LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] --
--
Ik zit toch nog met een vraag en hoop daarop van iemand antwoord te mogen ontvangen. In juni 1999 ben ik de winstverdriedubbelaar (ING, AHOLD en ABN/AMRO) aangegaan. Er werd dus een pakket gekocht. In 2000 het 2e pakket en in 2001 het 3e pakket. Nu is mijn contract vorig jaar juni verlopen (met verlies natuurlijk) en heb ik het weer verlengd, maar er wordt nu toch niet weer een pakket aangekocht en waarom blijf ik nu wel iedere maand mijn inleg (van 226 Euro) betalen? Kan iemand mij hier antwoord opgeven.
Re: --
Mary,
In het verleden is er drie keer een pakket aandelen aangekocht. Deze aandelen zijn gefinancierd. Daarvoor heb je nu dus een schuld. Bij verlenging van het contract worden er niet opnieuw aandelen gekocht maar blijft de schuld open staan (maar wordt dus ook niet hoger. De bedoeling is dan dat de aandelen meer tijd krijgen om weer rendement te gaan opleveren. Het maandbedrag van EUR 226 euro dat je betaalt is de rente over de totaal uitstaande schuld.
groet Maarten
In het verleden is er drie keer een pakket aandelen aangekocht. Deze aandelen zijn gefinancierd. Daarvoor heb je nu dus een schuld. Bij verlenging van het contract worden er niet opnieuw aandelen gekocht maar blijft de schuld open staan (maar wordt dus ook niet hoger. De bedoeling is dan dat de aandelen meer tijd krijgen om weer rendement te gaan opleveren. Het maandbedrag van EUR 226 euro dat je betaalt is de rente over de totaal uitstaande schuld.
groet Maarten
Re: --
Beste Mary en anderen,
Ja Mary kan alsnog een beroep doen op stichting leaseverlies. Wel slechts voor de eerste drie jaar kan u schadevergoeding eisen.
De (extra) rente die u betaald, en al betaald heeft na u derde jaar kunt u niet meer terugvorderen.
U heeft namelijk zelf besloten om het contract te verlengen.
Dit houdt in dat uw schuld (de hoofdsom) aan Dexia open blijft staan, maar dat uw geleasde aandelen wel 1 jaar langer de kans krijgen om zich te herstellen van de enorme koersverliezen van de laatste 2 jaar.
Dexia bank heeft u een mandje aandelen geleend, waarvoor ze een rentevergoeding eisen van die 226 euro per maand. Aangezien u dat mandje aandelen alsnog 1 jaar wilt "lenen"/ leasen"
blijf u ook in dat verlengingsjaar die 226 euro gewoon doorbetalen.
Dus nu heeft u/ gaat u 4 jaar lang 226 euro betalen!
Op de vraag is het (achteraf) verstandig geweest om het contract te verlengen, kunt u op de volgende manier snel het antwoord bepalen:
waarde aandelen na het verlengingsjaar (dus na 4 jaar)
- waarde aandelen op einddatum contract (dus na 3 jaar)
positief resultaat: voordeel door verlenging
negatief resultaat: nadeel door verlenging
Van het uitgekomen bedrag moet je je extra rentebedragen nog eens aftrekken (in uw geval 12*226=)2.712 euro.
Voorbeeld 1:
bijv: na 3 jaar zijn je aandelen: 40.000 euro waard.
na 4 jaar zijn je aandelen 45.000 euro waard.
Uw schuld is in bovenstaand voorbeeld met 5.000 euro afgenomen. Echter heeft u wel 12* 226 euro extra aan rente betaald = 2.712 euro
5.000 (verminderde schuld)
2.712- (extra rentebetalingen)
------
2.288 euro voordeel gehad door verlenging van uw contract.
voorbeeld 2:
Het kan ook zijn dat uw aandelen na verlenging nog eens (verder) zijn gezakt.
waarde aandelen na 3 jaar (afloop originele contract): 40.000 euro.
waarde aandelen na 4 jaar (dus na verlengingsjaar): 30.000 euro.
waarde aandelen na 4 jaar: 30.000
- waarde aandelen na 3 jaar: 40.000
= 10.000 euro negatief.
10.000- 2.712 (extra rentebetalingen)= 12.712 euro extra verlies
In voorbeeld 2 heeft de verlenging juist nog meer problemen veroorzaakt doordat 1-> uw aandelen nog eens met 10.000 euro in waarde zijn afgenomen. 2-> u ook nog eens 2.712 euro extra rente hebt moeten betalen.
Ik hoop u met bovenstaande uitleg en voorbeelden de situatie wat duidelijker te hebben gemaakt,
mocht u nog vragen hebben dan mag u me gerust mailen.
Voelt u vrij te reageren desnoods via mail, wanneer ik u hiermede extra problemen kan besparen doe ik dat graag.
met vriendelijke groet,
Ruud
Ja Mary kan alsnog een beroep doen op stichting leaseverlies. Wel slechts voor de eerste drie jaar kan u schadevergoeding eisen.
De (extra) rente die u betaald, en al betaald heeft na u derde jaar kunt u niet meer terugvorderen.
U heeft namelijk zelf besloten om het contract te verlengen.
Dit houdt in dat uw schuld (de hoofdsom) aan Dexia open blijft staan, maar dat uw geleasde aandelen wel 1 jaar langer de kans krijgen om zich te herstellen van de enorme koersverliezen van de laatste 2 jaar.
Dexia bank heeft u een mandje aandelen geleend, waarvoor ze een rentevergoeding eisen van die 226 euro per maand. Aangezien u dat mandje aandelen alsnog 1 jaar wilt "lenen"/ leasen"
blijf u ook in dat verlengingsjaar die 226 euro gewoon doorbetalen.
Dus nu heeft u/ gaat u 4 jaar lang 226 euro betalen!
Op de vraag is het (achteraf) verstandig geweest om het contract te verlengen, kunt u op de volgende manier snel het antwoord bepalen:
waarde aandelen na het verlengingsjaar (dus na 4 jaar)
- waarde aandelen op einddatum contract (dus na 3 jaar)
positief resultaat: voordeel door verlenging
negatief resultaat: nadeel door verlenging
Van het uitgekomen bedrag moet je je extra rentebedragen nog eens aftrekken (in uw geval 12*226=)2.712 euro.
Voorbeeld 1:
bijv: na 3 jaar zijn je aandelen: 40.000 euro waard.
na 4 jaar zijn je aandelen 45.000 euro waard.
Uw schuld is in bovenstaand voorbeeld met 5.000 euro afgenomen. Echter heeft u wel 12* 226 euro extra aan rente betaald = 2.712 euro
5.000 (verminderde schuld)
2.712- (extra rentebetalingen)
------
2.288 euro voordeel gehad door verlenging van uw contract.
voorbeeld 2:
Het kan ook zijn dat uw aandelen na verlenging nog eens (verder) zijn gezakt.
waarde aandelen na 3 jaar (afloop originele contract): 40.000 euro.
waarde aandelen na 4 jaar (dus na verlengingsjaar): 30.000 euro.
waarde aandelen na 4 jaar: 30.000
- waarde aandelen na 3 jaar: 40.000
= 10.000 euro negatief.
10.000- 2.712 (extra rentebetalingen)= 12.712 euro extra verlies
In voorbeeld 2 heeft de verlenging juist nog meer problemen veroorzaakt doordat 1-> uw aandelen nog eens met 10.000 euro in waarde zijn afgenomen. 2-> u ook nog eens 2.712 euro extra rente hebt moeten betalen.
Ik hoop u met bovenstaande uitleg en voorbeelden de situatie wat duidelijker te hebben gemaakt,
mocht u nog vragen hebben dan mag u me gerust mailen.
Voelt u vrij te reageren desnoods via mail, wanneer ik u hiermede extra problemen kan besparen doe ik dat graag.
met vriendelijke groet,
Ruud