LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel in Brabants Dagblad 29-12-2003

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
bianca

Artikel in Brabants Dagblad 29-12-2003

Ongelezen bericht door bianca »

Beleggers moeten geduld oefenen
door Miranda Megens

Maandag 29 december 2003 - Marten Oosting, lid van de Raad van State, is de hoop van vele beleggers die vanwege de aanschaf van aandelenleaseproducten met soms duizenden euro's restschuld in hun maag zitten. De gedupeerden wachten met smart Oostings werk af als voorzitter van de hiertoe ingestelde geschillencommissie. "Sommige mensen hebben een uitzichtloze schuld, een berg waar je niet over heen kunt kijken."

De Commissie Geschillen Aandelenlease moet bemiddelen tussen aanbieders en kopers van producten waarbij met geleend geld werd belegd. Voor-zitter Marten Oosting maakt snel duidelijk dat gedupeerde beleggers nog maanden - en als het stroef loopt misschien nog wel een jaar - geduld moeten hebben: "Het bemiddelen zelf moet nog beginnen." De kopers van aandelenlease-producten, gedupeerd vanwege hun vaak forse verliezen, verwijten de aanbieders dat zij verkeerd zijn geïnformeerd over de risico's van deze vorm van beleggen. Naarmate de beurs verder inzakte, nam het aantal rechtszaken tegen aanbieders van deze producten toe. Teneinde een verstopte rechtsgang te voorkomen, stelde minister Zalm van Finan-ciën de geschillencommissie in. De commissie werd in september geïnstalleerd. Oosting kreeg tientallen brieven waarin mensen de persoonlijke financiële ellende van zich af schreven. "Daar zijn zeer dramatische gevallen bij", vertelt hij. "Sommige mensen hebben een uitzichtloze schuld, een berg waar je niet over heen kunt kijken." De afgelopen maanden heeft Oosting het terrein van de aandelenlease verkend en met alle partijen in het geschil gesproken. Het wachten is nu op een aantal (vertraagde) uitspraken van het Dutch Securities Institute in een aantal voorbeeldzaken. "Als we die hadden gehad, waren we nu al verder geweest. Ons werk kan heel snel tot een conclusie leiden, maar het kan ook lang duren. Ik zou graag een datum noemen, maar ik weet het zelf gewoon niet. Dat is inherent aan bemiddeling."

Dexia en Aegon
De bemiddelingsrol van Oosting ligt gevoelig bij de verschillende partijen. Dexia en Aegon, de bekendste aanbieders van aandelenleaseproducten, wijzen op de getekende contracten met hun cliënten en gaan intussen door met de maandelijkse incasso's. Beide financiële instellingen hebben publiekelijk altijd afstand gedaan van het idee dat zij schulden gaan kwijtschelden. Ruim 105.000 afnemers van LegioLeaseproducten van Dexia zijn verenigd in de stichting Leaseverlies/Eegalease. Deze stichting heeft een rechtszaak tegen Dexia tijdelijk stilgelegd om Oostings commissie ongehinderd te laten werken. Dat toont volgens Oosting 'de goede wil', maar geeft tegelij-kertijd ook aan hoe behoedzaam hij moet opereren. "We hebben de afgelopen maanden eerst gekeken of er draagvlak is met ons te praten. Gelukkig wil iedereen dat, zodat wij nu verder kunnen." Wel maakt Oosting duidelijk dat bemiddeling alleen mogelijk is als alle partijen hun verwachtingen bijstellen. Hij heeft zéker zijn persoonlijke mening over hoe het conflict opgelost kan worden, maar weigert stellig zich daarover uit te laten. Oosting wil onpartijdig zijn, maar zit ook in een spagaat. "Bemiddeling veronderstelt vertrouwen en beslotenheid. Ik begrijp ook dat mensen behoefte hebben aan openheid, maar ik moet me vanwege de gevoeligheid heel erg op de achtergrond hou-den."

Pasen?
Tegelijkertijd wil Oosting - die lid is van de Raad van State - duidelijk maken dat hij geen Kerstman is die gedupeerde beleggers even uit de problemen helpt. Toch blijft hij niet oneindig bezig. In 2004 moet de Commissie Geschillen Aandelenlease worden opgeheven, mét of zónder oplossing. "We blijven niet eindeloos doorgaan, zeker niet tot 2005. Maar of het met Pasen lukt: daar kan ik op dit moment geen zinnig woord over zeggen." Als er een oplossing uit de bus rolt, dan wil dat nog niet zeggen dat daarmee voor iedereen de kous af is. Er is voor alle partijen altijd nog de gang naar de rechter.

John H

Re: Artikel in Brabants Dagblad 29-12-2003

Ongelezen bericht door John H »

Dit soort stukken in de krant geven de schijn dat er aan onze zaak gewerkt word doch de waarheid is anders.
Ik ben blij dat kranten en media nogsteeds voor ons schrijven en de zaak levend houden want Den Haag wil liever zwijgen over deze zaak.
Gerrit Zalm ziet deze zaak als een zwaart boven zijn hooft hangen en wil dit stil voorbij laten gaan, hij was het toch die in paars twee iedereen aanzetten tot het verzekeren van de oude dag en het studiegeld voor je kinderen, de spaarpot voor ziekzijn en alles wat duurder zou worden.
Hij was toch de man die zei dat iedereen die niet belegden dom was als hij of zij dat niet deed of zijn we dat vergeten.
Hij zou de DSI opdracht geven en zorgen dat er snel iets zou gaan gebeuren zodat de rechtsgang sneller zou verlopen.
Hij en die rechtse club waar hij bij hoort vertragen de hele zaak omdat ze hiermee met de billen bloot moeten.
Het is een schande dat we al zolang wachten op een oplossing want Dexia gaat wel gewoon door met het leeg zuigen van uw spaarpot.
Deze regering laat straks die klere belgen met 6,5 miljard het land verlaten en balkenlulletje en zalfje doen niets, de gemeenschap mag dan nog wat meer inleveren, en wij sukkels doen dat zonder slag of stoot.
Nederlanders hebben een grote bek maar als het er op aan komt doen we geen flikker en leggen we zonder tegenspraak onze kop op het hakblok.
Het word tijd voor aktie en dan bedoel ik keiharde aktie, de tijd van braaf praten moet maar eens afgelopen zijn.
Dat Nederland dan maar eens last van ons krijgt en dat de regering maar eens boos word, het kan me geen moer meer schelen.
De economie had nu 6,5 miljard meer in huis gehad als we ons geld nog hadden gehad.
Met dat geld hadden we gewoon kunnen leven en uitgaven kunnen doen die de economie weer aan de gang had kunnen brengen.
Dit alles gaat niet waardoor er straks nog meer bezuinigd moet worden en onze beurs nog smaller zal worden.
Het word tijd dat we een bom onder de hele zaak gaan leggen en al die oplichters eens flink op hun donder gaan geven.
In Nederland word veel te veel opgelicht en belazerd en de gedupeerde blijft maar zitten met de brokstukken en kan geen recht krijgen omdat advokaten te duur zijn geworden voor de gewone man.
Denk daar maar een over na en stem volgende keer links en laat het CDA en VVD maar heel ver rechts liggen.
nog even een paar ideeen van paars(G.Zalm) die slecht liepen.
Studie kosten die meer kosten dan wat het opbengt (sparen bracht meer op)
beleggen voor een spaarpot (schulden dat je er gek van word)
oudedag voorziening (extra kosten voor ouderen zorg)
verhoogde acsijns op alcohol zou de schatkist 70 miljoen op leveren en kost nu 50 miljoen.
enz enz dit alles uit de hoge hoed van Zalm ( wat een oen)

ingeloe

Ongelezen bericht door ingeloe »

Helemaal mee eens.toet

Hans A

Ongelezen bericht door Hans A »

En weer worden we in deze krant "beleggers" genoemd!
Snappen ze nou nog steeds niet dat het hier nou net geen beleggers betreft!
Dit waren mensen die wilden sparen. En Dexia heeft ons wijs gemaakt dat dit daarvoor mooie producten waren. Dexia is de belegger en behoort daarom ook de risico's te dragen i.pv. daarover de mond te houden.

elende

Ongelezen bericht door elende »

Nu begrijp ik helemaal waardoor de Franse revolutie is ontstaan.

De politiek, de grootmachten, de rijken etc etc. zij trekken zich niets aan van de ellende die veroorzaakt is door deze bovenmachten. Hun opvatting is .....dat het niet zo'n vaart zal lopen terwijl de (financiele)druk op de burgers op alle fronten maar steeds groter wordt. Zoals het al vaak op het nieuws te zien is geweest zijn er weer steeds oplichters die anderen bedonderen en belazeren zonder zicht het leed van de gedupeerden aan te tekken. Misschien klnkt het opruierig maar voor mij is dit de enige manier om voor je rechte op te komen ....en dat is voor je rechten op te komen niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Hierop het forum wordt al herhaaldelijk om aktie geroepen ik ben er dan van overtuigt dat dit de enige aktor is naar de politiek om onze onvrede duidelijk te maken.

De franse ruvolutie heeft dit bewezen.

Groet
el

Sonja

Ongelezen bericht door Sonja »

Ik denk ook dat we te zacht zijn.

elende

Ongelezen bericht door elende »

Nederlanders zijn net meelzakken. Elke keer dat je ze uitklopt blijft er maar stof uitkomen. Iedereen kan aan ons plukken legaal of illegaal we doen gewoon niets. O ja!!! toch wel!!!!!!!! alleen maar klagen achter het scherm van je PC en maar hopen dat een ander een nog mooier verhaaltje schrijft of iets onderneemt... want aha!! dan voel je je weer gesterkt terwijl de walsmachines Dexia en anderen alsmede de politiek maar gestadig doorgaat met allerlij impopulaire maatregelen.

Mensen nogmaals, of we doen er wat aan door middel van een protestactie enz aan de politek, media, en die financiele schoften die ons gegarandeerd zullen pakken of we verliezen het gewoon. Via een stichting kunnen /moeten we dit realiseren om ons ongenoegen te uiten en zodanig kenbaar te maken.

Geloof me zij zijn nu bezig met het zgn masseren van de gedupeerden zodat we gewend zijn aan het idee dat we toch moeten en gaan betalen van 5000 Euro tot 250000 euro.

Want dat zal gebeuren als er niets ondernomen wordt, door ons gedupeerden. Laten we nou niet op elkaar wachten wat die ander doet maar ga er tegenaan anders verliezen wij. dat is waar ik u voor wil waarschuwen.

Groet,

El

JH

Ongelezen bericht door JH »

Er is een gezegde "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".
De dexiaboeven kunnen nu wel denken dat zij in hun recht staan, voorlopig worden zij "chirurgisch" behandeld met een weinig rooskleurig vooruitzicht dat er ooit nog iemand geinteresseerd zal zijn in hun aanbod van dubieuze produkten. Dus, nog even geduld oke maar we laten ons niet in slaap sussen. De stinkende wonden van dexia moeten een nog grotere beerput worden, te vergelijken met een milieuramp !
maar dan wel gericht op de professionele beleggersmarkt.

Daar gaan we voor in 2004 !!!!

Gesloten