LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Optimist
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:36

Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Optimist »

In vele rechtsbijstandsverzekeringen zijn zaken m.b.t. effecten en beleggen uitgesloten van vergoeding door de rechtsbijstandverzekering.

Echter na de uitspraak van de rechtbank van 25-augustus lijkt het mij dat het geschil tussen DEXIA en de leasegedupeerden niet als object de aandelenlease betreft, maar of er sprake is van een rechtsgeldig contract, ongeacht het object, dat nietig is, of waarvan de nietigheid ingeroepen kan worden.

Indien dit het geval is dan kan wellicht wel aanspraak gedaan worden op je rechtsbijstandsverzekering.

Ik heb besloten mijn rechtsbijstandsverzekering hierover te benaderen. (DAS)

Wellicht iedereen die over een rechtsbijstandverzekering beschikt hierover bij de verzekering informatie opvragen en de uitslag hierover op dit forum plaatsen.

Robert C.S.
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 aug 2004 12:33

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Robert C.S. »

Dit is een goed voorstel Optimist. Ik heb er gelijk werk van gemaakt. Ik ben verzekerd bij Sterpolis. Als ik antwoord heb gehad laat ik dat weten.

fraude
Berichten: 151
Lid geworden op: 28 okt 2003 09:35

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door fraude »

Robert,

Ik wacht de reactie van sterpolis met belangstelling af.


groetjes

Captain-America
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:10

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Captain-America »

Reactie van SUR http://www.unive.nl

In antwoord op uw nadere vraag het volgende.
De rechtsbijstandsverzekering van Univé biedt geen dekking voor kwesties die betrekking hebben op aandelenlease. Geschillen die betrekking hebben op- of voortvloeien uit vermogensbeheer, waaronder aandelen altijd vallen, zijn namelijk van dekking uitgesloten. In de E polis is dit beschreven in artikel 29.2 onder b van de polisvoorwaarden.

Wat betreft de positie van slachtoffers van aandelenleaseconstructies zijn er inderdaad ontwikkelingen die hoopvol lijken als het gaat om echtparen dan wel geregistreerd samenlevenden. Als de partner voor het contract niet ten blijke van instemming heeft megetekend, kan deze partner door middel van een aangetekende brief de vernietiging van de overeenkomst inroepen. Het is zaak dit te doen binnen drie jaar nadat deze partner ontdekte dat de andere echtgenoot/geregistreerd partner de overeenkomst had gesloten. Bewijs omtrent het moment van ontdekking hoeft deze partner niet te leveren. Het is aan de verkoper van het product om te bewijzen dat deze partner beter wist of eerder wist.

Er zijn overigens diverse uitspraken gedaan door rechter op dit gebied, die elkaar bovendien niet dekken. Bovendien zijn er meerdere maatschappijen die soortgelijke producten hebben verkocht met telkens andere constructies en voorwaarden. Zolang er nog geen rechtspraak van de Hoge Raad over deze materie is gewezen blijft onzeker welke kant het uiteindelijk opgaat.
Wat betreft Legiolease/Dexia heeft de Kantonrechter te A-dam in ieder geval een eerste piketpaal geslagen en is gezien het voorgaande duidelijk wat echtgenoten en geregistreerd partners te doen staat.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Joyce
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2003 12:15

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Joyce »

Om je contracten nietig te laten verklaren:
Waar moet je een aangetekend brief sturen? Naar Dexia of
Rechtbank.

Ik ben even machteloos en weet echt niet wat ik moet doen.
Een aangetekend brief sturen naar dexia? Hoe krijg je dat rechterlijke
volmacht? Moet je daarom alsnog naar een advocaat?
Moet ik wachten tot St. Legiolease met het volmacht komt.
Kan je nu je geld al terug krijgen of moet je wachten tot de zaak al
bij de Hoge Raad is geweest?

Wie heeft een antwoord op deze vragen?

Jos1
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:36

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Jos1 »

Joyce

Een aangetekende brief verstuur je op het postkantoor naar Dexia. Sara Etty heeft hier al voorbeeldbrieven van gemaakt die je zo kunt knippen en plakken , ze staan bovenin het forum (Belangrijke links en topics) en anders op de site van dhr Blok en ws ook op de site van pay-back.
Een volmacht krijg je als je met je eigen advocaat voor het kantongerecht in Am*dam een zaak tegen Dexia aanspant en wint. Je hoeft daarna niet meer op de hoge raad te wachten. Je kunt dus gelijk je geld ophalen. Mocht over een aantal jaren de HR Dexia alsnog in het gelijk stellen dan moet je alles terugbetalen. Je kunt ook wachten op de stichting eegalease die, als jij ze een volmacht hebt gegeven en het blijkt juridisch idd. te kunnen dat ze met volmacht namens jouw procederen, mede namens jouw Dexia voor het gerecht zullen slepen.

Ik dacht dat ik zo je vragen wel beantwoord hebt.

Succes

Jos

Joyce
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2003 12:15

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door Joyce »

Jos
bedankt voor je reaktie.

hendrikus
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2004 19:23

Re: Aanspraak op vergoeding via Rechtsbijstandverzekering?

Ongelezen bericht door hendrikus »

Optimist,


Ik heb in 2001 de zaak bij DAS aangemeld. Deze gaf volledige dekking. De zaak is uit handen gegeven aan een advocaat in Amsterdam welke in Belgie een procedure is gestart.

Inmiddels begint deze zaak vruchten af te werpen.

Hendrikus

Gesloten