LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorginstituut Nederland voor emigranten nog steeds een drama

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
LindaVK
Contacteer:

Zorginstituut Nederland voor emigranten nog steeds een drama

Ongelezen bericht door LindaVK »

In 2005 zijn wij, mijn man en ik zeer goed voorbereid (2 jaar) net over de grens naar duitsland geemigreerd. Dit vanwege het moeten stoppen met ons goedlopende bedrijfje (eenmanszaak) vanwege de slopende ziekte MS. We hebben ons daar heel ons leven door van een goed inkomen voorzien, tikkie boven modaal misschien maar hadden gewoon een huurhuis waarvan de huur toen 500 euro bedroeg en naar 600 euro zou gaan en we in nederland geen hypotheek konden krijgen vanwege de WAZ uitkering en of de ziekte who knows.

Echter in 2006 veranderde de zorgverzekeringswet wat enorme communicatie problemen gaf tussen de belastingdienst en het toenmalig cvz en ook bij de belastindienst zelf. en het cvz enorme achterstanden op liep. maar dat weet je eerst niet want alles loopt gewoon door zoals daarvoor. premies en bijdragen werden in gehouden en belasting betaald. In 2008 overal zelf maar eens aan de bel getrokken maar echt je word onbeschhoft behandeld aan de telefoon en bestempeld als iemand die overal onderuit probeert te komen en behandeled als een klein kind. Ik heb een enorm dossier van brieven aan hun gestuurd en las zelfs de Staatscourant om op de hoogte te blijven.

uiteindelijk in 2009 de ombudsman ingeschakeld om op zn minst de jaarafrekeningen te krijgen van 2006 tm 2009. Dat is gelukt echter er was het 1 en ander vergeten mee te nemen in de berekeningen. We kregen ze een week na elkaar tegelijk en of we maar even 7000 euro wilden betalen. Bezwaar gemaakt geen gehoor gekregen maar dan ook echt niets en weer via de ombudsman voor elkaar gekregen dat deze herzien werden en iig de heffingskortingen in mindering werden gebracht en dit is ook gebeurd alleen wel weer fout en mijn heffingskortingen vergeten. Totaal werd het verminderd met 2000 euro. Wachtend op de belastingdienst dat die een met de goede cijfers zou komen en die aan het cvz zou sturen, kregen we een aankondiging tot beslaglegging binnen via een duitse rechter, die moeite nemen ze wel.
Weer de ombudsman een noodkreet geschreven en werd uiteindelijk gebeld door het cvz met een afbetalingsregeling die we zo lang maar geaccepteerd hebben want beslaglegging pfff....met een zieke man, nog zieker dan toen....ik moet er niet aan denken. Afgesproken de premie en bijdragen over beide inkomens componenten bij de uwv in te laten houden zodat we nooit meer voor dit soort problemen komen te staan.
Nov 2014 zomaar opeen zonder schrijven vooraf en ook achteraf na vragen er om is het ZIN opeens ook weer extra premies en bijdragen gaan inhouden op het tweede inkomens component van ca 200 euro per maand bovenop de inhoudingen door uwv en natuurlijk de afbetalingsregeling (altijd netjes gedaan en we zijn op de helft nu) Gebeld en weer enorm onbeschoft behandeld waarbij constant de zin herhaald werd, ja iedereen moet premie betalen u ook. Grrr.....dit veroorzaakte enorme stress bij mij maar ook bij mijn man....die al enorm aan het vechten was tegen de ms op dat moment. In de hoop dat het eind 2015 dan wel goed komt en om vooral weer rust terug te krijgen het even laten gaan. Want ja er lopen ook nog zat andere dingen al die tijd. Een maand of twee geleden dan opeens de definitieve afrekening 2011 gekregen. Die was goed...daar kon ik wat mee. Maar niet gelijk wegens ziekte en bijkomende aandoeningen die mijn man gekregen had.
Een week geleden weer gebeld want tja nu 2011 pas binnen dan komt 2015 pas in 2018 of 2019 ????? dat betekent dan tot die tijd al die jaren dubbele premie en bijdragen betalen ? Maar helaas, werd wel netjes te woord gestaan maar alleen maar afgescheept met wachten op 2015...en ze zag er niks raars aan.

Volgens de verdrags en premie rekenhulp 2015 op hun site zouden we 2800 euro moeten betalen, de uwv houd al meer dan 3000 euro in en in totaal word er nu ingehouden ca 5600 euro per jaar. Dit alles berekend over beide inkomens componenten bruto zonder aftrekposten. Dit is een keer zoveel als we zouden moeten betalen....en dat de komende drie vier jaar van een uitkering.....

Twee dagen geleden een brief op de post gedaan naar het ZIN en vandaag weer de klacht bij de ombudsman ingediend en nu hier beschreven. Ik weet zeker dat er meerdere gedupeerde zijn door het cvz ZIN aangezien er in 2008 al enkele tienduizenden emigranten ook problemen hadden officieel bevestigd door de ombudsman en ook voorgelegd aan de minister door hem. Helaas het houd gewoon niet op.... ondertussen gaan wij er letterlijk aan kapot en aan onderdoor en financieel helemaal naar de kl.... Leuk fijn en bedankt Zorginstítuut nederland en zo bitter ook als je al met en kl... ziekte kampt.

renewouters

Re: Zorginstituut Nederland voor emigranten nog steeds een drama

Ongelezen bericht door renewouters »

Het wordt mij niet helemaal duidelijk waar het probleem nu vandaan komt. Voor zover ik weer kom je bij het (toenmalige) CVZ terecht als je geen zorgverzekering hebt of achterstallige premiebetalingen hebt. Wat is er nu precies gebeurt dat je in deze situatie terecht bent gekomen?

Waren jullie gewoon verzekerd bij een NL verzekeraar en betaalde je de inkomensafhankelijke premie?

LindaVK
Contacteer:

Ongelezen bericht door LindaVK »

Rene, we zijn net over de grens in duitsland gaan wonen, als je dan aow of waz wao uitkeringsgerechtigd bent, kun je niet meer bij een nederlandse zorgverzekeraar verzekerd blijven maar bent wel verplicht verzekerd in nederland middels uitkering of aow en dan kom je ook bij het toenmalige cvz terecht nu Zorginstituut. Heeft niks te maken met achterstallige betalingen dat is alleen voor Nederlanders die in nederland wonen. Zo wonen er dus enorme aantallen gepensioneerden in spanje, belgie duitsland etc etc....die vallen allemaal onder het cvz/ ZIN zelf.

Ik noem ook met opzet het nog steeds CVZ omdat er toen echt enorm veel fout gegaan is voor emigranten wat een jaren lange nasleep heeft en nog steeds gaat het fout. Als je zou googlen op ZIN en emigranten of pensionado's vind je weinig....maar op cvz en emigranten heel veel ook bij de ombudsman.

Voor emigratie waren er idd gewoon verzekerd bij een nl verzekeraar....en we betaalden alles, nominale premie, inkomensafhankelijke premie, werkgeversdeel middels de uwv en ook AWBZ en ook nu betalen we alles nog steeds net als iedere in nederland wonende nederlander, alleen geld voor landen een woonlandfactor omdat dat door de rechter toen bepaald is dat we teveel betalen omdat we uit de AWBZ die door gemeentes word geregeld dus praktisch niks vergoed kunnen krijgen maar wel het volle pond aan AWBZ moeten betalen. Maar dat terzijde...klopt niet maar prima zo wat mij betreft.

Het probleem ontstaat omdat het ZIN gewoon maar doet, niet vragen niet aankondigen, niet mee te praten, je kan niks uitleggen, ze vertikken het om even goed te kijken laat staan even te rekenen...en zoals bekend de administratie tov emigranten een grote chaos was/is. Als je toch al tien jaar ongeveer dezelfde premies,bijdrage en AWBZ betaald van een uitekering waar in die tien jaar niks aan veranderd dan kun je niet opeens van ca 2800 nu opeens totaal 5600 moeten betalen....en dat is wat er nu gebeurd en moet ik maar tot 2018 2019 wachten en dubbel doorbetalen tot zij eindelijk eens gaan kijken naar de definitieve afrekening voor 2014 /2015....2011 heb ik dit jaar gekregen dus....

BoQueen

Ongelezen bericht door BoQueen »

OOk wij , in 2017, ondervinden de moeilijkheden in Duitsland omdat de CAK(vroeger:ZIN) het niet allemaal op een rijtje heeft.
Nu, in maart 2017, krijgen wij een nabetaling van liefst€876 , in 14 dagen te betalen..... van het jaar 2013......
Niemand, van het minstens 16 jarige kind aan de telefoon, tot de "dame" die ons het moet uitleggen, heeft enig idee waar dit rampenplan voor ons, vandaan komt.
ik wordt hier zo moedeloos van. We lijken Don Quchotte, die tegen windmolens vocht...wij tegen een oppermachtig regeringslichaam, wiens ene hand niet weet wat de andere hand doet.... HELP

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BoQueen schreef:OOk wij , in 2017, ondervinden de moeilijkheden in Duitsland omdat de CAK(vroeger:ZIN) het niet allemaal op een rijtje heeft.
Nu, in maart 2017, krijgen wij een nabetaling van liefst€876 , in 14 dagen te betalen..... van het jaar 2013......
Niemand, van het minstens 16 jarige kind aan de telefoon, tot de "dame" die ons het moet uitleggen, heeft enig idee waar dit rampenplan voor ons, vandaan komt.
ik wordt hier zo moedeloos van. We lijken Don Quchotte, die tegen windmolens vocht...wij tegen een oppermachtig regeringslichaam, wiens ene hand niet weet wat de andere hand doet.... HELP
Het CAK en het ZIN zijn twee verschillende, losstaande instituten. Het CAK is niet de rechtsopvolger van het ZIN.

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Deze topic is een goede waarschuwing voor mensen,die emigreren uit Nederland.

Gesloten