Onlangs was ik bij m'n huisarts voor een jeukende oorinfectie en kreeg zogenaamde 'zure' oordruppels voorgeschreven met wat extra 'triamcinolon acetonide'.
Ik naar de apotheek, receptje ingeleverd, apotheker haalt een klein flesje uit een la, print er een etiketje voor en plakt het erop en print ook nog wat extra informatie over het medicijn op een A4tje uit.
Het was zo'n héél klein flesje, van 10 ml, met pipetje... kan nooit zo gek duur zijn, dacht ik... nou daar stond dus een verkoopsprijs van maar liefst €25,12 op ... mmmm, blijkbaar vrij duur goedje dat triamcinolon acetonide, concludeerde ik.
Nu ben ik voor de gein toch eens gaan zoeken of ik de officiële prijs van dat medicijn kon vinden, en ja, gevonden via http://www.medicijnkosten.nl :
Op deze website kunt u informatie vinden over de actuele kosten van geneesmiddelen.
Dosering en hoeveelheid ingevuld, en wat blijkt?
ZURE OORDRUPPELS MET TRIAMCINOLONACET 0,1% FNA MR
De kosten zijn berekend aan de hand van 10 gram, inclusief BTW en exclusief aflevertarief.
€ 0,78
Wat??? 78 cent maar?
![Surprised :o](./../images/smilies/icon_surprised.gif)
![Confused :?](./../images/smilies/icon_confused.gif)
Ah... op dezelfde site zie ik rechtsboven staan "Wat is het aflevertarief?" (op de uiteindelijke 'Overzicht resultaten' pagina)
En ja, na enig rekenwerk lijkt dit de gehanteerde rekensom te zijn:
€ 5,74 voor een standaardaflevering
Daarnaast mag de apotheek in speciale situaties nog toeslagen in rekening brengen:
€ 5,74 wanneer het geneesmiddel voor de eerste keer wordt voorgeschreven
€ 11,48 wanneer sprake is van een eenvoudige eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker
De hier gepresenteerde aflevertarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn nog exclusief 6% BTW
Opgeteld wordt dit:
€ 5,74
€ 5,74
€11,48
------- +
€22,96
met de genoemde 6% BTW wordt dit 1.06 x 22.96 = €24,3376
plus de €0,78 aan eigenlijke medicijnkosten: €24,3376 + €0,78 = €25,1176
naar boven afgerond = €25,12
Kosten medicijn: €0,78
Kosten apotheek: €24,23
![Crying or Very sad :cry:](./../images/smilies/icon_cry.gif)
![Surprised :o](./../images/smilies/icon_surprised.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./../images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Neutral :|](./../images/smilies/icon_neutral.gif)