En wordt dus gewezen op het lezen van de werkafspraken op: http://www.interim-netwerk.nl/?id=4. Die heb ik gelezen, maar daarin wordt pas onderaan in de tekst over kosten gesproken. Na het 'globaal lezen' was het mij niet duidelijk dat dit al de voorwaarden waren. Ik had dat ook niet verwacht, bij de meeste websites werkt het anders en kun je altijd gewoon je CV uploaden.
Er is mij niet gevraagd of ik akkoord ging en of ik een overeenkomst wil aangaan of expliciet gewezen op kosten.
Nu zijn we een aantal dagen verder, de opdrachtgever heeft gereageerd en er zit wellicht een opdracht in, maar dat kan ook nog enige tijd duren.
Nu ontving ik gisteren een mail van het interim netwerkt waarin het volgende staat:
.Zoals aangegeven in de oproep die werd verspreid onder de leden én zoals vermeld op onze website: het Interim Netwerk berekent bij succes een bijdrage in de kosten die wij maken. Die bijdrage is maximaal 250,00 euro per maand (exclusief BTW) en wordt berekend aan een ieder die n.a.v. het contact via het Interim Netwerk aan het werk gaat of een opdracht aanvaardt. Na onze facturatie over de eerste 6 maanden van 250 euro/maand (exclusief BTW) berekenen wij voor de betreffende match verder niets meer. En wij factureren nooit langer dan van start- tot en met einddatum
Ik was echt stomverbaasd, ik had niet het idee dat ik een overeenkomst was aangegaan. Dus heb ik gemaild dat ik de informatievoorziening onduidelijk vind en van de overeenkomst afzie, of, voor zover er een overeenkomst is, deze wil ontbinden. De reactie van het Interim-netwerk:
MAW: als ik een opdracht krijg via het contact dat ik via deze site krijg betaal ik € 1500 excl.btw. aan ze.Wij berekenen je alleen een bijdrage bij succes. Reageer je niet op oproepen en accepteer je geen opdracht n.a.v. je reactie dan berekenen wij je ook geen kosten en zijn er geen gevolgen voor je. En daarmee is dan de kous af.
Ik vind zelf dat het proces en de informatievoorziening erg onduidelijk zijn en misschien wel misleidend. Ik was me er niet van bewust dat ik, door het achterlaten van mijn gegevens en het uploaden van mijn CV een overeenkomst aanging.
Ik weet dat, als ik consument was geweest, ik me kon beroepen op de regels voor informatievoorziening in de wet kopen op afstand. Het lastige is dat deze wet niet voor zzp-ers geld, want dat zijn natuurlijk ondernemers. En dus gelden er andere regels in het 'kopen op afstand'.
Begrijp me goed, ik wil best betalen voor online dienstverlening. Ik wil alleen niet pas achteraf te horen krijgen dat ik moet betalen en vooral dat het zo'n hoog bedrag is. Wat vinden jullie hiervan? En wat kan ik doen om het op te lossen? Me terugtrekken voor de opdracht is niet echt een optie, het is een hele goede opdracht die ik graag zou doen.
Alvast bedankt!
Petra