Silent Trader - 30 mrt 06, 10:34 | Reageer | Quote | Zoek | Aanbevolen: 1
twosisters schreef:
,,In onze adviezen vertellen we dat de aftrekmogelijkheid verdwijnt, maar er waarschijnlijk overgangsregelingen komen.”
Waarschijnlijk? Er komt zeker een overgangsregeling. Als dat niet het geval zou zijn zouden hele kuddes hun hypotheek immers niet meer kunnen betalen. Dat is politiek onhaalbaar en de historie leert dat massaal dom gedrag veelal beloond wordt (zie o.a. legiolease en consorten)
twosisters schreef:
In tegenstelling tot marktleider Rabobank is de Nederlandse Vereniging van Banken niet per se tegen aanpassing van de aftrek, maar alleen met een overgangsperiode van 30 tot 50 jaar.
Naar mijn weten is nu de standaard duur van een hypotheek 30 jaar. Ik meen dat de hypotheekaftrek ook al beperkt is tot 30 jaar. IMHO is een overgangsperiode van 30 jaar dan ook voldoende. De bestaande hypotheken kunnen dan volgens de huidige regelingen behandeld worden of, hoewel ik daar geen voorstander van ben, evt onder een mild afbouw regime geplaatst worden. Voor de nieuwe hypotheken zijn de voorwaarden vooraf bekend dat levert, onafhankelijk van de gemaakte keuzes, dus ook geen issues op. Resteert het schokeffect in de markt te voorkomen, imho kan dat prima gebeuren door de maximale aftrek elk jaar wat te verlagen. Als je het over 30 jaar uitspreid zou dat neerkomen op een maximale aftrek die elk jaar 3.33 procent lager wordt. Nu dus 100% van de prijs plus kosten, het eerste afbouw jaar 96.66%, het tweede 93.33% etc.
twosisters schreef:
„De economische effecten gaan veel verder dan alleen de uitgaven van consumenten. Het raakt de hele economie”, zegt woordvoerder Hans van Zon van ABN Amro.
Tuurlijk heeft die hypotheek aftrek effecten door de hele economie heen, maar je moet het effect imho ook niet overdrijven. Welbeschouwd heeft het geen effect op de besteedbare inkomens van de hele bevolking. Er treedt hooguit een verschuiving van de koopkracht plaats. De effecten voor de economie zullen dan ook vooral afhankelijk zijn van de manier waarop de extra belasting opbrengsten besteed/aan de burger teruggegeven wordt.
mvg
Wilco
/
'k heb 't stukje tekst maar even vet gemaakt.
Zo iets wordt eenvoudig geschreven op NL.'s grootste beleggersforum.
Zo denkt men er dan dus over.
B+