Agnes Kant van de SP en Kees Vendrik van Groen Links . . .
Heb even met beiden kunnen spreken over 'onze vertegenwoordiging' gedurende de 'schikkingbesprekingen' tijdens de 'bemiddeling' van Duisenberg . . .
Mijns inziens is de schikking bij voorbaat al ongeldig . . .
Geachte heer Vendrik,
Afgelopen woensdag spraken wij ook even met elkaar. Hiervoor ook mijn dank. Hieromtrent heb ik het onderstaande naar Agnes Kant geschreven. Wellicht kunt u beiden, deze gegevens voor uw duidelijke vragen aan de heer Zalm gebruiken.
mvg, learner . . .
Beste Agnes,
Dank je dat je afgelopen woensdag na de ‘Legiolease-Dexia demonstratie’ mij de gelegenheid gaf en de tijd nam om even naar me te luisteren . . . Tussen de vele opgedane indrukken van die bewogen referendumdag, herinner je je wellicht, die ‘gekke vent in zijn korte zwarte broek’ niet meer, die het had over het al of niet representatief zijn voor de gedupeerden, van de partij St. Leaseverlies, die voor deze gedupeerden de onderhandelingen inging met Duisenberg en Dexia.
Nog even samenvattend:
Het is eigenlijk een beetje een ‘kip en ei’ verhaal . . .
Er is een schikkingsvoorstel . . .
Maar wie hebben er eigenlijk met wie onderhandeld . . . ?
Mijns inziens zijn hierdoor de schikkingonderhandelingen, de bemiddeling en daarmee het schikkingsvoorstel bij voorbaat al ONGELDIG . . .
Aangezien ik de indruk heb, dat dit o zo belangrijk gegeven
door vele buitenstaanders, waaronder minister Zalm, nog steeds niet voldoende gerealiseerd
en
door vele betrokkenen niet voldoende actief benadrukt wordt,
wilde ik het expliciet die middag nog even persoonlijk bij je onder de aandacht brengen.
Of, voor wat betreft de St. Leaseverlies en andere belangenbehartigers, het ‘giro’ en ‘bank’ fenomeen . . . In vroeger tijden had men in eerste instantie een girorekening. Die was bekend. Je bij een bank aanmelden was echter een heel ander verhaal . . .
St. Leaseverlies was destijds het enige vooruitgeschoven in het oogspringende (vermeende) houvast voor velen. Eenvoudig omdat er schijnbaar (nog) niets anders was. Met de beste bedoelingen, kleinschalig, begonnen. Maar daarna na verloop van tijd (onder andere door de onverwacht grote toestroom van aanmeldingen van gedupeerden - rond de 100.000 - uit zijn krachten gegroeid, en zich niet verder inlevend in de daadwerkelijke situatie van het merendeel van de gedupeerden, door het totaal ontbreken aan interesse en daadkracht) teruggevallen tot een nagenoeg passieve, niet communicatieve en daardoor niet te bereiken, maar vooral hooghartige beweging. Na het verliezen van een knullig in elkaar gezette procedure omtrent een advertentie in een krant (terwijl er inmiddels toch ook bij hen het nodige aan feiten boven water zou moeten zijn gekomen . . .) blijven desalniettemin recent nog immer aanmeldingen op onverklaarbare wijze bij deze stichting binnenkomen.
Natuurlijk lijkt St. Leaseverlies (kwantitatief . . .) voor buitenstaanders als eerste representatief voor gedupeerden, maar niets is minder waar . . . Ondanks het hoge ledental loopt men hier niet slechts achter de feiten aan, neen: men staat volkomen stil . . .
Terwijl zich dagelijks werkelijk inlevenden en daadkrachtigen zoals PAL, Pay-Back en andere belangenbehartigers het met een fractie van dit aantal moeten doen.
Kwalitatief scoort bijvoorbeeld Platform Aandelenlease (PAL) ettelijke malen hoger . . . Daar weet men ten minste werkelijk wat er speelt omtrent deze hele affaire en daar interesseert men zich nog oprecht voor de gedupeerde (zelfs individueel) zonder enig eigenbelang . . .
Het is dan ook een grof schandaal dat uit deze gelederen geen enkele vertegenwoordiging werd toegestaan, verlangd, zo u wilt gewenst, door betrokkenen bij de recente schikkingbesprekingen. Te gek voor woorden . . . (Hiermee zou de gespreksgroep echt niet te groot zijn geworden. Me dunkt. Het gaat nogal over iets en om enkele honderdduizenden gedupeerden . . .)
Nogmaals, ‘onbereikbaar’ St. Leaseverlies heeft echt NIET mijn belangen behartigd en is voor mij absoluut niet representatief (geweest) gedurende deze schikkingonderhandelingen.
Naar de buitenwereld toe probeert men iedereen te doen geloven dat een genereus aanbod wordt gedaan en dat Dexia ‘offert’ na de relatief korte, weinig diepgaande schikkingonderhandelingen (WIE MET WIE . . . !) en bemiddeling door Duisenberg.
Maar in werkelijkheid zijn DE ECHTE belangenbehartigers en gedupeerden letterlijk ‘buiten spel’ gezet . . . (Waarom toch . . . ?)
Agnes bedankt,
Mvg, learner . . .
(Met Kees Vendrik heb ik hierover ook gesproken en een kopie hiervan heb ik aan hem gestuurd.)
mvg, learner . . .