LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
marjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 jul 2003 19:31

BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door marjo »

Algemeen Dagblad 8-9-2003

Oud-ombudsman Marten Oosting bemiddelt sinds vorige week tussen
de boze aandelenleasebeleggers en de banken. Zal zijn operatie lukken?

Wat is het probleem?
In de jaren negentig kon iedereen met weinig of geen geld meedoen
met de beurshausse. Met pagina grote advertenties werd reclame gemaakt voor de Winstverdriedubbelaar, Vermogensversneller of Sprintplan. Wie aandelen wilde kopen, leende geld. Met dure lening
werden aandelen gekocht in de hoop dat de koersstijging het aflossen
van de lening en het verdienen van een winst mogelijkzou maken.

Wie waren de aanbieders?
De grootste was Dexia Bank Nederland die in 2000 de Legiolease-portefeuille kocht van verzekeraar Aegon.Daarnaast bewerkten de toenmalige Fortis VSB (nu Fortis Bank) de markt. Aegon zelf en verschillende grote tussen personen als Spaarbeleg verkochten eveneens aandelenleaseconstructies. Alleen Legiolease verkocht het
product onder zon 100 verschillende merknamen.

Waarom ging het mis?
Zoals de bestuursvoorzitter van Dexia, Dirk Bruneel, het in een intervieuw zo mooi zei: Een factor die uit de hand is gelopen, is de beurs. Door de sluipkracht die in 2000 begon, verdwenen de mooie rekensommetjes in de prullenbak. In plaats van de aandelen met winst
te verkopen, leverde een transactie verlies op. Resultaat: veel aandelenleasers bleven achter met een schuld, soms wel 100.000 euro groot. Of zoals een belegger het uitdrukte: Ik moet eigenlijk het dak van mijn huis repareren, maar dat dan nu niet meer.
Een 71 jarige Schiedammer verspeelde middels een Fortis Product 14.000 Euro, geld dat eingenlijk opzij was gezet voor zijn kinderen.
Uit pure schaamte durfde hij zijn kinderen eerst niet in te lichten over het drama. Volgens de beleggers werden ze misleid over de risico"s
bij het beleggen met geleend geld.
Om hoeveel geld (mensen) gaat het ?
De reclamecampagne was fel, de hebzucht groot. Volgens een schatting
gingen er ruim 700.000 contracten op de toonbank voor een totale waarde van 6,5 miljard euro. Alleen al marktleider Dexia incasseerde
ruim 4 miljard euro die betaald werd door zon 350.000 mensen.
De Nederlandse gezinnen 1 of meer contracten bezat. De gemiddelde
schuld kwam op 10.000 euro uit.
Waarom schakelt de overheid zich in ?
Omdat de zaak uit de hand is gelopen. In Nederland is een beleggersopstand uitgebroken, misschien wer de grootste in de Nederlandse geschiedenis. Boze aandelenleasers hebben verenigd in
machtige en vooral luidruchtige partijen. De grootste stichting Leaseverlies met ruim 80.000 leden. Daarnaast roert de media zich flink, is de onrust overgeslagen naar het parlement en maken advocaten en rechters overuren. Minsiter Zalm heeft na een oproep
van het tweede Kamerlid Frans Heemskerk (PvdA) beslooten een
"commissie van wijzen" onder leiding van Oud-ombudsman en vuurwerkramp-onder zoeker Marten Oosting op te richten.
Divese partijen maken inmiddels de rechtbank onveilig. De Stichting daagde Dexia voor de rechter wegens misleiding. Dexia sleepte op haar
beurt voormalig Legiolease-eigenaar Aegon voor de rechter, terwijl zon
150 Dexia klanten een incassoprocedure voor de kiezen krijgen.
Hoe kijkt commissievoorzitter Oosting er tegenaan?
Volgens Oosting is het een maatschappelijk probleem.
De omvang is imponerend. Vooral mensen met een kleine beurs zijn
getroffen, aldus Oosting.Hij wil bemiddelen en hoopt dat de strijdende
partijen water bij de wijn doen. Oosting kijkt allereerst of de banken
en beleggers uberhaupt bereid zijn deel te nemen aan een bemiddelingspoging. Midden novenber wordt duidelijk of er ruimte is
voor een goed gesprek.Mochten de deelnemers geen zin hebben dan kapt Oosting de bemiddelingspoging onmiddellijk af.
Maakt Oosting een kans?
Misschien, af op de partijen mee willen werken. Hangt zeker ook af of de
beurswaakhond AFM en de klachtencommissie DSI bij hun onderzoek
wantoestanden ontdekken. De partijen reageren afhoudend. Dexia houdt zijn been stijf. Ze hebben hun klanten immers al een soepele
afbetalingsregeling aangeboden. Ook de stichting zet haar juridische
strijd tegen Dexia nog door. Minister Zalm waarschuwde bij de benoeming van de commissie voor al te veel hoop op een succesvolle bemiddelingspoging.We beloven geen gouden bergen.

Gast

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door Gast »

Waardeloos stuk. Oosting kan beter in zijn bed blijven.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door SJZ »

Als alle partijen even duidelijk uitspreken dat Oosting beter in bed kan blijven, laten ze dat dan doen! Dan hoeft hij al dat werk niet voor niks te doen. Hij doet het ook niet omdat hij dat zo graag wilde, maar omdat erom gevraagd werd, en hij iemand met een onkreukbare reputatie is.

Maar goed, laat Dexia en de gedupeerden even eerlijk zeggen dat ze niet met hem samen willen werken en vanaf morgen kan hij thuis blijven!

Gast

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door Gast »

Nou meneer Oosting volgens Sjoerd kunt u beter thuisblijven. U hebt toch geen bevoegdheid en het wordt nu tijd om spijkers met koppen te slaan. Kopspijkers.

Jack.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door SJZ »

Nee, ik heb niet gezegd dat Oosting beter thuis kon blijven, het was Gast die zei dat hij beter in bed kon blijven. Ik heb dat iets vriendelijker willen citerern.

Ik zeg dus ook niet dat hij moet stoppen met de klus, maar ik zeg alleen dat ALS de partijen vinden dat zijn werk niet ter zake doet, dat ze dat dan beter openlijk kunnen zeggen.

Gast

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door Gast »

Ja Sjoerd het net zoals onderstaand stukje zegt, schoenmaker mijn TV is een magnetron.

Geplaatst op 08 Sep 2003 13:39 door Arie


--------------------------------------------------------------------------------

Ja en dan die reclame van die vrouw die van dat balkon springt !! In de handleiding van elk balkon staat dat je dat juist NIET moet doen en de Federatie van Nederlandse Straatvegers heeft er ook zijn bezorgdheid over uitgesproken. Het is schandalig

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door SJZ »

Sorry Gast, ik volg je niet meer. We hebben het over Oosting begin jij over magnetrons en balkons? Sorry, ik ben alleen in staat om serieuze gesprekken te voeren.

groeten,
Sjoerd

Gast

Re: BEMIDDELAAR OOSTING MOET LEASEOPSTAND SNEL SUSSEN

Ongelezen bericht door Gast »

Ja zo te lezen heb je gelijk.

Gesloten