Als u in Nederland woont, kunt u alleen zorgtoeslag krijgen als u de Nederlandse nationaliteit hebt of een geldige verblijfsvergunning. Voor uw partner geldt dit ook.
Voldoet u wel aan die voorwaarden?
Ik heb in een eerder antwoord de regels neergezet zoals ze op de belastingsite staan weergegeven bij normale gang van zake,maar ik denk gezien de ontwijkende/vage antwoorden van TS dat er meer aan de hand is dan hij /zij wil toegeven.
Laat TS eerst maar eens de beweegredenen van de belastingdienst vermelden,ik denk dat dan de aap uit de mouw komt.
Geruzie op internetfora leidt tot niets.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat én henk51 én aardjee ( een deel van) het goede antwoord in deze situatie hebben gegeven. Bij beide mis ik helaas de bronvermelding van de door hen gegeven informatie
De hieronderstaande links geven informatie over halvering zorgtoeslag (henk54) en aanpassing zorgtoeslag door toepassing van de de woonlandfactor (aardjee). Tevens geeft de laatste link informatie over de woonlandfactor in een viertal situaties.
Mijn partner is in het buitenland verzekerd
Bent u in Nederland verzekerd, maar uw partner in het buitenland? Dan hebt u recht op de helft van de toeslag voor iemand met een toeslagpartner die wel in Nederland verzekerd is. Het inkomen van uw partner telt wel mee voor het bepalen van de hoogte van de zorgtoeslag.
Wat betekent de woonlandfactor voor mij?
De woonlandfactor is 1 van de factoren die de hoogte van de zorgtoeslag bepalen. Zijn de kosten voor zorg in het land waar u woont, lager dan in Nederland? Dan krijgt u minder zorgtoeslag dan iemand die in Nederland woont. Zijn de kosten voor zorg hoger, dan krijgt u meer zorgtoeslag dan iemand die in Nederland woont.
Of u zorgtoeslag krijgt, hangt onder andere af van het land waar u en uw partner wonen. In de tabellen woonlandfactor staat per land of u wel of geen zorgtoeslag kunt aanvragen.
Sorry, misschien heb ik niet zo duidelijk geschreven.
Ik schrijf nog opnieuw.
Man en vrouw getrouwd.
Wonen ook in nederland.
Man krijgt pensioen uit buitenland
Is in buitenland voor ziekte verzekeerd.
Krijgt geen geld van nederland.
Ook geen zorgtoeslag.
Vrouw werkt niet.
Heeft geen inkomen.
Zorgverzekering in nederland.
krijgt halve deel van zorgtoeslag, omdat man niet is verzekerd hier.
Alles goed.
Nu schrijft belasting in brief beschikking vrouw geld terugbetalen.
Waarom,staat er niet bij.
bezwaar geschreven.
Vraag aan forum, heeft iemand ook dit meegemaakt.
Henk was goed met bericht, heb ook zelf gevonden bij belasting.
Woonland kan ik niet begrijpen, maar denk is fout.
Vogels ruzie maken, is niet goed.
Ik vraag voor help.
Bezwaar is toegekent.
Vrouw krijgt haar toeslag, omdat zij zorgverzekering heeft.
Er hoef niets worden terugbetaald.
Had toch goed gelezen op site van belasting.
Henk had het goed.
Dit was duidelijk, maar ..
Mijn partner is in het buitenland verzekerd
Bent u in Nederland verzekerd, maar uw partner in het buitenland? Dan hebt u recht op de helft van de toeslag voor iemand met een toeslagpartner die wel in Nederland verzekerd is. Het inkomen van uw partner telt wel mee voor het bepalen van de hoogte van de zorgtoeslag.