LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AD meldt: 5000 minderjarigen hebben contract afgesloten bij

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

AD meldt: 5000 minderjarigen hebben contract afgesloten bij

Ongelezen bericht door L. Blok »

Op de site ad.nl vond ik het volgende bericht:

m.v.g.

L. Blok,

Iets te vroeg

Walter Devenijns

Wat al langer rondzoemde, is gisteren dan toch bevestigd door Dexia-bankvoorzitter Dirk Bruneel. De aandelenleaseverkoopmachine hield niet op bij minderjarigen, zo bleek tijdens een toelichting. Liefst 5000 minderjarigen telt de portefeuille van de Dexia Nederland.

Pubers mochten van de bank met geleend geld ook een gokje wagen op de beurs. Sneu alleen dat de koersen de laatste drie jaar voortdurend omlaag zijn gegaan. Hoeveel van de jongeren een forse schuld hebben, maakte Bruneel niet bekend.

Al eerder was bekend geworden dat de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) daarover gevallen was. Gelukkig had Bruneel ook nog positief nieuws over de jongste beleggers te melden. Het aantal keren dat papa en mama, zoals de wet het voorschrijft, het contract niet mede-ondertekend hebben, is `gering'. De voorzitter van Nederlands minst populaire bank erkent dat er hier en daar `wat fout is gegaan, maar als dat zo is dan zetten we dat recht.' Gelukkig maar. De bank leert van haar fouten, zo blijkt. Als de minderjarige ook zijn schuld wil aflossen met de nieuwe, soepele afbetalingsregeling van Dexia, dan moet hij op het betreffende speciale formulier niet alleen zijn handtekening zetten, maar ook die van `uw ouders/wettelijke vertegenwoordiger(s)', zo meldt de bank dit keer speciaal boven het handtekeningenvakje. Een gewaarschuwd bank telt sinds kort voor twee.

Copyright: Algemeen Dagblad

L. Blok

Re: AD meldt: 5000 minderjarigen hebben contract afgesloten bij

Ongelezen bericht door L. Blok »

Uit het bericht van AD blijkt dat Legio/Dexia de check bij BKR niet goed heeft uitgevoerd. Want anders was had dit NOOIT kunnen gebeuren! !

Ik ontving trouwens nog een folder van het BKR en daar staat o.a. in:

"Wanneer wordt het BKR-bestand geraadpleegd?

Kredietgevers zijn verplicht uw gegevens op te vragen als u een krediet wilt afsluiten of bijvoorbeeld een creditcard aanvraagt.

De kredietgevers – en dus niet BKR – bepaalt of u wel of niet een krediet krijgt. Naast de BKR-toetsing spelen ook andere factoren vaak een rol, bijvoorbeeld: het inkomen of woonlasten."

m.v.g.

L. Blok

janh

Ongelezen bericht door janh »

Geachte heer Blok,

Wanneer ik dit artikel juist interpreteer dan wil Dexia e.a. in een nieuwe lening omzetten en niets weten van kwijtschelden van de schuld en terugstorten van het geld op de rekening van minderjarigen.
De wet zegt heel duidelijk dat minderjarigen onbekwaam zijn om financieele verplichtingen aan te gaan, tenzij er een beperkte handlichting heeft plaatsgevonden, d.w.z. dat zij vrijstelling hebben gekregen om onder bepaalde voorwaarden financieele verplichtingen aan te gaan, of dat hun ouders/voogden met het aangaan van een financieele verplichting accoord zijn gegaan.
De ouders, of hun wettelijke vertegenwoordigers, moeten dus, mocht het zo zijn als ik het gelezen heb, hier nooit mee accoord gaan en contact op nemen met een jurist.
Voor alle duidelijkheid, dit geldt dus alleen voor minderjarigen waarvan de ouders niet hebben meegetekend.

mvg.
Janh

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Beste Janh,
Ook als de ouders wel hebben meegetekend dient er aan extra vereisten te worden voldaan. Er dient immers toestemming van de kantonrechter te worden verkregen:

1:Artikel 345 bw
1. De voogd behoeft machtiging van de kantonrechter om de navolgende handelingen voor rekening van de minderjarige te verrichten:
a. aangaan van overeenkomsten strekkende tot beschikking over goederen van de minderjarige, tenzij de handeling geld betreft, als een gewone beheersdaad kan worden beschouwd, of krachtens rechterlijk bevel geschiedt;
b. giften doen, andere dan gebruikelijke, niet bovenmatige;
c. een making of gift, waaraan lasten of voorwaarden zijn verbonden, aannemen;
d. geld lenen of de minderjarige als borg of hoofdelijke medeschuldenaar verbinden;
e. overeenkomen dat een boedel, waartoe de minderjarige gerechtigd is, voor een bepaalde tijd onverdeeld wordt gelaten"

groet Maarten

janh

Ongelezen bericht door janh »

Beste Maarten,

Volledig mee eens ! Ik heb alleen duidelijk willen zeggen dat de ouders niet gelijk op een voorstel van Dexia moeten ingaan maar eerst hun juridische positie moeten onderzoeken. m.i. is dit geen moeilijk juridisch onderwerp, dit omdat de wet daar heel duidelijk over is.

mvg.
Janh

C. Jethoe

Ongelezen bericht door C. Jethoe »

Mijn drie minderjarige kinderen van 10,6 en 5 jaar hebben elk ook een contract met Dexia aangegaan, alleen zij hebben de contracten niet zelf ondertekend, ze zijn ondertekend door alleen een van de ouders(n.l.de vader).
Onlangs is mijn vrouw van het bestaan van deze contracten achtergekomen en gaat er niet mee accoord. Zijn deze contracten nu rechtsgeldig ?????

Mvg

Jethoe

duty

Ongelezen bericht door duty »

Beste Jethoe,

Niet Uw kinderen,doch U bent de verplichting aangegaan.
Sorry dat ik het zo stel,maar nog even en iemand komt
op dit forum vertellen dat zijn huisdier een contract is aangegaan.

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Mijn drie minderjarige kinderen van 10,6 en 5 jaar hebben elk ook een contract met Dexia aangegaan, alleen zij hebben de contracten niet zelf ondertekend, ze zijn ondertekend door alleen een van de ouders(n.l.de vader).
Onlangs is mijn vrouw van het bestaan van deze contracten achtergekomen en gaat er niet mee accoord. Zijn deze contracten nu rechtsgeldig ?????

Sorry.....maar kunnen kinderen van deze leeftijd beslissen om mee te doen aan zo een produkt?????? Hebben zij rond de tafel of aan de telefoon gezeten met een adv/verkoper van Legio en toen besloten om mee te gaan doen.

Het lijkt mij toch niet he....Ik denk toch echt dat Pa, Ma, dat besluit voor hun kinderen hebben genomen.

Jean

Juist Duty, mijn hond wilde ook een aandelenlease; baas, woef woef, winst...koop ik een grotere hondenhok!
;=))

Maarten

Duty, Jean,
Het gaat hier om de situatie waarbij een ouder voor rekening en risico van de kinderen het contract heeft afgesloten. De kinderen zijn contractant maar de ouder heeft getekend. In principe kan dit wel maar er is dan wel toestemming nodig van de kantonrechter.
Een huisdier kan geen rechtshandelingen verrichten kinderen kunnen dat wel zoals hierboven omschreven (Een kind kan immers ook vermogen bezitten dit i.t.t. huisdieren)

Jethoe,
Indien de contracten op naam staan van uw kinderen en u heeft geen toestemming van de kantonrechter dan kan namens de kinderen de overeenkomst worden vernietigd. Echter het zou kunnen zijn dat Dexia dan de schade die zij leidt bij u gaat verhalen.

groet Maarten

duty

Kom Maarten,
Kinderen van 10,6 en 5 jaar die een dergelijke verbintenis aangaan en dan voor rekening en risico van die kinderen?
Beetje ongeloofwaardig.

Jean

De situatie is dat deze mijnheer ach en wee klaagt dat er contracten zijn afgesloten door zijn kinderen met medeweten van Pa.

Ik stel dat gezien de leeftijd die kinderen helemaal niet weten wat ze deden. Dus heeft Pa besloten om deze kontrakten aan te gaan. Willens en wetens!!!!!

Nogmaals volgens zijn topic schrijft hij dat die kinderen besloten eraan mee te doen. 5, 6 en 10 jaar.....ja mijn hond wilde het ook, echt niet.

duty

Maarten,

Een huisdier kan geen vermogen bezitten?
Zeker wel, echter wordt een dergelijk vermogen dan door een natuurlijk persoon beheert en komt dan ten goede aan het huisdier.
Heel wat testamenten bevatten een dergelijke laatste wens.

Maarten

Duty,
Boek 5 BW
Titel 1. Eigendom in het algemeen
Artikel 1 (J)
1. Eigendom is het meest omvattende recht dat een PERSOON op een zaak kan hebben.

Bij bijvoorbeeld legaat kan de verzorging van dieren wel geregeld worden maar dat maakt het dier geen eigenaar.

groet Maarten

duty

Maarten,

In formele zin heb je helemaal gelijk.
Ik wilde dit slechts in de breedste zin des woords weergeven.

Maarten

Duty, jij zegt:

"Kom Maarten,
Kinderen van 10,6 en 5 jaar die een dergelijke verbintenis aangaan en dan voor rekening en risico van die kinderen?
Beetje ongeloofwaardig."

Maar over deze al dan niet ongeloofwaardige situatie hebben we het wel. De ouder heeft het contract getekend. De kinderen staan op het contract als contractanten. Zou dit niet zo zijn (zou dus de ouder als contractant vermeld staan) dan is de topic immers geheel niet relevant.
groet Maarten

Rene

Ongelezen bericht door Rene »

Is mijnheer Blokkie ook minderjarig?

Ruud

Ongelezen bericht door Ruud »

Hoe sterk sta je als je als student zijnde je beroept op het feit dat je vanwege je leeftijd en inkomen helemaal geen lening t.w.v. tienduizend euro mocht krijgen?

kan iemand hier een zinnig antwoord op geven?

m.v.g. Ruud

Maarten

Ruud,
In deze topic gaat het over minderjarigen.
Voor wat betreft de financiele situatie van meerderjarige studenten geld hetzelfde als voor alle meerderjarigen. Zij zijn voor de wet handelingsbekwaam. Ook al is er mogelijk een onderhoudsplicht van de ouders aanwezig.
Dus als erkent wordt dat Legiolease inderdaad een feitelijk onderzoek naar de inkomenssituatie had moeten doen dan zal mogelijk blijken dat de inkomenssituatie van de student de verplichtingen niet rechtvaardigde. Er zijn overigens ook "rijke" studenten en/of studenten met een goed inkomen.

groet Maarten

Gesloten