Mieperd schreef:vroem schreef:
Voor geval van TS, die kosten waren voor een controle en wat kleine zaken erom heen als foto's en tandsteen verwijderen neem ik aan, of controle voor meerdere personen. Als je op het moment geen of te weinig liquide middelen had om die rekening, blijkbaar niet gedekt door een AV , te voldoen, waarom is die dus niet dringend noodzakelijke afspraak dan niet even een aantal weken of zo uitgesteld?
Dit zijn dus van die zaken die niets doen aan de visie, zoals deze is geprojecteerd door mij.
Ik roep dingen, waarvan ik vind dat de maatschappij en bedrijven die in zee gaan met deze bedrijven eens moet gaan nadenken, of de voorgestelde situatie wenselijk is, zeker als hier sprake is van kosten die voortvloeien uit noodzakelijke gerelateerde zorg behandelingen.
Of dit nu rest kosten zijn van een tandarts, fysiotherapeut, huisarts, of andere (para) medische personen.
je redenering gaat mank. Je hebt globaal een maand of twee voor er incassokosten opkomen, ik acht dat een redelijk lange gratis betaaltermijn.
Wanneer Famed niet de optie had tot een betaalregeling (wat nog steeds een gunst is en geen verplichting) zou de vervolgstap zijn dat er de wettelijke incassokosten opkomen, zoals je weet minimaal 40,- wat dus van overheidswege, want van overheidswege vastgesteld, gezien wordt als een redelijke vergoeding voor de minimale werkzaamheden die daarbij komen kijken.
Famed hanteert dat ook voor een regeling van heel hoge bedragen, voor dat extra werk, waarmee ene betalingsregeling afsluiten (en nakomen...) in essentie dus gemiddeld gezien goedkoper zal zijn dan het op een incassoprocedure aan laten komen.
Dan kan je gaan miepen (toepasselijke naam , je nick wat dat betreft) dat je dan op zijn minst inzicht wilt ind e daadwerkelijke kosten, maar dat heeft als je even logisch nadenkt de overheid al voor je gedaan, en daar is dat minimum incassobedrag van 40,- dus uit gekomen.
Is een andere manier van nadenken en benaderen dan jij doet en je zal er wel commentaar op hebben, het zij zo.
Punt is dat er veel mogelijkheden zijn om een probleem te voorkomen, en is het een probleem wat meer tijd nodig heeft kost dat geld ja, is overal zo. Wanneer ik de zorgverzekeraar niet tijdig de eigen risico nota betaal zet die er ook een incassobureau op (geen eigen ervaring maar kijk dit forum er maar op na), dus je moet niet doen alsof factoringmaatschappijen de enige zijn die kosten rekening bij te late betaling op welke manier dan ook. Voor eigen risico nota's vind ik dat nog erger dan voor dit.
Het is nog steeds wel zo dat je het topic opstart vanuit je eigen ervaring, dat je voor een nota van 90,- , die je 2 dagen na binnenkomst wel volledig betaald hebt, 40 euro kosten zou moeten maken voor betaling in twee termijnen. Ik vind wel dat je door Famed verkeerd bent voorgelicht, als deze weergave klopt maar daar was ik niet bij en mijn ervaring is weer dat wat patiënten mij vertellen wanneer het misgaat bij Famed (op 1 hand te tellen per jaar op iets van 3000 nota's) meestal niet klopt wanneer je het verifieert bij Famed. Waarbij die nota van 90,- als het financieel krap was uitgesteld had kunnen worden. Dan zeg je hierboven ineens dat dit niet of weinig ter zake doende is maar het is wel waar je het topic mee en dus over start...
Overigens vind JIJ het een probleem, maar IS het ook een probleem? Ik betwijfel het gezien de positieve ervaringen die ik EN mijn patiënten hebben. Die groei van FAmed komt natuurlijk ook ergens vandaan , en dat zal niet zijn uit grove winst op die enkele betalingsregeling...
Het gaat wel eens mis, maar dat is meestal te herleiden op verhuizingen en niet doorgeven ervan, of eigengereide patiënten.