LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering Franse vriendin

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Fernandesz

Zorgverzekering Franse vriendin

Ongelezen bericht door Fernandesz »

Beste Mensen,

Mijn vriendin is sinds dit jaar vanuit Frankrijk naar Nederland verhuist. Sinds 09-04-2013 staat zij ingeschreven in de GBA. Door miscommunicatie, financiele omstandigheden en ontwetenheid ga wij pas nu op 19-08-2013 een zorgverzekering voor haar aflsuiten.
Hiermee is zij net over de grens van vier maanden waarin zij een verzekering moest hebben afgesloten neem ik aan. Zover ik weet heeft zij echter nog geen brief ontvangen van de CVZ omtrent het onverzekerd zijn.
Kan zij dan nog wel de boete krijgen van het CVZ over die vier maanden dat zij onverzekerd was?

En heeft zij nog recht op zorgtoeslag voor die vier maanden dat zij onverzekerd was?
Want ik heb al wel begrepen dat zij de premie van die vier maanden dat zij onverzekerd was met terugwerkende kracht moet betalen.

Ik hoop dat u mij de juiste antwoorden kan geven op deze vragen, want wij zijn op dit moment enigszins wanhopig en via verschillende kanalen horen wij verschillenden antwoorden.

Bijvoorbaat dank

PS voor wie de juiste antwoorden weet , zou je ook de bronnen en links kunnen plaatsen waarop jij je berust.

Annikaatje

Re: Zorgverzekering Franse vriendin

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Fernandesz schreef:Beste Mensen,

Mijn vriendin is sinds dit jaar vanuit Frnakrijk naar Nederland verhuist. Sinds 09-04-2013 staat zij ingeschreven in de GBA. Door miscommunicatie, financiele omstandigheden en ontwetenheid ga wij pas nu op 19-08-2013 een zorgverzekering voor haar aflsuiten.
Hiermee is zij net over de grens van vier maanden waarin zij een verzekering moest hebben afgesloten neem ik aan. Zover ik weet heeft zij echter nog geen brief ontvangen van de CVZ omtrent het onverzekerd zijn.
Kan zij dan nog wel de boete krijgen van het CVZ over die vier maanden dat zij onverzekerd was?

En heeft zij nog recht op zorgtoeslag voor die vier maanden dat zij onverzekerd was?
Want ik heb al wel begrepen dat zij de premie van die vier maanden dat zij onverzekerd was met terugwerkende kracht moet betalen.

Ik hoop dat u mij de juiste antwoorden kan geven op deze vragen, want wij zijn op dit moment enigszins wanhopig en via verschillende kanalen horen wij verschillenden antwoorden.

Bijvoorbaat dank

PS voor wie de juiste antwoorden weet , zou je ook de bronnen en links kunnen plaatsen waarop jij je berust.
Waar hebt u vandaan dat ze de premie met terugwerkende kracht moet betalen?

Ik denk namelijk dat je geen toeslag krijgt als je niet verzekerd bent (dit staat ongetwijfeld op http://www.toeslagen.nl) maar als je "met terugwerkende kracht verzekerd wordt"..???

Ik denk inderdaad dat ze nog wel de boete kan krijgen, 4 maanden is 4 maanden. En ze zijn geloof ik nogal goed aan het controleren de laatste tijd. Of je moet zelf het CZ contacten om te vragen of ze geen boete willen opleggen en uitleggen waarom ze zich nu pas verzekerd?

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Annikaatje schreef: Ik denk inderdaad dat ze nog wel de boete kan krijgen, 4 maanden is 4 maanden. En ze zijn geloof ik nogal goed aan het controleren de laatste tijd. Of je moet zelf het CZ contacten om te vragen of ze geen boete willen opleggen en uitleggen waarom ze zich nu pas verzekerd?
Je zou gewoon even de reeds gegeven antwoorden kunnen bekijken, voordat je met dit soort loze "ik denk" kreten komt.
Als het College voor zorgverzekeringen naar aanleiding van een controle constateert dat u onverzekerd bent, dan ontvangt u een brief met een dringend verzoek binnen 3 maanden een zorgverzekering af te sluiten. Geeft u geen gehoor aan het dringende verzoek van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) om een zorgverzekering af te sluiten, dan legt het CVZ u een boete op.

Annikaatje

Harrie Kierie schreef:
Annikaatje schreef: Ik denk inderdaad dat ze nog wel de boete kan krijgen, 4 maanden is 4 maanden. En ze zijn geloof ik nogal goed aan het controleren de laatste tijd. Of je moet zelf het CZ contacten om te vragen of ze geen boete willen opleggen en uitleggen waarom ze zich nu pas verzekerd?
Je zou gewoon even de reeds gegeven antwoorden kunnen bekijken, voordat je met dit soort loze "ik denk" kreten komt.
Als het College voor zorgverzekeringen naar aanleiding van een controle constateert dat u onverzekerd bent, dan ontvangt u een brief met een dringend verzoek binnen 3 maanden een zorgverzekering af te sluiten. Geeft u geen gehoor aan het dringende verzoek van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) om een zorgverzekering af te sluiten, dan legt het CVZ u een boete op.
Die informatie geldt als je "gewoon" niet verzekerd bent. Bij een immigrant gelden andere regels, tenminste, volgens de openingspost.

Annikaatje

TS, ik zou trouwens gewoon even het CvZ bellen, om te vragen hoe dat precies zit. En zij weten vast ook of je al dan niet zorgtoeslag kunt krijgen over die premie met terugwerkende kracht. (en anders kun je dat navragen bij de belastingdienst)

Ik kom wel eea tegen op internet, ook over dat verzekeren met terugwerkende kracht, maar niet veel betrouwbare informatie. Bovendien verandert er nog wel eens wat...

Als je gebelt hebt, wil je je bevindingen posten? Ben wel benieuwd!

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Lees ook alleen in de verwijzingen dat het om Nederlanders gaat die onverzekerd zijn. Heeft uw vriendin vanaf dat ze hier was ook gewerkt? Vanaf morgen zal ze dus, als ik het goed lees, wel zijn verzekerd. Grote kans dat men de niet verzekerde maanden alsnog moeten worden betaald.

Harrie Kierie

Annikaatje schreef: Bij een immigrant gelden andere regels, tenminste, volgens de openingspost.
Welke regels dan?

Fernandesz

Bedankt voor jullie reacties zover.

Ja ik lees ook veel dingen op het internet, maar weet dan weer niet of het opgaat voor haar als immigrant.

Maar ja ik heb afgelopen vrijdag dus gebeld naar een verzekeraar (Bewutz). Die zei dat de verzekering per 09-04 in zou gaan ( de datum dat zij ingeschreven is in de GBA). Ze zou dus daarom met terugwerkende kracht de premie vanaf april ook moeten betalen. Maar hij zei ook dat ze ziektekosten die zij vanaf april in Nederland heeft gemaakt ook kan declaren. Dus ik neem dan aan dat ze ook recht heeft op zorgtoeslag sinds april.

Waar ik me nu vooral zorgen om maak is die boete van CvZ. Maar ik ga morgenochtend bellen en het nogmaals navragen.
Laatst gewijzigd door Fernandesz op 18 aug 2013 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Fernandesz

Harrie Kierie schreef:
Annikaatje schreef: Bij een immigrant gelden andere regels, tenminste, volgens de openingspost.
Welke regels dan?

Bijvoorbeeld met het betalen van terugwerkende kracht van de premie. Op de site van rijksoverheid staat "onverzekerde hoeven niet met terugwerkende kracht premie te betalen over de periode dat zij onzekerd waren". Maar hier zijn een paar uitzonderingen op, waaronder immigranten. Dit staat echter niet duidelijk vermeld op de site en ik kwam hier pas achter nadat ik een verzekering voor haar wilde afsluiten.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

tenormin schreef:Lees ook alleen in de verwijzingen dat het om Nederlanders gaat die onverzekerd zijn. Heeft uw vriendin vanaf dat ze hier was ook gewerkt? Vanaf morgen zal ze dus, als ik het goed lees, wel zijn verzekerd. Grote kans dat men de niet verzekerde maanden alsnog moeten worden betaald.
Dan lees nog eens opnieuw, want nergens staat von Nederlanders.
Er staat wel:
Als u in Nederland woont of werkt, dan bent u verplicht een zorgverzekering af te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Doet u dit niet, of niet op tijd, dan ontvangt u boetes en wordt u ambtshalve verzekerd.
Bron

http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Wanbetal ... erzekerde/

En dat doet de vriendin van TS.
Heeft niets met andere regels te doen, egaal uit wat voor een land je komt!

nevermind

Fernandesz schreef:Bedankt voor jullie reacties zover.

Ja ik lees ook veel dingen op het internet, maar weet dan weer niet of het opgaat voor haar als immigrant.

Maar ja ik heb afgelopen vrijdag dus gebeld naar een verzekeraar (Bewutz). Die zei dat de verzekering per 09-04 in zou gaan ( de datum dat zij ingeschreven is in de GBA). Ze zou dus daarom met terugwerkende kracht de premie vanaf april ook moeten betalen. Maar hij zei ook dat ze ziektekosten die zij vanaf april in Nederland heeft gemaakt ook kan declaren. Dus ik neem dan aan dat ze ook recht heeft op zorgtoeslag sinds april.

Waar ik me nu vooral zorgen om maak is die boete van CvZ. Maar ik ga morgenochtend bellen en het nogmaals navragen.

Als je geen brief van het CVZ hebt ontvangen, dat je binnen drie maanden een zorgverzekering moet afsluiten, hoef je ook niet bang te zijn, voor een boete.

http://www.cvz.nl/verzekering/onverzekerden

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Fernandesz schreef:
Harrie Kierie schreef:
Welke regels dan?

Bijvoorbeeld met het betalen van terugwerkende kracht van de premie. Op de site van rijksoverheid staat "onverzekerde hoeven niet met terugwerkende kracht premie te betalen over de periode dat zij onzekerd waren". Maar hier zijn een paar uitzonderingen op, waaronder immigranten. Dit staat echter niet duidelijk vermeld op de site en ik kwam hier pas achter nadat ik een verzekering voor haar wilde afsluiten.
Gaat het hier niet om mensen zonder verblijfsvergunning?? Die moeten wel met terugwerkende kracht premie betalen als ze eenmaal de verblijfsvergunning hebben.

Harrie Kierie

weetnietveel schreef: Gaat het hier niet om mensen zonder verblijfsvergunning?? Die moeten wel met terugwerkende kracht premie betalen als ze eenmaal de verblijfsvergunning hebben.
Sinds wanneer heeft iemand met de Franse nationaliteit een verblijfsvergunning nodig?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Harrie Kierie schreef:
weetnietveel schreef: Gaat het hier niet om mensen zonder verblijfsvergunning?? Die moeten wel met terugwerkende kracht premie betalen als ze eenmaal de verblijfsvergunning hebben.
Sinds wanneer heeft iemand met de Franse nationaliteit een verblijfsvergunning nodig?
:oops: 't Was zoiets als: ding flop bibs maar is nu bijna niet meer te onthouden.
Nee, weetnietveel, dat hoeft dus echt niet.

Harrie Kierie

tenormin schreef: :oops: 't Was zoiets als: ding flop bibs maar is nu bijna niet meer te onthouden.
Poging tot humor?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

tenormin schreef:
Harrie Kierie schreef:
weetnietveel schreef:
Gaat het hier niet om mensen zonder verblijfsvergunning?? Die moeten wel met terugwerkende kracht premie betalen als ze eenmaal de verblijfsvergunning hebben.
:oops: 't Was zoiets als: ding flop bibs maar is nu bijna niet meer te onthouden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ding_flof_bips
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... werknemers
Laatst gewijzigd door Jolijn op 18 aug 2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Harrie Kierie schreef:
Dat is een vraag waar ik geen antwoord op kan geven. Ik weet in ieder geval niet of het ooit nodig is geweest.
Maar wat ik bedoelde is: ik denk dat ts zich vergist heeft. Premie betalen met terugwerkende kracht en die 4 maanden in de OP zijn n.m. wel van toepassing voor mensen die hier wonen maar nog geen verblijfsvergunning hadden. Op het moment dat ze de verblijfsvergunning krijgen moeten zij binnen 4 maanden een zorgverzekering afsluiten en evt. met terugwerkende kracht premie betalen.
Fernandesz schreef: Bijvoorbeeld met het betalen van terugwerkende kracht van de premie. Op de site van rijksoverheid staat "onverzekerde hoeven niet met terugwerkende kracht premie te betalen over de periode dat zij onzekerd waren". Maar hier zijn een paar uitzonderingen op, waaronder immigranten. Dit staat echter niet duidelijk vermeld op de site en ik kwam hier pas achter nadat ik een verzekering voor haar wilde afsluiten.

nevermind

Jolijn schreef:
tenormin schreef: [
weetnietveel schreef:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... werknemers[/quote]

De vriendin van TS is geen buitenlandse werknemer, want zij woont hier.
Deze regeling geldt als je in het buitenland woont en hier werkt.
Jouw link is tevens voor mensen buiten de EU!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Jolijn schreef:
tenormin schreef:
Harrie Kierie schreef:
weetnietveel

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... werknemers
nevermind
De vriendin van TS is geen buitenlandse werknemer, want zij woont hier.
Deze regeling geldt als je in het buitenland woont en hier werkt.
Jouw link is tevens voor mensen buiten de EU!

Zoals je hebt kunnen lezen, is er op enig moment een 'discussie' over een verblijfsvergunning.
Vandaar dus ook mijn link!
Niet omdat die op de vriendin van TS van toepassing zou zijn, maar om na te lezen hoe het zit met verblijfsvergunningen.
Omdat er enigszins een verband is met de Europese Unie, ook een link naar dingflof enz..

Gesloten