Is dit wel zo? Middels dit topic wil ik aantonen dat Dexia een eigen belang had bij het verzaken van de zorgplicht. Uitgangspunt hierbij is dat Dexia de aandelen niet (dan wel hooguit gedeeltelijk) aan- en verkocht heeft. De simpele reden is dat een constructie te bedenken is vergelijkbaar met het voorbeeld hieronder (bron: bijdrage van Saskia in de topic: http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic ... highlight=Ten vijfde betwist [gedaagde] dat de in deze procedure bedoelde aandelen door Dexia zijn verkocht. In het midden kan blijven of deze zijn verkocht, nu voldoende is
gebleken dat deze door Dexia te gelde zijn gemaakt tegen de daarbij in aanmerking te nemen dagkoers.
Tel daarbij op dat Bruneel initieel stelde dat er geen wettelijke basis was voor de zorgplicht (ik kan de bron vooralsnog even niet meer vinden) en het verhaal is compleet. Dexia heeft virtueel verlies in rekening gebracht bij hun klanten, hoe hoger dit verlies hoe meer winst voor Dexia. Echter, nu duidelijk is dat er wel een wettelijke basis is voor de zorgplicht gaat deze vlieger niet mee op maar dan moet je dit wel aankaarten.Voorbeeld:
Stel ik ben Dexia of Aegon of Labouchere, U bent de klant.
Ik bied u een aandelenleaseconstructie aan bestaande uit 200 aandelen ABN, AHOLD en ING.
Ik beloof u gouden bergen. Ik koop geen enkel aandeel maar dan ook geen enkel.
Koersen van vandaag, 2 maart 2004.
ABN tussen 18,58 en 18,87 Slot 18.68
AHOLD 6.99 en 7,33 Slot 7,32
ING tussen 19,60 en 19,91 Slot 19,91
Ik bied ze u als volgt aan;
ABN 200 keer 18,60 is 3720 euro
AHOLD 200 keer 7,00 1400 euro
ING 200 keer 19,60 3920 euro.
Over de aankoopkoersen heeft u als klant geen klagen.
Totale aankoopsom dus totaal leasebedrag is 9040 euro.
Ik laat u bv 10, 12% of nog meer rente betalen gedurende de hele looptijd van 3 jaar. In totaal bv 2700 euro ongeveer 10%. Mats.
Nogmaals ik koop geen enkel aandeel. Wat koop ik wel
2 callopties ABN okt 2007 uitoefenprijs 20 euro kost vandaag
200 x 1,95 plus ongeveer 1o euro bankkosten.
Ik koop 2 maal de calloptie ING okt 2007 uitoefenprijs 20 euro
kosten vandaag 200x3 euro plus 10 euro.
Ik koop 2 maal de call AHOLD okt 2007 uitoefenprijs 7 euro
kost vandaag 200x1,45 plus 10 euro.
Ergo, ik, Dexia investeer vandaag totaal 1280 euro plus ongeveer 30 euro bankkosten.
Dividend betaal ik u niet uit want dat is voor een zg optieconstructie
Wat er nu ook gebeurt, ik zit altijd goed.
Dalen de koersen scherp dan betaalt de klant het gelag, zoals nu gebeurt is.
Stijgen de koersen van genoemde fondsen tot bv 100 euro per aandeel om iets geks te noemen, middelds gekochte cakkopties kan ik u over 3 jaar ten allen tijde, hoe hoog
de koersen ook zijn gestegen, uitbetalen
Ik, Dexia ontvang in totaal van u de 2700 euro leaserente en heb zelf minder dan de helft geinvesteerd.
Zo zou het dus gebeurd kunnen zijn..
Achteraf hadden u en ik never nooit aan een winstverdriebubbelaar of iets dergelijks moeten beginnen maar genoemde call opties moeten kopen.
De maximale winst is gelijk aan de Dexia constructie maar het maximale verlies is "slechts" het geinvesteerde bedrag van ca. 1300 euro.
Ik zou zeggen voor degene die nog voor de rechter moeten verschijnen, neem dit in je betoog mee.