/identificatie. Ze genereren alleen een akkoord op een bepaalde gebruiker(snaam).
Hoe zou dat dan werken? Ik heb namelijk expliciet aangegeven alleen te wensen in te loggen mét SMS authenticatie zodat niemand kan klooien met mijn gegevens. Bank login is zonder 2-step-verification.Zombiemaster schreef:Je kunt (straks, proef loopt) ook bij de belastingdienst inloggen met je inloggegevens van je bank. Daarmee worden je belastinggegevens nog niet bekend bij de bank. DigID en die proef (IDIN) zijn alleen een hulpmiddel ter authenticatie/identificatie. Ze genereren alleen een akkoord op een bepaalde gebruiker(snaam).
Onthouden is juist iets wat je niet zou moeten willen. Dat betekent vaak dat hetzelfde wachtwoord voor meerdere sites gebruikt wordt en bovendien dat het wachtwoord, uit praktische overwegingen, niet lang genoeg is. Beter is het om een wachtwoord generator te gebruiken en dan de langste combinatie te gebruiken die de desbetreffende site toestaat.MichielFRL schreef:Wees blij, scheelt weer een gebruikersnaam/wachtwoord welke je moet onthouden.
De overheid heeft geen toegang tot jouw gegevens. Digid geeft alleen maar terug of jij juist bent ingelogd. De overheid krijgt geen informatie, maar de zorgverzekeraar ook niet. Als je SMS authenticatie bij een zorgverzekeraar gebruikt heeft die verzekeraar niet jouw telefoonnummer (tenzij je die een keer op een andere manier hebt gegeven natuurlijk).Oblomova schreef:Ik begrijp niet waarom er bij mijn zorgverzekeraar moet worden ingelogd met DigiD. Zijn mijn medische gegevens een zaak van de overheid geworden?
Dank voor de informatie.MichielFRL schreef:IDIN werkt met sms verificatie. Het is een nieuw systeem wat dus anders werkt dan het huidige inloggen bij de bank.Julie4444 schreef:Hoe zou dat dan werken? Ik heb namelijk expliciet aangegeven alleen te wensen in te loggen mét SMS authenticatie zodat niemand kan klooien met mijn gegevens. Bank login is zonder 2-step-verification.Zombiemaster schreef:Je kunt (straks, proef loopt) ook bij de belastingdienst inloggen met je inloggegevens van je bank. Daarmee worden je belastinggegevens nog niet bekend bij de bank. DigID en die proef (IDIN) zijn alleen een hulpmiddel ter authenticatie/identificatie. Ze genereren alleen een akkoord op een bepaalde gebruiker(snaam).

Dat zijn ze niet, en "de overheid" bestaat niet, er zijn meerdere, rijk, provincie, waterschap, gemeente. Wat wél een zaak van de rijksoverheid is tegenwoordig, is dat privacygevoelige informatie, en veel gevoeliger dan je medisch dossier bestaat er niet, goed beschermd is. En ook dat dit onder controle van de overheid gebeurd, en liefst ook efficiënt. En dan is de 2-stage authenticatie zowel veilig als goedkoop, want alle zorgverzekeraars kunnen hetzelfde gebruiken. En als je switcht, hoef je niet een nieuwe username en wachtwoord te bedenken en te onthouden, wat weer 1 (kleine) drempel voor het overstappen minder is.Oblomova schreef:Ik begrijp niet waarom er bij mijn zorgverzekeraar moet worden ingelogd met DigiD. Zijn mijn medische gegevens een zaak van de overheid geworden?