LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Commissie van wijzen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
el

Commissie van wijzen

Ongelezen bericht door el »

Ik hoop dat deze commissie ook gaat kijken naar de gedupeerden waarvan de contrakten nog niet zijn afgelopen en die nu torenhoge maandbedragen moeten betalen tot de einddatum van de contrakten.
En dan hebben we het nog niet eens over de restschuld die ze dan ook nog zouden kunnen hebben.
Deze contrakten worden ook wel door Dexia 'niet renderende contrakten' genoemd.

Gast

Re: Commissie van wijzen

Ongelezen bericht door Gast »

Zijn dit niet de contracten met rente en aflossing?
Zodat er tenminste geen schuld blijft staan.
Ik meende van wel, maar ik ken eigenlijk alleen de wv3d goed. Van deze zou ik wel eens een contractje willen bestuderen.

Met vr. gr.

Dubio

el

Profit Effect bijvoorbeeld is er zo eentje, hierbij had je de mogelijkheid om 36 maandtermijnen (waarvan de meeste gedupeerden dachten dat dit een eenmalige inleg was) vooruit te betalen waardoor je 10% korting
kreeg.
Op deze contrakten staat dan ook met koeie letters 'Profit Effect Vooruitbetaling' (hoezo misleiding).
Na die drie jaar wordt er gekeken naar je rendement over die drie jaar, is dit boven de 6% dan hoef je de komende zeven jaar niets meer te betalen maar is het minder dan moet je dus gewoon je maandtermijnen gaan betalen, hoeveel is afhankelijk van het behaalde rendement.
Velen dachten dus dat het om een eenmalige storting ging en dat je er vervolgens geen omkijken meer naar had.
Velen hebben hun hypotheken opnieuw (hogere rente) afgesloten en hebben met de overwaarde torenhoge contrakten afgesloten en zitten nu met het niet meer kunnen betalen van de maandtermijnen en met een hoge hypotheek.
Het gaat hier om gedupeerden met schulden van vaak meer dan 80000 euro.
Het enige wat Dexia deed was even bij het BKR informeren verder werd er helemaal niet gekeken of deze mensen in het 'worst case scenario' wel in staat waren dit soort gigantische bedragen te kunnen betalen.

Gast

Tja en als ze keken naar BKR registraties dan waren deze bestaande registraties van vorige contracten al onjuist geregistreerd, immers Dexia gaf maar een klein deel op van de juiste en totale verplichtingen.

Gast

Maar, volgens mij, heb je na die tien jaar ook je leasesom afgelost. En is de opbrengst van de aandelen da helemaal voor client. Of heb ik het fout el. Daar gaat het even om, kun je met proffit effect e.d. restschulden overhouden?

Dubio

el

Die maandtermijnen zijn gewoon rente.
Wanneer b.v. op de afloopdatum van je contrakt de aandelen opeens weer gekelderd zijn dan zit je dus ook nog eens met een restschuld.
Het is gewoon een soort 'Russisch Roulette', gewoon 10 jaar lang onzekerheid, geen enkele garantie dus.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ligt een beetje aan het contract dat je hebt. Dexia sluit tegenwoordig alleen nog maar aandelenleasecontracten waarbij je gedurende de looptijd rente en (volledige) aflossing betaalt. Sinds wanneer ze dit zo hebben weet ik niet, ik baseer me op de actuele situatie.

Overigens sluiten ze ook alleen nog maar contracten met een lange looptijd, en met gespreide beleggingen.

In feite geven ze toe dat deze drie elementen, die in het verleden ontbraken, toch wel goed zijn.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Zal mij benieuwen of ze inmiddels weten hoe de legitimatieplicht en hoe de zorgplicht werkt.

Gesloten