LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZilverenKruis Achema

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
loraD1980

ZilverenKruis Achema

Ongelezen bericht door loraD1980 »

Goede Avond

Hier even 'ons' verhaal onder het ZK

Ik woon sinds een jaar samen met mijn vriend. We hebben een goede relatie en we hebben het financieel redelijk . Ik wist dat mijn vriend schulden had. Daar zijn wij samen aan gaan werken. we hebben in een jaar tijd bijna alles weg kunnen werken op het ZK na.We hebben over de schuld een betaling regeling kunnen treffen die loop en betaal hun elke maand netjes de rekening. alleen nu komt het probleem .Mijn vriend is afgelopen zomer ziek geworden. hij moest met spoed worden opgenomen in het ziekenhuis. Ik heb toen een ambulance gebeld om hem te kunnen vervoeren. wij was niet instaat om te rijden , en ik heb geen rijbewijs. Ik wist toen al van okee hier komt een mega rekening aan die ik moet gaan betalen. Na dat mijn vriend was opgenomen in het ziekenhuis ben ik gaan bellen met het ZK. eerst kreeg ik geen antwoord omdat ik niet getrouwd ben met hem. okee kan ik begrijpen maar na heel veel uitleg en ondertussen een uur aan de telefoon hangend a 20 cent per minuut. Kwam ze tot de conclusie van ja dit gaat geld kosten. Ik heb toen gevraagd aan die Meneer van kan het aan het einde van de schulden geschoven worden. Dat kon er staat ook bij hun in de computer dat dat mocht. na een aantal keer ziekenhuis kreeg ik een telefoontje. ZK Wist U dat Uw vriend al in 3 verschillende ziekenhuizen is geweest voor het zelfde. Ik heb haar toen uitgelegd van de ingreep kan niet gedaan worden in Beverwijk dat moet in hoofddorp maar dan moet je via Haarlem doorgestuurd worden. Daar was ze het al niet helemaal mee eens maar okee dat kan. Maar het moest zo gebeuren

Nu komt mijn frustratie. Ik zit van de week thuis de was op te vouwen deurbel Incasso buro komen even inclusief alle kosten die volgens hun zijn gemaakt 700 euro wil neer leggen. Ik keek die man heel vreemd aan. en had zo iets van ehhhhhhhhh nee want daar is een regeling over. dat kon niet volgends die man en moest het maar zelf uitzoeken

Na heel veel gebel en gezeur en gez**k werd ik weer te word gestaan. Ja ben nog steeds niet getrouwd met hem. het is zo dat hun het geen goed idee vonden dat ze het aan het eind van de schuld plakten en hebben zonder ons ook maar iets te vertellen hebben ze de afspraken terug gedraaid. nu is mijn vraag mag dit zomaar? Ik heb ook nooit een rekening had van ze. dus kon het ook niet betalen.Ik ben het nu allemaal aan het uit zoeken maar word van het kasje naar de muur gestuurd

Het vreemde is dat ze ook nog een rekening willen sturen over het feit dat ik hem naar de eerste hulp heb gebracht 4 dagen voordat die geopereerd werd En niet eerst naar de Huis Arts ben gegaan (hij bleek een ontsteking te hebben waar door die ook uitgedroogd was en nu via het infuus vocht+antibiotica moest hebben) dat vonden ze niet nodig ik heb toen gevraagd of ze artsen waren en kreeg toen de vraag of ik niet zo bij de hand wilde doen. toen werd er kwaad opgehangen van uit die kant.

Nu is mijn vraag om een heel lang verhaal kort te maken

Mag het ZK dit zo maar doen of sta ik tot zo ver in me recht dat ik er mee kan gaan naar me Rechtsbijstand verzekering Om ons gelijk te halen

Groetjes Lora

vroem

Re: ZilverenKruis Achema

Ongelezen bericht door vroem »

In de eerste plaats zit alles van wat ik lees gewoon in de basisverzekering dus meer dan het eigen risico zou daar niet berekend kunnen worden. En als u zwart op wit een betalingsregeling heeft getroffen is het uitermate onredelijk wanner die eenzijdig en zonder reden eenzijdig opgezegd wordt, en daarop bovendien gelijk een incassobureau wordt ingeschakeld, ik begrijp niet voor de nieuwe kosten maar wat onder de regeling viel. Ik hoop dat u alles zwart op wit heeft, betaal wat is afgesproken en probeer zsm te betalen, anders rolt u weer van het een naar het ander. En probeer er voor eind van het jaar, ruim voor het eind van af te zijn, dan bent u vrij over te stappen naar een andere verzekeraar ...

loraD1980

Ik heb in een jaar tijd heel veel schulden terug betaald dit is de laaste schuld die we hebben . En we hadden alles zwart op wit . Maar wij snappen niet waarom het zonder overleg is stop gezet. Wij hebben ons al die tijd aan de afspraken gehouden

Zo ver wij weten komen er geen lijken meer uit de kast

vroem

Je zou de gok kunnen nemen het voor de rechter te laten komen omdat zk zich niet aan de blijkbaar schriftelijk overeengekomen betalingsregeling houdt. Vergeet niet vooral nu zk in gebreke te stellen hierover en aansprakelijk te stellen voor gevolgkosten die bovenop de overeengekomen regeling komen.
Rechters zijn oha niet blij met grote bedrijven die duidelijke afspraken met een consument niet nakomen...zeker niet wanneer dat op deze manier gaat.

vroem

Volgens ts dus niet.....
En dan is een schriftelijk overeengekomen betalingsregeling wellicht geen recht , maar als hij dan tot stand gekomen is en zelfs schriftelijk afgesproken en daarmee derhalve een overeenkomst, die je niet eenzijdig en blijkbaar zonder reden kan veranderen , tenzij dat in de overeenkomst is opgenomen, zitten daar voor beide kanten wel rechten en plichten aan.
Als je vind dat dat niet zo is ben ik benieuwd naar de jurisprudentie die dat bekrachtigd.
Ik ga er wel vanuit dat ts niets verzwijgt of verdraait...

vroem

Volgens ts is dat niet aan de orde...

loraD1980

@snuffel ik wil de gok er denk ik op nemen .we liepen totaal niet achter met de regeling we liepen zelfs een maand voor .en hun zijn aangekomen toen de tijd met de regeling .en heb alles na gezocht en nagelezen zelfs alle telefonische gesprekken hebben we zelf opgenomen puur om als het fout zou gaan dat we een back up hebben.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

@lora: Het vreemde is dat ze ook nog een rekening willen sturen over het feit dat ik hem naar de eerste hulp heb gebracht 4 dagen voordat die geopereerd werd En niet eerst naar de Huis Arts ben gegaan
Als de ambulance hem heeft meegenomen, dan moet deze door de basisverzekering vergoed worden.
Ik begrijp dat ZK het zo wil spelen, dat ze zeggen dat de ambulance eigenlijk niet nodig was, en dus niet vergoed wordt? Voor een ambulance heb je in een noodgeval geen verwijsbrief nodig. Als de ambulance het niet ernstig genoeg vindt, nemen ze de patient niet mee. Maar als ze een patient wel meenemen, dan moet het vergoed worden door de basisverzekering. ( maar je betaalt wel eigen risico als dat nog niet vol is).
Maar de vraag is: willen ze een rekening sturen of hebben ze dat gedaan? Zijn het dreigementen?
@vroem: In de eerste plaats zit alles van wat ik lees gewoon in de basisverzekering dus meer dan het eigen risico zou daar niet berekend kunnen worden.
Dus ik denk dat Vroem gelijk heeft. Als ZK echt probeert om de ambulance apart te verhalen, zijn ze echt raar bezig. En ook nog moeilijk doen over die drie ziekenhuizen, of over die 4 dagen tot de operatie. Dit is schandelijk!
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 08 nov 2013 23:09, 5 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dat ze de ambulance apart verhalen is normaal.
Patiënt kon niet rijden (ziek) en vriendin heeft geen rijbewijs.
Daar is een ambulance dus niet voor.
Dan bel je een vriendin, de buurman, je ouders, weet ik veel, maar je gaat niet 112 bellen omdat je geen rijbewijs hebt!

Ik ben zelf ooit met de ambulance vervoerd en kreeg toen netjes een formulier thuis of ik door iemand anders zijn schuld in de ambulance mee moest, want dan gingen ze daar de kosten verhalen.
Dus ze proberen het altijd.

Vervolgens is het inderdaad ook gewoon om iemand eerst naar de huisartsenpost te brengen en dan pas naar de eerste hulp doorverwezen te worden.
En nee, zij aan de telefoon zijn geen artsen, maar u wel?
U kon thuis al inschatten dat vriend naar de eerste hulp moest?
Omdat te veel mensen dit doen voor dingen die niet op de eerste hulp thuishoren is dat systeem van huisartsenposten bedacht.
Dat u zich er dan niet aanhoudt en zelfstandig besluit naar de EH te gaan, tja, dan vind ik dat logisch dat u dat moet betalen en niet uit het basispakket vergoed wordt.
Anders leren mensen het nooit.

Dat ze een afspraak die zwart op wit staat zo maar zonder rekening te sturen of wat dan ook opzeggen vind ik aso.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Een patient, niet deskundige, is soms gedwongen om een huisartsenpost te passeren, namelijk in uiterste spoed. (Dit wordt namelijk zelfs aangeraden om kostbare tijd te sparen). Bovendien is nog steeds niet iedereen op de hoogte van een huisartsenpost. Tientallen jaren lang was de normale weg om naar de spoedafdeling van het dichtst bij zijnde ziekenhuis te gaan. Elders in Europa is dat normaal. En vooral als het ziekenhuis dichterbij is dan de huisartsenpost, is de gang naar de huisartsenpost, niet de meest logische. Bovendien hoorde dit ziektegeval in het ziekenhuis thuis, anders was er geen operatie gevolgd!

loraD1980

@VioletPrue

Dat ik besloot om 112 te bellen was omdat mijn vriend te ziek werd om nog thuis te houden. Hij liep daar voor al 3 maanden met een nier drain in huis. Ik ben de genen geweest die hem al die tijd verzorgt heeft. Dat ik geen rijbewijs heb staat er buiten. Had idd een vriend kunnen bellen . Maar ik wist gewoon dat ik er goed aan deed om 112 te bellen dat zij de arts in het ziekehuis later ook tegen mij. Ik stond leterlijk met me rug tegen de muur

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ loraD1980, waarom dacht je al meteen dat daar
een mega rekening van zou komen van die ambulance ?

@ VioletPrue, patient is meegenomen door ambulance als je niet
echt wat mankeerd nemen ze je toch niet mee + daarbij is patient
ook meteen opgenomen in het ziekenhuis dus het was wel degelijk
nodig.

Begrijp er helemaal niets van waarom jij die ambulance rit zelf moet
betalen dat valt toch onder de basis verzekering ?

loraD1980

@chocomelk omdat ik zelf in 2012 een ongeluk kreeg ik daar voor ook met een ambulance moest worden vérvoerd ik was toen verzekerd bij ZK en moest toen ook flink betalen vandaar ik ben gelukkig dit jaar ovérgestapt

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

loraD1980 schreef:@chocomelk omdat ik zelf in 2012 een ongeluk kreeg ik daar voor ook met een ambulance moest worden vérvoerd ik was toen verzekerd bij ZK en moest toen ook flink betalen vandaar ik ben gelukkig dit jaar ovérgestapt
WAAROM moest jij dat toen zelf betalen ?
Daar ben je toch voor verzekerd en zit toch in je basispakket, je eigen risico zal waarschijnlijk
wel gebruikt daardoor moeten worden.
Wat moest jij toen betalen dan ?

loraD1980

@chocmelk ik kreeg een bedrijfs ongeval en was goed instaat om zelf te gaan maar de ambulance was er al en die hadden zo iets van weet je wat we nemen je wel mee en moest toen iets van 190 euro betalen dat was buiten me eigen risico om

vroem

Mbt de ambulance is er natuurlijk een verschil of iemand niet mee hoeft, toch meegenomen wordt maar wel voorafgaande de mededeling krijgt dat het niet nodig is derhalve wel kosten, of een situatie zoals beschreven door ts. Het komt op mij over dat zk nu achteraf zich met medische indicaties gaat bemoeien en dat mag niet. Punt. Al helemaal niet achteraf....
Wat er medisch aan vooraf gegaan is geeft hen geen enkel recht waarop dan ook.
Als het zo zou gaan dat ambulancehulp bij beoordeling achteraf in rekening gebracht kan worden gaan mensen dus ook nog behalve medische ingrepen vanwege er uitstellen ook transport uitstellen. Doden zullen daar het gevolg van zijn, en dan is betreffende verzekeraar daarop juridisch aan te spreken, die zullen dus wegens dood door schuld voor de rechter komen. Hopelijk verantwoordelijke personen als individu.

ZK tracht gewoon bang te maken en argumenten te zoeken voor zichzelf. Of die rechtmatig zijn is zeer de vraag, daarvoor zal het hele dossier bekeken moeten worden.
Wellicht een kwestie om , als er duidelijkheid is ook de NZA bij te betrekken middels een klacht, die moet ook controle op de verzekeraars uitoefenen.
Achmea is overigens over de hele linie in de zorgsector moeilijk aan het doen. Dat daar signalen over uitgaan richting overheidsinstanties is hard nodig.

Gesloten