LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rare uitspraak kantonrechter

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Gast

Rare uitspraak kantonrechter

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kreeg net een telefoontje van mijn advocaat dat er een uitspraak is gedaan.

Wij hadden 3 contracten (WVD) en werden gedaagd door Dexia. Wij zijn eegaleasers. Het eerste contract is nog net binnen de verjaringstermijn vernietigd door mijn partner.

De rechter heeft de laatste 2 contracten vernietigd, omdat deze onder de WCK vallen. Over huurkoop is met geen woord gerept. Het vonnis luidt: Dexia wordt veroordeeld in de proceskosten en moet de inleg plus de wettelijke rente terug betalen minus de daling van de AEX en kwijtschelding van de restschuld.

Over het eerste contract is helemaal niet gesproken :twisted: Voorstel van de advocaat is: Dexia benaderen om alsnog de inleg van het eerste contract terug te vorderen inclusief de wettelijke rente. Of in hoger beroep gaan en deze zaak alsnog onder huurkoop te laten beoordelen. Op de eis van schadevergoeding rept deze rechter ook met geen woord.

De advocaat overweegt een klacht tegen deze rechter in te dienen. Mocht Dexia alsnog schikken en zelf geen hoger beroep aantekent, dan berusten we in deze uitspraak en kan het hoofdstuk Dexia afgesloten worden.

Wat een rechtspraak mijn visie is, pakken wat je pakken kunt, alvorens Dexia er als een haas vandoor en je naar je geld kunt fluiten.

De schikking tussen Aegon en Dexia is er één van een zeer bedenkelijk niveau in mijn ogen. Ik ben deels opgelucht maar anderzijds zeer kwaad over de hele gang van zaken van ons rechtsysteem.

De advocaat heeft prima werk geleverd maar tegen zo'n idiote uitspraak van deze rechter, is zelfs de beste advocaat niet opgewassen.

Iedereen succes gewenst.

trudy

Re: Rare uitspraak kantonrechter

Ongelezen bericht door trudy »

Hallo Kuuk,

In welke stad ben je gedaagd?

Inderdaad, vreemde uitspraak, twee contracten vallen onder de WcK en de eerste niet (alle drie een WV3D?) en ook eegalease niet wat het 1e contract betreft dan.

Word je dan wel aan je betaling gehouden wat het eerste contract betreft? Of heb je daar geen restschuld of deze al betaald?

Wanneer was de uitspraak? Is die al gepubliceerd?

Groet, Trudy

Gast

Trudy,

Het eerste contract was ook een WVD toen dat afliep kreeg ik € 102,75 terug. Iets later kwam Schonewille verkondigen dat het weleens huurkoop kon zijn. Dus heeft mijn partner dit contract vernietigd. Die andere 2 contracten hadden we ondergebracht bij de Stichting Eegalease. Alles was betaald op de laatste termijnen na, omdat Dexia die niet incasseerde.

De uitspraak is van gisteren waarschijnlijk en uitgesproken door de kantonrechter in Utrecht of in Amersfoort.

De uitspraak stond gepland voor 26 maart a.s. in Amersfoort.

Willems

Ongelezen bericht door Willems »

Kuuk,
Wat wil dit vonnis zeggen met: de inleg plus rente terug minus de daling van de AEX dan blijft er toch niks over? De daling van AEX is toch groter dan de inleg plus rente!

aert0001

Ongelezen bericht door aert0001 »

Waarom moet de lessee opdraaien voor de daling v.d. A.E.X.? deze slachtoffers van Dexia zijn géén beleggers ze konden immers niet kopen of verkopen, ze konden alleen maar toezien hoe deze bank hun spaarcenten liet verdwijnen.

Quote:

Geplaatst op 08 Jan 2005 01:32 door aert0001

De rechter hanteert een redelijkheidbeginsel waarbij uitgegaan wordt dat ook Dexia, Aegon noch Legio-lease schuldig zijn aan het ineenstorten van de A.E.X. "ook reguliere beleggers hebben immers verliezen gelede[n]' de waarde vermindering van de aandelen dient dus voor rekening te komen van de lessee, ook hier zit natuurlijk nogal wat rammelende logica tussen, immers de lessee was niet in staat om zijn verlies te beperken, tussentijdse verkoop was geen optie, de lessee moest de volle rit uitzitten, bij een eventuele voortijdige stopzetting moest er 50% boete worden voldaan [bij sommige contracten], Hiermee stond voor de lessee geen optie open om de restschuld te minimaliseren, de lessee stond erbij en keek ernaar, De ware schuldige van de restschuld is Dexia zelf, het verlies ligt voor de volle 100% bij de bank.
De reguliere “beleggers” in tegenstelling tot deze kleine spaarders, konden op ieder moment hun aandelen verkopen, zoals dat bij beleggen gebruikelijk is, de spaarders konden alleen maar toekijken hoe de “bank” hun verlies steeds groter liet worden,

Ton

Gast

Willems,

Ik heb geen idee met hoeveel de AEX is gedaald. Ik wilde er vanaf maar ik denk dat je gelijk hebt en dat er niets anders overblijft dan hoger beroep. Hoezo huurkoop !!!

trudy

Kuuk,

Bedankt voor je reactie.

Wat betreft het eerste contract: als de daling van de AEX groter is dan je inleg plus rente plus die € 102,75 die overbleef, dan is dit contract dus eigenlijk ook vernietigd, of zie ik dit verkeerd.

Jouw verlies is dan dus eigenlijk die daling van de AEX.

Maar, wanneer die WcK een rol speelt, dienen de contracten toch vernietigd te worden en heeft een daling van de AEX toch geen rol hierin? Hetzelfde geldt ook voor de eegaleaser.

Ik kan er echt met mijn pet niet meer bij. De ene rechter zegt dit en de andere dat.

Groet, Trudy

Willems

Kuuk,

Bedoelt men niet met de daling van AEX jouw integrale restschuld? (waarde inkoop - waarde bij verkoop eind contract)? En die wordt dan ook geschonken?
Raar rechter!!!

Gast

Willems,

De advocaat neemt contact op met Dexia als deze het eerste contract terug betaalt, wat we woensdag a.s. horen en de advocaat exact weet hoeveel de AEX in procenten gedaald is dan kunnen we een besluit nemen. Of akkoord gaan of verder procederen. Weer een hoop advocaatkosten. :roll:

Ik heb er momenteel geen idee van hoeveel die daling van de AEX is. Dit gaat de advocaat berekenen.

Willems de restschuld is kwijtgescholen!!!!!!!!!!!!!!!!! Het gaat dus over de inleg.

Willems

Kuuk,
Je heb het over AEX en EEgalease is huurkoop ben je wel ernstig?
Laatst gewijzigd door Willems op 16 feb 2005 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Willems ik zie nergens staan AEG wel AEX je hoeft me niet te geloven hoor. Het wordt heus wel gepubliceerd op Rechtspraak.nl

Ik wil alleen maar aangeven dat er raar recht wordt gesproken. Je gaat voor huurkoop en daarover velt de rechter geen vonnis wel over het feit dat deze contracten onder de WCK vallen.

En een ander contract dat is vernietigd helemaal buiten beschouwing laat.

En ja wij zijn wel degelijk eegaleasers !!

trudy

Hallo Kuuk,

Heeft de rechter de WcK zelf genoemd of is jouw advocaat hiermee gekomen, best belangrijk om te weten.

Groet, Trudy

Gast

Trudy,

De advocaat heeft alleen vernietiging, misleiding, dwaling etc. aangehaald over de WCK is nooit gesproken. Vandaar mijn verbazing.

Toen de WCK bekend werd van de rechtbank in Arnhem waren de verweerschriften over en weer al onder de rechter. Vorige week sprak een rechter in Amersfoort al eerder een vonnis uit met betrekking tot de WCK maar dat was volgens mij geen eegaleaser.

Groet.
willy59

Geplaatst op 02 Feb 2005 17:15 door willy59

--------------------------------------------------------------------------------

LJN: AS4678,Sector kanton Rechtbank Utrecht, 350751 CV 04-2466 Printbare versie

Datum uitspraak: 02-02-2005
Datum publicatie: 02-02-2005
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: aandelenlease . In februari 2000 heeft [gedaagde in conventie] met Dexia een overeenkomst gesloten onder de naam
Zie topic op pagina 4 Amersfoort WCK gepost door Willy 59

trudy

Voor eegaleasers is de WcK eigenlijk niet belangrijk. Een contract kan maar éénmaal vernietigd worden.

Dat een rechter zelf de WcK erbij haalt is zeer positief voor niet eegaleasers, zie jouw twee andere contracten waar eegalease dus niet op van toepassing is, omdat de verjaring daar een rol speelde.

Dit is dus wel interessant, behalve dan het feit dat de rechters hier niet unaniem hetzelfde over denken. Zal ook wel eerst in Hoger Beroep beslist moeten worden.

Groet, Trudy

Gast

Trudy,

Voor niet eegaleasers is dit zeker positief. In mijn geval ging het om 3 contracten die door mijn partner zijn vernietigd binnen de verjaringstermijn. WCK was dus totaal niet van toepassing op deze contracten.

Omdat de contracten zijn vernietigd, nogmaals, binnen de verjaringstermijn, had deze rechter dus huurkoop moeten toepassen. Niets meer en niets minder.

Dexia heeft ons gedaagd voor de civielerechtbank in Utrecht en de civielerechtbank heeft deze zaak doorverwezen naar de kantonrechter, omdat het huurkoop betreft.

De kantonrechter heeft gisteren dit vonnis uitgesproken. Het slaat gewoon nergens op deze uitspraak !!!!!!!!!! :twisted:

Is het zo duidelijker !! :wink:

Dit is nog erger dan die rechters die zeggen dat eegalease geen huurkoop is, zoals in Arnhem, Almelo en Roermond. Het gerechtshof in Den Bosch heeft duidelijk uitgesproken, dat eegalease wel degelijk HUURKOOP is.

Daarom is de uitspraak van dit vonnis van deze kantonrechter, om het netjes te zeggen. ONBEGRIJPELIJK.

Groet.

trudy

O.k. Kuuk, heb het dus verkeerd begrepen. :) Ik dacht dat je had geschreven dat je 3 contracten had en dat alleen de eerste binnen de verjaringstermijn vernietigd was en die andere 2 dus niet.

Het blijft een vreemde uitspraak, dat die rechter de 2e en 3e vernietigt en de eerste niet en dan geen huurkoop erbij betrekt.

Misschien een maandagochtend uitspraak en was hij de avond ervoor te laat naar bed gegaan. :lol:

Groet, Trudy
Laatst gewijzigd door trudy op 11 feb 2005 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Ja maar die meneer jaagt zo wel de advocaatkosten weer omhoog als ik in hoger beroep moet.

Ik stop met mijn commentaar heb er helemaal de balen van.

Goed weekend :lol:

trudy

Niet doen Kuuk, slecht voor je gezondheid.....ook een goed weekend :)

Jaap Bakker

Ongelezen bericht door Jaap Bakker »

Zijn ze in Utrecht wel helemaal wakker ? De contracten zijn vernietigd en nu doet de kantonrechter een uitspraak, dat dit onder de WCK valt en laat één vernietigd contract buiten beschouwing. !!

Dat is net zo iets als, dat een vrijgezel gaat voor de WCK en de rechter hem gelijk geeft, dat het contract vernietigd wordt omdat het huurkoop is.

Wat een rechtspraak :roll:

Willems

Ik vraag mij af wat heeft "AEX" te maken met de overeenkomst. Doet mij denken aan de onzinnige "verzekering" van DSI om hoe dan ook tot een fifty fifty oplosing te komen!
Indien een zaak vernietigd is, dan is het ook vernietigd of het regent of de zon schijnt of het vriest heeft toch met de zaak niets mee te maken!
Vernietiging is reeds bij het begin doen ophouden te bestaan, of de AEX doorloopt, stijgt of zakt heeft met de zaak niets meer te maken immers de zaak bestaat niet meer!

Indien dit de oplossing is, dan lijkt mij het gerecht echt een waardeloos zooitje, een opportunistische instelling om vies van te zijn!!

Gesloten