LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Kees
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 okt 2003 21:10

Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door Kees »

Hallo,

Als ik zo wat recente krantenartikelen lees dan is er sprake van dat dexia wil dat alle gedupeerden onder het mom van massaschade verplicht worden het Duisenberg-akkoord te accepteren. Het lijkt er weer op alsof dexia de wetten naar haar hand gaat zetten. Het lijkt wel een stuiptrekking van een verliezende bank want ze hebben donders goed in de gaten dat ze heel veel verliezen!
De wet gaat misschien volgend jaar in dus het lijkt mij sterk dat deze nu al bij voorbaat geactiveerd gaat worden.
Zijn die dexiaanse Belgische duivels echt zo dom?

Kees

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Kees, als ik het goed begrepen heb uit andere topics, dan kan een schikking NOOIT opgelegd worden indien je dat niet wilt.

Blijft bij mij wel de vraag wat SLV bezielt om een dergelijke actie te gaan doen?
Voor de mensen die de schikking wel accepteren is dat toch niet nodig?

Het lijkt echt wel of SLV dexia een handje willen helpen !

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door pewi »

Mensen maak je niet al te sappel over deze nieuwe wet. Je kunt er ten alle tijden onderuit, mocht deze ook voor aandelenlease gaan gelden.

HERHALING
Geplaatst op 02 Jul 2005 11:15 door pewi
Allemaal,
Ik denk dat deze wet voor Dexia goed uitkomt als laatste redmiddel. Op deze wijze proberen ze onder het Hoger Beroep en onder de Hoge Raad uit te komen. Alhoewel deze wet in principe geschreven is ten gunste van de gedupeerden van rampen, zoals de Bijlmerramp, Tenerife, Enschede en Volendam, denkt Dexia hier hun voordeel uit te halen.

Een aantal zaken die van belang zijn voor de slachtoffers van Dexia en Co.

1. De wet gaat pas in op 1 augustus. Ik neem voor het gemak aan, dat de lopende rechtzaken doorgang vinden. De status van de wet is echter bij mij niet bekend.
2. De schikking moet worden aangeleverd door een belangenorganisatie i.c.m. de schadeveroorzaker. Wie moet dan wel deze belangenorganisatie zijn. Zeker niet SLV/EL, de consumentenbond of VEB. Deze organisaties heulen met Dexia en zijn zeker geen belangenorganisatie.
3. Bovendien, de rechter beslist over het aanbod, en niet Dexia. De rechters hebben in het laatste jaar bewezen, dat ze het niet eens zijn met een fooi zoals Dexia in haar voorstellen aankondigd. Ik hoop en geloof ook, dat rechters nog steeds over een portie lef beschikken en zullen rechten over een schikking met de wet in hun achterhoofd.
Artikel 909
1. Een ingevolge de overeenkomst genomen definitieve beslissing over de vergoeding die een gerechtigde tot een vergoeding toekomt, is bindend. Indien evenwel deze beslissing, of de wijze waarop deze tot stand is gekomen, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, is de rechter bevoegd over de vergoeding te
beslissen.
4. Er zijn ontzettend veel contractsoorten in omloop, met elk hun eigen karakter. Een schikkingsvoorstel dat iedereen acceptabel vindt, is niet te maken.
5. Men kan altijd nog vluchten. Bent u het niet eens met het schikkings voorstel, dan heeft u 3 maanden de tijd om aan te geven dat u het niet eens bent met het voorstel en dus niet mee doet.
Artikel 908
2. De verbindendverklaring heeft geen gevolg ten aanzien van een gerechtigde tot een vergoeding die binnen een door de rechter te bepalen termijn van ten minste drie maanden na de in artikel 1017 lid 3 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering bedoelde aankondiging van de beschikking door een schriftelijke mededeling aan de in artikel 907 lid 2, onder f, bedoelde persoon heeft laten weten niet gebonden te willen zijn.
6. En dan hebben we nog artikel 1041. Ik ben natuurlijk geen jurist. maar lees hieruit dat echte belangenbehartigers zoals advocaten, collectieve acties, Leaseleed, Beursklacht e.d. een verweerschrift in kunnen dienen
Artikel 1014
Een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die ingevolge haar statuten de belangen van de personen behartigt ten behoeve van wie de overeenkomst is gesloten, kan een verweerschrift indienen.
Ik heb getracht e.e.a. te noteren vanuit een positieve gedachtengang. Het kan goed zijn dat ik te optimistisch denk over een aantal zaken, nou, dan hoor ik dat graag. Het wordt de hoogste tijd dat onze advocaten reageren op de Wet "collectieve massaschikking".
Vrgr Pewi.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door Pieter »

Pewi,

Hier een andere positieve gedachtengang.
Stel de verenigingen en of stichtingen, alsdan wel of niet in overleg, dient(t)en een verweerschrift(en) in.
Dit is de eerste gelegenheid om in juridisch gevecht te treden met Dexia.
Daar waar zij steeds getracht hebben de juiste belangenbehartiger buiten de deur te houden, Voorziet de Wcam erin om hen van zich te laten spreken.

En geloof me. Dat gaan we ook doen ook.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Ik ben heel benieuwd hoe Pieter :wink:

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Massaschikking? Dit kan toch niet waar zijn?????

Ongelezen bericht door Pieter »

Wat dacht je van een juridisch jachtgeweer :roll:
Een kogeltje hoeft maar doel te treffen en tabe dexia/slv.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Gesloten