LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent & Dexia!!!!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Captain-America

Essent & Dexia!!!!

Ongelezen bericht door Captain-America »

Terug van weggeweest las ik onderstaand, wat gedateerd, persbericht.

Opmerkelijk en zie waarvoor men bij deze nieuwe bank komt...
leaseproducten...

Essent wil beveiliging overheidsgebouwen verzorgen 18 juni 2004

Essent, het grootste energiebedrijf van Nederland, wil zich op de beveiliging van scholen en andere overheidsgebouwen gaan richten. Het bedrijf wil zowel de financiering als de installatie van beveiliging van de gebouwen verzorgen.

"Scholen zijn steeds meer het doelwit van inbraken. Er staat dure apparatuur waar inbrekers belangstelling voor hebben. Vaak proberen ze met brandstichting hun sporen uit te wissen," aldus een woordvoerder van Essent. Veel gemeenten zijn volgens hem niet in staat zelf een inbraak- en brandbeveiligingsinstallaties te betalen. Essent installeert de beveiliging en schiet de kosten voor. "Met ons concept kunnen gemeenten een installatie in vijf jaar afbetalen."

Het energiebedrijf heeft voor deze activiteiten een leaseconstructie opgezet met de Dexia-dochter Artesia. De bedrijven stellen in totaal 47,5 miljoen euro voorfinanciering beschikbaar voor gemeenten die hun gebouwen beter willen beveiligen. Essent is van mening dat gemeenten tegen de hoge premies aanhikken die verzekeraars vragen. "De premie voor niet-beveiligde scholen ligt 500% boven die voor beveiligde gebouwen." Amsterdam heeft een budget van bijna 10 miljoen euro om de brandveiligheid van scholen te verbeteren. Voor een basisschool is 28.000 euro beschikbaar. Een school in het voorgezet onderwijs kan op 100.000 euro rekenen.

Essent is al actief met beveiligingspakketten voor particulieren. Ook Nuon is actief in de markt voor de beveiliging van privé-huizen, overheids- en bedrijfspanden.

Bron: Financieele Dagblad

Janny

Re: Essent & Dexia!!!!

Ongelezen bericht door Janny »

Schoenmaker blijf bij je leest.

Maar dat geld voor meerdere sectoren van business

.

Captain-America

Zou deze "deal" eigenlijk nog wel doorgang vinden?

Iemand enig id?

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Wat is nu zo verkeerd hieraan? Het is toch niets meer of minder dan een win/win situatie. Feitelijk is het niets anders dan bijvoorbeeld het leasen van een verwarmingsketel. Op een gegeven moment is die aan vervanging toe. Dan moet je je afvragen wat te doen. Heb ik het geld voor een nieuwe ketel en wil ik het daaraan uitgeven of kan ik beter gaan leasen. Kostenplaatjes naast elkaar leggen en dan weloverwogen beslissen. Met name scholen krijgen steeds minder geld tot hun beschikking en zijn vaak al blij dat ze de normale lespaketten kunnen betalen. Beveiliging kost vaak veel geld. Dan is het toch alleen maar prettig dat je beveiliging op lease basis kunt laten installeren of onderhouden. Of is het topic alleen maar geplaatst omdat Essent met een dochter van Dexia in zee wil gaan? Ga toch fietsen..........

justice man 007

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Ik zie in die samenwerking ook niks kwaad.
Sluit me dan ook aan bij de woorden van Berendjanneke.
Die man is echt wakker vanmorgen!!

m.v.g. justice man

Captain-America

Voor wakkere Berend-Jan,

Het kader waarin ik mijn voorlaatste opmerking plaatste is die, gelieerd aan de bekendmaking van Dexiabank Nederland dat men geen nieuwe activiteiten meer gaat ontplooien:

Dexia blaast in Nederland de aftocht. De Frans-Belgische bank heeft besloten geen nieuwe activiteiten meer te beginnen.
(De Volkskrant, 4 augustus 2004)

Dus...

JH

Ongelezen bericht door JH »

Essent en Dexia cq Artesia zijn uit hetzelfde hout gesneden. Beiden hebben een criminele benadering over zakendoen helaas :roll:
Hun doelgroep is de gemiddelde mens met een beperkte visie op de ontwikkelingen, omdat zij alleen datgene lezen wat zij willen lezen.
Nog steeds zijn er bedrijven en organisaties die hieruit hun "winsten"opstrijken.

berendjan

In het kader van de steeds verdergaande internationalisering is het niet vreemd of opmerkelijk wanneer een bedrijf met een buitenlandse bank in zee gaat. Ook als Dexia bank haar activiteiten in Nederland zou staken wil dat nog niet zeggen dat ze via een dochter in een ander land niet met een Nederlands bedrijf in zee gaan. En waarop baseert JH zijn bewering dat er sprake is van criminele bedrijven? Ik betrek al jaren energie en water van bedrijven die langzaam maar zeker gefuseerd zijn tot wat nu Essent heet, inclusief een kabelaansluiting voor radio, televisie en internet. Nog nooit problemen gehad. Net als volgens mij vele andere Nederlanders. Het probleem is alleen dat Essent maar ook andere bedrijven door doorlopende fusies zo groot geworden zijn dat ze steeds verder van hun klanten af komen te staan. En daardoor kan het wel eens fout gaan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar woningcorporaties. Ooit waren ze lokaal of op beperkte schaal regionaal werkzaam. Ze stonden dicht bij de mensen en veel kon met een bezoekje aan hun kantoor geregeld worden. Onder andere gedwongen door de noodzaak van kostenbesparingen zijn ze gaan fuseren en werden ze steeds groter en komen ze steeds verder van hun klanten af te staan en worden ze steeds onpersoonlijker. Bij gemeentes gaat het steeds meer weer de andere kant op. Door gedwongen fusies worden de gemeentes steeds groter maar vervolgens worden er steeds meer deelraden en wijkraden opgericht om de overheid dichter naar de burger te brengen. Wellicht ook een idee voor energiebedrijven, woningcorporaties. Maar crimineel zijn ze nooit geweest en ook niet geworden. Wel zakelijker en het is nu eenmaal overal zo dat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Als steeds meer mensen hun geld uitgeven aan andere zaken als bijvoorbeeld het tijdig betalen van hun energienota of huur, is het helaas nu eenmaal zo dat diegenen die door een tijdelijke of onverwachte financiële dip hun rekening effe niet kunnen betalen ook minder schappelijk behandeld worden. Want je kunt niet zo gemakkelijk beoordelen of iemand een notoire wanbetaler is of niet. De politie gaat ook niet op snelheid controleren op die plaatsen waar (vrijwel) nooit te hard gereden wordt, maar op die plaatsen waar het standaard gebeurt. Als jij dan toevallig op die plek voorbij komt en per ongeluk een keertje net te hard rijdt, word je ook geflitst en helpt de verdediging dat je je normaal altijd aan de snelheid houdt ook niks bij de rechter.
Laatst gewijzigd door berendjan op 08 aug 2004 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Captain-America

@ Berend-Jan,

Resumerend:
Dexiabank Nederland zegt dat ze haar nieuwe activiteiten in Nederland zal staken. Terwijl de gelieerde, dochterbedrijven, al dan niet gevestigd in of buiten Nederland, enerlei vorm van activiteiten in Nederland zullen blijven ondernemen.

Lijkt mij toch dat een dergelijke opstelling, manier van handelen, op zijn minst vreemd overkomt.

berendjan

Waarom? Het aanhouden van een vestiging, waar dan ook, kost geld. Als zakenman is dan de overweging of je die vestiging rendabel kunt maken of niet. Kom je tot de conclusie dat dit, egaal om welke reden dan ook, niet mogelijk is en heb je vestigingen in het buitenland waarom zou je dan niet de Nederlandse vestiging opheffen en vanuit het buitenland de Nederlandse markt opgaan? We praten hier niet over een winkel die zo dicht mogelijk bij zijn klanten wil zitten. De help desks van vele bedrijven zitten ook over de hele wereld verspreid. Als je in Nederland een 0800 of 0900 nummer belt kan het heel goed zijn dat je in India terechtkomt. Waar dan of een Nederlander of een Nederlands sprekend iemand je te woord staat. Dat is het voordeel van de hyidige communicatiemiddelen. Als ik New York Times wil lezen hoef ik niet meer op zoek naar een kiosk waar ze de meest recente uitgave verkopen, maar kan dat op Internet. De tijd van postkoetsen en dagen - en vaak wekenlange reizen ligt al heeeeeeeeeeeel lang achter ons. Als ik als ondernemer een idee heb en op zoek ga naar iemand die dat samen met mij wil en kan financieren hoef ik allang niet meer naar de Rabobank om de hoek, ik ga wereldwijd op zoek naar die bank waarmee ik het beste zaken kan doen. En die hoeven niet persé een vestiging in Nederland te hebben. Bij mijn bedrijf worden veel bedragen contant geïncasseerd, maar we storten allang niet meer af bij het kantoor waar wij bankieren maar bij banken all over. Daarmee hebben wij een deal gemaakt zodat bij elk kantoor ten gunste van onze rekening gestort kan worden.

Haantje

Ongelezen bericht door Haantje »

Beveiliging is nu éénmaal een noodzaak en dat kun je niet aan kleine onbetrouwbare ondernemers ,die met een cursus criminaliteit gevolgd via de NTI, overlaten. De zgn. PI-investigators. :roll: :roll:

Captain-America

@ Berend-Jan,

Onder dankzegging van een mij al bekend zijnde manier van handelen, een korte reactie.

Vreemd is het handelen m.i. wel, daar het mij niet concequent lijkt.
Of je stopt ergens mee, of niet. En niet iets er tussen in.

Het lijkt mij dat dit op gebied van zaken doen, zeker in de bancaire sector die nu meer dan ooit beschadigd is en waar men op basis van vertrouwen werk(te), een zeer precair iets is.

Captain-America

@ Haantje,

Nee je mag, nog steeds, geen stage (bij of via mij) lopen!
8)

Haantje

Ongelezen bericht door Haantje »

Voel jij je aangesproken :?:

berendjan

Niet Dexia is op het idee gekomen om overheidsgebouwen en scholen te gaan beveiligen en is op zoek gegaan naar een bedrijf dat dit fysiek gaat doen, maar Essent heeft het idee ontwikkeld en is op zoek gegaan naar een bank waarmee men voor de financiering in zee kan gaan. En blijkbaar is voor de zakenwereld Dexia niet zo besmet als velen het zouden willen of verwachten. Geld stinkt niet.

Ronbo

Ongelezen bericht door Ronbo »

Berendjan,

Kijk je wel eens naar de Kassa top-3? Wie staat daar steevast op 1? Juist Essent. Wat dat betreft zijn Dexia en Essent een gouden koppel.

Als jij Essent was en je komt voor een groot deel uit het Noorden/Oosten/Zuiden van het land met wie doe je dan eerder zaken? De Rabobank? Of een schimmig bedrijf genaamd Dexia met bijna leegstaand hoofdkantoor in Amsterdam?

berendjan

Met de bank waarmee je de beste condities kunt afsluiten...........

Ronbo

Nee, met een bank waarmee je jarenlang een vaste relatie hebt opgebouwd. Je huisbank zeg maar. Niet met een of andere wild west bank.

Manana

Ongelezen bericht door Manana »

Dexia blijft wel actief in Nederland, zij zal dat alleen niet meer doen onder de merknaam Dexia. Voortaan zal zij in Nederland opereren via haar dochter Banque Artesia, zie bijgaand artikel uit de Blegische krant De Tijd van 4 augustus jl.

Dexia trekt in Nederland kaart van Banque Artesia
(tijd) - Nu Dexia Bank Nederland een stille dood sterft, zet Dexia alles op Banque Artesia Nederland. De Belgisch-Franse groep wil met de ongeschonden merknaam van Artesia de Nederlandse markt van privé- en bedrijfsbankieren en het bankieren voor lokale besturen veroveren. Vooral voor dat laatste, het kernmetier van Dexia, koestert de groep 'serieuze ambities'.
Dexia kondigde maandagavond aan wat iedereen al lang verwacht had: Dexia Bank Nederland gaat geen nieuwe producten meer aanbieden. De marketing- en verkoopafdeling wordt opgeheven. Daarmee kiest de groep voor een uitdoofscenario voor zijn Nederlandse retailbank. Dexia Bank Nederland houdt zich de volgende jaren alleen nog bezig met het beheer van de bestaande aandelenleaseportefeuille en de afhandeling van alle bijbehorende juridische procedures die aan de basis liggen van de roemloze ondergang van de bank.

De Nederlandse Bank Labouchere, die Dexia in 2000 kocht, bleek een kat in een zak. De bank had jarenlang de in Nederland populaire aandelenleaseproducten verkocht, waarbij beleggers aandelen kochten met geleend geld. Door de plotse beursmalaise konden heel wat spaarders hun schulden niet langer terugbetalen. Tienduizenden beleggers verenigden zich en startten juridische procedures tegen Dexia. De aanhoudende negatieve publiciteit die dat opleverde, heeft tot gevolg dat de merknaam Dexia volledig verbrand is bij onze nooderburen. De zakenbank Kempen, die Dexia in 2001 overnam en met Labouchere samenvoegde tot Dexia Bank Nederland, zag de bui al eerder hangen en besliste via een management buy-out uit de fusie te stappen.

Op de aandelenleaseportefeuille na - die nog 326.000 contracten bevat - is Dexia Bank Nederland een lege doos. Verschillende onderdelen, zoals de internetbank Alex, werden eerder al verkocht of getransfereerd naar andere entiteiten in de Dexia-groep.

Dat betekent niet dat Dexia geen nieuwe activiteiten meer kan ontplooien in Nederland. De groep beschikt dankzij de overname in 2001 van Artesia Banking Corporation over nog een bank bij onze noorderburen: Banque Artesia Nederland. Die bank is al sinds 1872 actief in Nederland, toen nog onder de naam Banque de Paris et des Pays-Bas. Dexia trekt nu voluit de kaart van Banque Artesia Nederland, dat een kleine driehonderd werknemers en tien kantoren heeft. Ze boekte vorig jaar een nettowinst van 13 miljoen euro en had eind 2003 een balanstotaal van 4 miljard euro.

Banque Artesia mikt op drie klantengroepen: vermogende particulieren, bedrijven en de publieke sector. In die laatste is Dexia Europees marktleider, zodat de groep sinds kort 'serieuze ambities' heeft voor de financiering van lokale besturen in Nederland. Die activiteit zou dit jaar al moeten bijdragen tot de winst van Banque Artesia Nederland.

KvH

01:00 - 04/08/2004
Copyright © De TIJD

Ronbo

Op de link https://secure.artesia.nl/ kun je lezen in över Artesia":
Dexia baseert zijn strategie op:

het nastreven van de beste rentabiliteit,
een zeer laag risicoprofiel,
een belangrijke groei van de winst per aandeel, die ook weinig gevoelig is voor bruuske wijzigingen in de economische cyclus en voor de onrust op de financiële markten,
een doelgerichte ontwikkeling, zowel intern als extern,
Die bank wil ik hebben, wat een geweldige mensen moeten daar werken! Wat een visie!

Gesloten