LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Implantaat bij kaakchirurg en tandarts: €3550 (twee stuks)

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.

Implantaat bij kaakchirurg en tandarts: €3550 (twee stuks)

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De kosten voor een implantaat, geplaatst door kaakchirurg en tandarts, zijn erg onduidelijk. Vooral is erg onduidelijk welk deel onder het eigen risico valt en welk deel particulier betaald moet worden.

De zorgverzekeraars maken fouten bij de vergoeding: Soms wordt de rekening toch vergoed onder de basisverzekering. Dat komt doordat de gebruikte codes soms wèl door de basisverzekering gedekt worden (echter alleen bij een geheel tandeloze kaak). Hierdoor ontstaat rechtsongelijkheid: de een krijgt het wel vergoed door de basisverzekering, de ander niet.

Wij betaalden voor een implantaat van twee kiezen naast elkaar.
Tandarts 2014 voorbereiding €350 ( kies trekken, proefopstelling).
Kaakchirurg 2014 ca. €1400, waarvan €300 onder de basisverzekering ( dus eigen risico!).
Tandarts 2015 ca. €1800 plaatsen 2 kronen op de implantaten: geheel particulier betaald.

Dus totaal ruim €3550 voor twee implantaten in één behandeling.

Ik vind het echt véél te duur. Is dit bij jullie ook zo duur geweest?
implantaatbijtandarts2015.pdf
implantaatbijkaakchirurg2014.pdf

sjoegel

Re: Implantaat bij kaakchirurg en tandarts: €3550 (twee stuks)

Ongelezen bericht door sjoegel »

Goed poetsen van de kiezen is nog goedkoper dan naar Turkije gaan !

Begrijp dat u boos bent vanwege de hoge kosten maar u had vooraf ook een offerte kunnen vragen. Volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht om te vertellen opdat u niet voor onaangename verassingen en of uitgaven komt te staan.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Bij een behandeling boven de 100,00 euro geeft mijn tandarts altijd (ongevraagd !) een offerte.
Pas na tekenen voor accourd wordt een behandeling uitgevoerd.

Bij behandelingen boven Euro 250,00 is een tandarts verplicht, op verzoek patient, altijd een offerte te geven. Dan kan je namelijk vooraf nagaan wat er vergoed wordt, en vooral wat niet.

Basistarif: 2 kiezen trekken in 1 keer kan al vanaf euro 70,00 :D

89PB

Ongelezen bericht door 89PB »

Brahms schreef:Bij een behandeling boven de 100,00 euro geeft mijn tandarts altijd (ongevraagd !) een offerte.
Pas na tekenen voor accourd wordt een behandeling uitgevoerd.

Bij behandelingen boven Euro 250,00 is een tandarts verplicht, op verzoek patient, altijd een offerte te geven. Dan kan je namelijk vooraf nagaan wat er vergoed wordt, en vooral wat niet.

Basistarif: 2 kiezen trekken in 1 keer kan al vanaf euro 70,00 :D
Ik heb destijds 2 losse kiezen in de bovenkaak zelf getrokken met een tangetje van
€ 3,50 van de bouwmarkt.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

89PB schreef:Ik heb destijds 2 losse kiezen in de bovenkaak zelf getrokken met een tangetje van
€ 3,50 van de bouwmarkt.
:D :D :D :D

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Mathilde D. schreef:De kosten voor een implantaat, geplaatst door kaakchirurg en tandarts, zijn erg onduidelijk. Vooral is erg onduidelijk welk deel onder het eigen risico valt en welk deel particulier betaald moet worden.

De zorgverzekeraars maken fouten bij de vergoeding: Soms wordt de rekening toch vergoed onder de basisverzekering. Dat komt doordat de gebruikte codes soms wèl door de basisverzekering gedekt worden (echter alleen bij een geheel tandeloze kaak). Hierdoor ontstaat rechtsongelijkheid: de een krijgt het wel vergoed door de basisverzekering, de ander niet.

Wij betaalden voor een implantaat van twee kiezen naast elkaar.
Tandarts 2014 voorbereiding €350 ( kies trekken, proefopstelling).
Kaakchirurg 2014 ca. €1400, waarvan €300 onder de basisverzekering ( dus eigen risico!).
Tandarts 2015 ca. €1800 plaatsen 2 kronen op de implantaten: geheel particulier betaald.

Dus totaal ruim €3550 voor twee implantaten in één behandeling.

Ik vind het echt véél te duur. Is dit bij jullie ook zo duur geweest?
implantaatbijtandarts2015.pdf
implantaatbijkaakchirurg2014.pdf
dat onduidelijk zou zijn of fouten gemaakt: kan...maar zal op totaal weinig zijn gezien dat het meestal voor basisverzekering gemachtigd moet worden en er vrij duidelijk onderscheid in codes is.
Is recent nog erder aangescherpt trouwens.

En waarom stel je deze vraag nu, bijna een half jaar na afronding behandeling door tandarts en een jaar na plaatsing implantaten?
vind ik erg wazig.
Kosten moeten omdat er niets onder basis valt vooraf medegedeeld worden.
Daarnaast zijn er opties , is dit geheel eigen keuze om het wel of niet te doen. Dan na zoveel maanden na afbehandeling roepen dat je het veel te duur vindt komt op mij in ieder geval erg vreemd over.
wellicht kan je wat met aftrek bijzondere ziektekosten, valt dit wel onder namelijk.

genoemde rechtsongelijkheid komt trouwens op wel meer punten voor in ons zorgstelsel, op veel grover niveau dan dit. In dit geval komt die rechtsongelijkheid dan ook nog voort uit fouten door verzekeraars, niet door kromme wetgeving.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

En die implantaten bij een geheel tandeloze kaak onder de basisverzekering, is alleen van toepassing bij een zogenaamd "klikgebit". Daar is trouwens ook het eigen risico van toepassing plus een eigen bijdrage € 125,00 per onder- of bovenprothese.

Is dus totaal niet vergelijkbaar met een implantaat voor een enkele kies of tand.

Mathilde D.

@Vroem: De bedoeling van mijn vraag lijkt mij duidelijk: anderen op de hoge kosten attenderen en tevens informatie krijgen hoevaak het voorkomt dat de kosten van de kaakchirurg geheel onder de basisverzekering worden gedeclareerd.
Aanleiding was de reactie van " Miepje", die in een ander topic haar eigen risico ging verlagen ivm het plaatsen van implantaten.

Kunt u nog een inhoudelijke reactie geven op de prijzen die de tandarts gerekend heeft?

vroem

Mathilde, de tandartstarieven zijn door de NZA bepaald en aldaar controleerbaar.
De techniek/materiaalkosten zijn eerder aan de lage kant dan aan de hoge, gemiddeld gezien. Er is een beetje aparte manier van declaratie (met de opbouw) toegepast maar voor het totaal onder de streep maakt dat niet uit, en kan liggen aan de gebruikte methodiek. (zeer waarschijnlijk gecementeerde kronen)
(ik denk niet dat ik met mijn technieker samen het hiervoor kan doen, maar dat kan aan het gebruikte merk implantaat liggen. Terwijl ik zeker niet de duurste technieker heb).

wat declaraties en basisverzekering betreft:
Dit is door de verzekeraars redelijk dichtgespijkerd. Want in de meeste gevallen machtiging nodig.
De paar standaard gevalletjes waar een erkend implantoloog met overeenkomst wellicht geen machtiging nodig heeft kan ook niet mis gaan want altijd gekoppeld met een volledige prothese. Verzekeraars trappen daar echt niet in in deze tijd.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mathilde D. schreef:@Vroem: De bedoeling van mijn vraag lijkt mij duidelijk: anderen op de hoge kosten attenderen en tevens informatie krijgen hoevaak het voorkomt dat de kosten van de kaakchirurg geheel onder de basisverzekering worden gedeclareerd.
Aanleiding was de reactie van " Miepje", die in een ander topic haar eigen risico ging verlagen ivm het plaatsen van implantaten.

Kunt u nog een inhoudelijke reactie geven op de prijzen die de tandarts gerekend heeft?
Nou, dan maar even reageren. In het andere topic, waar Mathilde aan refereert, probeert zij mij aan alle kanten te overtuigen van het feit dat er géén eigen risico betaald hoeft te worden. Nu ik dit lees is het dus een heel ander verhaal.

Mijn verhaal kort: ik wil in 2016 één implantaat om één kroon op te laten zetten om een verloren kies te vervangen. Wel of niet (een deel) eigen risico? Menzis beweert van wél, komt later terug met een verhaal over een klikgebit (ze lezen hun berichten niet goed) en nu wacht ik nog op een dúidelijke reactie. Dit i.v.m. het feit dat ik eventueel mijn hoogste eigen risico, dat ik in 2015 had, wil omlaag wil zetten naar het minimum.
Dat ik zélf het grootste deel moet betalen is me duidelijk. Ik héb het geld ook. Het is alleen leuk als de verzekering een béétje meebetaald. En ik wil gewoon weten hoe het zit.

Ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest. Ik zal in het andere topic nog even naar dit verwijzen.

tijger1

@miepje

Mijns inziens valt dit helemaal niet onder de basisverzekering, dus zult u het totaal bedrag zelf moeten betalen.

Mathilde D.

Miepje1 schreef:.....Nou, dan maar even reageren. In het andere topic, waar Mathilde aan refereert, probeert zij mij aan alle kanten te overtuigen van het feit dat er géén eigen risico betaald hoeft te worden. Nu ik dit lees is het dus een heel ander verhaal....
Het eigen risico is een relatief klein bedrag, nl. €129,99 van 7 februari en €163,64 van 23 september. Dit zijn beide keren een consult plus foto's. De tweede keer Is niet normaal, maar was het gevolg van dóórbehandeling ivm een mislukt implantaat. De eerste keer valt altijd onder de basisverzekering. Er is verschil in prijs tussen 7 februari en 23 september doordat de prijs intussen gestegen was.
Conclusie: verlagen van eigen risico ivm een implantaat heeft geen zin.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Vogels en Tijger: ik heb vanochtend een kwartiertje aan de lijn gehangen met Menzis. Stel, ik stap binnen bij de kaakchirurg. Die vraagt het implantaat aan maar het wordt uiteraard afgewezen (want geen klikgebit) en dus hoef ik inderdaad géén eigen risico te betalen.

Diepe zucht.

De kosten van dat ene implantaat en dan die ene kroon er op, daar heb ik voor gespaard dus geen probleem. Ik mis rechtsonder 3 kiezen en dat is toch echt te veel. Met ééntje extra krijg ik een betere kauwfunctie. En nee, komt niet door slecht poetsen. Komt helaas door chronisch gedoe met tandvlees, waarvoor ik met grote regelmaat behandeld wordt, maar voor deze kies was het te laat.
Nu maar duimen dat de kaakchirurg het sowieso ziet zitten om dat implantaat te plaatsen ;-)
Indien niet, heb ik een leuke spaarpot voor iets anders ;-)

tijger1

Ik heb ook implantaten maar die zijn door een tandarts/implantoloog geplaatst in een tandtechnisch centrum. Dus waarom de kaakchirurg als het toch helemaal uit de eigen pirtemonnee moet komen?

vroem

is sommige plaatsen treedt een kaakchirurg ook op als implantoloog.
Alhier werken de kaakchirurgen voor zaken die niet onder de basisverzekering vallen overigens in een extern centrum.
en inderdaad: alleen implantaten voor een overkappingsprothese, volledig kunstgebit, valt onder basisverzekering en daarmee onder het eigen risico. Daarvoor eigen risico beperken tot het wettelijk bedrag is zeer zinvol want de kosten ervan lopen aardig op.

vroem

@ Mathilde:
Wanneer voor jou behandeling voor de implantaten waar nu de kronen op gezet zijn deels onder basisverzekering gezet zijn kan het zijn dat de kaakchirurg het onder andere noemer gedeclareerd heeft. Wellicht omdat hij dit op andere zaken , al is het controle op bv oudere ingreep, kon laten vallen. Moet dan wel in overleg gedaan zijn.

Yayo

Ongelezen bericht door Yayo »

Goedemorgen, ik ben in dec 2013 begonnen met trekken van kiezen. De rest volgde tot april 2014 toen ik mijn gebitsprotheses kreeg. Een jaar lang aanpassen e.d totdat het niet meer ging en mijn tandarts voorstelde voor implantaten omdat mijn kaak heel snel geslonken was. Kwam dus bij de kaakchirurg terecht en werd er een aanvraag gedaan. Dat duurde tot juni 2015 en moest er een afdruk van de bovenkaak opgestuurd worden. Na goedkeuring is in september de operatie geweest waarbij er bot uit de onderkaak naar boven is gezet. Ik krijg vandaag mijn nieuwe noodgebit na 9 weken tandloos geweest te zijn. De oude paste niet meer wat eigenlijk logisch is want mijn bovenkaak is nu 2x zo groot. Toen ik de protheses kreeg werd mij verteld dat ik geen tandartsverzekering meer nodig had want ik heb immers een gebit. Nu melde de kaakchirurg dat ik dit gebit zelf moet betalen. Maar in januari 2016 volgen de implantaten en loop dan weer 3 weken zonder en krijg ik weer een nieuw gebit. Dat zou betekenen dat ik dus 3 gebitsprotheses in 2,5 jaar zelf moet bekostigen. De eerste heeft mij al €600,- gekost terwijl ik een uitkering had. Kreeg er niks van terug terwijl het toch onder bijzondere kosten valt. Om gezondsheidsredenen moesten mijn tanden eruit. De verzekering vertelde mij dat de chirurg het niet goed heeft want nieuwe protheses binnen 5 jaar worden vergoed. Ik vrees dat dit touwtrekkerij gaat worden waar ik tussen zit en nu weer met een uitkering zit en ik hierdoor in de schulden ga komen. Ik heb geen keus want zonder tanden verder is natuurlijk uitgesloten.

vroem

waarom bemoeit de kaakchirurg zich met de protheses?
Wanneer een prothese met goede reden zoals dit opnieuw moet , kan daar gewoon een machtiging voor aangevraagd door de tandarts die de prothese maakt. Moet ie goed onderbouwen maar is op zich geen probleem.
VP valt voor 75% onder basisverzekering, rest eigen kosten of AV afhankelijk van voorwaarden.
VP voor op implantaten 125 eigen bijdrage per kaak, rest dus ook alles voor op de implantaten basisverzekering.
Ze moeten het niet moeilijker maken dan het is....

Mathilde D.

vroem schreef:@ Mathilde:
Wanneer voor jou behandeling voor de implantaten waar nu de kronen op gezet zijn deels onder basisverzekering gezet zijn kan het zijn dat de kaakchirurg het onder andere noemer gedeclareerd heeft. Wellicht omdat hij dit op andere zaken , al is het controle op bv oudere ingreep, kon laten vallen. Moet dan wel in overleg gedaan zijn.
In de vergoedingenschema's is te zien dat alleen het eerste consult inclusief foto's onder de basisverzekering zijn gedeclareerd op 7 februari 2014. Daarna Op 23 september een consult plus foto's onder de basisverzekering, om te beoordelen of herstel van het mislukte implantaat zinvol was. Van beide rekeningen wisten wij niets. Deze zaten niet in de offerte. Het schijnt normaal te zijn dat eerste consult bij kaakchirurg onder de basisverzekering valt. Echter die tweede keer was eigenlijk een onderdeel van de plaatsing van de twee implantaten.
Conclusie: er js geen sprake van dat de kaakchirurg het onder " andere noemer" heeft gedeclareerd. Hij heeft gewoon consult en foto's naar de zorgverzekeraar als basiszorg gestuurd.

vroem

er js geen sprake van dat de kaakchirurg het onder " andere noemer" heeft gedeclareerd. Hij heeft gewoon consult en foto's naar de zorgverzekeraar als basiszorg gestuurd.
niet onder de noemer ""implantaat voor kroon"" in ieder geval , dus wel onder een andere noemer. Anders KAN hij het helemaal niet onder de basisverzekering declareren....
Er is bij mijn weten ook geen sprake van dat een eerste consult bij een kaakchirurg ook al is het voor iets wat niet onder de basisverzekering valt wel onder die basisverzekering gedeclareerd kan worden. het is alles wel of alles niet, zit niets tussen.
Tenzij....hij de foto's en consulten kan declareren onder nazorg voor iets anders, bv controle op eerder uitgevoerde apex resectie, controle op achtergebleven wortelresten of in kader plan voor behandeling voor iets dergelijks

Gesloten