LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grote winnaar is LEASELEED zelf

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Brabander »

Wat heeft Leaseleed nu bereikt voor de Spaarlease gedupeerden.
Niets maar dan ook niets. Ze worden er alleen zelf beter van. Iedere keer weer opnieuw een bijdrage betalen en als Dexia een schuld kwijt gaat schelden of schade gaat vergoeden pakken ze ook nog eens een keer 10 % daarover met een maximum van € 7.500. Alle aangedragen beweringen zijn aan het e-mail bericht van Leaseleed te zien van tafel. Iedere rechtenstudent of aankomend advocaat had dit zelfde resultaat kunnen bereiken of misschien wel een beter resultaat. Ik dacht dat Leaseleed een 'zware advocaat' in stelling had gebracht. Waarschijnlijk niet want we worden afgescheept met de bekende categorie indeling. De schuld van de tweede hypotheek en de lasten daarvan blijven gewoon doorlopen. Ik wordt er helemaal moedeloos van en hier heb je dan bijna vijf jaar op moeten wachten.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

De titel van deze topic deel ik slechts ten dele.
Leaseleed heeft ons de afgelopen 5 jaar in elk geval wel moreel gesteund, niet te onderschatten voor velen met een uitzichtloze hypotheek en de bekende dreigementen van Dexia.
Verder is het positieve in de categorieen waarschijnlijk voor een deel te danken aan alles wat Dirkzwager in hun class-action over het aandelenleasen uitgebreid heeft aangestipt.
En bij een eigen advocaat wordt Dexia wel vaak in het ongelijk gesteld maar moet de gedupeerde toch uit billijkheidsoverwegingen de helft zelf ophoesten.
Alleen de depotcontracters, de egaleasers en mensen zonder enige opleiding komen hier onderuit.
Dit is LL denk ik niet aan te rekenen, al hebben ze tot het laatst ons hoop op meer gegeven.

Maar in vergelijk met de depot-groep is er voor de spaargroepen inderdaad een zeer mager resultaat bereikt.
Dit onderscheid heeft de rechtbank echter, gezien de gedane uitspraken, al in een veel eerder stadium gemaakt.
Helaas heeft Dirkzwager dit niet recht kunnen zetten.
Dat de rechter onderscheid tussen ervaren en onervaren beleggers en zo wilde maken was te verwachten, de kans op een geslaagde class-action was daarmee verkeken.

Naar mijn menig is er eigenlijk geen principieel verschil tussen de depotgroep en de spaargroep.
Beide groepen hebben een 2de hypotheek afgesloten, de spaargroepen
meestal nog een veel hogere omdat die niet met een "zichzelfvullend" depot werkten.
De betaalde rente over de 2de hypotheek bij de spaargroepen is dus veel hoger terwijl die juist niet vergoed wordt.
De depotgroep stond na een paar jaar rood maar wij na 5 jaar ook.
En beide groepen zijn door Spaarselect overgehaald het contract te tekenen.

Hoe zit het trouwens met de depot-groep?
Hebben zij een schikking met Dexia bereikt in de lijn van de laatste
uitspraken (90% vergoeding wat ik hen van harte gun) of is dat mislukt en moeten zij ook alles opsturen.
Leaseleed werkt nu voor het eerst met gescheiden nieuwsbrieven.

Wat betreft het uitrekenen volgens een categoriemodel, het blijft lastig
om dat zelf te doen om zo een inschatting van de uitkomst te kunnen maken.
De rechtbank werkt met 5 jaar terwijl de meesten nog een jaar of langer hebben doorbetaald. De beursstijging tijdens de verlenging is daarbij helaas alleen in het voordeel van Dexia geweest .
Ook de belastingaftrek is nog een onzekere factor, Dexia zal die in een schikking zeker opvoeren.
Volgens mijn inschatting en berekening kan ik met het te ontvangen bedrag van Dexia slechts 1/5 tot 1/3 van mijn 2de hypotheek aflossen en dat is niet veel, het wordt dan kiezen uitkomst categorie accepteren of voor laten komen.
Een klein gelukje voor mijzelf is dat ik het genoten dividend en het belastingvoordeel zuinig heb bewaard, mijn vrouw op haar 50ste met haar werk niet is gestopt en dat wij sinds 2001 niet meer op vakantie zijn gegaan zodat ik het leasedrama binnenkort toch redelijk hoop af te kunnen sluiten zonder er levenslang voor gestrafd te worden.
En dat was mijn streven, blijven wonen waar ik woon met een normaal leven, en dat zit er verwacht ik, mede dank zij mijn eigen bijdrage, wel in.
Maar ik geef toe, Dirkzwager heeft mij, gezien de hoge pet die LL van hen op had, ook zwaar teleurgesteld.

OD.

Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Brabander »

Ik ga in mijn opstelling de hypotheekschuld en de nog te betalen hypotheekrente de komende jaren wel meenemen. Als DEXIA dit niet wil meenemen in de eventuele schikking ga ik toch naar de rechter voor een hoorzitting.
In alle billijkheid zal de rechter dan naar mijn mening toch anders moeten oordelen dan iemand met toepassen van de categorie indeling zonder tweede hypotheek.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

In een contact met LL vanmorgen werd mij medegedeeld dat de rechter zeker begrip zal hebben voor een via Spaarselect afgesloten torenhoge hypotheek.
Nu hebben we daar nog niet zoveel aan, LL heeft wel vaker iets gezegd, maar er is zeker nog wel een kans op meer.
En ik heb hier al vaker gezegd, de categorieen zij gebaseerd op percentages, niet op absolute bedragen.
Ik verwacht zelf ook wel dat de rechter iemand niet zal afschepen met een paar 10duizendjes als er daarna nog een niet afgeloste hypotheek van €50.000 of meer overblijft met maandelijkse termijnen van €200 levenslang zolang er niets afgelost kan worden.
Ikzelf hoop ook als je de rechter vertelt hoeveel Euro's je al aan rente voor de 2de hypotheek heb betaald dat hij ook een wel een gunstiger percentage eigen rekening bedenkt om je uit de brand te helpen.
Dexia heeft tenslotte de zorgplicht geschonden, de gedupeerde mag uit billijkheid wel iets voelen (vindt de rechter) maar niet levenslang lijkt mij.
Maar in principe blijven de categorieen dus overeind en zal zeker Dexia die aanhouden in een schikking, die honden hebben geen enkel begrip voor noodgevallen en willen zo weinig mogelijk uitbetalen.
Via de rechter gaat het vooralsnog alleen om extreme situaties lijkt mij, maar wie ben ik?
OD.

bluts
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 sep 2003 19:18

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door bluts »

Als je alles op een rijtje zet, dan is Dexia uiteindelijk degene die een voorstel doet tot een schikking. Op dat moment nemen ze a.h.w. de taak/plaats van de rechter in. Dat is de omgekeerde wereld. Ik hoop niet dat ze bij een schikkingsvoorstel steeds tegen de ondergrens gaan zitten. Er zal dan weerwoord door de gedupeerden moeten worden gedaan en dat kost uiteraard de nodige tijd.
Het was dan misschien beter geweest om de Duisenberg regeling te aanvaarden, want er komen weer kosten bij, tel daarbij 10% en eventueel de kosten van een gang naar de rechter en het voordeel van opt-out is vervlogen
Ook bij de Duisenberg regeling had D. bank een flinke vinger in de pap.

Ik begin me onderhand af te vragen wie het nu eigenlijk echt voor het zeggen heeft.

Bluts

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

De situatie bij de schikking die Dexia nu gaat voorstellen is wel even anders dan tijdens het Duisenbergoverleg.
Nu komt er op verzoek van de rechter per persoon een schikkingsvoorstel van Dexia.
En Dexia weet waar ze zich aan moet houden, nl aan 1 van de 4 categorieen.
Komt ze met een sterk afwijkend voorstel en wordt het door de gedupeerde niet geaccepteerd dan heeft de rechter het laatste woord.
Ik kan me voorstellen dat ze er dan van langs krijgt bij de rechter.
Het omgekeerde geldt natuurlijk ook.
Uiteindelijk ligt het vonnis er, 1 van de 4 categorieen helaas, niets meer en niets minder maar altijd nog heel wat beter dan bij Duisenberg.
Het kan zijn dat Dexia eerst een paar proefballonnetje op zal laten en bij de eerste gedupeerden met een paar heel magere schikkingsvoorstellen zal komen om uit te proberen hoe diep ze in haar buidel moet tasten.
De gekozen categorie zal geen problemen opleveren na ontvangst van onze persoonlijke omstandigheden.
De discussie zal wel gaan over het percentage binnen de bandbreedte.
Ook het belastingvoordeel en de advocaatkosten kunnen nog een punt van discussie worden.
Ik vraag me af waarom de rechter daar woensdag in zijn tussenvonnis geen uitspraak over heeft gedaan, dan was het allemaal wat eenvoudiger geweest.
Ook had hij kunnen aangeven in welke gevallen hij zich niet aan de percentages van de categorieen zal gaan houden.
Beetje klunnelig allemaal voorzover wij goed geinformeerd zijn.
Worden nog een paar spannende maanden maar daarna is het hoofdstuk Dexia voor de Leaseleed-leden dan ook definitief gesloten.
OD.

kommaarop
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2005 16:02

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door kommaarop »

Ik behoor tot de depotleasegroep 1 van LL. Wij hebben een dag later een mail ontvangen dat de rechter wederom geen uitspraak heeft gedaan voor onze groep. Reden is dat de rechter heeft vernomen dat er onderhandelingen gaande zijn tussen Dexia en LL om te komen tot een minnelijke regeling. LL heeft laten weten daarmee in een vergevorderd stadium te verkeren. Ze zijn nog aan het plussen en minnen over condities en voorwaarden. Eind volgende week hopen ze ons hierover te berichten. Vooralsnog klinkt dit positief in mijn optiek. Het vonnis is aangehouden dus als de regeling niets wordt, doet de rechter over een aantal weken alsnog een uitspraak. Ik ga er van uit dat Dexia ditmaal op de valreep een uiterst serieus bod zal doen. Het zal tijd worden want ik heb er schoon genoeg van. Ik hoop voor de andere LL groepen dat er meer uitgehaald kan worden dan nu het geval lijkt. OD, ik lees je berichten altijd met grote belangstelling en hoop van harte dat je er goed uit zal springen. Je blijft in elk geval positief. Ook ik deel de mening van brabander niet dat LL enkel op winst uit is. ik begrijp zijn frustraties maar dit is beslist niet op het conto van LL te schrijven. Ik stel me maar steeds de vraag; Hoe zou ik er nu voor staan als LL niet was opgericht? Een horrorfilm is daarbij kinderspel. Ik dank LL voor hun inzet en hun initatief.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Mijn laatste reactie heb ik verplaatst naar de topic "leaseleed".

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Grote winnaar is LEASELEED zelf

Ongelezen bericht door Piet »

Kommaarop schrijft:
Wij hebben een dag later een mail ontvangen dat de rechter wederom geen uitspraak heeft gedaan voor onze groep. Reden is dat de rechter heeft vernomen dat er onderhandelingen gaande zijn tussen Dexia en LL om te komen tot een minnelijke regeling
Uit de topic Leaseleed van 13 augustus :
Geplaatst op 13 Aug 2007 08:17 door Piet
Zou het moedervonnis ook werkelijk uitgesproken worden op 5 september ?



Zelf denk ik dat Dexia vóór 5 september met een schikkingsvoorstel komt voor deze groep en de uitspraak dus wordt aangehouden tot iedereen daarop heeft gereageerd. En dan zijn we weer een paar maanden verder.
De schikking voor Depotleasers is m.i. bekend, 70 % van je inleg terug en restschuld kwijtgescholden.

Groeten,
Piet
De uitspraak van 5 september is verschoven naar 3 oktober, maar de rest is hetzelfde gebeleven, misschien op een klein detail na.
We weten nu wel hoe Dexia werkt.

Groeten,
Piet

Gesloten