LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door Piet »

Persbericht Vereniging Consument & Geldzaken

Kantorencentrum Westerpark
Donker Curtiusstraat 7
1051 JL Amsterdam
Tel.:020-6849055

Juridische ledenservice Den Haag
tel.:070-3819384

Den Haag, 31 augustus 2006

PERSBERICHT

Verjaring dreigt voor claims van tienduizenden passieve aandelenleasegedupeerden

Voor tienduizenden gedupeerden van aandelenlease komt de dag waarop hun claim op een schadeloosstelling verjaart steeds dichter nabij. Het risico voor verlies van aanspraken geldt met name voor de groep gedupeerden die tot nu toe passief aan de kant bleef staan en (nog) geen actie ondernam naar de aansprakelijke leasebank. Een dreigende verjaring is veelal eenvoudig te voorkomen door middel van de verzending van een zg. 'stuitingsbrief' aan de desbetreffende aanbieder van het aandelenleaseproduct.

Volgens de Vereniging Consument & Geldzaken zijn velen die gedupeerd zijn door aandelenleaseproducten zich niet bewust dat hun claim op een schadevergoeding door tijdsverloop kan verjaren. In de periode tussen 1992 en 2002 zijn naar schatting 1,1 miljoen aandelenleasecontracten afgesloten in ons land. Consument & Geldzaken schat het aantal gedupeerden, de contractanten die grote financiële schade leden en vaak nog lijden, op circa 500.000. Dat het aantal gedupeerden lager ligt dan het aantal afgesloten contracten heeft meer te maken met de omstandigheid dat een flink deel van de gedupeerden meerdere contracten afsloot -soms wel 4 of 5, vaak bij meerder aanbieders- dan met leasecontracten die een positief rendement opleverden. 'Van het laatste is vrijwel nimmer sprake geweest', aldus woordvoerder Anton Weenink van de Vereniging Consument & Geldzaken'. De enkeling die wel winst maakte dankte dit veelal aan een fiscale aftrekbaarheid van de leaserente die tot 1999 mogelijk was en niet aan het beleggingsproduct zelf.
'Naar onze inschatting lopen vele tienduizenden leasegedupeerden het risico dat hun claim binnenkort verjaart indien zij geen actie ondernemen. Nu al zien wij dat leasebanken als Dexia, Aegon en Fortis steeds vaker het verweer voeren in rechtszaken dat claims verjaard zouden zijn', aldus Weenink. Een moeilijkheidsfactor is dat tegen leasebanken veelal talrijke uiteenlopende vorderingen ingesteld kunnen worden die ook uiteenlopende verjaringstermijnen kennen. Het grootste risico op verjaring bestaat er voor de groep gedupeerden die een claim (mede) kunnen baseren op een ontbrekende toestemming van hun huwelijks- of geregistreerd partner. Dit betreft met name de leaseproducten van Dexia en Fortis. De andere partner kan het contract vernietigen, maar slechts tot 3 jaar nadat de partner weet heeft gekregen van het bestaan van zo'n afgesloten leasecontract. Aangezien de hele aandelenlease-affaire inmiddels al ruim 3 jaar speelt, wordt het steeds lastiger voor zo'n partner om nu pas tot vernietiging over te gaan. De rechter kan zo'n te late vernietiging dan terzijde schuiven. Voor andersoortige claims die tegen leasebanken in stelling gebracht kunnen worden gelden langere verjaringstermijnen van 5 jaar of soms de standaardverjaringstermijn uit het Nederlandse recht van 20 jaar. Een dreigende verjaring van een claim is door een gedupeerde eenvoudig te voorkomen door een zg. stuitingsbriefje te zenden aan de wederpartij, in dit geval de leasebank. Ook het starten van een rechtszaak tegen de leasebank stuit uiteraard een lopende verjaringstermijn.
Door de belangenbehartigers die opkomen voor gedupeerden van aandelenlease wordt er al sinds 2003 op gewezen dat een passieve opstelling tot verjaring van een claim kan leiden. Op de hierna volgende websites zijn voorbeeldbrieven te vinden voor gedupeerden om een dreigende verjaring van hun claim te voorkomen.

www.platformaandelenlease.nl
www.sprintplanclaim.nl
www.fortisgroeivermogenclaim.nl

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door HvdC »

OPNAAIERIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Piet is een PALjas.

ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Geplaatst op 12 Aug 2006 19:57 door bot321


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb hier een foto van hvdC voor je voor een indicatie.
http://www.onzin.nl/3991/pictures/dog6.jpg :D

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door cornelis »

Wat een lelijkerd

Van Dalen

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door Van Dalen »

..
Laatst gewijzigd door Van Dalen op 22 okt 2006 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.


ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Hvd.C is zelf een paljas. Op elk forum van de Tros is hij actief. Als iemand negatief is over een bepaalde zaak, dan is hij per definitie positief. Die man, of vrouw, heeft blijkbaar niets beters te doen.

donjaa
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2006 22:10

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door donjaa »

Geplaatst op 02 Sep 2006 23:12 door ben .bridel


--------------------------------------------------------------------------------

Beste Snoopey

Ik heb toevallig gisteren hetzelfde meegemaakt als jij.
Ik stond in the middle of nowhere, ik ben rijschoolhouder,
Dat verklaart dit commentaar :? Dan zal jouw contract ook wel zijn verjaard :lol:

ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Donjaa
Ik ben zeker geen passieve gedupeerde. Mijn contracten zijn allang vernietigd.Het stukje dat je naar voren hebt gehaald is een klein gedeelte van een posting die ik heb geplaatst om iemand te helpen met problemen met zijn auto. En dit probeer jij uit zijn verband te rukken. Heb je niks beters te doen?

donjaa
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2006 22:10

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door donjaa »

Plaats nog eens een item uit de krant van 1996 Ben.....op dit forum of beter nog op het forum van PAL :lol:
Geplaatst op 19 Aug 2006 00:43 door ben .bridel


--------------------------------------------------------------------------------

OKe we gaan even zeven jaar verder, de Telegraaf 10 nov 2001

Beleggingsaffaire bracht honderden gezinnen aan de rand van afgrond
"Hij verloor al zijn spaargeld"
Voordat je iets gaat schrijven mijn bijdragen zijn ook nul komma nul, vandaar dat het alleen maar zin heeft iets positiefs te posten over aandelenlease :lol:

Adne
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:08

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door Adne »

Zijn er nu nog mensen die geen enkele aktie ondernomen hebben :?:

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door Piet »

’Voorkom verjaring van claim bij aandelenlease’

De Telegraaf 3 september 2006

AMSTERDAM – Vereniging Consument & Geldzaken waarschuwt tienduizenden gedupeerden van aandelenlease voor verjaring van hun claim op schadevergoeding. Iedereen die tot nu toe geen actie heeft ondernomen, zit volgens de vereniging inmiddels dicht bij verjaring.

„Nu al zien wij dat leasebanken als Dexia, Aegon en Fortis steeds vaker het verweer in rechtszaken voeren dat claims verjaard zouden zijn”, stelt Anton Weenink, juridisch adviseur van Vereniging Consument & Geldzaken. Dat diverse typen vorderingen uiteenlopende verjaringstermijnen kennen, maakt het wel complex. Het grootste risico op verjaring lopen volgens Weenink mensen die hun claim baseren op het feit dat hun partner het aandelenleasecontract niet mede heeft ondertekend.

De partner heeft drie jaar de tijd – vanaf het moment van kennisname – het contract te vernietigen. En de aandelenleaseaffaire speelt inmiddels al zo’n drie jaar.
Weenink adviseert gedupeerden die nog geen actie hebben ondernemen om de aanbieder ’een stuitingsbrief’ te sturen. Zo’n brief stelt de aanbieder officieel in gebreke en dat voorkomt verjaring. Voorbeeldbrieven zijn onder meer te vinden op www.platformaandelenlease.nl en www.sprintplanclaim.nl.

© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Hallo Piet,
Is deze verjaring niet de verantwoordelijkheid van de SLV en de andere
stichtingen om erop toe te zien dat de gedupeerden hun rechten niet verspelen.De SLV heeft mijn dossiernummer.Zo de SLV kan deze verjaring toch stoppen ?Zij hoort mij hier in ieder geval op te attenderen.
Waarom doet de SLV dit niet?Is dat vanwege de Duisenbergregeling, waar de SLV zich sterk voor maakt?

fonie
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 dec 2005 15:04

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door fonie »

Is deze verjaring niet de verantwoordelijkheid van de SLV en de andere
stichtingen om erop toe te zien dat de gedupeerden hun rechten niet verspelen.
Zouden de gedupeerden zelf niet meer weten dat ze een contract afgesloten hebben, zo nee , dan is het toch hun eigen verantwoording 8)

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Hallo fonie,
Ken jij al die rechtelijke verjaringen uit je hoofd dan?Let us know!

fonie
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 dec 2005 15:04

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door fonie »

Nee hoor dat niet Meneer/Mevrouw de Jongh, maar ik weet wel dat ik een kontrakt heb en maatregelen nam om voor mijn belangen op te komen :lol:

U toch ook neem ik aan :wink:

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Fonie betekend NEP, net als jou antwoord.

fonie
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 dec 2005 15:04

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door fonie »

fonie staat voor Yvonne en daar zijn er al veel van op dit forum vandaar de alias maar Ad Snoeren is lichtelijk ongesteld de laatste tijd vergal je eigen zondag :oops:

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door ad snoeren »

[/quote] lichtelijk ongesteld[quote]

Is nog erg zwak uitgedrukt.
Je wil het niet weten

fonie
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 dec 2005 15:04

Re: Verjaring dreigt voor claims van passieve gedupeerden

Ongelezen bericht door fonie »

Liever niet nee interesseert me ook niet maar je kunt ook zwelgen in je zelf medelijden........whatever you want..... :roll:

Gesloten