Ik ben kaal. Door chemo.
Van te voren goede voorlichting gehad. Folders voor hoofdbedekking in het ziekenhuis. En de zorgverzekeraar vergoedt een groot deel.
Ik ging op zoek, informeerde me en ik kwam er achter dat een pruik niets voor mij is. En erg duur ook.
Vanuit mijn aanvullende verzekering zou ik dan nog wel recht hebben op 75 euro vergoeding voor hoofdbedekking. Mutsjes dan maar.
Ik probeerde een afspraak te maken bij een bij de zorg verzekeraar aangesloten haarwerkwinkel. Een erkende dus. Voicemail. En werd niet terug gebeld. Dan daarom maar een spontaan bezoek aan een collega winkel, in de folder stond, geen afspraak nodig.
Maar ik was niet welkom want ik had geen afspraak gemaakt.
Internet dan maar. .
En daar zag ik het. De Toupim. Een pruik die geen pruik is, maar een haarband. Een haarwerk, maar dan anders.
Ik rolde in de wereld van hoofdbedekking en kwam erachter dat er zoveel meer mogelijk is dan de traditionele pruik. En zoveel goedkoper! Ik bespaarde niet alleen mezelf geld uit, maar ook CZ. Die zouden vast heel blij met me zijn en ik belde met CZ.
Correcte, keurige mevrouw aan de lijn. Die met me mee wilde denken. Ze hoestte een lijst op met haarwerkspecialisten waar ik naar toe zou mogen. Grappig dat ik vanuit Zuid Limburg naar de randstad mag in levende lijve, maar niet via internet. Maar ik blijf erbij, de mevrouw was aardig en behulpzaam. Als ik bepaalde codes op zou vragen bij de internetbedrijven, zou het misschien wel goed komen.
Die gebeld. Die gaven toe dat zorgverzekeraars moeilijk deden, dat CZ nog de meest coulante was. Dat er in 2011 zelfs een overleg geweest was, waarbij Toupim als haarwerk werd aangemerkt.
Ik belde terug naar CZ om de codes door te geven. Een andere mevrouw. Een andere benadering.
'Nee, zijn niet bij ons aangesloten. U moet naar een haarwerkspecialist van ons lijstje.'
In wanhoop zei ik: "ja maar die hebben geen toupim, en ik wil gewoon geen pruik'.
Waarop de vrouw, heel bitsig, -echt waar- zei: 'nou, dan krijgt u gewoon geen vergoeding'.
Ik heb opgehangen.
Ik heb inmiddels mijn toupim. Die helemaal geweldig is.
Het is comfortabel, het staat leuk en het is heel snel op en af te zetten. Helemaal gelukkig mee.
Alles keurig opgestuurd naar CZ.
En ik kreeg 75 euro terug van de aanvullende verzekering, meer niet.
De rekening kwam toen ik net heel ziek was van de chemo. Toen ik me iets beter voelde mijn polis eens beter bekeken. Vanuit de basispolis heb ik gewoon recht op de vergoeding voor haarwerken. En via mijn aanvullende polis staat er dat ik 75% recht heb op vergoeding als het via een niet bij hen geregistreerde aanbieder was.
'k Ben nu energie aan het sparen om actie te ondernemen, maar energie heb ik de laatste tijd niet veel.
Gewoon laten zitten? 't Gaat immers om een stukje buitenkant? Nou, voor de binnenkant heb ik zelf ook heel wat moeten bij betalen. 2 dagen na de borstamputatie viel er een rekening binnen van CZ: 'eigen risico/eigen bijdrage voor mammografie en echo's. Je mag het niet persoonlijk opnemen, maar ik dacht: alsof ik een pretecho heb laten maken? 'hoera, het is een tumor'?
Overal heb ik recht op. Thuiszorg voor de wondcontrole. Medicijnen, lymfoedeemdrainage therapie. Etc. Maar 't is niet gratis.
Kanker hebben is duur, als ik het van te voren geweten had, zou ik ervoor gespaard hebben.
Sorry, een lang en geen zakelijk verhaal geworden.
Punt dat ik eigenlijk wilde maken, en wat de eerste vriendelijke mevrouw van CZ eigenlijk aan telefoon ook toegaf.
De zorgverzekeraar loopt achter op de feiten bij sommige hulpmiddelen. Goede alternatieven, goedkoper ook nog!!!, vallen hierdoor buiten de boot.
Zodra ik genoeg kracht heb, ga ik het weer opnemen met CZ. Waarom wel de energie voor dit verhaal en niet rechtstreeks naar CZ?
Omdat ik ga huilen van zo'n mevrouw die niet aardig is. Van chemo word ik hopeloos emo.
Dus wordt vervolgd, eerst nog wat haar op mijn tanden laten groeien.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vergoeding haarwerken
Re: vergoeding haarwerken
Pieternell, wat een goed verhaal. Wat heb jij ondanks je gebrek aan energie dit mooi neergezet. Het is natuurlijk stuitend; wil je CZ geld besparen is het weer niet goed.
Weet je, je hoeft niet direct in de telefoon te klimmen of zo om nu actie te ondernemen. Je kan gewoon rustig alles op papier verzamelen (polis, vergoedingsoverzicht etc.), daar een ouderwetse maar duidelijke brief bij schrijven en dat op de post doen. Jij je ei kwijt en zij hebben het...
Ik wens je heel veel sterkte en vooral een spoedig herstel!
Weet je, je hoeft niet direct in de telefoon te klimmen of zo om nu actie te ondernemen. Je kan gewoon rustig alles op papier verzamelen (polis, vergoedingsoverzicht etc.), daar een ouderwetse maar duidelijke brief bij schrijven en dat op de post doen. Jij je ei kwijt en zij hebben het...
Ik wens je heel veel sterkte en vooral een spoedig herstel!
-
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: vergoeding haarwerken
Dit is een link naar de CZ website. U lijkt fout geinformeerd door de klantenservice van CZ. U had ook naar een andere leverancier gemogen, maar dan had u het van te voren moeten aanvragen. Dus doordat u verkeerd geinformeerd werd, heeft u het niet aangevraagd, en daardoor krijgt u het niet vergoed! Probeer aan te tonen dat de verstrekte info fout was! http://www.cz.nl/vergoedingen/pruik
En dan is er nog het Reglement Hulpmiddelen dat bepaalt dat een niet-gecontracteerde leverancier een gediplomeerd kapper moet zijn. ( dit staat helaas niet op de website). http://www.cz.nl/2013/reglement-hulpmiddelen.pdf zie pagina 9.
Conclusie: schandelijk dat zorgverzekeraar de klant niet goed informeert en haar informatie onthoudt!
En dan is er nog het Reglement Hulpmiddelen dat bepaalt dat een niet-gecontracteerde leverancier een gediplomeerd kapper moet zijn. ( dit staat helaas niet op de website). http://www.cz.nl/2013/reglement-hulpmiddelen.pdf zie pagina 9.
Conclusie: schandelijk dat zorgverzekeraar de klant niet goed informeert en haar informatie onthoudt!
Re: vergoeding haarwerken
@Pieternell, van harte sluit ik me aan bij het commentaar van Miepje1. Als je zover bent "om je ei te leggen", voeg dan ook dit schrijven bij, ik bedoel: je Topic 'brief'.Miepje1 schreef:Pieternell, wat een goed verhaal. Wat heb jij ondanks je gebrek aan energie dit mooi neergezet. Het is natuurlijk stuitend; wil je CZ geld besparen is het weer niet goed.
Weet je, je hoeft niet direct in de telefoon te klimmen of zo om nu actie te ondernemen. Je kan gewoon rustig alles op papier verzamelen (polis, vergoedingsoverzicht etc.), daar een ouderwetse maar duidelijke brief bij schrijven en dat op de post doen. Jij je ei kwijt en zij hebben het...
Ik wens je heel veel sterkte en vooral een spoedig herstel!
Duidelijker kan niet. Ook ik wens je heel, heel veel sterkte. CZ zou blij met je moeten zijn, mensen die meedenken! Maar dat zal ze wel teveel worden....
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 mar 2011 17:29
- Contacteer:
Re: vergoeding haarwerken
Beste Pieternell,
We lazen uw bericht en we kunnen ons goed voorstellen dat u vragen hebt. We willen u graag helpen. Wilt u ons via e-mail uw relatienummer en telefoonnummer sturen? Dan nemen wij contact met u op. Geef in uw e-mail ook aan wanneer wij het beste met u contact kunnen opnemen. Ons e-mailadres is [email protected]
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Melanie
medewerker Webcareteam CZ
We lazen uw bericht en we kunnen ons goed voorstellen dat u vragen hebt. We willen u graag helpen. Wilt u ons via e-mail uw relatienummer en telefoonnummer sturen? Dan nemen wij contact met u op. Geef in uw e-mail ook aan wanneer wij het beste met u contact kunnen opnemen. Ons e-mailadres is [email protected]
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Melanie
medewerker Webcareteam CZ
Re: vergoeding haarwerken
Ik heb dit vorig jaar precies zo gezien met cz, probeer daar een klacht in te dienen. Bij de patient die ik toen had werkte dat en zij heeft toen het haarstukje toch nog vergoed gekregen. (via de redenering die Mathilde hierboven maakt)
veel succes in ieder geval!
isabel
veel succes in ieder geval!
isabel
Re: vergoeding haarwerken
Beste Pieternel,
Goed dat je aan de bel trekt, zou je ook nog een keer willen mailen met ons (Toupim), dan kunnen we je wellicht helpen met onze contactgegevens bij CZ.
Je hebt het niet getroffen, meestal zijn er behulpzame(re) mensen bij CZ. Deze mevrouw is kennelijk niet op de hoogte van de gemaakte afspraken.
De Toupim is vreemd genoeg nog steeds enigszins onbekend bij de verzekeraars. Terwijl we al sinds 2007 op de markt zijn en heel veel vrouwen die verder kijken dan de standaard oplossing en bewust kiezen voor een comfortabel alternatief, heel erg blij hebben gemaakt met een Toupim-haarwerk. Daarom ben ik juist zo blij dat CZ éen van de verzekeraars is die de Toupim volledig vergoeden.
Ik wil je graag helpen! Ik heb namen en telefoonnummers van geschiktere mensen bij CZ, die kan ik doorgeven.
Met heel vriendelijke groet, Sylvia Holstijn - Toupim.
Goed dat je aan de bel trekt, zou je ook nog een keer willen mailen met ons (Toupim), dan kunnen we je wellicht helpen met onze contactgegevens bij CZ.
Je hebt het niet getroffen, meestal zijn er behulpzame(re) mensen bij CZ. Deze mevrouw is kennelijk niet op de hoogte van de gemaakte afspraken.
De Toupim is vreemd genoeg nog steeds enigszins onbekend bij de verzekeraars. Terwijl we al sinds 2007 op de markt zijn en heel veel vrouwen die verder kijken dan de standaard oplossing en bewust kiezen voor een comfortabel alternatief, heel erg blij hebben gemaakt met een Toupim-haarwerk. Daarom ben ik juist zo blij dat CZ éen van de verzekeraars is die de Toupim volledig vergoeden.
Ik wil je graag helpen! Ik heb namen en telefoonnummers van geschiktere mensen bij CZ, die kan ik doorgeven.
Met heel vriendelijke groet, Sylvia Holstijn - Toupim.