LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

"Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CB »

Betrokkene = degene op wie persoonsgegevens betrekking
hebben
WBP = Wet Bescherming Persoonsgegevens
NVB = Nederlandse Vereniging van Banken
CBP = College Bescherming Persoonsgegevens

Een Betrokkene is gerechtigd een Financiële instelling schriftelijk een overzicht te vragen van de hem of haar betreffende Persoonsgegevens die door die Financiële instelling worden verwerkt. De Financiële instelling zal, behoudens in de genoemde uitzonderingsgevallen in de WBP, de Betrokkene binnen vier weken na de datum van het verzoek een overzicht van de Persoonsgegevens en informatie betreffende de Verwerking van die persoonsgegevens doen toekomen. Indien door de Financiële instelling geen Persoonsgegevens van de Betrokkene worden verwerkt, zal de Financiële instelling dit tevens binnen vier weken na de datum van het verzoek aan de Betrokkene laten weten.

De uitzonderingen hebben betrekking op drie situaties:

De eerste is dat inzage geweigerd kan worden als het om zaken gaat als veiligheid van de staat en voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Een tweede situatie kan zich voordoen indien naast de gegevens van de Betrokkene ook gegevens verwerkt worden van een ander die bedenkingen kan hebben tegen het verlenen van inzage in ook zijn of haar gegevens. In dat geval moet die Derde in de gelegenheid worden gesteld om zijn zienswijze naar voren te brengen.

Een derde situatie kan zich voordoen indien gegevens worden verwerkt ten behoeve van wetenschappelijke of statistische doeleinden. Ook dan kan onder omstandigheden geweigerd worden om aan een verzoek om inzage te voldoen, namelijk als het onderzoek wordt verricht door een dienst of instelling voor wetenschappelijk onderzoek.

Bij geen of negatieve reactie:

Als de andere partij niet binnen de door u gestelde termijn of niet naar uw tevredenheid reageert, kunt u uw klacht aan het CBP voorleggen. Zorg ervoor dat u bij het indienen van een klacht bij het CBP alle informatie verstrekt die voor het behandelen van uw klacht van belang kan zijn. U kunt uw klacht indienen bij onderstaand adres.

CBP
Postbus 93374
2509 AJ Den Haag

Voorbeeldbrief:

Aangetekend(eventueel met handtekening voor ontvangst) verzonden
Aan
Dexia Bank Nederland N.V.
Postbus 808
1000 AV Amsterdam

(Plaats, datum)

Betreft Lease-overeenkomstnummer: (…………)

Geachte mevrouw / heer,

Op grond van de WBP heb ik (Naam) recht op inzage in- en afschrift van alle door u verwerkte persoonsgegevens die op mij betrekking hebben. Voorts heb ik (Naam) recht op informatie over de herkomst van deze gegevens en het doel waarmee u tot het verwerken van mijn gegevens bent overgegaan. Ik verzoek u dan ook binnen de gestelde termijn van 4 weken, conform de regels van de WBP en de NVB (waar u bij bent aangesloten), mij inzage in en afschrift van alle door u verwerkte gegevens te doen toekomen, zowel die verwerkingen die plaatsvonden vóórafgaand aan het bovengenoemde Lease-overeenkomst als latere gegevens. Voorts verzoek ik u alle informatie aan mij te verstrekken omtrent de herkomst van deze gegevens en het doel van deze gegevensverwerking. Hieronder valt tevens het door u gehanteerde consumentenprofiel van ondergetekende.

In afwachting van de door mij opgevraagde gegevens.

Met vriendelijke groeten,

(Naam)
(Adres)
(Postcode Woonplaats)

Luc
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:15

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Luc »

Kijk, dat is pure klasse!!!!!!! :D :D

Gave brief CB !!!!

elisabeth

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door elisabeth »

Fantastisch C.B. Ik ga meteen schrijven (en niet bellen, zoals ik elders schreef) naar Dexia. Hartelijk Dank hiervoor. Weer een lichtpuntje

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CB »

Bedankt Luc en Elisabeth,

Elisabeth als je vragen hebt kun je me een mailtje sturen. Ik hoor of zie het wel. Succes.

mvrgr
CB

frans
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2003 18:18

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door frans »

:D

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Karin »

CB,

Prima zaak dat je deze voorbeeldbrief hebt geplaatst!
Hopelijk gaan velen er gebruik van maken, dan heeft Dexia wel wat te verklaren over de niet aanwezige gegevens.

Groet,
Karin

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Annet »

Hartelijk dank voor die brief. Ik hoorde gisteren dat ik geen hypotheek meer kan sluiten (om aan de maandtermijnen te kunnen voldoen wilde ik een kleine hyp. opnemen) omdat ik bij BKR sta met een lening van
Fl. 250.000,--
Ik had geen inkomen in die tijd en de hypotheekadv. vroeg zich in volle verbazing af hoe deze lening in godsnaam aan mij verstrekt is. Het staat zelfs in geen verhouding met mijn tegenwoordige salaris.
Deze voorbeeldbrief maakt een beetje goed maar ik zit in een gigadip op het moment.

Annet

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CB »

Hallo Annet,

Indien je vragen hebt of informatie wilt kun je me mailen.

mvrgr
CB

volharding
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 aug 2003 20:37

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door volharding »

Dit vind ik nou een goede actie! Ik ga direct de brief versturen en roep iedereen op dat ook te doen. Deze brieven gaat dexia weer een hoop werk opleveren en dus bijdragen aan hun uiteindelijke ondergang.

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Annet »

Vandaag aangetekend verstuurd met ontvangstbevestiging. Dus allemaal: Aanvragen die gegevens!
Morgen wordt ik teruggebeld door een advocaat die al meer Dexia zaken in behandeling heeft. Mijn hoop groeit.

Annet

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CB »

Up voor Liliana

Resp001322
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2004 21:30

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Resp001322 »

Hoi,

Bedankt voor jouw voorbeeldbrief. Heb hem vandaag gecopieerd en weggestuurd.
Will Oudenhoven

CathDesign
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2004 19:13

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CathDesign »

Dat ga ik ook doen, morgen aangetekend verzenden.
Bedankt CB.

Resp001322
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2004 21:30

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Resp001322 »

Hallo,

Eergisteren een brief gestuurd naar Dexia aangetekend. Vandaag reacie terug. Hebben m`n brief ontvangen i.v.m. de drukte kan het nog wel even duren. Afwachten dus.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door croosjes »

resp.001322,laat je advocaat dat doen dan is de strijd gelijk open vereniging schadeloosstelling komt met een oplossing daarvoor.vrgr.andre de croos

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo CB,

Veel mensen hebben een antwoord gekregen van dexia waaruit blijkt dat ze onvoldoende en incomplete gegevens aanleveren en dus niet voldoen aan datgene wat de WBP voorschrijft.
Wat wij na deze brief van dexia moet doen is een klacht indienen bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens).
Kun je zo'n voorbeeld brief maken voor ons?

Alleen een brief naar dexia sturen is natuurlijk niet genoeg, er moet een vervolg actie zijn anders heeft het brief schrijven naar dexia ook geen zin.
De vervolg actie is een klacht indienen bij het CBP, maar daar is wel een voorbeeld brief voor nodig met de juiste gronden.

Groeten,
Piet

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: "Hoe vraag ik mijn gegevens op bij Dexia?"

Ongelezen bericht door CB »

Piet,

Ik ga er aan werken. Je hoort nog van me.

mvrgr
cb

Gesloten