LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door Chris G »

Ravensteinse professor Van Mourik bestrijdt Dexia-vonnis
’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Door RIK ELFRINK

Vrijdag 27 augustus 2004 - EINDHOVEN - De beslissing dat aandelenlease moet worden gezien als een vorm van huurkoop is in vooraanstaande juridische kringen met verbazing ontvangen.

Prof. mr. M. van Mourik (60), verbonden aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen en een autoriteit op het gebied van privaatrecht, bestrijdt het vonnis dat een Amsterdamse kantonrechter hierover gisteren tegen Dexia wees.

Collega-hoogleraren als prof. mr. S. Kortmann en prof. mr. A. Nuytinck onderschrijven zijn opstelling.

Saillant detail is overigens dat Van Mourik, Kortmann en Nuytinck in 2002 aan Dexia advies over dit onderwerp hebben verstrekt.

Lichtzinnig

Van Mourik: „Met de uitspraak tegen Dexia ontstaat de mogelijkheid dat leasebeleggers een wetsartikel kunnen misbruiken. Het gaat om een bepaling die beoogt echtgenoten te beschermen tegen lichtzinnig gedrag van hun partner. Probleem is dat de praktijk de wet allang is voorbijgeschoten. Wanneer een gehuwde man bij de bank een persoonlijke lening afsluit om een Porsche te kopen, heeft hij ook geen toestemming van zijn echtgenote nodig."

Verder is Van Mourik van mening dat de Amsterdamse kantonrechter rechtsongelijkheid tussen gehuwden en niet-gehuwden bewerkstelligt.

„De beslissing dat aandelenlease gelijk gesteld kan worden aan huurkoop heeft alleen gevolgen voor gehuwden en geregistreerde partners. Zij kunnen het door hun wederpartij gesloten contract vernietigen. Niet-getrouwden, die bijvoorbeeld alleen een samenlevingscontract hebben opgemaakt, schieten er niks mee op. De daarmee geschapen ongelijkheid is uiterst curieus", aldus Van Mourik.

Door het advies van Van Mourik en zijn collega’s Kortmann en Nuytinck voelde Dexia zich in het verleden gesterkt om klachten van leasebeleggers resoluut van de hand te wijzen.

Aansprakelijk

Van Mourik: „Ik sta nog steeds achter dat advies, al besef ik dat je over de status van aandelenlease van mening kunt verschillen. Of ik bang ben dat Dexia mij voor het advies aansprakelijk stelt? Welnee. Ik kan nooit garanderen dat alle rechters net zo denken als ik. Bovendien gaat het er uiteindelijk om dat de Hoge Raad mijn visie deelt."

Copyright © 2004 Eindhovens Dagblad - alle rechten voorbehouden

http://www.eindhovensdagblad.nl/regiopo ... 9_,00.html

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door Idaho »

Wat kan de goede man anders zeggen, als hij nu zou terugkomen op zijn advies aan Dexia, zou hij zich onstervelijk belachelijk hebben gemaakt.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door willy59 »

hoe moet ik dit lezen.
Bovendien gaat het er uiteindelijk om dat de Hoge Raad mijn visie deelt."
Waar is dit op gebaseerd zijn er al afspraakjes gemaakt.

willy

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door Dubio »

Als de hoge raad anders beslist zul je echte ellende krijgen, als de Hoge Raad beslist dat eega's onder hun contract uitkomen omdat er een handtekening ontbreekt zullen mensen die getrouwd zijn en iets op afbetaling hebben gekocht al deze zaken met het vonnis in de hand aangrijpen om niet meer te betalen.
En misschien zelfs wel leningen niet meer aflossen. Hypotheek is sect gezien ook een vorm van huurkoop, je betaalt in termijnen je koop (het geld) af. Nou zijn hypotheken doorgaans wel door 2 partners ondertekend, maar het voorbeeld van de hoogleraar dat iemand op eigen naam een lening afsluit zonder z'n eega te informeren zou met dit vonnis in z'n hand de lening niet hoeven terug te betalen.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door willy59 »

Dubio

Wat kan je toch ongelofelijk dom zijn

Voor leningen als je getouwd ben zijn 2 handtekeningen nodig.


Dat is waar het om draait

Zijn er geen 2 handtekeningen is de bank in overtreding. Dexia dus.

Willy

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door Dubio »

Dan ben ik dus net zo dom als die hoogleraar die het heeft over die man die een Porsche koopt. Ik ben het eens met deze hoogleraar, als je in je eentje een Porsche koopt op afbetaling. Je rijd hem in soep, je brengt hem terug en je partner vraagt het aanschafbedrag + rente terug, is exact hetzelfde verhaal als aandelenlease.

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door cornelis »

Van mourik schrijft : als een gehuwde man bij een bank een personelijke lening afsluit,en een porsche koopt......

bij een bank afsluit,dus zijn er twee handtekeningen nodig dubio en mourik.

groetjes

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door zoex »

Die van Mourik is omgekocht en ingelijfd bij de Dexia maffia, hij kan inderdaad moeilijk toegeven dat hij Dexia in 2002 verkeerd advies heeft gegeven.
Het is maar de mening van een demente oude .. dus daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken.
Ik zie de uitspraak van de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoed.

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door willy59 »

Dubio
Als de hoge raad anders beslist zul je echte ellende krijgen, als de Hoge Raad beslist dat eega's onder hun contract uitkomen omdat er een handtekening ontbreekt zullen mensen die getrouwd zijn en iets op afbetaling hebben gekocht al deze zaken met het vonnis in de hand aangrijpen om niet meer te betalen.

En misschien zelfs wel leningen niet meer aflossen.
Dit schreef jij
En hier zijn twee handtekeningen voor nodig.......punt

En wat betreft die Porsche op afbetaling en geen 2 handtekening is het probleem van de verkoper want die wil dan alleen maar omzet draaien net als Dexia
En niet dan ook de gevolgen dragen.

willy

bartel
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mar 2004 11:01

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door bartel »

Mensen, alstublieft..... reageer toch niet meer op figuren als Dubio.
Hij kikt erop als jullie maar blijven reageren.
Gewoon net doen alsof hij niet bestaat, dan houdt het vanzelf wel op.

Zo voorkom je ook irrelevant geneuzel op dit forum.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door Dubio »

Dus dan ben jij het ermee eens dat die man die die Porsche in de soep rijdt, voor de verandering na 2 jaar van degene die hem de koop op afbetaling verstrekte, (bank of dealer of combinatie) z'n complete aankoopbedrag + rente terugkrijgt, althans z'n vrouw krijgt het terug en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

RP1975
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 nov 2003 15:01

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door RP1975 »

Dubio,

Ik snap niet dat het je allemaal zo dwars zit, get a life!!

Heeft Dexia volgens jouw dan alles zo perfect gedaan volgens de wet? Wat dacht je van de zorgplicht , inkomenstoetsing, identificatieplicht etc.? Ze hebben zich aan een heleboel dingen niet gehouden en tot nu toe komen ze er nog mee weg ook. Is dat geen misbruik maken dan? Ze willen geen gerechtigheid, ze willen alleen dat het ze zo min mogelijk geld kost.

Groet,

RP

P.s. je zou toch naar Noor-Korea emigreren of zit je daar nu al?

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door willy59 »

Dubio

Hoe kan hij trouwens zijn auto in elkaar rijden want hij heeft hem 2 jaar verstopt in een garage.
Want al twee jaar weet zijn vrouw van niets.

Willy

resp00196785
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 dec 2003 15:51

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door resp00196785 »

dubio


Rot eindelijk eens op met je gezever.

Huib.B.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: ’Leasebeleggers kunnen wet misbruiken’

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten