Hi,
Vandaag een zogeheten 'laatste betalingsherinnering' binnen gekregen van Unive. Ik denk meteen, Laatste betalingsherinnering, dat is snel? Het is een brief gedagtekend 1 maart welke gaat over de premie van 01-02-2012 t/m 29-02-2012... Daar bovenop 15,- admi kosten en de gebruikelijke 0.50 cent voor de betaalwijze (acceptgiro). En per 1 april is de aanvullende verzekering beeindigd! (al vreemd dat het 7 dagen duurt voor deze brief mij dan bereikt... (nu 08-03-12)
Uiteraard heb ik meteen gebeld met Unive om te vragen hoe dit zit en aan te geven dat er vermoedelijk iets is fout gegaan.
Het verhaal is als volgt;
In december 2011 had ik een achterstand bij Unive van de maandpremie + een declaratie eigen risico, totale som 170,-. Helaas kon ik deze pas eind januari betalen.
Echter, betaald heb ik en naar mijn weten en die van mijn bankafschrift het volledige bedrag!
Nu schijnt Unive voor die achterstand een bedrag van 15,- administratiekosten in rekening te hebben gebracht, wat uiteraard logisch is, ik was ten slotte te laat, no issue here. Echter, Unive geeft dus aan op 28-01 een nieuwe acceptgiro toegestuurd te hebben met daarin een overzicht van openstaande kosten inclusief die 15,-. En hier is het dus fout gegaan, deze heb ik niet mogen ontvangen en ik was mij hier dan ook niet van bewust. Enfin, dit is niet te bewijzen, woord tegen woord, dus ook hierover ga ik niet muggensiften en dit wil ik gerust betalen, maar omdat dit bedrag van 15,- nog openstond hebben ze dus een nieuwe herinnering gestuurd, de zogeheten laatste herinnering, waarin zij dan ook meteen de maandpremie van februari meenemen. Dit kan toch niet???
Er staat geschreven in de herinnering:
U ontvangt deze brief omdat u een betalingachterstand hebt. Wij hebben u verschillende keren een herinnering gestuurd, maar u hebt nog steeds niet betaald. In deze brief leest u hier meer over.
Het bedrag dat u nog verschuldigd bent is:
Premie 01-02-2012 - 29-02-2012 103,46
Kosten betaalwijze acceptgiro 0.50
Administratiekosten 15.00
Indien u een aanvullende verzekering hebt, dan is deze beeindigd per 1 april 2012.
In het roodgeschreven deel staat dus feitenlijk dat er over de 15 euro en de premie van februari meerdere herinneringen zijn verstuurd. Dit klopt echter niet en kan ook niet gezien het korte tijdsbestek na februari dat wij nu zitten...Echter Unive zegt dat wanneer er nog een bedrag van een eerdere periode open staat (de 15,- admi kosten) zij ook de nieuwe rekening meenemen hierin. Mag dit? Iemand enig idee, lijkt mij sterk namelijk. Buiten dit heeft Unive pas 1 acceptgiro verstuurd (wel niet ontvangen door mij, maar zij zeggen dit) waarin de 15 euro vermeld is geweest (aldus de dame van Unive die mij telefonisch te woord stond). Kunnen zij nu al een laatste herinnering sturen en mijn aanvullende verzekering stopzetten?
Graag reactie, want ik vind toch een vreemde en vervelende werkwijze en vertrouw er ook niet op dat dit wettelijk is toegestaan!
Bij voorbaat dank!
gr. MarvinK
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkwijze betalingsherinnering correct of niet?
Re: Werkwijze betalingsherinnering correct of niet?
MarvinK
De verschuldigde premie dien je op tijd te betalen, tenzij je zwart op wit anders hebt afgesproken. Univé mag handelen, zoals zij handelt. Het komt mij zeikerig over, maar het motto bij dit verzekeraartje is naar mijn mening al lang niet meer: Univé denkt met U mee. Dat motto is m.i. al enige tijd: Univé denkt NIET met u mee!!!
Maxiem.
De verschuldigde premie dien je op tijd te betalen, tenzij je zwart op wit anders hebt afgesproken. Univé mag handelen, zoals zij handelt. Het komt mij zeikerig over, maar het motto bij dit verzekeraartje is naar mijn mening al lang niet meer: Univé denkt met U mee. Dat motto is m.i. al enige tijd: Univé denkt NIET met u mee!!!
Maxiem.
Februari had je toch ook al betaald moeten hebben?
Dus je achterstand is en die 15E van vorig jaar en de premie van Februari.
Brainless
08 maart 2012 16:27
Brainless,
Februari is ook al betaald, deze heeft gekruisd met de brief, ik begrijp ook dat ik dat dan als niet verzonden kan beschouwen maar vindt dit een rare gang van zaken, zodoende mijn vraagstelling
08 maart 2012 16:27
Brainless,
Februari is ook al betaald, deze heeft gekruisd met de brief, ik begrijp ook dat ik dat dan als niet verzonden kan beschouwen maar vindt dit een rare gang van zaken, zodoende mijn vraagstelling
-
Ik vind het onacceptabel, zoals Unive reageert.
Ik raad je aan om een andere verzekeraar te kiezen volgend jaar. Unive heeft een slechte administratie.
Een advies om dit soort prolemen te vermijden: betaal aan het begin van het jaar in één keer: dat levert bij de meeste zorgverzekeraars 2-3% betalingskorting op. Neem verder een extra eigen risico bij een verzekeraar, die daar 250-300 euro korting voor geeft. Al met al betekent dit dat je voor de basiverzekering bij de juiste verzekeraar ca. 12x 80 euro kwijt bent. Dus in een keer 960 euro betalen en dan kan het niet meer fout gaan. Eventueel neem je nog een kleine aanvullende verzekering, alleen als je deze echt nodig hebt. Dat kost nog eens ca. 150 euro, dus totaal ben je door betaling van 1100 verlost van al die problmen met betalingen en onduidelijkheden. Je hebt kennelijk geen incassomachtiging afgegeven: dat is verstandig: dan kan de zorgverzekeraar ook niet zomaar eigen risico en andere kosten afschrijven.
En nog een advies : voeg in het onderwerp " unive" toe.
Ik raad je aan om een andere verzekeraar te kiezen volgend jaar. Unive heeft een slechte administratie.
Een advies om dit soort prolemen te vermijden: betaal aan het begin van het jaar in één keer: dat levert bij de meeste zorgverzekeraars 2-3% betalingskorting op. Neem verder een extra eigen risico bij een verzekeraar, die daar 250-300 euro korting voor geeft. Al met al betekent dit dat je voor de basiverzekering bij de juiste verzekeraar ca. 12x 80 euro kwijt bent. Dus in een keer 960 euro betalen en dan kan het niet meer fout gaan. Eventueel neem je nog een kleine aanvullende verzekering, alleen als je deze echt nodig hebt. Dat kost nog eens ca. 150 euro, dus totaal ben je door betaling van 1100 verlost van al die problmen met betalingen en onduidelijkheden. Je hebt kennelijk geen incassomachtiging afgegeven: dat is verstandig: dan kan de zorgverzekeraar ook niet zomaar eigen risico en andere kosten afschrijven.
En nog een advies : voeg in het onderwerp " unive" toe.
Gaan we weer... Voor minima is dit bijna een maandinkomen. En ja die krijgen zorgtoeslag, maar ook niet in één keer aan het begin van het jaar. Bovendien is het voor mensen met weinig inkomen niet aan te raden om een extra eigen risico te nemen, aangezien het vaak al moeilijk genoeg is om het verplichte eigen risico van € 220 op te brengen.Mathilde D. schreef: Een advies om dit soort prolemen te vermijden: betaal aan het begin van het jaar in één keer: dat levert bij de meeste zorgverzekeraars 2-3% betalingskorting op. Neem verder een extra eigen risico bij een verzekeraar, die daar 250-300 euro korting voor geeft. Al met al betekent dit dat je voor de basiverzekering bij de juiste verzekeraar ca. 12x 80 euro kwijt bent. Dus in een keer 960 euro betalen en dan kan het niet meer fout gaan. Eventueel neem je nog een kleine aanvullende verzekering, alleen als je deze echt nodig hebt. Dat kost nog eens ca. 150 euro, dus totaal ben je door betaling van 1100 verlost van al die problmen met betalingen en onduidelijkheden.
Een meer realistische rekensom komt dan op pak 'm beet € 125 per maand (en dan ben je incl. AV écht niet duur verzekerd), is € 1500 per jaar. Per persoon, wel te verstaan. Een stel moet maar even € 3000 aftikken; oftewel een royaal modaal maandinkomen.
U geeft aan dat februari inmiddels wel betaald is maar dat deze zich gekruist heeft met de laatste herinneringsbrief. Dan is februari dus niet een paar dagen te laat betaald maar bijna een hele maand. De premie van een zorgverzekering moet vooraf betaald worde en die van feb hoort dus voor of uiterlijk op 1 feb. op de rekening van de zorgverzekeraars zijn bijgeschreven.
Of de kosten zomaar weer berekend mogen worden, kunt u ook eens navragen bij juridisch loket of consuwijzer. Ik weet wet dat veel bedrijven sneller herinneringskosten in rekening brengen als de eerstvolgende betaling ookweer te laat is. Voor de zorgverzekeraars bent u inmiddels een notoire te laat betaler.
Of de kosten zomaar weer berekend mogen worden, kunt u ook eens navragen bij juridisch loket of consuwijzer. Ik weet wet dat veel bedrijven sneller herinneringskosten in rekening brengen als de eerstvolgende betaling ookweer te laat is. Voor de zorgverzekeraars bent u inmiddels een notoire te laat betaler.