LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aegon Vliegwiel
-
Re: Aegon Vliegwiel
Het zal zeker niet de bedoeling zijn geweest van de verzekeraars om een aan derving onderhevig product op de markt te brengen in tegendeel. Omdat de woekerwinsten al langer dan vijftien achtereenvolgende jaren aan de orde waren bestond er geen juridische grond of indicatie aan te nemen dat hierin verandering zou kunnen komen vandaar dat ook de bemiddelaars (banken etc.) hierin mee zijn gegaan. Men heeft echter nagelaten om het volume van de kapitaalmarkt mee te calculeren. Er was ruimte en behoefte aan kapitaal dus daarmee ruimte voor iets nieuws zoals dit soort spaarvormen. Door de tegenvallende economische ontwikkelingen waarvan wij thans nog de naweeën ondervinden nam de behoefte aan vrij kapitaal ineens sterk af waarmee het kapitaal wat door de nieuwe producten werd gegenereerd ongewild werd en goeddeels op de plank bleef liggen dus niet rendeerde. De kapitaalmarkt was zogezegd verzadigd waarvan de rente verlaging destijds reeds een signaal was. De verzekeraars hadden niet met nieuwe producten op de markt moeten komen bij het constateren van deze voortekenen welke een goed signaal vormen voor de beleggingswereld als indicator. Had men hierop onmiddellijk op de juiste wijze geanticipeerd had men overvloed voorkomen door andere producten aan te bieden en waren de woekerpolissen, vliegwielpolissen en andere op gelijke basis berustende vormen van winst genererende beleggingsvormen beperkt gebleven tot het acceptabele en goed gegaan. De kapitaalmarkt is nu eenmaal een gevoelige sector waarmee voorzichtig moet worden om gegaan zoals deze les heeft doen leren alsthans hoop ik dat ze dat doet. De economische ontwikkeling trekt inmiddels weer aan in de positieve zin van het woord hetgeen nog niet wil zeggen dat dit de tendens wordt daar de nasleep ervan nog duidelijk merkbaar is. Reeds in 2005 waarschuwde ik via een internetkrant voor een afname in de economische groei als gevolg van cijfers der in en export hetgeen af te leiden was uit het containervervoer op de schelde waarin toen reeds een ernstige stagnatie werd geconstateerd. Men plaatste mijn opmerking destijds niet om geen onrust te zaaien maar gaf naderhand toe dat ik daarin volkomen gelijk bleek te hebben.
Kortom, beleggen is waar wij allen die geld wil verdienen met geld mee te maken hebben en van afhankelijk zijn dus direct afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Ofschoon de economie thans in een stijgende curve zit zal de werkeloosheid de komende maanden nog sterk toenemen als gevolg van het bevriezen van opdrachten omdat er geen kapitaal voor is deze is het handelscircuit te behouden omdat ze niet kunnen renderen of wel winst genereren.
Kortom, beleggen is waar wij allen die geld wil verdienen met geld mee te maken hebben en van afhankelijk zijn dus direct afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Ofschoon de economie thans in een stijgende curve zit zal de werkeloosheid de komende maanden nog sterk toenemen als gevolg van het bevriezen van opdrachten omdat er geen kapitaal voor is deze is het handelscircuit te behouden omdat ze niet kunnen renderen of wel winst genereren.
Het rendement van op aandelenkoersen gebaseerde producten (zoals het aegon vliegwiel) heeft in principe weinig last van de afnemende vraag naar kapitaal. In tegendeel, een afnemende vraag naar kapitaal leidt eerder tot rentedalingen en rentedalingen leiden eerder tot koersstijgingen. Bovendien leidt een afnemende vraag naar kapitaal ertoe dat er minder aandelen via de beurs verkocht hoeven te worden en er juist meer geld is om aandelen te kopen. En dat de verhouding tussen vraag en aanbod dus ook leidt tot stijgende koersen.
Het vliegwiel was typisch een product voor mensen die nú in willen stappen, omdat ze hoge koersstijgingen voorzien, maar daar op dit moment het geld niet voor hebben. En daar dus geld voor willen lenen. Erg tricky dus, maar in sommige gevallen, niet veel, kan het een goede optie zijn. Wat daarbij ook meespeelt is dat op het moment dat deze producten voor het eerst op de markt kwamen, de rente nog aftrekbaar was. Zo konden de eerste deelnemers tegen aftrekbare rente aandelen leasen, die ook nog eens flink rendeerden.
Helaas zijn daaom veel mensen voor wie het minder verstandig was er in gestapt, omdat in de jaren daarvoor de rendementen zo hoog waren, dat de rente toen makkelijk betaald kon worden uit de koerswinsten. En helaas is later de aftrek afgeschaft en zijn ook de aandelenkoersen niet meer zo denderend gegaan...
Het vliegwiel was typisch een product voor mensen die nú in willen stappen, omdat ze hoge koersstijgingen voorzien, maar daar op dit moment het geld niet voor hebben. En daar dus geld voor willen lenen. Erg tricky dus, maar in sommige gevallen, niet veel, kan het een goede optie zijn. Wat daarbij ook meespeelt is dat op het moment dat deze producten voor het eerst op de markt kwamen, de rente nog aftrekbaar was. Zo konden de eerste deelnemers tegen aftrekbare rente aandelen leasen, die ook nog eens flink rendeerden.
Helaas zijn daaom veel mensen voor wie het minder verstandig was er in gestapt, omdat in de jaren daarvoor de rendementen zo hoog waren, dat de rente toen makkelijk betaald kon worden uit de koerswinsten. En helaas is later de aftrek afgeschaft en zijn ook de aandelenkoersen niet meer zo denderend gegaan...
-
Deels klopt uw verhaal. Als er weinig vraag naar kapitaal bestaat daalt de rente. Alleen raakt u uw geld dan aan de straatstenen niet kwijt omdat er juist geen vraag bestaat en wat deed de rente? Dalen dus was het niet verstandig van de verzekeraars om op dat moment met nieuwe producten op de markt te komen omdat er geen behoefte bestond aan kapitaal.
Of dat nu dom was wil ik niet zeggen. Perslot van rekening waren het wel de banken die in de pakketten handelden en dat zijn toch geen onkundigen? Niet zo gek dat je als leek ten goeder trouw handelde.Helaas zijn daaom veel mensen voor wie het minder verstandig was er in gestapt, omdat in de jaren daarvoor de rendementen zo hoog waren, dat de rente toen makkelijk betaald kon worden uit de koerswinsten. En helaas is later de aftrek afgeschaft en zijn ook de aandelenkoersen niet meer zo denderend gegaan...
Ik zeg niet dat het dom was om er in te stappen, maar dat het product niet voor iedereen geschikt was. Of beter gezegd, de houding is op dit moment vaak dat de producten zélf fout waren, terwijl het probleem vaak niet aan de producten ligt, maar aan hoe ze verkocht zijn. Dat de producten dus inderdaad te veel aan leken is verkocht, voor wie het vaak minder geschikt was, vaak ook omdat er voor de verkopers een leuke marge op zat.
-
Hoi Kweenie,
Dank je voor deze goed doordachte opmerking. Zelf ben ik een zeer tevreden vliegwiel gebruiker. In 2002 ingestapt omdat ik op dat moment geen grote bedragen had. Wel wou ik instappen. Dus kwam dit product voor mij op een mooi moment. Ik heb 4000 participaties gekocht tegen ongeveer 5,75. Nu staat het fonds op ongeveer 7,50. Dat is voor mij een leuk rendement in een periode waarin de beurzen hard op hun gat gegaan zijn. Wel heb ik eerst gerekent in hoeverre ik dit product me kon veroorloven, en ben meteen een spaar rekening begonnen waar ik voor 6 maanden premie op opzij gezet heb, om eventuele slechte tijden mee te overbruggen.
Mensen die hier zuur mee zijn gegaan hebben een vervelende ervaring. Echter, de brochure van het product was overduidelijk dat er risico bestond op schulden bij tussentijds beeindigen.
J.
Dank je voor deze goed doordachte opmerking. Zelf ben ik een zeer tevreden vliegwiel gebruiker. In 2002 ingestapt omdat ik op dat moment geen grote bedragen had. Wel wou ik instappen. Dus kwam dit product voor mij op een mooi moment. Ik heb 4000 participaties gekocht tegen ongeveer 5,75. Nu staat het fonds op ongeveer 7,50. Dat is voor mij een leuk rendement in een periode waarin de beurzen hard op hun gat gegaan zijn. Wel heb ik eerst gerekent in hoeverre ik dit product me kon veroorloven, en ben meteen een spaar rekening begonnen waar ik voor 6 maanden premie op opzij gezet heb, om eventuele slechte tijden mee te overbruggen.
Mensen die hier zuur mee zijn gegaan hebben een vervelende ervaring. Echter, de brochure van het product was overduidelijk dat er risico bestond op schulden bij tussentijds beeindigen.
J.
-
Correct, dat het zo is gelopen is nimmer de bedoeling der verzekeraars geweest maar het risico zit er in. Neem uw eigen aandeel als voorbeeld, het kan maar zo verkeren dat ze de komende maand evenveel weer minder in waarde steigen of zelf afnemen.. Dat is het risico wat er in deze verborgen gaat.
Zelf ben ik ook slachtoffer geworden van het Aegon Vliegwiel contract, ik was 18 (of 19) en wilde wel een spaarcentje voor later.
Er werden mij beloftes gedaan en mijn vragen werden beantwoord door de vertegenwoordiger van Aegon. Deze heeft mij (en andere) voorgelogen en is om die reden ontslagen bij Aegon (bevestigd door Aegon zelf). Aangezien er geen reactie van Aegon komt en ik al 7 of 8 jaar geen jaar overzicht meer krijg waar ik meerdere malen om gevraagd heb vraag ik me dus af of ik van deze oplichters af kan komen.
Wat recht/juridische dingen betreft ben ik totaal niet op de hoogte en het zegt me niets, ik zag ook dat er 'Pay-Back.nl' was maar daar zie ik weinig gebeuren betreffende Aegon Vliegwiel e.d.
Wat zou voor mij de beste weg zijn?
Er werden mij beloftes gedaan en mijn vragen werden beantwoord door de vertegenwoordiger van Aegon. Deze heeft mij (en andere) voorgelogen en is om die reden ontslagen bij Aegon (bevestigd door Aegon zelf). Aangezien er geen reactie van Aegon komt en ik al 7 of 8 jaar geen jaar overzicht meer krijg waar ik meerdere malen om gevraagd heb vraag ik me dus af of ik van deze oplichters af kan komen.
Wat recht/juridische dingen betreft ben ik totaal niet op de hoogte en het zegt me niets, ik zag ook dat er 'Pay-Back.nl' was maar daar zie ik weinig gebeuren betreffende Aegon Vliegwiel e.d.
Wat zou voor mij de beste weg zijn?
-
Gewoon doorsparen is het beste. |De economie trekt wel weer aan en nadien is men u toch het eindbedrag verschuldigd. Stoppen over over zetten kost u heel veel geld.