LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door zoex »

Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Datum gepubliceerd: 09-09-2004

AMSTERDAM - De bank Dexia moet zijn klanten hun persoonlijke dossier overhandigen als zij daar om vragen. De klanten moeten de informatie die de bank over hen beschikt kunnen inzien, zodat zij goed kunnen opkomen voor hun rechten. Dat heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) donderdag gemeld.

Het college heeft het recht op inzage van persoonsgegevens uitgewerkt na klachten over Dexia. De bank wilde zijn klanten slechts een overzicht geven van de persoonsgegevens. Volgens het CBP moet Dexia desgevraagd ook de gegevens zelf, zoals contracten en de schriftelijke uitwerking van gesprekken, toesturen.

Reactie TROS Radar:
Aanstaande maandag besteedt Radar aandacht aan deze doorbraak. Dan is het mogelijk een voorbeeldbrief -die wij samen met juristen zullen opstellen- van deze site te downloaden. Ook zal er dan een handleiding bij staan op welke wijze en onder welke voorwaarden u uw gegevens bij Dexia kan opvragen.
Laatst gewijzigd door zoex op 09 sep 2004 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

heuve319
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 okt 2003 08:54

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door heuve319 »

Laten we om te beginnen dit ALLEMAAL eens op gaan vragen om te kontroleren of alles klopt wat er daar over ons genoteerd is. Ik doe het in ieder geval vandaag nog. Doet u mee ?

[email protected]
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jan 2004 21:35

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door [email protected] »

Hehe, eindelijk gaat dexia met de billen bloot,
Nu kunnen we met een flikke knuppel tekeer gaan,
Dexia zal merken hoe nauw wij het nemen.

:lol:

lease
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jan 2004 20:09

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door lease »

Ja thats,s cool.

Massaal, via hun antwoordnummer of en hun
e-mail adres of hun antwoordnummer.



Klantenservice Sparen en Beleggen Klantenservice Effectenlease
Telefoon: 0800 – 0599 Telefoon: 0900 – 339 4222 *
Openingstijden: op werkdagen Openingstijden: op werkdagen
van 9:00 tot 17:00 uur van 9:00 tot 17:00 uur


Intermediair Service Dexia Bank Nederland
Telefoon: 020 – 509 12 10 Piet Heinkade 55
Openingstijden: op werkdagen 1019 GM Amsterdam
van 9:00 tot 17:00 uur Postbus 808
1000 AV Amsterdam
Telefoon: 020 - 348 5000

Akb
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2003 23:58

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door Akb »

Eigenijk ben ik niet zo zeer benieuwd naar mijn eigen gegevens, die ken ik wel, maar ben toch echt van mening dat ik eerst een aankoop en verkoopbewijs oftewel een onderbouwing van mijn restschuld wil zien. Ze kunnen wel gedacht hebben hier zetten we even een 1 of een 2 voor het bedrag. Echt goed tikken kunnen ze daar niet want de namen op ons contract zijn ook verkeerd getikt dus echt vertrouwen heb ik niet in hun datatypistes.
Ik heb trouwens nog nooit wat zonder bon of i.d. gekocht dus vind dat ze dit gewoon verplicht zijn!

zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door zoex »

Die gegevens hebben ze natuurlijk ook niet want anders zou daaruit blijken dat ze alle regels voor o.a. de zorgplicht natuurlijk geschonden hadden, trouwens door deze gegevens niet te hebben hebben ze de zorgplicht natuurlijk sowieso al geschonden.
Alleen een BKR toetsing is natuurlijk niet voldoende voor deze gecompliceerde produkten en dat is het enige wat ze hebben denk ik.
Kortom het net rond Dexia sluit zich weer wat verder.
Laatst gewijzigd door zoex op 09 sep 2004 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door zoex »

lease, dit moet wel per aangetekende brief vrees ik want zonder dwang doen die boeven natuurlijk helemaal niets.

[email protected]
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jan 2004 21:35

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb geen geld voor een aangetekende brief :lol:

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door Chris G »

9 september 2004

Praktische uitwerking inzagerecht bij Dexia

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft een praktische uitwerking gegeven aan het inzagerecht naar aanleiding van klachten van klanten van Dexia Bank Nederland N.V. (Dexia). De betrokken klanten stelden dat Dexia hen geen volledig overzicht gaf van de persoonsgegevens die Dexia van hen had. Dexia stelde dat de bank zich mocht beperken tot een overzicht van beschikbare informatie. Dexia was van oordeel dat onder overzicht niet een afschrift of uitdraai hoefde te worden verstaan.

Een betrokkene heeft recht op volledige kennisneming van de over hem verwerkte gegevens, dat wil in de praktijk zeggen op een afschrift. Het inzagerecht dient ervoor om te zorgen dat iemand kan weten welke persoonsgegevens van hem worden verwerkt. Alleen zo kan een betrokkene opkomen voor zijn rechten. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt voor zover noodzakelijk om de rechten en vrijheden van in dit geval Dexia te beschermen.

Het CBP geeft aan dat een verantwoordelijke voor een gegevensverwerking bij zeer algemene verzoeken om inzage mag vragen om een precisering van de vraag om een onevenredige administratieve inspanning te vermijden. Ook zou een verantwoordelijke ervoor kunnen kiezen om in eerste instantie alleen een overzicht van de stukken in het dossier te geven. Gelijksoortige verzoeken kunnen ook met een gelijkluidende motivering worden afgewezen.

Het recht op kennisneming betekent voor de verantwoordelijke dat deze een volledig en begrijpelijk schriftelijk overzicht dient te geven van de gegevens die hij van de betrokken persoon verwerkt. Ook dient hij daarbij te vermelden wat het doel van de verwerking is, om welke soort gegevens het gaat, wie de gegevens verder ontvangt en hoe de verantwoordelijke aan de gegevens is gekomen. De betrokkene moet in ieder geval in staat zijn om effectief gebruik te maken van zijn recht op verwijdering of correctie van gegevens.

Het CBP heeft naar aanleiding van verzoeken om bemiddeling bij het verkrijgen van inzage in december 2003 het initiatief genomen om helderheid te brengen in de manier waarop het recht op kennisneming in de onderhavige situatie moet worden uitgelegd.

http://www.cbpweb.nl/documenten/med_uit_z2003-1617.htm

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door JOOST1 »

Mischien kan iemand een standaard brief op het forum zetten zodat we deze kunnen overnemen en dan massaal de gegevens op vragen


Joost

zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door zoex »

Aangetekend verzonden aan:


Dexia Bank Nederland N.V.
Postbus 808
1000 AV Amsterdam

…….. 09 september 2004,

Betreft: contraktnummer(s): ………



Geachte mevrouw / heer,


Op grond van de WBP heb ik ………. recht op inzage in- en afschrift van alle door u verwerkte persoonsgegevens die op mij betrekking hebben. Voorts heb ik ………. recht op informatie over de herkomst van deze gegevens en het doel waarmee u tot het verwerken van mijn gegevens bent overgegaan. Ik verzoek u dan ook binnen de gestelde termijn van 4 weken, conform de regels van de WBP en de NVB (waar u bij bent aangesloten), mij inzage in en afschrift van alle door u verwerkte gegevens te doen toekomen, zowel die verwerkingen die plaatsvonden vóórafgaand aan de bovengenoemde Lease-overeenkomsten als latere gegevens. Voorts verzoek ik u alle informatie aan mij te verstrekken omtrent de herkomst van deze gegevens en het doel van deze gegevensverwerking. Hieronder valt tevens het door u gehanteerde consumentenprofiel van ondergetekende.

In afwachting van de door mij opgevraagde gegevens.

Met vriendelijke groeten,

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door Piet »

Hieraan kun je toevoegen dat je copieen wilt hebben van de aan- en verkoop bewijzen van de effecten.

Tevens kun je in de brief verwijzen naar de uitspraak van het CBP.

Deze brief geld ook voor de andere aanbieders zoals Aegon en Fortis.

Groeten,
Piet
Laatst gewijzigd door Piet op 09 sep 2004 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door cornelis »

Piet
Copieen van de aan en verkoop bewijzen van de effecten kan dexia niet geven, ik heb er om gevraagd, en ze hebben mij laten weten dat zij die niet kunnen overleggen,omdat de aandelen die dag gebundeld zijn aangekocht,en aan de hand daar van hebben zij een gemiddelde prijs berekend.
Ik vind dat niet kloppen er zouden aandelen worden gekocht voor mij personelijk voor een bepaalde prijs [zo laag mogelijk] en niet voor een gemiddelde prijs van die dag.
groet.

Henk1
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 aug 2003 08:30

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door Henk1 »

Zouden jullie niet even wachten op Tros Radar a.s. maandag dan.Zoals boven in deze topic staat wordt er een (jurisch onderbouwde) brief geplaatst.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door croosjes »

het is ook beter via een advocaat.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door croosjes »

impact,wat ik bedoel is dat er prijs afspraken gemaakt worden door bepaalde groepen tot het eerste proces.En het hogereberoep dan en daarna dan?.En het hogereberoep kost toch minstens €1250,-

€ 1.250,00 Hoger Beroep bij Gerechtshof
Laatst gewijzigd door croosjes op 09 sep 2004 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door Piet »

Het is inderdaad beter te wachten tot maandag.
Tros Radar komt dan met een standaard brief die voor alle aanbieders te gebruiken is, zoals bovenaan deze topic al is vermeld.

Groeten,
Piet

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Dexia moet klanten eigen gegevens laten inzien

Ongelezen bericht door croosjes »

piet,wat ik bedoel is dat er prijs afspraken gemaakt worden door bepaalde groepen tot het eerste proces.En het hogereberoep dan en daarna dan?.En het hogereberoep kost toch minstens €1250,-

€ 1.250,00 Hoger Beroep bij Gerechtshof

Gesloten