LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies/ Eegaleasers van de Stichting Eegalease dd 04-07-03

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans2

Advies/ Eegaleasers van de Stichting Eegalease dd 04-07-03

Ongelezen bericht door Hans2 »

Vandaag een antwoord ontvangen op mijn vraag aan de stichtingen Laeseverlies/Eegalease!

Het antwoord is: :shock:

Geachte heer,

Als u de automatisch incasso stopt, leidt dit uiteindelijk tot meer problemen en kosten (incasso), dus kunt u (als u daartoe in staat bent) beter "onder protest" doorbetalen.

Met vriendelijke groet,

Stichting Leaseverlies
Afdeling Informatie

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Verzonden: woensdag 2 juli 2003 om 21:49 uur
Aan: Stichting Leaseverlies

Naam: xxxxxxxxxxxxxxx
Datum: 01-07-2003 om 14:47:14
Ingevuld dossiernummer: xxxxxxx

Vraag:

Amsterdam, 1juli 2003

Geachte mijnheer, mevrouw,

Hierbij een "FAQ" gesteld door Eegaleasers op het forum van Tros-Radar
Gaarne antwoord op de volgende vraag!

Het wel doorlaten gaan van een maandelijkse automatische incasso is dat niet in contradictie met de door eega uitgesproken vernietiging?

De stichting Eegaleas adviseert aan lessee's om ook na eega vernietiging door te betalen.enz.........................................

Graag vernemen meerdere Eegalaesers hierop uw antwoord!:

Het advies luidt dus:" Doorbetalen onder protest "

L. Blok

Re: Advies/ Eegaleasers van de Stichting Eegalease dd 04-07-03

Ongelezen bericht door L. Blok »

Hans,
Dat was nou net het antwoord waar je op zat te wachten, het kon niet korter want anders hadden ze nog minder verteld. Goed lezen is blijkbaar niet het sterkste punt bij Eegalease. Maar laten we er maar van uitgaan dat men het zeer druk heeft.

m.v.g. L. Blok

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

Ik kreeg vanochtend een iets langere, maar die hebben we dacht ik al eens eerder gezien.

Geachte mevrouw ,

Het is niet verstandig de automatische incasso te beëindigen. Weliswaar is de Stichting van oordeel dat de overeenkomst terecht is vernietigd als niet beide echtgenoten de overeenkomst hebben ondertekend, Dexia deelt dat standpunt niet. Zij heeft aangekondigd in voorkomende gevallen deurwaarders en/of incassobureaus in te schakelen.
De Stichting heeft vernomen dat Dexia aanmaningen, deurwaarders en incassoprocedures inzet indien een leasebelegger niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, of wel tijdens een nog lopend contract of wel na beëindiging van het contract waarbij een restschuld overblijft. De Stichting had liever gezien dat Dexia de uitkomst van deze procedure zou hebben afgewacht.

Of Dexia incassoprocedures en dergelijke wil starten is een keuze van Dexia zelf. De Stichting staat daar buiten en heeft er helemaal geen invloed op. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heeft de Stichting altijd geadviseerd - en doet dat overigens nog steeds - om de betalingen aan Dexia "onder protest" voort te zetten. U kunt dit doen door bij de overschrijving van de betalingen aan Dexia in het vakje "mededelingen" de woorden "onder protest" op te schrijven. Indien uw betalingen via automatische incasso worden geïncasseerd, kunt u dit in een aangetekende brief (met behoud van een kopie) aan Dexia duidelijk maken. De vermelding dat u onder protest betaalt is van belang omdat zo duidelijk gemaakt wordt dat u niet stilzwijgend met de betalingen instemt. Hetzelfde geldt voor het voldoen van een restschuld na beëindiging van het contract. Wij raden u ten zeerste aan ook dit "onder protest" te doen.

Als u de betalingen écht niet meer op kunt brengen of in geval van een afgelopen contract niet in staat bent de restschuld af te lossen, adviseert de Stichting u contact op te nemen met Dexia om te proberen met Dexia tot een regeling te komen. Let op: u kunt dan in beginsel later geen beroep meer doen op een uitspraak in de collectieve actie van de Stichting! Als u hiervoor kiest zult u dit bovendien zelf moeten doen, aan de hand van een ingewonnen advies (bijvoorbeeld van een advocaat). De Stichting kan u daar helaas niet bij helpen. U kunt hierbij het beste contact opnemen met een advocaat in de buurt. Indien u een laag inkomen en weinig tot geen vermogen heeft, komt u wellicht in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp. Hierbij zijn uw advocaatkosten beperkt tot een eenmalige bijdrage van maximaal € 551,--. Meer informatie omtrent gefinancierde rechtshulp kunt u vinden op www.rvr.org onder "infobalie". Meer informatie kunt u ook krijgen bij de internet pagina van de Nederlandse Orde van Advocaten: www.advocatenorde.nl

Indien u op enig moment ophoudt met betalen zal Dexia u allereerst een aanmaning moeten sturen. Daarna zal zij een deurwaarder of een incassobureau kunnen sturen om u nogmaals op uw betalingsverplichtingen te wijzen, en uiteindelijk zal Dexia kunnen over gaan tot het instellen van een incassoprocedure.

Indien een incassoprocedure tegen u wordt gestart zult u voor de rechter worden gedaagd. De Stichting adviseert u na het ontvangen van de dagvaarding contact op te nemen met een advocaat bij u in de buurt voor advies. Helaas kunnen noch de advocaten van de Stichting, noch de Consumentenbond of de VEB u hierbij in uw specifieke geval helpen. In beginsel is het van belang dat u op de zitting verschijnt, tenzij uw advocaat u anders adviseert. Aangezien de incassoprocedure betrekking zal hebben op uw persoonlijke geval, is uw advocaat de aangewezen persoon voor al uw vragen.

LET OP! Laat u het aankomen op een procedure en doet de rechter uitspraak over onderwerpen die ook in de collectieve actie spelen, dan kunt u later GEEN beroep meer doen op een uitspraak in de collectieve actie van de Stichting.

Als u de overeenkomt hebt vernietigd * op basis van het niet meeondertekenen van uw echtgenoot of geregistreerd partner, kunt u tijdens de behandeling van uw zaak de rechter verzoeken de zaak aan te houden en op te schorten tot een uitspraak in de zaak van de Stichting Eegalease tegen Dexia bekend is. Ook kunt u een verwijzing vragen naar de lopende procedure van de Rechtbank te Amsterdam. Daarbij moet u aangeven dat de procedure van de Stichting Eegalease wordt gevoerd voor de Rechtbank Amsterdam en daar bekend is onder rolnummer 2003-218. De Stichting stelt zich op het standpunt dat pas na een uitspraak van de rechter in de procedure van de Stichting Eegalease definitief duidelijk zal worden of de weigering van Dexia om de vernietiging van de overeenkomsten te erkennen, gerechtvaardigd is.

Het is echter belangrijk dat u zich realiseert dat een rechter niet verplicht is dit verzoek in te willigen! Uw advocaat zal u hierover nader kunnen informeren.

Indien u de overeenkomst niet hebt vernietigd op grond van het niet meeondertekenen van uw echtgenoot of geregistreerd partner, kunt u aan de rechter vragen om uw zaak aan te houden, of een verwijzing vragen naar de lopende (collectieve) procedure van de Stichting Leaseverlies, eveneens bij de Rechtbank te Amsterdam, onder rolnummer 2003-143. U dient er echter rekening mee te houden dat de kans dat de rechter met de aanhouding in zal stemmen geringer is dan bij een op grond van de gezinsbeschermende bepalingen vernietigde overeenkomst. De overeenkomst loopt immers in beginsel gewoon door en daarmee ook uw betalingsverplichtingen. Ook hieover zal uw advocaat u nader kunnen informeren.

* Als "u een overeeenkomst vernietigt" houdt het in dat u heeft aangegeven dat u vindt dat het afsluiten van de effectenlease-overeenkomst met terugwerkende kracht moet worden terug gedraaid.

Met vriendelijke groet,

Stichting Eegalease
Afdeling Informatie

buitenlander

Ongelezen bericht door buitenlander »

Ook wij kregen een mail (dezelfde als die Karin heeft).

Op mijn vraag nu wel of niet te betalen ben ik tot nu toe niets wijzer geworden. De een zegt nooit betalen de ander onder protest.

Ik heb het geld om (onder protest) te betalen, dus doe ik dat ook maar, in afwachting van betere en concretere berichten.

Succes allemaal.

Ab

rob v.d.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Ook ik kreeg dit verhaal van Eegalease. Het is het bekende verhaal dat ook al in hun FAQ stond.
Overigens, waarom zou jij, Hans, zo'n kort bericht hebben gehad en wij zo'n lang (hoewel weinig zeggend)?
gr. rob v.d.

Hans2

Ongelezen bericht door Hans2 »

Best mensen
Ik heb mede mijn best gedaan om duidelijkheid te krijgen.
Iedereen bedankt die hieraan ook heeft bijgdragen.

Ik heb een duidelijken kort antwoord gekregen.
Okay
Ik wacht het rapport af van de AFM in september, zie dan wel weer.

:shock:

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

En intussen toch maar gewoon termijnen blijven doorbetalen? Afbeelding

Met dat antwoord van Eegalease zijn we inderdaad niets opgeschoten.
Ze hebben niet eens de moeite genomen om met tegenargumenten op het relaas van Hans te komen.

Groet, Karin

apie

Ongelezen bericht door apie »

En maar wachten het wordt niets de economie gaat naar beneden en de rest ook. Komen we over als zeikerds. En bereiken niets.

mechelina

Ongelezen bericht door mechelina »

Hoi Mhr Hans 2 of Mhr blok weten jullie hoe het zit als je een eenmalig bedrag heeft over gemaakt?? Is dan alles toch het zelfde als wanneer je het met geleend geld doet. Ik heb nammelijk een eenmalige storting in eens gedaan.
Vast bedankt Groetjes mechelina :?:

Gesloten