LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigeren oudere vrouw, mag dat?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Carlo5
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2012 15:20

weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Carlo5 »

Mijn moeder is een oudere vrouw(75) en zij ligt op dit moment in een verpleegtehuis. Zij moet hier nog minimaal 2 maanden blijven. Ik wil haar zorgverzekering opzeggen en haar verzekeren via een andere verzekeraar. Mogen zij haar weigeren voor een basisverzekering met aanvulling??

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door ciske »

Gezien de zorgkosten denk ik van wel. Waarom overstappen nu je moeder zorg nodig heeft?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door tufima »

Nee, een zorgverzekeraar mag je moeder niet zomaar weigeren voor de BASIS-verzekering. Voor de aanvullende verzekering gelden echter andere regels.

Acceptatieplicht zorgverzekeraar
Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen tegen een vaste premie voor een basisverzekering te accepteren. Ze mogen geen hogere premie vragen aan bijvoorbeeld zieken of ouderen. Het is niet verplicht om het basispakket en de aanvullende verzekering bij dezelfde verzekeraar af te sluiten.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tAodKE0AvQ

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door tenormin »

Is moeder dan al geweigerd? Basisverzekering is altijd "te koop", aanvullend word dan wel duurder, uw moeder zal eerst waarschijnlijk moeten aangeven waar haar gezondheidsproblemen liggen. Dat "weigeren" komt niet voor, wel een hogere aanvullende verzekering. En dat geldt voor alle mensen met een al bestaand probleem die willen overstappen, dus niet alleen ouderen. Heb geen idee waarom u uw moeder elders wilt verzekeren als ze al verzekerd is met haar lichamelijke klachten en daar nu voor betaald.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou me eerst lang en goed afvragen of overstappen op dit moment een goed idee is, het lijkt me dat iemand tijdens een behandeling gebaat is bij rust en stabiliteit, en niet zich zorgen moet gaan maken over het wel/niet geaccepteerd worden voor een aanvullende verzekering.

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door boxer »

Het is verstandig om nu bij de verzekering te blijven.
Je weet nu waar je voor betaalt en een andere verzekeraar kan de kosten behoorlijk laten oplopen.
Ik heb er zelf ervaring mee.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Carlo5 schreef:Mijn moeder is een oudere vrouw(75) en zij ligt op dit moment in een verpleegtehuis. Zij moet hier nog minimaal 2 maanden blijven. Ik wil haar zorgverzekering opzeggen en haar verzekeren via een andere verzekeraar. Mogen zij haar weigeren voor een basisverzekering met aanvulling??
Ja, je kan haar zorgverzekering op zeggen vóór 1 januari en de nieuwe zorgverzekering moet vóór 1 februari 2013 afgesloten zijn. De verzekering gaat wel in per 1-1-2013. De beste vergelijkingssite is http://www.kiesbeter.nl. Je moeder moet altijd voor de basisverzekering aangenomen worden. Het is normaal om van verzekering te wisselen. Jullie zijn nu wrsch. niet tevreden over de service van de vorige verzekeraar. Als je bij een volgende verzekeraar een eenvoudige aanvullende verzekering wilt, dus een goedkope of gemiddelde aanvulende verzekering, dan worden er ( in ieder geval afgelopen jaar) geen vragen gesteld. Om te kunnen wisselen, mag er wel geen financiele schuld bestaan bij de vorige zorgverzekeraar. Je kan er misschien ook voor kiezen om " verzekeringnemer" te worden. Dan ben jij verantwoordelijk voor de betaling , maar je moeder heeft meer vrijheid om tussentijds te veranderen. Zij kan dan midden in het jaar een andere verzekering kiezen, en dan mag jij als verzekeringnemer ook opzeggen. Niet wisselen is onzin. Het mag wel niet tot stress leiden. Dus neem een vertrouwde zorgverzekeraar, die de overstap administratief goed en netjes regelt. Zorgverzekeraars die ik af moet raden zijn Menzis, VGZ. Aan te raden is deFriesland.

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Carlo5 schreef:Mijn moeder is een oudere vrouw(75) en zij ligt op dit moment in een verpleegtehuis. Zij moet hier nog minimaal 2 maanden blijven. Ik wil haar zorgverzekering opzeggen en haar verzekeren via een andere verzekeraar. Mogen zij haar weigeren voor een basisverzekering met aanvulling??
Even voor alle zekerheid: wat wil Uw moeder eigenlijk?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

boxer schreef:Het is verstandig om nu bij de verzekering te blijven.
Je weet nu waar je voor betaalt en een andere verzekeraar kan de kosten behoorlijk laten oplopen.
Ik heb er zelf ervaring mee.
Dat kan de huidige verzekeraar natuurlijk ook doen per 1 januari, aangezien dan van alle verzekeraars de nieuwe polissen + voorwaarden uitkomen, en de huidige ook niet ongewijzigd zal blijven.

Enige struikelblok kán een aanvullende verzekering zijn, waarvoor de moeder mogelijk geweigerd kan worden, alhoewel dat in de praktijk meer een theoretisch risico is. Zo kon mijn schoonmoeder prima overstappen naar een verzekeraar welke 100% ongelimiteerd fysiotherapie vergoed, waar haar oude 50x/jaar vergoedde, ook bij de max aanvullende verzekering. Dit heeft ze bij het overstappen zowel telefonisch als schriftelijk gemeld, en er werd geen enkele vraag over gesteld, laat staan dat ze geweigerd werd of met extra kosten opgezadeld werd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tenormin schreef:Is moeder dan al geweigerd? Basisverzekering is altijd "te koop", aanvullend word dan wel duurder, uw moeder zal eerst waarschijnlijk moeten aangeven waar haar gezondheidsproblemen liggen. Dat "weigeren" komt niet voor, wel een hogere aanvullende verzekering. En dat geldt voor alle mensen met een al bestaand probleem die willen overstappen, dus niet alleen ouderen. Heb geen idee waarom u uw moeder elders wilt verzekeren als ze al verzekerd is met haar lichamelijke klachten en daar nu voor betaald.
Dat is echt niet waar.
Meerdere mensen in mijn omgeving hebben te horen gekregen dat zij voor een aanvullende verzekering geweigerd zouden worden als zij wilden overstappen.
Dit omdat hun zorgkosten zó hoog zijn, dat geen verzekeraar daar aan begint.

witte angora
Berichten: 31047
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dirkie schreef:
Carlo5 schreef:Mijn moeder is een oudere vrouw(75) en zij ligt op dit moment in een verpleegtehuis. Zij moet hier nog minimaal 2 maanden blijven. Ik wil haar zorgverzekering opzeggen en haar verzekeren via een andere verzekeraar. Mogen zij haar weigeren voor een basisverzekering met aanvulling??
Even voor alle zekerheid: wat wil Uw moeder eigenlijk?
+1

OHRANL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:58

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door OHRANL »

Beste Carlo,

Alle zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht voor de basisverzekering als een persoon recht heeft op een Zorgverzekering in het kader van de Zorgverzekeringswet. Dit betekent dat verzekeraars niet kunnen selecteren op gezondheid of leeftijd. Volgens de Zorgverzekeringswet moet iedereen geaccepteerd worden die zich aanmeldt bij een zorgverzekeraar naar keuze. De premie mag niet afhankelijk zijn van persoonskenmerken als geslacht, leeftijd of gezondheid.

Er is één belangrijke uitzondering op deze regel. In de Zorgverzekeringswet heeft een zorgverzekeraar het recht om bij opzettelijke misleiding van de verzekerde een Zorgverzekering te beëindigen. Als de verzekerde zich binnen 5 jaar na beëindiging van de Zorgverzekering (in verband met misleiding) bij dezelfde zorgverzekeraar aanmeldt, mag deze zorgverzekeraar de verzekerde weigeren. Dit laatste geldt ook als er sprake is geweest van wanbetaling. Echter als de betreffende verzekerde zich bij een andere verzekeraar aanmeldt mag de Zorgverzekering niet worden geweigerd. In de zorgverzekeringswet is ook geregeld dat als er sprake is van een betalingsachterstand, overstappen niet mogelijk is.

De acceptatieplicht geldt niet voor de aanvullende verzekering. Een aantal verzekeraars hanteert een medische selectie bij bepaalde aanvullende verzekeringen. Gelukkig zijn deze verzekeraars in de minderheid en zal er voldoende keuze voor uw moeder overblijven. Wij raden u aan om medio november, als alle verzekeraars de premies bekend hebben gemaakt, te gaan vergelijken.

witte angora
Berichten: 31047
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zit er een addertje onder het gras. Stel dat ik voor de basisverzekering naar verzekeraar A wil, omdat die een gunstige aanvullende verzekering heeft. Dan wordt ik wel geaccepteerd voor de basisverzekering, maar voor de aanvullende niet. Terwijl ik die aanvullende wel nodig heb. Dan kun je zeggen dat ik voor die aanvullende maar naar een andere verzekeraar ga, maar zonder basisverzekering betaal ik vaak een hogere premie, of er zijn andere dingen.

Er is wel een acceptatieplicht voor de basisverzekering, maar als mensen hun aanvullende verzekering daar niet af kunnen sluiten zullen ze vaak toch echt naar elders moeten...

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

VioletPrue schreef:......Dat is echt niet waar. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben te horen gekregen dat zij voor een aanvullende verzekering geweigerd zouden worden als zij wilden overstappen.
Dit omdat hun zorgkosten zó hoog zijn, dat geen verzekeraar daar aan begint.
Violet, toch is dit onjuist. Zorgverzekeraars die zeggen dat ze niet selecteren voor (bijna alle) aanvullende verzekeringen, doen dat ook echt niet. Dat is gewoon te controleren door de inschrijfformulieren, hetzij op papier, hetzij via internet, te bekijken. Als daar geen selecterende vragen opstaan, kun je je ook als doodzieke, dure patient daarvoor aanmelden. En is dat gewoon rechtsgeldig. Sommige zorgverzekeringen geven direct na aanmelding de bevestiging dat je bent ingeschreven. Volgens mij o.a. De Friesland. Aanmelding gaat daar supersnel. Als het niet snel gaat meteen erachteraan bellen, en vragen wat je nieuwe polisnummer is.
Jouw verhaal komt voort uit een ander proces. Als een potentiele verzekerde belt en vraagt, " kan ik me aanmelden, want ik ben heel ziek en behoeftig en heb twee keer per dag fysio nodig, dan zal de telefoniste in principe afhoudend zijn. Deze klanten hebben ze liever niet. Maar als iemand zich dan vervolgens toch inschrijft, dan lukt dat gewoon.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mathilde D. schreef:
VioletPrue schreef:......Dat is echt niet waar. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben te horen gekregen dat zij voor een aanvullende verzekering geweigerd zouden worden als zij wilden overstappen.
Dit omdat hun zorgkosten zó hoog zijn, dat geen verzekeraar daar aan begint.
Violet, toch is dit onjuist. Zorgverzekeraars die zeggen dat ze niet selecteren voor (bijna alle) aanvullende verzekeringen, doen dat ook echt niet. Dat is gewoon te controleren door de inschrijfformulieren, hetzij op papier, hetzij via internet, te bekijken. Als daar geen selecterende vragen opstaan, kun je je ook als doodzieke, dure patient daarvoor aanmelden. En is dat gewoon rechtsgeldig. Sommige zorgverzekeringen geven direct na aanmelding de bevestiging dat je bent ingeschreven. Volgens mij o.a. De Friesland. Aanmelding gaat daar supersnel. Als het niet snel gaat meteen erachteraan bellen, en vragen wat je nieuwe polisnummer is.
Jouw verhaal komt voort uit een ander proces. Als een potentiele verzekerde belt en vraagt, " kan ik me aanmelden, want ik ben heel ziek en behoeftig en heb twee keer per dag fysio nodig, dan zal de telefoniste in principe afhoudend zijn. Deze klanten hebben ze liever niet. Maar als iemand zich dan vervolgens toch inschrijft, dan lukt dat gewoon.
Mooi dat u weet dat ervaringen van mensen uit mijn omgeving niet kloppen.
Zij hebben zwart op wit een afwijzing, ik heb deze gezien.
Natuurlijk gaan ze niet bellen van 'Hoi, ik ben vet duur voor jullie, mag ik een aanmeldformulier?'.
Ik weet van drie verschillende mensen dat zij wel degelijk zijn afgewezen na een aanmelding.
Zij keken naar voordelige aanvullende verzekeringen (als chronisch zieke heb je al genoeg kosten) en werden niet geaccepteerd.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Misschien weet je dan ook de namen van deze zorgverzekeringen? In de antwoorden aan TS wordt elke keer vermeld dat " alleen bij de laagste en middelste" aanvullende verzekeringen geen vragen worden gesteld. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Een aanvullende verzekering van 80 euro van bijv. ONVZ stelt wel gezondheidseisen. En de hoogste tandartsverzekeringen ook. Misschien dat ook de Amersfoortse vragen stelt. De oorzaak daarbij is het gebruik van oude formulieren, die niet aangepast zijn aan de moderne tijd.

Aanvulling: we praten hier natuurlijk ook over een combinatie van basis en Aanvulling! Losse Av's zijn heel moeilijk verkrijgbaar en eigenlijk altijd tegen soms hoge meerkosten.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mathilde D. schreef:Misschien weet je dan ook de namen van deze zorgverzekeringen?
Van de drie is één inmiddels overleden (en ik ga de nabestaanden niet bellen hierover) en de andere twee hebben deze papieren niet bewaard, enkel de polissen van De Friesland en Zilveren Kruis Achmea, die hen wèl heeft geaccepteerd.

Carlo5
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2012 15:20

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Carlo5 »

Misschien is het inderdaad niet handig om over te stappen. Ik zat er over na te denken, omdat een goedkope zorgverzekering voor haar voordelig kan zijn. Ze maakt er wel veel gebruik van dat wel.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Nu vraag ik me af waarop je dat baseert? Op alle foute adviezen van mensen hier op dit forum?

Er kunnen slechts drie redenen zijn om NIET over te stappen:
- er zijn schulden bij de zorgverzekeraar.
- er zijn door de huidige zorgverzekeraar machtigingen afgegeven. ( wordt lastiger dan, maar kan ook dan wel)
- bepaalde elementen uit een AV wil men niet missen. AV's hebben bij alle zorgverzekeraars een andere inhoud. Dus het is best mogelijk, dat je een bepaalde vergoeding, waar je heel erg aan gehecht was, kwijt raakt.

Redenen om wel over te stappen:
- inhoud basispolis, bijv. restitutie- natura en de voorwaarden van de basisverzekering. De basisverzekering kan verschillen. Bijvoorbeeld de basisverzekering bepaalt dat je recht hebt op verloskundige zorg. De zorgvezekeraar vult dit recht op een bepaalde manier in. Bijvoorbeeld alleen een verloskundige is mogelijk, en niet een huisarts en/of een gynaecoloog.
- serviceniveau. De ene klantenservice kan bijv. vriendelijker en toegankelijker zijn dan de andere.
- de prijs
- de korting op de prijs. Sommige zorgverzekeraars geven tot 10% korting op de prijs. Bijv. Ohra, DeltaLloyd via Suczes ( is hetzelfde als de CZ polis). Amersfoortse via kanalen van tussenpersonen.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 18 nov 2012 23:58, 3 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: weigeren oudere vrouw, mag dat?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

menzis had vorig jaar ook beleid iedereen aan te nemen ,ook als je wat mankeerde...

ik geef violet in deze gelijk!
als chronisch zieke wordt je vaak niet geaccepteerd voor av! simpel zat.

dan kan ik het risico nemen om naar andere verzekering te gaan omdat deze iets goedkoper is,en vervolgens na 3 mnd krijg je te horen u bent als nog niet geaccepteerd in de av,want zo gaat dat.
toen ik nog jong was,16 toen moest ik dit al zelf regelen,en dacht weet je wat ik neem het hoogste pakket wat er is,je weet nooit...
en dat ben ik altijd blijven houden en zie wat er gebeurd is....heb het keihard nodig..

dus ik zit goed en blijf zitten waar ik zit,betaal dan wel veel denk ik bij cz..?
maar goed..prima..
av tandarts gebruik ik ook veel dus ..

maar ik zou echt het risico niet nemen nou ik ga overstappen ik weet dat ik gewoon 100 afgekeurd wordt en dan zit ik.
cz neemt me niet meer terug...

bij sommige verzekeraars krijg je nog formulier thuis,mijn man had het met vgz maar dat is jaaaaaren geleden paar dingen eerlijk ingevuld,geen probleem!
is ook niet dat hij nu ziek is maar wel hele grote kans...maar wel gemeld..

toen naar menzis dat was?2006 geloof ik...toen ook nog op papier en vroeg ook van alles...
mankeer je iets,?gezonheids klachten enz...

en toen moest hij op dat formulier nog invullen welke! verzekering hij wilde,dus welke av enz..

ben nu benieuwd weg bij menzis! gaat wel naar cz! maar kijken wat er gebeurd hij heeft hoge bloeddruk,lijkt me dat ze je daar toch niet voor afkeuren?wel pillen ervoor?

maar dat heeft volgens mij/half ned?
nou ja...bijwijze...

dus kortom bij aanmelding moet je sommige dingen al melden,weet niet of ze gegevens van je op mogen vragen,lijkt me niet?

Gesloten