In juli 2009 ontving ik van het Zilveren Kruis Achmea een rekening Eigen Risico van € 92,55. Dit ging om een afspraak bij de KNO arts maar betrof een vervolgafspraak uit 2008. Na een aantal telefoongesprekken met het ziekenhuis zou de rekening gecrediteerd worden aan het Zilveren Kruis dat vervolgens mij zou weer crediteren.
De credit van het Zilveren Kruis is nooit gekomen en ik heb de nota nimmer betaald. Na alle herinneringen wéér bellen, wéér het probleem uitleggen. Begin 2010 weer een rekening, ditmaal € 62,45. Ik had in het tweede helft van 2009 inderdaad wat bloed laten prikken dus ik heb de rekening voldaan. De nota van € 92,55 stond nog steeds open... Weer bellen... Weer uitleggen... Weer herinnneringen.. Op een gegeven moment werd er een correctie doorgevoerd en kreeg ik een nota van € 78,40 eigen risico 2009 die ik heb voldaan om van het gezeur af te zijn (cumulatief zou ik dan € 140,85 aan ER 2009 hebben betaald).
Later kreeg ik een schrijven dat ik een creditbedrag zou ontvangen van € 39,15 aan ER 2009. Dit bedrag heb ik nimmer ontvangen. Maar nog geen week later weer een rekening voor ER 2009, ditmaal een bedrag van € 53,40. Met een ER per jaar van € 155,00 zou ik voor 2009 al € 194,25 moeten betalen (€ 140,85 + € 53,40). Na talloze keren te hebben gebeld, specificaties gevraagd, beloftes aangehoord van "We zoeken het uit". Valt in ene een brief van de Inkasso Unie op de mat via het Zilveren Kruis.
Ik heb deze mensen geschreven en het verhaal uitgelegd. Vervolgens krijg ik weer een herrinering en nogmaals een betalingsverzoek (van Inkasso Unie), zodat ik hen weer moest wijzen op de gestuurde correspondentie.
Vandaag heb ik een reactie mogen ontvangen van Inkasso Unie (na twee maanden) die totaal niet aansluit op de correspondentie die ik hen heb gestuurd en totaal niet in gaat op mijn kant van het verhaal.
Ik heb nu zovaak gebeld (zelf kosten gemaakt voor aangetekende brieven, belkosten, tijd en kopzorgen) dat ik niet meer weet wat ik nu kan doen. Men luistert niet naar mijn argumenten, reageert niet en zegt gewoon dat ik de nota MOET betalen.
Welke stappen kan ik als consument nog verder nemen? Help me!
Hierbij de gestuurde brief naar Inkasso Unie:
Hierbij het antwoord:
Heemstede, 13 december 2010
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van bovengenoemde correspondentie over de betalingsachterstand die ik zou hebben bij het Zilveren Kruis Achmea, kan ik u als volgt berichten.
Het klopt inderdaad dat ik een aantal rekeningen heb gehad van uw klant betreffende het Eigen Risico in de zorg van 2009. Helaas kloppen de gegevens die uw klant hanteert absoluut niet en dit heb ik al een paar keer gemeld.
De eerste rekening die ik van uw klant ontving bedroeg € 92,55 en heb ik half 2009 mogen ontvangen. Deze kosten waren niet correct. De behandeling die ik voor deze kosten heb ondergaan betrof een vervolgafspraak uit het jaar 2008 en deze kosten zouden nog bij 2008 horen. Ik heb hier diverse malen met het Zilveren Kruis over gebeld en dit zou later gecorrigeerd worden.
Vervolgens kreeg ik begin 2010 een nota van € 62,45 voor kosten Eigen Risico 2009. Deze nota heb ik voldaan op 16 februari 2010. Uiteindelijk stond de eerste nota van € 92,55 nog open. Ik heb hier diverse malen over gecorrespondeerd met Achmea en uiteindelijk zou deze nota gecorrigeerd worden naar € 78,40 en zou ik een financieel tegoed terugkrijgen van € 39,15 (zie correspondentie van Achmea van 30 april 2010).
Ik heb de nota van € 78,40 voldaan per 10 mei 2010 en ik heb dit gedaan om van het gezeur af te zijn en niet omdat ik het eens ben met deze factuur. In totaal heb ik voor het jaar 2009 aan eigen risico aan Zilveren Kruis Achmea betaald: € 78,40 + € 62,45 = € 140,85.
Vervolgens schetst mijn verbazing: ik krijg weer een nota van € 53,40 voor het eigen risico van 2009! Dit zou ten eerste onmogelijk moeten zijn (het eigen risico voor 2009 is vastgesteld op € 155,00 en ik had reeds € 140,85 betaald!) en ik zou nog een creditbedrag teruggestort krijgen van het Zilveren Kruis van € 39,15.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar meerdere malen contact gehad met het Zilveren Kruis. Iedere keer werd er een “Hold” op de nota gezet, zodat Achmea kon uitzoeken hoe het nou zat. Er is mij beloofd dat ik teruggebeld zou worden, dat er een betalingsoverzicht gemaild zou worden en dat het geregeld zou worden! Niets van dit alles is ooit gebeurd! Maar telkens vielen de nota’s na verloop van tijd gewoon weer bij mij op de deurmat. Ik heb kosten nog moeite gespaard om met Achmea in contact te komen en deze kwestie op te lossen. Ik heb uren aan de telefoon gehangen tijdens mijn werktijd! Mijn gigantisch zitten ergeren aan de werkstijl die Achmea er op nahoudt. En nu krijg ik een incassobureau op mijn dak.
Hierdoor kan ik niet anders dan alle kosten die u claimt van mij te ontvangen (nota + rente + incassokosten), en alle overige kosten die deze kwestie met zich mee zal brengen in de toekomst, af te wijzen en mij hier ook niet verantwoordelijk voor te voelen.
Hierbij wil ik ook u en Zilveren Kruis Achmea aansprakelijk stellen voor alle kosten die ik in het verleden en de toekomst zal moeten maken om deze kwestie af te wikkelen.
Hoogachtend,
Geachte heer Kabalt,
Hartelijk dank voor uw e-mail d.d. 6 januari 2011.
Naar aanleiding van deze e-mail delen wij u mede dat wij de volgende reactie van onze cliënte hebben ontvangen op uw bezwaar.
De nota van € 92,55 is in z'n geheel gecrediteerd en er is een nieuwe nota aangemaakt van € 53,40. Dit is de reden dat er geen uitkering heeft plaatsgevonden van € 39,15.
Aldus blijft onze vordering gehandhaafd.
Wanneer u geen betalingsregeling met ons heeft getroffen, dient u het totale openstaande bedrag binnen 5 werkdagen na dagtekening van deze e-mail aan ons over te maken onder vermelding van referentienummer 1011606956.
Indien wij binnen de gestelde termijn geen reactie van u hebben ontvangen, zijn wij genoodzaakt de incassoprocedure voort te zetten.
Met vriendelijke groet,
Inkasso Unie