LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijeenkomst Leaseleed

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
babbel
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2003 13:32

bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door babbel »

zijn er nog mensen bij de bijeenkomst van de stichting Leaseleed geweest afgelopen woensdag en zoja, wat is daar verteld ???

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Hoi babbel,

Ik ben op de bijeenkomst geweest en heb deze als zeer positief ervaren. Helder en duidelijk was de uitleg. Na afloop was er een applaus voor het bestuur en afgevaardigden van het advocatenkantoor.

Na de inleiding door de voorzitter van St. Leaseleed werd het woord gegeven aan de mensen van advocatenkantoor Dirk Zwager.
Allereerst gaven zij middels een powerpointpresentatie aan hoe de leaseprodukten werken, hun uiterste complexiteit en ook waar het is misgegaan. Ook is uitgelegd hoe in grote lijnen een gerechtelijke bodemprocedure in elkaar zit, welke fases moeten worden doorlopen etc. Er is gesproken over dwaling, misleiding en zorgplicht. De overwaardeeffect constructie had op moment van van start gaan al vrijwel geen kans van slagen.

Uitgelegd is dat gewerkt gaat worden volgens het zogenaamde "CLASS ACTION" principe. Het is dus een gezamelijke actie. Hiervoor is gelijksoortigheid belangrijk. Alleen produkten die afgesloten zijn via Spaarselect kunnen meegenomen. Op de site van http://www.leaseleed.nl staan de voorwaarden.

Korte opsomming:
De gerechtelijke bodemprocedure wordt gevoerd onder meer onder de volgende voorwaarden:

Het afgesloten leasecontract(en) dient een "OVERWAARDE-EFFECT" constructie te zijn.
Er mag geen enkel aanbod, coulanceregeling e.d zijn aanvaard van Dexia zowel in het verleden, alsmede in de toekomst;
Er moet een "vernietigingsverklaring" bij aangetekende brief zijn gestuurd aan Dexia (een modelbrief bij Stichting Leaseleed);
Het dienen uitsluitend "SPAARSELECT" dossiers te zijn;
Inmiddels afgekochte contracten worden alleen meegenomen in de procedure als er aantoonbaar onder protest betaald is;.
Bijdrage dient voor 15 november 2003 te zijn ontvangen door Stichting Leaseleed. Dan is uw aanmelding definitief;

Voor het doorgaan van de gerechtelijke procedure(s) is de voorwaarde dat er minimaal 300 gedupeerden zich aanmelden voor de gerechtelijke procedure(s). Deze aanmelding dient voor 15 november 2003 te geschieden bij Stichting Leaseleed.

Er zijn naar schatting ongeveer 4500 gedupeerden in Nederland. Bij Leaseleed zijn er ongeveer 240 aangemeld die voor de te voeren bodemprocedure in aanmerking kunnen komen. (Dit is dus ook gelijk een zorg)

Wat kost het?
Haalbaarheidsonderzoek 345 Euro
Bodemprocedure 345 Euro (voor 15 nov)
Reserveringskosten 250 Euro


Dit lijkt nogal wat maar is momenteel het beste aanbod wat er is.

Tot slot was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

De voorzitter heeft toegezegd dat het verslag (van 2 avonden) op de site van Leaseleed zal worden geplaatst.

Voor gedupeerden van Overwaarde effect via Spaarselect is het naar mijn mening verstandig om snel contact te zoeken met Leaseleed.

met vriendelijke groet,

Marijn.

babbel
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2003 13:32

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door babbel »

bedankt voor de heldere uitleg Marijn, ik ga me de komende week ook aanmelden bij Leaseleed ! die 300 gedupeerden moet toch haalbaar zijn !

Tineke
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 okt 2003 16:56

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Tineke »

Het afgesloten leasecontract(en) dient een "OVERWAARDE-EFFECT" constructie te zijn.
Is dat een specifiek produkt of valt Sprintplan e.d. daar ook onder het lijkt me een goede oplossing. En jullie moeten 300 mensen hebben gaarne wat meer info.

Tineke

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Hoi Tinneke,

Het Overwaarde effect is een constructie waarbij je een extra hyphotheek op je huis opneemt. Dit noemt men vaak ook de overwaarde van je eigen huis gebruiken. Het geld wordt in een apart depot (beleggingsrekening) gestopt en gebruikt voor de maandelijkse rentebetaling aan Dexia voor de aflossing van het door hen aangekochte aandelenpakket.

Vaak gaat het om grote geleende bedragen. (gemiddeld 100.000 Euro)

Omdat Stichting Leaseleed gaat werken volgens het "Class Action" pricipe is de voorwaarde dat alle deelnemers sterk gelijkende uitgangspunten hebben:
Overwaarde Effect;
benaderd via Spaarselect;
bij Dexia (vroeger Labouchere);
lening hiervoor afesloten bij Postbank.

De dividuele omstandigheden komen niet aan bod.

Sprintplan valt hier niet onder. Stichting Leaseleed ondersteunt alleen gedupeerden van het Overwaarde effect produkt van DEXIA afgesloten via Spaarselect. zie ook http://www.leaseleed.nl


Marijn

Gast

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ga me ook aanmelden. Er moeten 300 leden zijn.

Sjon

Whofan

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Whofan »

Wij zijn woensdagavond 15/10 ook in Arnhem geweest en hebben de bijeenkomst aldaar bijgewoond.Behalve de zeer correcte en deskundige uitvoering van de gehele avond alsook het ontmoeten van mensen die in het zelfde schuitje zitten en wier verhaal eigenlijk allemaal overeenkomen met wat jou zelf is overkomen, geeft een extra goed gevoel als je in de auto weer huiswaarts rijdt.
Wij hebben ons al in mei d.j. aangemeld als lid van de stichting leaseleed. Tot op heden hebben we daar geen seconde spijt van gehad, gewoon vanwege het gevoel dat je hevbt dat er mensen zijn die vakkundig proberen de schade die je hebt geleden en iedere dag nog lijdt te beperken en zelfs teniet te doen, middels een gerechtelijke procedure. Ook wij hikten nogal aan tegen de bedragen die wij nog moeten storten voor 15 november, maar we bedachten wel dat dit voor 'gewone' mensen zoals wij, de enige oplossing is om iets in de huidige situatie te veranderen.Van die geldwolven van Dexia hoef je niets te verwachten zelfs de coulanceregeling is naar wij gehoord hebben verre van redelijk te noemen. Maar goed: wij zijn vastbesloten om deze financieële hobbel te nemen en hopen dat de ingeslagen weg door Leaseleed en Dirkzwager, samen met de aangesloten gedupeerden ons allemaal weer een ontspannen nachtrust en een normaal dagelijks leven zal bezorgen. Ik ben er in ieder geval vast van overtuigd, dat dit zal lukken, zeker na het bezoeken van deze voorlichtingsbijeenkomst.

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

Marijn,

Gisteravond is gezegd dat "max. rendement Effect" ook in aanmerking komt.
IK heb hiervoor een lening bij mijn eigen bank afgesloten, dus niet bij de posbank.

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Erik »

Het volgende staat op de site van LeaseLeed:
Het is niet mogelijk om door middel van een "Class Action" procedure een vordering tot schadevergoeding in te stellen. Een schadevergoedingprocedure is dan ook niet inbegrepen in de bodemprocedure. Indien de procedure van Stichting Leaseleed echter tot een positief oordeel leidt, kunt u met een afschrift van dit vonnis in de hand bij Dexia uw verhaal halen. Hiervoor is in beginsel geen gecompliceerde juridische procedure nodig. Het uitgangspunt is dat de Stichting u ook bij het incasseren van de schadevergoeding van dienst kan zijn. Te zijner tijd zal Stichting Leaseleed u hierover nader informeren
Wat mij vooral verontrust is het volgende:

Indien de procedure van Stichting Leaseleed echter tot een positief oordeel leidt, kunt u met een afschrift van dit vonnis in de hand bij Dexia uw verhaal halen
Wat wordt er dan wel bereikt met de initiele bodemprocedure? Worden de incasso's stop gezet en mag Dexia de restschuld niet meer vorderen?

Kortom, de kosten zijn duidelijk (en vergeleken met individueel procederen niet hoog) maar wat schiet je ermee op als LeaseLeed de bodem procedure weet te winnen, heeft iemand hier antwoord op?

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

Alle vragen kunnen aan LL gemailed worden, zij zetten dan het antwoord op hun site.

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Gast,

In dat geval moet dit "max. rendement Effect" waarschijnlijk ook een soort overwaarde effect contructie zijn welke afgesloten is via Spaarselect. Anders kan er mijns inziens niet volgens het Class Action principe geprocedeerd worden. Mogelijk zijn er meerdere effectenleaseconstucties die werken op hetzelfde basisprincipe.
Ik wacht in ieder geval ook het verslag van de 2 bijeenkomsten af.

PS: Ik begrijp dat je gisteren naar de bijeenkomst bent geweest?
Hoe was jou ervaring?

Marijn.

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

Mijn conclussie is als je toch beslist om met een advocaat verder te gaan je het best met Leaseleed in zee kan gaan.
Niet duur en een zeer solide aanpak.
Ze gaven blijk van veel know how en met een beloning van ~10% van 300 deelnemers is het denk ik best wel aantrekkelijk voor hen om de zaak te gaan winnen of er zo veel mogelijk uit te halen.
Alleen de termijn viel me tegen, 1.5 a 3 jaar, maar begrijp inmiddels
dat de rechter bij elke advocaat zo veel tijd kan vragen.
Ik hoop dat Leaseleed snel een opschorting van de incasso bereikt
en dat ze met 300 deelnemers (liever alle Spaarselectdeelnemers, 4500) zoveel indruk op de commissie O. maakt dat die in mei 2004 met een aanvaardbare oplossing voor de mensen met de Spaarselect-constructie komt zodat we per saldo niet behoeven te procederen
(inzet Zalm) en we eindelijk van alles af zijn.
Hiervoor hebben we dus wel Leaseleed als druk op de ketel nodig en omgekeerd, Leaseleed heeft ons nodig.

deelnemr

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemr »

Spaarselect - gedupeerden, gooi er dus 1000 Euro tegenaan en meld je aan bij Leaseleed, op naar de 500 !!!!!!!!!!!!!!!!!

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Gast

Helemaal mee eens. Het schept vertrouwen dat de Stichting Leaseleed in ieder geval gesprekspartner is bij de commissie O. zoals op de site http://www.commissiegeschillenaandelenlease.nl/ te lezen valt.
Op verschillende fronten wordt aan deze zaak gewerkt.

Wat ik me nog afvraag is of Leaseleed bij de grote groep gedupeerden werkelijk bekend is. Naar mijn gevoel is er weinig via de media bekend gemaakt. Het bestuur heeft gezegd dat ze via een persbericht voor meer landelijke bekendheid zorgen. Zelf heb ik de redactie-gegevens van mijn regionale krant aan Leaseleed gemailed. Wie weet draagt dit bij.

Marijn.

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

Hoi Marijn,

Het valt me tegen dat er weinig mensen van SpaarSelect, en dus potentiele gegadigden voor Leaseleed op dit forum zitten.

Hoewel Leaseleed een stichting is, dus zonder winstoogmerk,
lijkt het me best wel zinvol om met een grote groep deelnemers onderling te communiceren buiten Leaseleed en buiten dit forum om.

Gewoon elkaars mening even peilen, ook na de aanmelding over de lopende gebeurtenissen omdat het wellicht toch een lange weg wordt die we moeten gaan.

Dus als iemand is die dit ook wel ziet zitten en bovendien kan organiseren ??????

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

Hoi Marijn,

Het valt me tegen dat er weinig mensen van SpaarSelect, en dus potentiele gegadigden voor Leaseleed op dit forum zitten.

Hoewel Leaseleed een stichting is, dus zonder winstoogmerk,
lijkt het me best wel zinvol om met een grote groep deelnemers onderling te communiceren buiten Leaseleed en buiten dit forum om.

Gewoon elkaars mening even peilen, ook na de aanmelding over de lopende gebeurtenissen omdat het wellicht toch een lange weg wordt die we moeten gaan.

Dus als iemand is die dit ook wel ziet zitten en bovendien kan organiseren ??????

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Gast,

Misschien bied een nieuwe categorie (Naast die van Legio Lease) bv, Effectenlease Spaarselect, nieuwe mogelijkheden. Waarschijnlijk moet dit bij de moderator van Tros Radar worden aangevraagd. Mogelijk is Leaseleed via hun site bereid om er op te wijzen dat Spaarselect gedupeerden hier hun verhaal kwijt kunnen.
Lijkt jou een dergelijke werkwijze haalbaar?

Marijn.

deelnemer

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door deelnemer »

hoi Martijn

Ik dacht eigenlijk meer aan een soort Emailcontact waarbij de briefwisseling naar alle deelnemers gaat.
Heb er verder geen verstand van wat op dit gebied mogelijk is, maar omdat het bij SS om zeer hoge bedragen gaat heb ik geen zin mn hele hebbe en houwe hier ten toon te spreiden terwijl er wellicht bij velen wel behoefte aan is.

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Marijn »

Hoi Deelnemer,

Ik zit er ook niet op te wachten om heel mijn hebben en houwen prijs te geven. Een zekere annonimiteit in dit stadium is wel zo veilig. Corresponderen via Email naar relavante gedupeerden lijkt me moeilijk omdat via de emailadressen iemands identiteit volgens mij getrasseerd kan worden. En hoe kom je aan deze adressen?. Ook is er volgens mij iemand nodig die het emailverkeer regelt.

Wat mij nu te binnen schiet is dat bv de Stichting Leaseleed voor haar gedupeerden een forum zou op kunnen richten. (zoals bij Adviesverlies en Pay-back)

Reacties zijn welkom,

Marijn

Gast

Re: bijeenkomst Leaseleed

Ongelezen bericht door Gast »

Is er niemand meer dan die zijn nek durft uit te steken ?? Moet er wel eerlijk bijzetten dat ik me ook eens aanmeldde om zo iets te regelen.

Dan krijg je een partij idioten over je heen. Maar dat moet kunnen voor het goede doel.

Succes.

Gesloten