LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFM

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Alex

AFM

Ongelezen bericht door Alex »

AFM waarschuwde reeds begin 2001 voor aandelenlease
05 jun 02

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft reeds in het voorjaar van 2001 gewaarschuwd voor het gebruik van aandelenleaseproducten. Tijdens de presentatie van het jaarverslag 2000 heeft de toezichthouder (toen nog Stichting Toezicht Effectenverkeer, STE) duidelijk gemaakt de reclame-uitingen van aanbieders van aandelenleaseproducten kritisch te bekijken. De AFM laat dit weten in een reactie op de televisie-uitzending Radar Extra van de TROS van dinsdag 4 juni 2002.
De opbrengst van een belegging. Bestaat uit rentebaten (obligaties) of dividend in combinatie met kapitaalgroei (aandelen). Wordt in verband met de belastingen meestal bruto vermeld.
De Financiële Bijsluiter (FB) is een document dat u krijgt als u een complex financieel product wilt aanschaffen. De bijsluiter geeft informatie over de eigenschappen van het product. Zo krijgt u inzicht in het soort product, het rendement, de kosten en het risico.

De toezichthouder constateerde naar aanleiding van het vorig jaar gestarte onderzoek onder meer dat in de reclame-uitingen van aandelenleaseproducten vaak onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat consumenten met deze producten beleggen met geleend geld. Aanbieders van aandelenleaseproducten zijn door de toezichthouder gesommeerd hun reclame-uitingen aan te passen.
De regelgeving ten aanzien van de reclameregels voor aanbiedingen van leaseproducten is per 1 januari 2002 aangescherpt. Zo is in de regelgeving nadrukkelijker opgenomen dat aanbieders in duidelijke bewoording in hun reclame-uitingen moeten melden dat belegd wordt met geleend geld. Beleggers moeten erop gewezen worden dat ze het risico lopen hun inleg te verliezen of zelfs schulden te kunnen overhouden. Per 1 juli aanstaande zijn aanbieders van aandelenleaseproducten wettelijk verplicht een Financiële Bijsluiter te leveren. Deze bijsluiter geeft informatie over de belangrijkste kenmerken van het aandelenleaseproduct: hoe het werkt, het rendement, de kosten, de risico's.
In december van 2001 heeft de toezichthouder consumenten nogmaals publiekelijk gewaarschuwd. In een vraaggesprek met het dagblad De Telegraaf en door middel van een openbare waarschuwing op haar website heeft de Autoriteit consumenten duidelijk gemaakt dat door het beleggen met geleend geld het risico veel hoger is en de kans op een positief rendement sterk afneemt. Dat komt doordat de opbrengst van het leaseproduct - waarbij belegd wordt met geleend geld- vaak niet opweegt tegen de relatief hoge kosten en risico's die gepaard gaan met dit product.
De AFM is thans bezig met een onderzoek naar aandelenleaseproducten. Dit onderzoek spits zich in het bijzonder toe op aanbiedingen van het product Legio Lease. Ook andere aandelenleaseproducten worden door de Autoriteit onderzocht. Op grond van de wettelijk geldende geheimhoudingsplicht kan de Autoriteit geen uitspraken doen over dit onderzoek.

Nu rest mij een aantal vragen:

Kan de AFM inmiddels (bijna een jaar later) hier uitspraken over doen?
Zo ja, is daar al iets over bekend? Zo niet, waarom moet dit geheim blijven?
Dit artikel bevestigd toch dat wij ,gedupeerden van Legio Lease, misleid zijn ?

Ted

Re: AFM

Ongelezen bericht door Ted »

Natuurlijk we zijn bedrogen we moeten nasaal gaan demostreren.

Hans

Ongelezen bericht door Hans »

Hoezo AFM waarschuwde REEDS in 2001 !
Wanneer de voorganger van de AFM, de STE, haar werk goed had gedaan, waren dit soort waarschuwingen al in 1994 gedaan. Er is overigens veel eerder kritisch geschreven over aandelenleaseplannen, alleen niet door de AFM/STE. In 1996 en in 1998 in het ledenblad 'Geldzaken' van de Vereniging Consument & Geldzaken en ook door de Consumentenbond. Wat de Consumentenbond betreft in een artikel in de Consumentengeldgids van febr. 1998.

Willem S.

Ongelezen bericht door Willem S. »

Hans,
heb jij die artiken? en zo ja... is het mogelijk om ze te mailen of posten? Zou me helpen bij het opstellen van mijn laatste poging tot overeenstemming te komen met D. Ik ben niet echt hoopvol gestemd overigens... Wat ik wil aantonen is dat zij al eerder (mei2000 in mijn geval) wisten dat er een groot risico bestond op een verliessituatie. Ik heb al een paar kleine stukjes maar allemaal uit 2001...
Groeten

hans

Ongelezen bericht door hans »

Willem,
Ik heb de desbetreffende bladen nog wel in mijn bezit.Alleen niet op tekst verwerkt, uiteraard. Aan die klus ga ik niet beginnen. Maar ze zijn vast ook in een goede openbare bibliotheek te raadplegen. Na snelle doorlezing vraag ik mij af of ze je helpen in je strijd tegen Dexia. Het eerste artikel in 'Geldzaken'(1996) ging weliswaar over misleidende aspecten in reclameuitingen van Legio Lease, maar richt zich met name de het niet noemen van de salderingsplicht bij de (fiscale) aftrek van leaserente. Dit is nu niet meer relevant, sinds de afschaffing van de aftrekmogelijkheid van leaserente. Het tweede artikel in Geldzaken 1998 ging over vage en misleidende aspecten in de brochure van de Winststapelaar van Groeivermogen=Fortis en het SprintPlan van Spaarbeleg. Het artikel in de Consumentengeldgids (1998) ging meer over de feitelijk geringe kansen om winst te behalen met aandelenleasen en wijst dus alleen op de (financiële) risico's.

Gesloten