LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DSB in de problemen??
DSB in de problemen??
Hallo allemaal!
Ik hoor steeds vaker dat DSB ook in de problemen is,gisteravond weer bij de ,Wereld Draait Door, volgens Jort Kelder en een deskundige!
Als dat waar is,wat betekent dat voor mij en andere DSB gedupeerden?
Mijn zaak is onder de rechter,kan ik daarmee in de problemen komen?
Vast bedankt voor reacties!
Groeten Mattie
Ik hoor steeds vaker dat DSB ook in de problemen is,gisteravond weer bij de ,Wereld Draait Door, volgens Jort Kelder en een deskundige!
Als dat waar is,wat betekent dat voor mij en andere DSB gedupeerden?
Mijn zaak is onder de rechter,kan ik daarmee in de problemen komen?
Vast bedankt voor reacties!
Groeten Mattie
Re: DSB in de problemen??
WAT IS DIT?
Waarom is de reactie op mijn oproep met de link naar DSB problemen verwijderd?
Censuur? door wie? en waarom?
Wat mogen wij niet weten?
Waarom is de reactie op mijn oproep met de link naar DSB problemen verwijderd?
Censuur? door wie? en waarom?
Wat mogen wij niet weten?
Re: DSB in de problemen??
dat zal wel komen omdat wilting en zalm nattigheid ruiken.
het zijn zeer sluwe vossen. hoop dat ze omvallen.
het zijn zeer sluwe vossen. hoop dat ze omvallen.
Re: DSB in de problemen??
Jan Scheffer!
Ja dat hoop ik ook!! VAN HARTE!!
Maar toch vreemd dat het verwijderd is,stond niets bijzonders in,alleen een link naar artikellen over wat er bij DSB aan de hand is!
En dat zag er toch niet zo florisant uit!
Groeten Mattie
Ja dat hoop ik ook!! VAN HARTE!!
Maar toch vreemd dat het verwijderd is,stond niets bijzonders in,alleen een link naar artikellen over wat er bij DSB aan de hand is!
En dat zag er toch niet zo florisant uit!
Groeten Mattie
Re: DSB in de problemen??
En weer eenreactie verwijderd,nog voor ik hem kon lezen!
Wat is hier aan de hand Radar?
Wat is hier aan de hand Radar?
Re: DSB in de problemen??
heb hiervoor op andere financiele forums al eerder voor gewaarschuwd!~sailiant detail is dat ze de spaarrente ook nog eens hebben verhoogd in die week!
heb email gestuurd omtrent garantie indien ik daar ga sparen!
verwijzen naar nederlandse bank,zonder commentaar
op mijn vraag hoe het zit met de rating (d rating ipv tripple a of b)
geen antwoord,wisten ze zogenaamd niets vanaf!
heb email gestuurd omtrent garantie indien ik daar ga sparen!
verwijzen naar nederlandse bank,zonder commentaar
op mijn vraag hoe het zit met de rating (d rating ipv tripple a of b)
geen antwoord,wisten ze zogenaamd niets vanaf!
Re: DSB in de problemen??
conclusie?
Re: DSB in de problemen??
DSB herstelt 'foutje' met rentetarief
Een foutje, zeggen ze bij DSB. Maar feit is dat de bank in ieder geval één klant met een doorlopend krediet trakteerde op een ware rente-explosie.
Becam
Mevrouw L. sloot in april van dit jaar een doorlopend krediet af bij Becam Financieringen. Dit is één van de vele namen waaronder Dirk Scheringa Beheer (DSB) aan kredietverlening doet. De kredietlimiet was ruim 15.000 euro en de effectieve rente op jaarbasis bedroeg 6,5%.
Kleine lettertjes
In de kleine letterjes van de overeenkomst stond dat de kredietvergoeding in hoogte kan variëren. De 6,5% was tot nader bericht. Dat nader bericht volgde al snel. Per juli van het jaar ging de rentevergoeding omhoog naar 6,8%. Een reden voor die verhoging gaf Becam/DSB niet.
Foutje
In oktober volgde een nieuwe verhoging. De rente ging van 6,8% naar 9,8%. Opnieuw zonder opgaaf van reden. Na vragen van RTLZ stelt DSB dat sprake is van een fout. Eén die de bank zo snel mogelijk aan zal passen. Hoeveel van dit soort fouten wordt gemaakt, kan DSB niet zeggen. "We hopen dat het niet te vaak gebeurt."
En u?
Ons advies: kijk nog eens goed naar de ontwikkeling van uw DSB-rentevergoeding. Laat die abnormaal grote sprongen zien, dan kan het best zijn dat de bank een foutje heeft gemaakt. Het is verstandig om DSB daar dan even op te wijzen. En komt u er niet uit, dan horen wij het graag.
Heeft u soortgelijke ervaringen met DSB? Mail ons:
Stuur uw reactie naar [email protected]
Bron: www.rtl.nl
Ook de stichting Platform Aandelen Lease (PAL) is geïnteresseerd in uw negatieve ervaringen met DSB of één van de vele dochters.
Mail uw ervaringen ook naar [email protected]
Een foutje, zeggen ze bij DSB. Maar feit is dat de bank in ieder geval één klant met een doorlopend krediet trakteerde op een ware rente-explosie.
Becam
Mevrouw L. sloot in april van dit jaar een doorlopend krediet af bij Becam Financieringen. Dit is één van de vele namen waaronder Dirk Scheringa Beheer (DSB) aan kredietverlening doet. De kredietlimiet was ruim 15.000 euro en de effectieve rente op jaarbasis bedroeg 6,5%.
Kleine lettertjes
In de kleine letterjes van de overeenkomst stond dat de kredietvergoeding in hoogte kan variëren. De 6,5% was tot nader bericht. Dat nader bericht volgde al snel. Per juli van het jaar ging de rentevergoeding omhoog naar 6,8%. Een reden voor die verhoging gaf Becam/DSB niet.
Foutje
In oktober volgde een nieuwe verhoging. De rente ging van 6,8% naar 9,8%. Opnieuw zonder opgaaf van reden. Na vragen van RTLZ stelt DSB dat sprake is van een fout. Eén die de bank zo snel mogelijk aan zal passen. Hoeveel van dit soort fouten wordt gemaakt, kan DSB niet zeggen. "We hopen dat het niet te vaak gebeurt."
En u?
Ons advies: kijk nog eens goed naar de ontwikkeling van uw DSB-rentevergoeding. Laat die abnormaal grote sprongen zien, dan kan het best zijn dat de bank een foutje heeft gemaakt. Het is verstandig om DSB daar dan even op te wijzen. En komt u er niet uit, dan horen wij het graag.
Heeft u soortgelijke ervaringen met DSB? Mail ons:
Stuur uw reactie naar [email protected]
Bron: www.rtl.nl
Ook de stichting Platform Aandelen Lease (PAL) is geïnteresseerd in uw negatieve ervaringen met DSB of één van de vele dochters.
Mail uw ervaringen ook naar [email protected]
Re: DSB in de problemen??
Het is inmiddels meer dan 3 maand geleden dat dit bericht over DSB geplaatst werd. En wat hebben we gezien?Hallo allemaal!
Ik hoor steeds vaker dat DSB ook in de problemen is,gisteravond weer bij de ,Wereld Draait Door, volgens Jort Kelder en een deskundig
1. Fortis/ABN Amro overgenomen door de staat om niet over de kop te gaan.
2. Toen klopte Aegon aan voor steun van de staat.
3. ING heeft geld van de staat gekregen
4. SNS heeft van de staat geld gekregen.
En DSB? Die draaien op eigen kracht gewoon door.
Re: DSB in de problemen??
Ja,hoe zou dat komen??
Lees de reactie hierboven maar!,en die van de vele gedupeerden!
Ze moeten het geld ergens weghalen,en hoe ze dat doen is wel bekend!
Lees de reactie hierboven maar!,en die van de vele gedupeerden!
Ze moeten het geld ergens weghalen,en hoe ze dat doen is wel bekend!
Re: DSB in de problemen??
Als Scheringa ons moet redden...
Zo begint het artikel uit het dagblad De Pers van maandag 9 maart 2009
Eindelijk prikt ook de media door het Dirk Scheringa Bedrog heen ziet ook de politiek wie en wat DSB en de vele dochters daadwerkelijk is.
Hier het volledige artikel:
DSB Bank
Als Scheringa ons moet redden...
Door: Jan-Hein Strop
Gepubliceerd: gisteren 00:41
Update: gisteren 00:42
Is DSB-baas Dirk Scheringa geschikt als ‘crisisminister’?
Dirk Scheringa, de baas en eigenaar van DSB Bank, heeft zich opgeworpen als de redder van Nederland. De koning van de volksleningen zegt voor twee jaar beschikbaar te zijn als ‘crisisminister op financieel gebied’. In een interview met de Volkskrant vorige week glimt hij van trots nu hij door de elite is erkend als bankier.
Dat juist Scheringa zich tijdens de kredietcrisis als redder opwerpt is toch wel opmerkelijk. Diverse advocaten, blijkt uit een inventarisatie van De Pers, verdienen een goed belegde boterham aan DSB-klanten die zijn opgezadeld met het soort hypotheken waar de kredietcrisis mee begon: veel te hoge leningen aan mensen die ze niet kunnen betalen. Wie DSB over de jaren heeft gevolgd – van kleine kredietverlener tot echte bank met een serieus aandeel op de hypotheekmarkt – weet hoe de voormalig politieagent groot is geworden: met agressieve marketing en contracten met veel kleine lettertjes. Als er iemand heeft bijgedragen aan onverantwoord leengedrag dan is het Scheringa.
De officiële, interne missie van DSB en haar vele dochters (Frisia, Postkrediet, Becam, Lenen.nl, etc.) luidt: ‘De beste consumentenbank van Nederland zijn door de klant eenvoudige financiële producten aan te bieden tegen de meest aantrekkelijke tarieven.’ Het zal voor veel (ex-)klanten van DSB als een gotspe in de oren klinken, en dan vooral voor de mensen die dachten bij DSB een ‘aantrekkelijke’ hypotheeklening te hebben afgesloten.
Onderzoek DSB-hypotheken
Eén voor de prijs van twee
Door: Jan Hein Strop
Gepubliceerd: zondag 8 maart 2009 22:31
Update: gisteren 00:29
Wie bij DSB Bank een hypotheeklening neemt, krijgt daar vaak allerlei verzekeringenbij. Die praktijk maakt steeds meer slachtoffers. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen.’
Bij het verlenen van hypotheken, een financieel complex product waar mensen vaak tientallen jaren aan vastzitten, rust er een wettelijke verantwoordelijkheid op banken om de klant goed voor te lichten (‘zorgplicht’). DSB, eigendom van Dirk Scheringa, heeft daar een geheel eigen interpretatie van. Voor de Wognumse bank, die naar eigen zeggen de beste consumentenbank van Nederland wil zijn, zijn hypotheekleningen hét instrument om daaraan gerelateerde woonlasten- en kapitaalverzekeringen te verkopen. Deze vaak onnodige verzekeringen zijn schreeuwend duur voor consumenten, maar aantrekkelijk voor de bank.
Uit de dossiers van gedupeerde DSB-klanten in bezit van deze krant blijkt dat de bank er geen bezwaar tegen lijkt te hebben hypotheekgevers (huiseigenaren) op te zadelen met soms wel acht overlijdensrisicoverzekeringen. ‘Zo zit het model in elkaar’, zegt een oud-medewerker van DSB die anoniem wil blijven. ‘Mensen lokken met een actietarief en dan veel verdienen op die verzekeringen, dat is de bedoeling. De marketingjongens zeiden: de mensen trappen er in. Die wisten dat die lage rente alleen maar een lokkertje was.’ Het is maar de vraag of DSB zich daarmee niet schuldig maakt aan verboden koppelverkoop; een praktijk (waarvan ook andere banken verdacht worden) die door Kamerleden onlangs bij de ministers van Financiën en Economische Zaken is aangekaart.
Neem het geval van Marga Heesters, die na veel moeite en met hulp van een advocaat inmiddels geen klant meer is van Scheringa. Gelokt door het lage rentetarief, nam ze enkele jaren geleden contact op met DSB. Enigszins schaamtevol erkent ze volledig te zijn overbluft door de verkoper. ‘Hij kalkte getallen op een papier waaruit zou blijken dat we goedkoper af waren en zei dat we nu moesten tekenen. Anders zou de renteaanbieding niet meer geldig zijn. De voorwaarden had hij niet bij zich.’ Heesters wil anderen graag waarschuwen nooit met de schaatssponsor in zee te gaan, omdat ze ondanks beloftes van lage maandlasten uiteindelijk veel duurder uit bleek dan haar voorgeschoteld was. Pas achteraf werd duidelijk dat ze naast de hypotheeklening ook een viertal overlijdensrisicoverzekeringen had gekocht, die ze helemaal niet nodig had. Bij haar vorige hypotheek had Heesters namelijk al een goed dekkende verzekering afgesloten. Anders dan bij veel andere polissen, moest Heesters voor de DSB-polissen niet maandelijks premie betalen, maar – let op, hier zit de crux – alle premies in één keer. Zo’n constructie heet een ‘koopsompolis’. Om de polissen in één keer te kunnen afbetalen moest Heesters tienduizenden euro’s extra lenen van DSB. Voor deze truc werd haar hypotheeklening – en die van talloze andere klanten – verhoogd met het premiebedrag.
Voor DSB zijn die verzekeringen tegen koopsom big business: ze zijn in vergelijking met concurrenten niet alleen fors duurder, de opgekrikte hypotheeklening levert ook meer rente op. Voor de klant pakt het minder gunstig uit, ook omdat de extra rente niet aftrekbaar is van de belasting.
Opgepompte leningen
Dit opkrikken van hypotheekleningen tot ver boven de norm is gevaarlijk. Normaal gesproken verstrekt een bank geen hypotheeklening die boven 125 procent van de zogeheten executiewaarde van een huis (de geschatte waarde van een huis bij gedwongen verkoop) uitkomt: voor de bank is dat te risicovol. Hypotheekgevers die dankzij DSB zo’n opgepompte lening hebben, kunnen daardoor nooit meer overstappen naar een andere bank, omdat er onvoldoende onderpand is.
Verboden is het strikt genomen niet, maar de gevolgen kunnen voor de consument schadelijk zijn. Want als een hypotheekgever dan toch zijn DSB-lening wil ‘oversluiten’ bij een andere bank, blijft hij zitten met een restschuld. Een deel van de lening (alles boven de 125 procent executiewaarde) is immers niet financierbaar bij de andere bank. In de nu dalende huizenmarkt is dit probleem natuurlijk ernstiger, aangezien het onderpand – het huis – minder waard wordt.
En mochten mensen tóch weg willen bij DSB, dan is er nog een andere hinderpaal. Als enige bank in Nederland hanteert de prijsvechter een boetetarief van 3,5 procent als de klant binnen 120 maanden de hypotheek (eerste in rang) vervroegd aflost en vertrekt (voor een tweede hypotheek geldt zelfs een boete van 5 procent). Zo kan DSB na de eerste rentevaste periode (vaak niet langer dan vijf jaar) nagenoeg ongelimiteerd de rente verhogen, omdat oversluiten van de hypotheek dankzij de boete te duur is.
De klant zit gevangen in het web dat Scheringa zorgvuldig heeft gespannen.
De advocaat van Heesters, Mr. Ernst Hattink te Cuijck, noemt de verkooptechniek ‘behoorlijk agressief’ en een vorm van ‘provisiejagen’: ‘Bij DSB krijgt niemand een offerte, alleen maar een paar krabbels op papier. Het kan allemaal veel goedkoper, zeggen ze dan.’ Hij beschouwt de koopsompolissen als het grootste kwaad, omdat die door de te hoge hypotheken die er het gevolg van zijn, kunnen leiden tot grote financiële problemen. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen’, zegt Hattink die naast Heesters nog acht andere rechtszaken tegen DSB in voorbereiding heeft. De problematiek is in alle gevallen hetzelfde, zegt de advocaat: geen offerte, onnodige verzekeringen met hoge provisiekosten en dure koopsompolissen die in één keer betaald moesten worden.
De problemen van de cliënten van Hattink lijken niet op zichzelf te staan. Financieel intermediair FC&S uit Druten probeert mensen met een te dure DSB-hypotheek aan een andere hypotheeklening te helpen. Er hebben zich volgens eigenaar Jelle Hendrickx al zo’n honderd gedupeerden gemeld, die overwegen tot juridische actie over te gaan. ‘Overal zie je hetzelfde patroon’, zegt hij. ‘Mensen komen in een soort financieel doolhof terecht.’
Mr. Maarten Meijer, advocaat te Haarlem, heeft drie van deze gedupeerden als cliënt en heeft procedures aanhangig gemaakt. ‘Mensen werden gelokt met actietarieven en blijven met enorme schadeposten zitten’, zegt Meijer, die de nodige ervaring heeft met de bank uit Wognum. De manier waarop DSB hypotheken verkoopt doet hem sterk denken aan de wijze waarop de bank jarenlang effectenleaseproducten (Hollands Welvaren Select) aan de man bracht: nauwelijks waarschuwing voor de risico’s en het vrijwel negeren van de inkomenssituatie van de klant.
Sinds 2005 heeft Meijer zestig effectenlease-zaken in behandeling genomen, die in acht gevallen leidden tot de vaststelling dat DSB haar wettelijke zorgplicht had geschonden. Dertig zaken lopen nog, in de meeste overige gevallen is het geschil geschikt. Alleen de eerste twee zaken verloor Meijer, die hoopt dat hij naast schending van de zorgplicht ook hard kan maken dat DSB zich schuldig maakt aan koppelverkoop.
Alleen de omzet telt
In wat voor bedrijfscultuur is de handelswijze van DSB tot bloei gekomen? Uit gesprekken met oud-medewerkers doemt een beeld op van een bedrijf waar heel scherp op kosten wordt gestuurd, het verloop zeldzaam hoog is en de afdeling juridische zaken vol bemand is. ‘De kern van het interne probleem is de beloningsstructuur. Verkopers kregen een laag basissalaris, dat ze moesten aanvullen met provisie. In een verhouding tot 30/70’, zegt een oud-medewerker van DSB die niet met zijn naam in de krant wil. ‘De kruisverkoop hypotheekleningen van polissen is lucratief voor de verkoper én DSB Bank. Ook was het een sport om de talloze dochterbedrijven tegen elkaar op te zetten, die konden doen wat ze wilden, het enige wat telde was omzet halen.’
‘Een andere weeffout in het systeem’, vervolgt de oud-medewerker, ‘is de manier waarop het wettelijk verplichte klantprofiel (een overzicht van financiële situatie van een klant, red.) werd opgesteld. De adviseur is verantwoordelijk voor het compleet aanleveren van het dossier voor beoordeling, maar in het verleden werd dat in de praktijk vaker overgelaten aan een verkoopassistente, zodat adviseurs meer buiten de deur konden zijn.’
Zo is onze zelfverklaarde ‘crisisminister’ een serieuze speler geworden op de Nederlandse hypotheekmarkt – dat doel is gehaald. Of DSB er ook in is geslaagd de beste consumentenbank van Nederland te worden, die ‘eenvoudige’ financiële producten aanbiedt tegen de ‘meest aantrekkelijke’ tarieven, daarover zijn de meningen nog verdeeld. De rechtbank Alkmaar heeft aan die missie in ieder geval haar handen vol.
De naam Marga Heesters is om privacy-redenen gefingeerd.
VVD-bolwerk
DSB Bank is een echt VVD-bolwerk. Nu oud-minister Gerrit Zalm is afgezwaaid als CFO van de bank, komt er alweer een voormalig minister van de partij in de top van DSB: vanaf 15 maart is Frank de Grave de hoogste boekhouder in rang. Daar zal de raad van commissarissen, bevolkt door de VVD-prominenten Robin Linschoten en Ed Nijpels, blij mee zijn.
De Grave kan namens Scheringa op niveau overleg gaan voeren met Hans Hoogervorst (VVD), de baas van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat is wel nodig, want de relatie tussen AFM en DSB Bank is zacht gezegd niet geweldig: al jarenlang spelen conflicten die tot aan de rechter zijn uitgevochten. Maar juist De Grave zou bij Hoogervorst de plooien kunnen gladstrijken. Als voormalig minister van Volksgezondheid was het nota bene Hoogervorst zelf die De Grave twee jaar terug installeerde tot voorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit, een benoeming die volgens de Nationale Ombudsman de ‘schijn van partijdigheid’ had. De naam Marga Heesters is om privacyredenen gefingeerd.
DSB en de kredietcrisis
Hoe DSB er financieel voor staat is een lastig te beantwoorden vraag. De niet-beursgenoteerde onderneming publiceert geen kwartaalcijfers, maar alleen een jaarverslag dat nog niet gepubliceerd is. Volgens onlangs vrijgegeven voorlopige jaarcijfers maakte de bank in 2008 een netto jaarwinst van 50 miljoen euro en is het eigen vermogen gegroeid.
Feit is dat DSB na het binnenhalen van Gerrit Zalm als CFO veel spaargeld (teller staat op 4,5 miljard euro) heeft aangetrokken, maar het is wel de vraag in hoeverre dat geld op een zinvolle manier is weggezet. Zoals bekend is door het inzakken van de huizenmarkt ook de hypotheekmarkt geraakt. Bovendien heeft DSB ook juridisch niet meer dezelfde vrijheid van handelen als voorheen. Er zijn sinds dit jaar nieuwe, strengere regels in werking getreden, waardoor DSB ook voor het verstrekken van verzekeringen een klantprofiel moet opstellen, een aanscherping waar toezichthouder AFM al tijden voor pleitte. Een vreemde lacune in de wet is eindelijk gerepareerd.
Over de financiële koers is volgens ingewijden vorig jaar veel te doen geweest. Een ‘verschil van inzicht’ tussen Scheringa en de toenmalige CFO Jaap van Dijk zou zelfs aanleiding zijn geweest voor het vertrek van de laatste, eind vorig jaar. Van Dijk wilde naar verluidt een financieel conservatiever beleid voeren dan Scheringa, door de reserves verder op te voeren.
Dat lijkt niet onverstandig, nu het bijna onvermijdelijk is dat ook DSB last heeft van de crisis. Geld aantrekken op de kapitaalmarkt is niet gemakkelijk – wie leent nog aan een bank? – en de kans is groot dat steeds meer mensen hun schulden niet kunnen voldoen. DSB zal dan gedwongen zijn om op zijn uitstaande leningen af te schrijven.
Reactie DSB Bank
‘In het artikel staan zoveel onjuistheden dat het voor ons van nul en generlei waarde is om er ook maar één enkel woord aan vuil te maken.’
Copyright (C) De Pers
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09032009.htm
Zo begint het artikel uit het dagblad De Pers van maandag 9 maart 2009
Eindelijk prikt ook de media door het Dirk Scheringa Bedrog heen ziet ook de politiek wie en wat DSB en de vele dochters daadwerkelijk is.
Hier het volledige artikel:
DSB Bank
Als Scheringa ons moet redden...
Door: Jan-Hein Strop
Gepubliceerd: gisteren 00:41
Update: gisteren 00:42
Is DSB-baas Dirk Scheringa geschikt als ‘crisisminister’?
Dirk Scheringa, de baas en eigenaar van DSB Bank, heeft zich opgeworpen als de redder van Nederland. De koning van de volksleningen zegt voor twee jaar beschikbaar te zijn als ‘crisisminister op financieel gebied’. In een interview met de Volkskrant vorige week glimt hij van trots nu hij door de elite is erkend als bankier.
Dat juist Scheringa zich tijdens de kredietcrisis als redder opwerpt is toch wel opmerkelijk. Diverse advocaten, blijkt uit een inventarisatie van De Pers, verdienen een goed belegde boterham aan DSB-klanten die zijn opgezadeld met het soort hypotheken waar de kredietcrisis mee begon: veel te hoge leningen aan mensen die ze niet kunnen betalen. Wie DSB over de jaren heeft gevolgd – van kleine kredietverlener tot echte bank met een serieus aandeel op de hypotheekmarkt – weet hoe de voormalig politieagent groot is geworden: met agressieve marketing en contracten met veel kleine lettertjes. Als er iemand heeft bijgedragen aan onverantwoord leengedrag dan is het Scheringa.
De officiële, interne missie van DSB en haar vele dochters (Frisia, Postkrediet, Becam, Lenen.nl, etc.) luidt: ‘De beste consumentenbank van Nederland zijn door de klant eenvoudige financiële producten aan te bieden tegen de meest aantrekkelijke tarieven.’ Het zal voor veel (ex-)klanten van DSB als een gotspe in de oren klinken, en dan vooral voor de mensen die dachten bij DSB een ‘aantrekkelijke’ hypotheeklening te hebben afgesloten.
Onderzoek DSB-hypotheken
Eén voor de prijs van twee
Door: Jan Hein Strop
Gepubliceerd: zondag 8 maart 2009 22:31
Update: gisteren 00:29
Wie bij DSB Bank een hypotheeklening neemt, krijgt daar vaak allerlei verzekeringenbij. Die praktijk maakt steeds meer slachtoffers. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen.’
Bij het verlenen van hypotheken, een financieel complex product waar mensen vaak tientallen jaren aan vastzitten, rust er een wettelijke verantwoordelijkheid op banken om de klant goed voor te lichten (‘zorgplicht’). DSB, eigendom van Dirk Scheringa, heeft daar een geheel eigen interpretatie van. Voor de Wognumse bank, die naar eigen zeggen de beste consumentenbank van Nederland wil zijn, zijn hypotheekleningen hét instrument om daaraan gerelateerde woonlasten- en kapitaalverzekeringen te verkopen. Deze vaak onnodige verzekeringen zijn schreeuwend duur voor consumenten, maar aantrekkelijk voor de bank.
Uit de dossiers van gedupeerde DSB-klanten in bezit van deze krant blijkt dat de bank er geen bezwaar tegen lijkt te hebben hypotheekgevers (huiseigenaren) op te zadelen met soms wel acht overlijdensrisicoverzekeringen. ‘Zo zit het model in elkaar’, zegt een oud-medewerker van DSB die anoniem wil blijven. ‘Mensen lokken met een actietarief en dan veel verdienen op die verzekeringen, dat is de bedoeling. De marketingjongens zeiden: de mensen trappen er in. Die wisten dat die lage rente alleen maar een lokkertje was.’ Het is maar de vraag of DSB zich daarmee niet schuldig maakt aan verboden koppelverkoop; een praktijk (waarvan ook andere banken verdacht worden) die door Kamerleden onlangs bij de ministers van Financiën en Economische Zaken is aangekaart.
Neem het geval van Marga Heesters, die na veel moeite en met hulp van een advocaat inmiddels geen klant meer is van Scheringa. Gelokt door het lage rentetarief, nam ze enkele jaren geleden contact op met DSB. Enigszins schaamtevol erkent ze volledig te zijn overbluft door de verkoper. ‘Hij kalkte getallen op een papier waaruit zou blijken dat we goedkoper af waren en zei dat we nu moesten tekenen. Anders zou de renteaanbieding niet meer geldig zijn. De voorwaarden had hij niet bij zich.’ Heesters wil anderen graag waarschuwen nooit met de schaatssponsor in zee te gaan, omdat ze ondanks beloftes van lage maandlasten uiteindelijk veel duurder uit bleek dan haar voorgeschoteld was. Pas achteraf werd duidelijk dat ze naast de hypotheeklening ook een viertal overlijdensrisicoverzekeringen had gekocht, die ze helemaal niet nodig had. Bij haar vorige hypotheek had Heesters namelijk al een goed dekkende verzekering afgesloten. Anders dan bij veel andere polissen, moest Heesters voor de DSB-polissen niet maandelijks premie betalen, maar – let op, hier zit de crux – alle premies in één keer. Zo’n constructie heet een ‘koopsompolis’. Om de polissen in één keer te kunnen afbetalen moest Heesters tienduizenden euro’s extra lenen van DSB. Voor deze truc werd haar hypotheeklening – en die van talloze andere klanten – verhoogd met het premiebedrag.
Voor DSB zijn die verzekeringen tegen koopsom big business: ze zijn in vergelijking met concurrenten niet alleen fors duurder, de opgekrikte hypotheeklening levert ook meer rente op. Voor de klant pakt het minder gunstig uit, ook omdat de extra rente niet aftrekbaar is van de belasting.
Opgepompte leningen
Dit opkrikken van hypotheekleningen tot ver boven de norm is gevaarlijk. Normaal gesproken verstrekt een bank geen hypotheeklening die boven 125 procent van de zogeheten executiewaarde van een huis (de geschatte waarde van een huis bij gedwongen verkoop) uitkomt: voor de bank is dat te risicovol. Hypotheekgevers die dankzij DSB zo’n opgepompte lening hebben, kunnen daardoor nooit meer overstappen naar een andere bank, omdat er onvoldoende onderpand is.
Verboden is het strikt genomen niet, maar de gevolgen kunnen voor de consument schadelijk zijn. Want als een hypotheekgever dan toch zijn DSB-lening wil ‘oversluiten’ bij een andere bank, blijft hij zitten met een restschuld. Een deel van de lening (alles boven de 125 procent executiewaarde) is immers niet financierbaar bij de andere bank. In de nu dalende huizenmarkt is dit probleem natuurlijk ernstiger, aangezien het onderpand – het huis – minder waard wordt.
En mochten mensen tóch weg willen bij DSB, dan is er nog een andere hinderpaal. Als enige bank in Nederland hanteert de prijsvechter een boetetarief van 3,5 procent als de klant binnen 120 maanden de hypotheek (eerste in rang) vervroegd aflost en vertrekt (voor een tweede hypotheek geldt zelfs een boete van 5 procent). Zo kan DSB na de eerste rentevaste periode (vaak niet langer dan vijf jaar) nagenoeg ongelimiteerd de rente verhogen, omdat oversluiten van de hypotheek dankzij de boete te duur is.
De klant zit gevangen in het web dat Scheringa zorgvuldig heeft gespannen.
De advocaat van Heesters, Mr. Ernst Hattink te Cuijck, noemt de verkooptechniek ‘behoorlijk agressief’ en een vorm van ‘provisiejagen’: ‘Bij DSB krijgt niemand een offerte, alleen maar een paar krabbels op papier. Het kan allemaal veel goedkoper, zeggen ze dan.’ Hij beschouwt de koopsompolissen als het grootste kwaad, omdat die door de te hoge hypotheken die er het gevolg van zijn, kunnen leiden tot grote financiële problemen. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen’, zegt Hattink die naast Heesters nog acht andere rechtszaken tegen DSB in voorbereiding heeft. De problematiek is in alle gevallen hetzelfde, zegt de advocaat: geen offerte, onnodige verzekeringen met hoge provisiekosten en dure koopsompolissen die in één keer betaald moesten worden.
De problemen van de cliënten van Hattink lijken niet op zichzelf te staan. Financieel intermediair FC&S uit Druten probeert mensen met een te dure DSB-hypotheek aan een andere hypotheeklening te helpen. Er hebben zich volgens eigenaar Jelle Hendrickx al zo’n honderd gedupeerden gemeld, die overwegen tot juridische actie over te gaan. ‘Overal zie je hetzelfde patroon’, zegt hij. ‘Mensen komen in een soort financieel doolhof terecht.’
Mr. Maarten Meijer, advocaat te Haarlem, heeft drie van deze gedupeerden als cliënt en heeft procedures aanhangig gemaakt. ‘Mensen werden gelokt met actietarieven en blijven met enorme schadeposten zitten’, zegt Meijer, die de nodige ervaring heeft met de bank uit Wognum. De manier waarop DSB hypotheken verkoopt doet hem sterk denken aan de wijze waarop de bank jarenlang effectenleaseproducten (Hollands Welvaren Select) aan de man bracht: nauwelijks waarschuwing voor de risico’s en het vrijwel negeren van de inkomenssituatie van de klant.
Sinds 2005 heeft Meijer zestig effectenlease-zaken in behandeling genomen, die in acht gevallen leidden tot de vaststelling dat DSB haar wettelijke zorgplicht had geschonden. Dertig zaken lopen nog, in de meeste overige gevallen is het geschil geschikt. Alleen de eerste twee zaken verloor Meijer, die hoopt dat hij naast schending van de zorgplicht ook hard kan maken dat DSB zich schuldig maakt aan koppelverkoop.
Alleen de omzet telt
In wat voor bedrijfscultuur is de handelswijze van DSB tot bloei gekomen? Uit gesprekken met oud-medewerkers doemt een beeld op van een bedrijf waar heel scherp op kosten wordt gestuurd, het verloop zeldzaam hoog is en de afdeling juridische zaken vol bemand is. ‘De kern van het interne probleem is de beloningsstructuur. Verkopers kregen een laag basissalaris, dat ze moesten aanvullen met provisie. In een verhouding tot 30/70’, zegt een oud-medewerker van DSB die niet met zijn naam in de krant wil. ‘De kruisverkoop hypotheekleningen van polissen is lucratief voor de verkoper én DSB Bank. Ook was het een sport om de talloze dochterbedrijven tegen elkaar op te zetten, die konden doen wat ze wilden, het enige wat telde was omzet halen.’
‘Een andere weeffout in het systeem’, vervolgt de oud-medewerker, ‘is de manier waarop het wettelijk verplichte klantprofiel (een overzicht van financiële situatie van een klant, red.) werd opgesteld. De adviseur is verantwoordelijk voor het compleet aanleveren van het dossier voor beoordeling, maar in het verleden werd dat in de praktijk vaker overgelaten aan een verkoopassistente, zodat adviseurs meer buiten de deur konden zijn.’
Zo is onze zelfverklaarde ‘crisisminister’ een serieuze speler geworden op de Nederlandse hypotheekmarkt – dat doel is gehaald. Of DSB er ook in is geslaagd de beste consumentenbank van Nederland te worden, die ‘eenvoudige’ financiële producten aanbiedt tegen de ‘meest aantrekkelijke’ tarieven, daarover zijn de meningen nog verdeeld. De rechtbank Alkmaar heeft aan die missie in ieder geval haar handen vol.
De naam Marga Heesters is om privacy-redenen gefingeerd.
VVD-bolwerk
DSB Bank is een echt VVD-bolwerk. Nu oud-minister Gerrit Zalm is afgezwaaid als CFO van de bank, komt er alweer een voormalig minister van de partij in de top van DSB: vanaf 15 maart is Frank de Grave de hoogste boekhouder in rang. Daar zal de raad van commissarissen, bevolkt door de VVD-prominenten Robin Linschoten en Ed Nijpels, blij mee zijn.
De Grave kan namens Scheringa op niveau overleg gaan voeren met Hans Hoogervorst (VVD), de baas van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat is wel nodig, want de relatie tussen AFM en DSB Bank is zacht gezegd niet geweldig: al jarenlang spelen conflicten die tot aan de rechter zijn uitgevochten. Maar juist De Grave zou bij Hoogervorst de plooien kunnen gladstrijken. Als voormalig minister van Volksgezondheid was het nota bene Hoogervorst zelf die De Grave twee jaar terug installeerde tot voorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit, een benoeming die volgens de Nationale Ombudsman de ‘schijn van partijdigheid’ had. De naam Marga Heesters is om privacyredenen gefingeerd.
DSB en de kredietcrisis
Hoe DSB er financieel voor staat is een lastig te beantwoorden vraag. De niet-beursgenoteerde onderneming publiceert geen kwartaalcijfers, maar alleen een jaarverslag dat nog niet gepubliceerd is. Volgens onlangs vrijgegeven voorlopige jaarcijfers maakte de bank in 2008 een netto jaarwinst van 50 miljoen euro en is het eigen vermogen gegroeid.
Feit is dat DSB na het binnenhalen van Gerrit Zalm als CFO veel spaargeld (teller staat op 4,5 miljard euro) heeft aangetrokken, maar het is wel de vraag in hoeverre dat geld op een zinvolle manier is weggezet. Zoals bekend is door het inzakken van de huizenmarkt ook de hypotheekmarkt geraakt. Bovendien heeft DSB ook juridisch niet meer dezelfde vrijheid van handelen als voorheen. Er zijn sinds dit jaar nieuwe, strengere regels in werking getreden, waardoor DSB ook voor het verstrekken van verzekeringen een klantprofiel moet opstellen, een aanscherping waar toezichthouder AFM al tijden voor pleitte. Een vreemde lacune in de wet is eindelijk gerepareerd.
Over de financiële koers is volgens ingewijden vorig jaar veel te doen geweest. Een ‘verschil van inzicht’ tussen Scheringa en de toenmalige CFO Jaap van Dijk zou zelfs aanleiding zijn geweest voor het vertrek van de laatste, eind vorig jaar. Van Dijk wilde naar verluidt een financieel conservatiever beleid voeren dan Scheringa, door de reserves verder op te voeren.
Dat lijkt niet onverstandig, nu het bijna onvermijdelijk is dat ook DSB last heeft van de crisis. Geld aantrekken op de kapitaalmarkt is niet gemakkelijk – wie leent nog aan een bank? – en de kans is groot dat steeds meer mensen hun schulden niet kunnen voldoen. DSB zal dan gedwongen zijn om op zijn uitstaande leningen af te schrijven.
Reactie DSB Bank
‘In het artikel staan zoveel onjuistheden dat het voor ons van nul en generlei waarde is om er ook maar één enkel woord aan vuil te maken.’
Copyright (C) De Pers
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09032009.htm
Re: DSB in de problemen??
De reactie van DSB onderaan zijn de bekende dooddoeners.
Feit is dat het artikel van de desbetreffende journalist eenvoudig onderbouwd had kunnen worden wanneer hij eens te rade was gegaan bij de Consumentenbond of bij de Vereniging Consument & Geldzaken. Bij die organisaties zijn de afgelopen tien tot 15 jaar vele honderden klachten binnengekomen over DSB Bank en haar dochters. Klachten over verboden koppelverkoop. Over loktarieven etc. etc.
Dezelfde soort klachten betreffen ook die andere voetbalsponsor AFAB. Zelfde soort laaielichters.
Feit is dat het artikel van de desbetreffende journalist eenvoudig onderbouwd had kunnen worden wanneer hij eens te rade was gegaan bij de Consumentenbond of bij de Vereniging Consument & Geldzaken. Bij die organisaties zijn de afgelopen tien tot 15 jaar vele honderden klachten binnengekomen over DSB Bank en haar dochters. Klachten over verboden koppelverkoop. Over loktarieven etc. etc.
Dezelfde soort klachten betreffen ook die andere voetbalsponsor AFAB. Zelfde soort laaielichters.
Re: DSB in de problemen??
BANK VERBOLGEN OVER ONDERZOEK NAAR OVERKREDITERING
AFM legt loep op DSB
• door THEO BESTEMAN
De Telegraaf 21 maart 2009
AMSTERDAM – Toezichthouder AFM doet onderzoek naar fouten bij leningen van DSB Bank. De waakhond zegt ’relatief veel signalen en klachten’ over producten en adviezen van DSB en dochters te hebben ontvangen. Adviseurs en klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, opgetast met telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen, waardoor leners niet meer uit de schulden komen.
DSB Bank ontkent de beschuldigingen. „Wij hebben totaal geen belang bij klanten die schulden niet meer kunnen aflossen.”
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevestigde gisteren dat het al enige tijd onderzoek doet. Aanleiding vormt een serie klachten, van financieel adviseurs en klanten zelf. Oude en nieuwe, die nog dagelijks binnenkomen.
„Elke week heb ik zeer schrijnende situaties bij DSBklanten aan mijn bureau”, zegt adviseur Jelle Hendrickx.
„Komende week zie ik er acht.” Hij heeft inmiddels honderd dossiers over DSBklanten met grote schulden verzameld. DSB Bank ontkent die schuld te veroorzaken. Op tafel ligt een dossier van een gezin in financiële problemen.
Niet DSB Bank, maar andere geldverstrekkers hebben die helpen veroorzaken, aldus DSB.
DSB heeft 17% van de kredietmarkt voor particulieren in handen en 2,5% van de hypotheekmarkt. Tussen de talloze dossiers zitten mensen met torenhoge schulden.
Dochters als Becam en Frisia zouden klanten, ondanks een laag inkomen, toch nieuwe leningen hebben verstrekt. Volgens wettelijke eisen is dat sinds 2006 in strijd met de zorgplicht: banken en adviseurs moeten erover waken dat een klant een lening kan opbrengen. De gedragscode voor hypotheken legt een limiet bij vier tot vijf keer het jaarinkomen als financieringsnorm.
Loodzware leningen
„Maar financiering tot 200% van de executiewaarde van een woning komt bij DSB voor”, zegt Pieter Lijesen, directeur van tussenpersoon NHP. Hij verwijst naar een stapel dossiers. Volgens DSB Bank is het echter onjuist om de oorzaak bij DSB te leggen.
De bank is bijzonder verbolgen over de bevestiging dat de AFM onderzoek doet naar haar leningen. „Het is uitermate vreemd dat ze suggereren dat we iets fout doen”, aldus de zegsman. „Als we fouten maken, horen ze ons dat te melden. Kijk, doen we het niet goed, dan moeten we op de blaren zitten. Maar wij weten van niets.”
DSB-bestuurslid Hans van Goor wijst de kritiek af. „Van de tien aanvragen voor leningen wijzen we er juist negen af.
Wij zeggen tegen cliënten vaak: genoeg is genoeg. We hebben budget coaches om mensen met schulden te begeleiden.” Niet DSB en dochters, maar postorderbedrijven en creditcardmaatschappijen bieden mensen met een schuld extra krediet, stelt DSB. „En dan gaat het niet om E 800 voor een tv. Soms E 30.000 erbij.” Slechts 0,1% van de DSB-portefeuille zou niet terugbetalen, tot 2% betaalt traag. „We kijken juist vooraf óf ze kunnen betalen.”
DSB mag de reputatie hebben, zegt hij, het zijn grote banken als ABN Amro, Fortis en Rabo die leningen van de Wognumse bank oversluiten. „Die bieden dus meer financiering.
Dat betekent dat wij niet tot de top financieren, andere partijen wel”, zegt Van Goor.
De AFM heeft inmiddels mappen vol klachten over bodemloze schulden. Mogelijk leiden die klachten nu toch tot sancties, stelt de financiële waakhond desgevraagd.
Behalve bij de rechter is de bank bij de klachtencommissie Dutch Securities Institute terechtgewezen. Van Goor: „Op zoveel verstrekte leningen kan dat soms gebeuren.
Maar we proberen er altijd uit te komen. Incidenteel gaan we naar de rechter.” Per jaar, zegt DSB, komt het tot niet meer dan tien rechtszaken.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
AFM legt loep op DSB
• door THEO BESTEMAN
De Telegraaf 21 maart 2009
AMSTERDAM – Toezichthouder AFM doet onderzoek naar fouten bij leningen van DSB Bank. De waakhond zegt ’relatief veel signalen en klachten’ over producten en adviezen van DSB en dochters te hebben ontvangen. Adviseurs en klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, opgetast met telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen, waardoor leners niet meer uit de schulden komen.
DSB Bank ontkent de beschuldigingen. „Wij hebben totaal geen belang bij klanten die schulden niet meer kunnen aflossen.”
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevestigde gisteren dat het al enige tijd onderzoek doet. Aanleiding vormt een serie klachten, van financieel adviseurs en klanten zelf. Oude en nieuwe, die nog dagelijks binnenkomen.
„Elke week heb ik zeer schrijnende situaties bij DSBklanten aan mijn bureau”, zegt adviseur Jelle Hendrickx.
„Komende week zie ik er acht.” Hij heeft inmiddels honderd dossiers over DSBklanten met grote schulden verzameld. DSB Bank ontkent die schuld te veroorzaken. Op tafel ligt een dossier van een gezin in financiële problemen.
Niet DSB Bank, maar andere geldverstrekkers hebben die helpen veroorzaken, aldus DSB.
DSB heeft 17% van de kredietmarkt voor particulieren in handen en 2,5% van de hypotheekmarkt. Tussen de talloze dossiers zitten mensen met torenhoge schulden.
Dochters als Becam en Frisia zouden klanten, ondanks een laag inkomen, toch nieuwe leningen hebben verstrekt. Volgens wettelijke eisen is dat sinds 2006 in strijd met de zorgplicht: banken en adviseurs moeten erover waken dat een klant een lening kan opbrengen. De gedragscode voor hypotheken legt een limiet bij vier tot vijf keer het jaarinkomen als financieringsnorm.
Loodzware leningen
„Maar financiering tot 200% van de executiewaarde van een woning komt bij DSB voor”, zegt Pieter Lijesen, directeur van tussenpersoon NHP. Hij verwijst naar een stapel dossiers. Volgens DSB Bank is het echter onjuist om de oorzaak bij DSB te leggen.
De bank is bijzonder verbolgen over de bevestiging dat de AFM onderzoek doet naar haar leningen. „Het is uitermate vreemd dat ze suggereren dat we iets fout doen”, aldus de zegsman. „Als we fouten maken, horen ze ons dat te melden. Kijk, doen we het niet goed, dan moeten we op de blaren zitten. Maar wij weten van niets.”
DSB-bestuurslid Hans van Goor wijst de kritiek af. „Van de tien aanvragen voor leningen wijzen we er juist negen af.
Wij zeggen tegen cliënten vaak: genoeg is genoeg. We hebben budget coaches om mensen met schulden te begeleiden.” Niet DSB en dochters, maar postorderbedrijven en creditcardmaatschappijen bieden mensen met een schuld extra krediet, stelt DSB. „En dan gaat het niet om E 800 voor een tv. Soms E 30.000 erbij.” Slechts 0,1% van de DSB-portefeuille zou niet terugbetalen, tot 2% betaalt traag. „We kijken juist vooraf óf ze kunnen betalen.”
DSB mag de reputatie hebben, zegt hij, het zijn grote banken als ABN Amro, Fortis en Rabo die leningen van de Wognumse bank oversluiten. „Die bieden dus meer financiering.
Dat betekent dat wij niet tot de top financieren, andere partijen wel”, zegt Van Goor.
De AFM heeft inmiddels mappen vol klachten over bodemloze schulden. Mogelijk leiden die klachten nu toch tot sancties, stelt de financiële waakhond desgevraagd.
Behalve bij de rechter is de bank bij de klachtencommissie Dutch Securities Institute terechtgewezen. Van Goor: „Op zoveel verstrekte leningen kan dat soms gebeuren.
Maar we proberen er altijd uit te komen. Incidenteel gaan we naar de rechter.” Per jaar, zegt DSB, komt het tot niet meer dan tien rechtszaken.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Re: DSB in de problemen??
Misschien moet de DSB bank eens een onderzoek naar de AFM instellen !
Net zoals de DNB toezicht houdt op alle banken in Nederland denk maar aan die Ijslandse bank waar het toezicht behoorlijk te kort schoot.
AMSTERDAM - Ook het eigen pensioenfonds van De Nederlandsche Bank ontkomt niet aan de kredietcrisis. De dekkingsgraad van het fonds is gedaald tot rond de 99%, waardoor het voor 1 april een herstelplan moet indienen bij toezichthouder DNB.
Bron: De Telegraaf
Net zoals de DNB toezicht houdt op alle banken in Nederland denk maar aan die Ijslandse bank waar het toezicht behoorlijk te kort schoot.
AMSTERDAM - Ook het eigen pensioenfonds van De Nederlandsche Bank ontkomt niet aan de kredietcrisis. De dekkingsgraad van het fonds is gedaald tot rond de 99%, waardoor het voor 1 april een herstelplan moet indienen bij toezichthouder DNB.
Bron: De Telegraaf
Re: DSB in de problemen??
DSB ontkent alle beschuldigingen.
Ben je ook slachtoffer van DSB of één van de vele dochters, dien ook een klacht in bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Hier de link waar je terecht kunt met je klacht:
http://consument.afm.nl/consumenten/ver ... lacht.aspx
of
http://consument.afm.nl/consumenten/afm/meldpunt.aspx
Telefoonnummer
Het Meldpunt is te bereiken op 0900- 5400 540 (5 cent per minuut).
Op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.
Postadres
Autoriteit Financiële Markten
t.a.v. afdeling Consumentenvoorlichting
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM
Het is belangrijk dat zo veel mogelijk DSB gedupeerden hier hun klacht indienen.
Dan pas zal de overheid, de AFM of De Nederlandsche Bank iets doen aan de m.i. ongeoorloofde praktijken van DSB en de vele dochters.
Maar je zult zelf in actie moeten komen en iets moeten doen.
Het is belangrijk dat we allemaal onze stem horen en samen knokken, dan pas is er hoop op verbetering.
Groeten,
Piet
Ben je ook slachtoffer van DSB of één van de vele dochters, dien ook een klacht in bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Hier de link waar je terecht kunt met je klacht:
http://consument.afm.nl/consumenten/ver ... lacht.aspx
of
http://consument.afm.nl/consumenten/afm/meldpunt.aspx
Telefoonnummer
Het Meldpunt is te bereiken op 0900- 5400 540 (5 cent per minuut).
Op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.
Postadres
Autoriteit Financiële Markten
t.a.v. afdeling Consumentenvoorlichting
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM
Het is belangrijk dat zo veel mogelijk DSB gedupeerden hier hun klacht indienen.
Dan pas zal de overheid, de AFM of De Nederlandsche Bank iets doen aan de m.i. ongeoorloofde praktijken van DSB en de vele dochters.
Maar je zult zelf in actie moeten komen en iets moeten doen.
Het is belangrijk dat we allemaal onze stem horen en samen knokken, dan pas is er hoop op verbetering.
Groeten,
Piet
Re: DSB in de problemen??
Dsb rekent voor mijn hypotheek 8,2% rente,variabele rente wel te verstaan,heb al verschillende malen contact gehad daarover maar ze doen net of hun neus bloed,zelfs na de sterke daling van de rente verhoogd dsb de rente oplichters zijn het,gelukkig heb ik er geen dure verzekeringen aan laten smeren.
Re: DSB in de problemen??
In het Radar forum Lenen staat de volgende posting:
Geplaatst op 24 Mrt 2009 22:15 door Iris00
Hallo,
Ik zit op de School van Journalistiek en ben bezig met een artikel over leningen. Ik zoek iemand die voor de gek is gehouden bij DSB bank(Becam, Frisia, lenen.nl etc)
Wil je je verhaal kwijt? Wil je mij dan e-mailen? [email protected]
Het is belangrijk zoveel mogelijk om van je te laten horen, om dit te stoppen!!
Groetjes.
Re: DSB in de problemen??
Klant in geweer tegen overkreditering DSB
WELLICHT HONDERDEN DOSSIERS BIJ RECHTER
door THEO BESTEMAN
de Telegraaf 28 maart 2009
AMSTERDAM – Advocaten bereiden namens klanten van DSB Bank en dochters rechtszaken tegen de Wognumse kredietverstrekker voor. De stichting Hypotheekleed, met tweehonderd dossiers van vermeende gedupeerden, werkt aan een collectieve schadeclaim tegen DSB Bank. Daarbij gaat het om overkreditering van klanten tot, bij uitzondering, negen keer hun jaarinkomen. DSB Bank, die onjuiste advisering ontkent, blijkt in 2004 al eens beboet door toezichthouder AFM.
AFM bevestigde vorige week onderzoek te doen naar DSB Bank omdat „de afgelopen jaren relatief veel signalen en klachten” waren binnen gekomen. Volgens goed ingelichte bronnen is sindsdien een stroom nieuwe zaken bij de toezichthouder aangemeld.
Het gaat telkens om het verstrekken van vrij hoge kredieten en hypotheken, gekoppeld aan woonlasten- en kapitaalverzekeringen, die weer worden gefinancierd met niet fiscaal aftrekbare koopsommen. Vaak stijgt de rente van het hypothecair krediet en neemt de schuld toe. Deze financiële stapeling van producten zorgde afgelopen jaren voor een patroon van betalingsproblemen bij particulieren. Zij moesten, om tot afbetaling te komen, telkens nieuwe koopsommen afnemen.
Volgens DSB Bank zijn de beschuldigingen onjuist: de bank heeft geen baat bij klanten diep in de schulden, juist andere kredietverstrekkers zorgen voor het optoppen van schulden, iets waar de bank klanten voor waarschuwt.
Advocatenkantoor Vaesen & Van Kempen sommeerde DSB Bank eerder namens klanten tot schadevergoeding. „Niet anders kan worden geconcludeerd dat sprake is van provisiejagen”, schrijft advocaat G. Hattink.
De AFM heeft signalen dat de bank zijn klanten, ondanks dat die zelf hebben getekend voor soms vijf tot acht extra koopsompolissen, onvoldoende heeft gewaarschuwd voor mogelijk grote schulden bij een gering inkomen.
Teveel berekend
In februari werd DSB Bank door rechtbank Alkmaar in twee zaken veroordeeld tot schadevergoeding. Het ging om voorbeeldzaken. De bank had een klant, met een schuld van €45.735, nog eens €44.270 geleend en daarmee „haar precontractuele zorgplicht geschonden”.
In andere vonnissen werd DSB Bank terechtgewezen, omdat die met beleggingsverzekeringen van Hollands Welvaren Select de „bijzondere zorgplicht” had verzaakt „door niet uitdrukkelijk te waarschuwen voor de risico’s van beleggen met geleend geld en de mogelijkheid van een restschuld na beëindiging van de overeenkomst”.
DSB Bank heeft deze week een schikking gesloten met de stichting Stapelkrediet van advocaat Rob Silvertand namens gedupeerden van Hollands Welvaren Select. Daarmee is een grote rechtszaak van de baan. De stichting wil, na zeer zware onderhandelingen, niet op de zaak en schadevergoeding ingaan.
Ook bij de stichting Platform Aandelenlease, die namens duizenden mensen procedeert tegen niet rendabel gebleken aandelenleaseproducten van Aegon en Dexia, staat een groot aantal dossiers in de kast van DSB Bank-klanten en zijn dochters, waarbij consumenten bovenmatige kosten zouden zijn berekend.
Goed geadviseerd
DSB Bank houdt vol dat doorgaans goed geadviseerd is. Via financieel adviseurs komen momenteel desondanks veel klachten bij de AFM. Desgevraagd bevestigt branchevereniging NBVA, na een korte enquête onder leden, „dat 20% van de meldingen die de AFM van tussenpersonen heeft ontvangen betrekking heeft op DSB”.
De AFM heeft DSB in oktober 2004 na eerdere waarschuwingen op de vingers getikt. De waakhond legde boetes op en overwoog volgens de uitspraak om bestuurders af te zetten. De rechtbank Rotterdam bevestigde de boete voor DSB van €18.150: de bank had nagelaten schriftelijk vast te leggen of klanten de belegging in Hollands Welvaeren Select wel konden dragen. In brochures had DSB verzuimd goede informatie bij rentepercentages te geven. Twee onderzoeken van Fiod-ECD werden gestopt. Uit dit dossier blijkt dat DSB en de toezichthouder al jaren strijd voeren over voorlichting aan klanten.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
WELLICHT HONDERDEN DOSSIERS BIJ RECHTER
door THEO BESTEMAN
de Telegraaf 28 maart 2009
AMSTERDAM – Advocaten bereiden namens klanten van DSB Bank en dochters rechtszaken tegen de Wognumse kredietverstrekker voor. De stichting Hypotheekleed, met tweehonderd dossiers van vermeende gedupeerden, werkt aan een collectieve schadeclaim tegen DSB Bank. Daarbij gaat het om overkreditering van klanten tot, bij uitzondering, negen keer hun jaarinkomen. DSB Bank, die onjuiste advisering ontkent, blijkt in 2004 al eens beboet door toezichthouder AFM.
AFM bevestigde vorige week onderzoek te doen naar DSB Bank omdat „de afgelopen jaren relatief veel signalen en klachten” waren binnen gekomen. Volgens goed ingelichte bronnen is sindsdien een stroom nieuwe zaken bij de toezichthouder aangemeld.
Het gaat telkens om het verstrekken van vrij hoge kredieten en hypotheken, gekoppeld aan woonlasten- en kapitaalverzekeringen, die weer worden gefinancierd met niet fiscaal aftrekbare koopsommen. Vaak stijgt de rente van het hypothecair krediet en neemt de schuld toe. Deze financiële stapeling van producten zorgde afgelopen jaren voor een patroon van betalingsproblemen bij particulieren. Zij moesten, om tot afbetaling te komen, telkens nieuwe koopsommen afnemen.
Volgens DSB Bank zijn de beschuldigingen onjuist: de bank heeft geen baat bij klanten diep in de schulden, juist andere kredietverstrekkers zorgen voor het optoppen van schulden, iets waar de bank klanten voor waarschuwt.
Advocatenkantoor Vaesen & Van Kempen sommeerde DSB Bank eerder namens klanten tot schadevergoeding. „Niet anders kan worden geconcludeerd dat sprake is van provisiejagen”, schrijft advocaat G. Hattink.
De AFM heeft signalen dat de bank zijn klanten, ondanks dat die zelf hebben getekend voor soms vijf tot acht extra koopsompolissen, onvoldoende heeft gewaarschuwd voor mogelijk grote schulden bij een gering inkomen.
Teveel berekend
In februari werd DSB Bank door rechtbank Alkmaar in twee zaken veroordeeld tot schadevergoeding. Het ging om voorbeeldzaken. De bank had een klant, met een schuld van €45.735, nog eens €44.270 geleend en daarmee „haar precontractuele zorgplicht geschonden”.
In andere vonnissen werd DSB Bank terechtgewezen, omdat die met beleggingsverzekeringen van Hollands Welvaren Select de „bijzondere zorgplicht” had verzaakt „door niet uitdrukkelijk te waarschuwen voor de risico’s van beleggen met geleend geld en de mogelijkheid van een restschuld na beëindiging van de overeenkomst”.
DSB Bank heeft deze week een schikking gesloten met de stichting Stapelkrediet van advocaat Rob Silvertand namens gedupeerden van Hollands Welvaren Select. Daarmee is een grote rechtszaak van de baan. De stichting wil, na zeer zware onderhandelingen, niet op de zaak en schadevergoeding ingaan.
Ook bij de stichting Platform Aandelenlease, die namens duizenden mensen procedeert tegen niet rendabel gebleken aandelenleaseproducten van Aegon en Dexia, staat een groot aantal dossiers in de kast van DSB Bank-klanten en zijn dochters, waarbij consumenten bovenmatige kosten zouden zijn berekend.
Goed geadviseerd
DSB Bank houdt vol dat doorgaans goed geadviseerd is. Via financieel adviseurs komen momenteel desondanks veel klachten bij de AFM. Desgevraagd bevestigt branchevereniging NBVA, na een korte enquête onder leden, „dat 20% van de meldingen die de AFM van tussenpersonen heeft ontvangen betrekking heeft op DSB”.
De AFM heeft DSB in oktober 2004 na eerdere waarschuwingen op de vingers getikt. De waakhond legde boetes op en overwoog volgens de uitspraak om bestuurders af te zetten. De rechtbank Rotterdam bevestigde de boete voor DSB van €18.150: de bank had nagelaten schriftelijk vast te leggen of klanten de belegging in Hollands Welvaeren Select wel konden dragen. In brochures had DSB verzuimd goede informatie bij rentepercentages te geven. Twee onderzoeken van Fiod-ECD werden gestopt. Uit dit dossier blijkt dat DSB en de toezichthouder al jaren strijd voeren over voorlichting aan klanten.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Re: DSB in de problemen??
DSB was al eerder onderwerp van onderzoek door de AFM, zo schrijft ook de Telegraaf.
In 2004 kreeg DSB al een boete opgelegd door de AFM.
DSB pikte dit niet en spande een rechtszaak aan tegen de AFM.
Het Financieele Dagblad schreef dit in het artikel Ruzie AFM en DSB Bank komt aan oppervlakte
Hier de link naar het artikel : http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/14102006.htm
De rechtbank Rotterdam heeft hierover in oktober 2006 een uitspraak gedaan en DSB in het ongelijk gesteld.
De uitspraak is hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=AZ0060
Onbegrijpelijk dat onze financiële waakhond de AFM vervolgens weer in slaap is gevallen en heeft toegestaan dat DSB gewoon doorging met hun kwalijke praktijken, ondanks de slappe bewering van de AFM dat zij al jaren “strijd” voeren.
En weer lijkt het er op de ware aard van de AFM naar boven komt, het beschermen van de financiële instellingen tegen de consument die zich bedonderd voelt. De consument denkt dat de AFM hun beschermt tegen kwalijke praktijken, helaas blijkt dit dus keer op keer niet zo te zijn.
DSB heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt en misschien wel tienduizenden gezinnen in de ellende gebracht met hun misleidende verkooppraatjes.
Gelukkig komt er steeds meer van naar buiten en zal DSB nu wel goed aangepakt worden.
Als het niet is door de AFM dan wel door de rechter, de politiek en de publieke opinie.
Groeten,
Piet
In 2004 kreeg DSB al een boete opgelegd door de AFM.
DSB pikte dit niet en spande een rechtszaak aan tegen de AFM.
Het Financieele Dagblad schreef dit in het artikel Ruzie AFM en DSB Bank komt aan oppervlakte
Hier de link naar het artikel : http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/14102006.htm
De rechtbank Rotterdam heeft hierover in oktober 2006 een uitspraak gedaan en DSB in het ongelijk gesteld.
De uitspraak is hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=AZ0060
Onbegrijpelijk dat onze financiële waakhond de AFM vervolgens weer in slaap is gevallen en heeft toegestaan dat DSB gewoon doorging met hun kwalijke praktijken, ondanks de slappe bewering van de AFM dat zij al jaren “strijd” voeren.
En weer lijkt het er op de ware aard van de AFM naar boven komt, het beschermen van de financiële instellingen tegen de consument die zich bedonderd voelt. De consument denkt dat de AFM hun beschermt tegen kwalijke praktijken, helaas blijkt dit dus keer op keer niet zo te zijn.
DSB heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt en misschien wel tienduizenden gezinnen in de ellende gebracht met hun misleidende verkooppraatjes.
Gelukkig komt er steeds meer van naar buiten en zal DSB nu wel goed aangepakt worden.
Als het niet is door de AFM dan wel door de rechter, de politiek en de publieke opinie.
Groeten,
Piet