LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdragen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Ayla

eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Ayla »

Hallo weet iemand hoe het gaat met de eigen bijdragen
word dat 1 x per jaar verrekent of moet je eerst zelf betalen tot 150.euro :?:

ayla

rjdrent
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2005 19:59

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door rjdrent »

Ik denk dat het op dezelfde manier gaat als de no-claim. Alleen krijg je dan niets terug, maar moet je eventueel betalen.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Wat jij "eigen bijdrage" noemt heet officieel eigen risico.

Ik denk dat het zo gaat: zodra je kosten maakt, bijv. doordat je medicijnen haalt bij de apotheek (EN DIE NIET betaalt), stuurt de zorgverzekeraar je een acceptgiro of incasseert dit via automatische incasso. In de meeste polisvoorwaarden staat hier iets over: dat de zorgverzekeraar kosten die zij "teveel" betalen bij de verzekerde mag innen via dezelfde incassoo-rekening als waarvan de maandelijkse premie wordt betaald.

Omdat ik geen automatische machtiging heb afgegeven (ik betaal de jaarpremie in 1 keer, in januari), kreeg ik telkens acceptgiro's. Zo ging dat in ieder geval in 2007, toen ik een niet-verplicht eigen risico van 500 euro had gekozen.

Als je de kans klein acht dat je over de 150 euro eigen risico heen komt, kun je er natuurlijk ook voor kiezen, om bij de apotheek de rekeningen zelf te betalen. Dan moet je wel de rekeningen goed bewaren, zodat je ze alsnog kan declareren als je toch boven de 150 euro uit komt.

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Columbo »

Het innen gaat zo. :arrow:
U haalt medicijnen bij apotheker bijvoorbeeld voor 199 euro, in Januari.
Dan in Februari krijgt u rekening van zorgverzekeraar,150 euro wordt van u rekening gehaald.

Schrok ook van deze werkwijze : immers wij zijn ouderen, halen veel medicijnen en 300 euro in de maand eigen bijdrage van rekening,is bijna 50 % van vakantiegeld.... :oops:

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik heb gelijk in de eerste week van januari medicijnen gehaald, hoefde niets te betalen in de apotheek, en wacht nu nog steeds op de manier waarop ik mijn eigen risico moet gaan betalen.
In 1 keer zou ik zeer onbeschoft vinden daar er veel WAO-er (waaronder ik dus) niet in 1x even 150€ kunnen storten op de rekening van de zorgverzekering.
Dit is geen klacht naar de zorgverzekering hoor maar naar die dure mannekes in DenHaag.

Zaakvoerder
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 jul 2007 20:01

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Zaakvoerder »

Per keer van de rekening incasseren lijkt mij (zeker bij medicijnen die soms maar een tientje per eenheid kosten) erg omslachtig en voor de verzekerden erg onoverzichtelijk. Ik denk dat iedereen aan het eind van het jaar (net als bij de no-claim) of halverwege het jaar (of zodra je die 150 euro hebt bereikt) gewoon een acceptgiro ontvangt die dan binnen een maand moet worden betaald. Dat lijkt mij een redelijke termijn en 150 euro moet iedereen binnen een maand opzij kunnen zetten.

Zo ineens 150 euro van de rekening incasseren terwijl je het vooraf niet hebt aangekondigd is vragen om problemen. Persoonlijk zou ik zo'n incasso direct terug laten boeken door te bank en dan de acceptgiro alsnog afwachten.

Met het terugboeken van een onaangekondigde incasso krijg je echt niet direct een incassobureau of opschorting van de verzekering aan je broek.

Dus ik zeg: acceptgiro's is voor iedereen het makkelijkst. Consumenten kunnen het tijdig incalculeren en zorgverzekeraars hoeven niet achter al die teruggeboekte incasso's aan.
Laatst gewijzigd door Zaakvoerder op 24 feb 2008 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Zaakvoerder
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 jul 2007 20:01

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Zaakvoerder »

Opvallend trouwens dat veel zorgverzekeraars hierover helemaal geen praktische informatie geven. Op elke site staat wel hoe het theoretisch gezien allemaal werkt, maar wanneer die 150 euro nu moet worden betaald??

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik kreeg van de Friesland een keurige brief met uitleg over het Eigen Risico en een machtigingskaart om het eigen risico te innen.

Dus ze zijn uiterst correct. Wij hebben besloten geen machtiging af te geven, hoewel we door de correctheid van de brief en de beleefdheid wel geneigd waren om het wel te doen.

Zaakvoerder
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 jul 2007 20:01

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Zaakvoerder »

Kreeg je die brief al voor het verplichte eigen risico van dit jaar? Dat is snel dan!

Netjes dat je de keuzemogelijkheid kreeg aangeboden. Maar goed, de Friesland staat ook als goed bekend. Ik ben benieuwd hoe de grotere verzekeraars hier mee omgaan ...

Columbo
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2007 16:19

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Columbo »

Hallo:
Contact gehad met Agis.
We mogen een poging doen om op de debiteuren lijst te komen.
Dus deze aanvraag maar gedaan.

Een ieder wist dat dit zou gebeuren,is antwoordt Agis
2x medicijnen halen,en dan meteen maar 300 euro betalen,viel mij tegen.
Helemaal als je op miniumloon staat (WOA).

Nu de Agis belde me vrijdag op,we mogen op de Debiturenlijst,en wat ik wenste te betalen,de 150 euro voor mij,en die voor m,n vrouw 150,moet betaald zijn voor 31-12-08. :oops:

Omdat ik gebeld had met Agis is automatische incasso meteen gestopt, :!: en werden er 2 Giro overschijvingen gestuurd van 150 euro betalen voor 15-03-08. :twisted:

Ik bellen naar Agis,ik sta toch op debiturenlijst,????
Ja melde mevr van AGIS.
Waarom deze Giro,s???

Het komt er op Neer als ik niet gebeld zo hebben werden 300 euro binnen 4 weken van Bankrekening gehaald.

Nu ik kenbaar heb gemaakt door laag inkomen GEEN 300 euro ineens kan betalen,ik dan in de Map Acceptgiro(handmatig incasseren) kom.
En dus meteen 300 euro moest betalen met Giro overschrijvingen.

Maar omdat we een regeling hebben getroffen, post als niet verzonden, mogen beschouwen.

Afspraak:::: we krijgen voor 1-04-2008 een tiental Giro overschrijvingen en deze moeten betaald zijn 31-12-08.

Dus mensen als u niet ineens kunt betalen,bel met u Zorgverzekeraar.
Er zijn oplossingen....voor ons probleem.

En de 49 euro die we als chronisch zieken kunnen terug krijgen :!: :!: :!: in December gaan via...het CAK.... :( :idea:
Laatst gewijzigd door Columbo op 04 mar 2008 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door mixer »

Ik heb hem al binnen, ik moest €114.52 betalen aan Menzis ( dat waren medicijnen van januari) en nu resteert nog een klein bedrag en ik moet weer wat declareren en dus verrekenen zij het restbedrag.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Menzis mag net zo lang op mijn betaling wachten als ik op die van hen :D

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door anita1971 »

Gisteren was ik toevallig bij mijn moeder toen de post daar kwa,
Ze kreeg twee brieven van Agis. Beiden gedateerd op 19 feb. De eerste was voor medicijnen die ze in januari had gehaald en de tweede was van medicijnen die ze begin februari heeft gehaald. Mijn moeder heeft automatische incasso en ze zullen binnen 6 weken de 40€ die ze moet betalen van haar rekening schrijven.

Ik ben zelf bij de Goudse verzekerd en heb überhaupt nog niets gehoord terwijl ik iedere maand wel een keer bij de apotheek kom.

jkoops
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:03

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door jkoops »

Colombo heeft het het best omschreven.
De apotheker en andere zorgverleners sturen de rekening naar uw verzekering en die verrekent dat dan weer met uw basis- en aanvullende polissen.
U krijgt van hen een afrekening, waarna ze het geld via IC van uw rekening halen :x

kaufie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:18

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door kaufie »

Bij 2 personen 2x € 150,== eigen risico (op ieders naam dus € 150,== PER JAAR).
Op naam man medicijnen gehaald voor 12,50. Bon/bewijs bewaren! Dan betaalt, in ons geval, Agis deze 12,50 aan de apotheek en sturen dan aan mij brief waarin dat zij 12,50 betaald hebben en dit bedrag aut. incasseren (hebben hiervoor van ons toestemming) + vermelding dat het eigen risicobedrag voor de man nog € 137,50 is. Heel duidelijk.
Laatst gewijzigd door kaufie op 29 feb 2008 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

BlackStone
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 aug 2006 21:19

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door BlackStone »

Sommigen van jullie halen 2 dingen door elkaar, je hebt eigen bijdragen van € 150,- en een eigen risicio. Waar wij nu over praten is de eigen bijdrage van € 150,- die moet iedereen betalen die meer dan € 150- aan medicijnen kwijt is. En later dit jaar wordt bepaald dat sommigen € 47,- terugkrijgen als hun ziekte/kwaal chronisch is, te bepalen door de minister.

8) 8) 8)

*Draak*
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:56

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door *Draak* »

Hallo,
Ik heb van VGZ de eerste rekening al binnen, de medicijnen van jauari ad. Euro 138.- moet ik binnen 14 dagen aan hun betalen. Dan rest nog een bedrag van Euro 12.- voor later als hun weer iets voor mij betaald hebben.

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door marietje1 »

Die 150 euro is wel degelijk eigen risico en geen eigen bijdrage en dat is inderdaad pp pj.
Sommige zorgverzekeringen weten nog niet precies hoe ze dit verrkenen zoals bij de goudse.
Maar als je het dus weet kan je er ook rekening mee houden en de zorgverzekeraar vragen of zij dit in termijnen kunnen (willen) doen.

groetjes,
Marietje

zuigding
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2008 16:45

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door zuigding »

zou de ingekochte medicijnen in het buitenland ook gelden als onderdeel van de 150 euro???
uiteraard met bonnen overleg.

chicky252
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 okt 2006 04:52

Re: eigen bijdragen

Ongelezen bericht door chicky252 »

@Ayla

Hoi ik heb toevallig bij het CZ geinformeerd , en daar werd mij verteld .
CZ zou het in drie keer innen dus 3 x 50,- , als je iig zo hoog komt met de medicijnen .
En of het ook zo gaat gebeuren , weet ik helaas zelf ook nog niet .
Maar dat is de planning van het Centraal Ziekenfonds , even afwachten dan maar .

MvG chicky252

Gesloten